Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?

Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.

Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?

Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.

Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna. :roll:
Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.

Man skulle också kunna skylla på föraren

Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
Jag har svårt att hänga med i din logik. :?

Jag har aldrig hävdat att problemet beror på att bilarna är 4-hjulsdrivna.
Det beror inte heller på att bilarna har luftfjädring, har för stark motor eller att föraren accelererar för kraftigt.

Problemet beror på undermåliga drivknutar på de främre drivaxlarna. Och eftersom Tesla inte tillverkar några framhjulsdrivna bilar är det således enbart de 4-hjulsdrivna bilarna som drabbas av problemet. Vad är det som är så kontroversiellt med det?
Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna. :twisted:
Problemet har att göra med för svaga drivaxlar på framvagnen på främst Model X när man sätter luftfjädringen på Very High och accelererar kraftigt. På Model S är ju problemet mycket mindre och på Model 3 vet vi inte om det existerar över huvudtaget.

Skulle Tesla göra en framhjulsdriven bil eller enbart nyttja främre motorn vid accelereration så skulle problemet antagligen vara större än när kraften fördelas på alla hjulen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.

Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?

Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.

Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?

Vänligen, Hepp!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.

Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?

Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.

Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?

Vänligen, Hepp!
Jag höll på att skriva kommentaren när du skrev din. Det är inte tvingande att man endast kan svara på senaste kommentar. Drivaxelsproblemet på Model X är ett känt problem och som även jag är drabbad av. Har inget med balansen mellan fram- och bakvagnen att göra utan att drivaxeln inte klarar av krafterna den utsätts för när man sätter luftfjädringen på Very high och gör en kraftig acceleration precis som jag sklrev i posten ovan. Jag svarade alltså indirekt på även din kommentar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.

Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?

Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.

Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?

Vänligen, Hepp!
Jag höll på att skriva kommentaren när du skrev din. Det är inte tvingande att man endast kan svara på senaste kommentar. Drivaxelsproblemet på Model X är ett känt problem och som även jag är drabbad av. Har inget med balansen mellan fram- och bakvagnen att göra utan att drivaxeln inte klarar av krafterna den utsätts för när man sätter luftfjädringen på Very high och gör en kraftig acceleration precis som jag sklrev i posten ovan. Jag svarade alltså indirekt på även din kommentar.
Förlåt mig. ”Svenssons” - Ber om ursäkt. Det var inte meningen heller låta förtörnad.

Problemet har att göra med för svaga drivaxlar på framvagnen på främst Model X när man sätter luftfjädringen på Very High och accelererar kraftigt. På Model S är ju problemet mycket mindre och på Model 3 vet vi inte om det existerar över huvudtaget.

Skulle Tesla göra en framhjulsdriven bil eller enbart nyttja främre motorn vid accelereration så skulle problemet antagligen vara större än när kraften fördelas på alla hjulen.

- Då förstår jag! :oops:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna inga omfattande problem med drivaxlarna.
Du hävdar att det är kopplat till luftfjädringen.
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna med luftfjädring inga omfattande problem med drivaxlarna.

Jag ser nog att risken att drabbas av drivaxelproblemen på Model S och X, har en viss koppling till 4-hjulsdrivna bilar, eftersom de 2-hjulsdrivna bilarna inte har undermåliga drivknutar.

Hur det bli på Model 3 återstår att se. Förhoppningsvis sätter de inte undermåliga drivknutar på ännu en bilmodell. Men efter 4 års problem på S och senare även på X har de ännu inte löst problemet, så man kan inte ta något för givet. :(
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Leo »

Jag tolkar det som att det främst/mest det har att göra med VINKLARNA på främre drivaxlarna på just X. (Där luftfjädringen dessutom kan höjas så att vinklarna blir ännu brantare)

Då X tycks ha högre markfrigång än S. Dock antagligen identisk infästning/bottenplatta på S och X. Då blir resultatet kraftigare vinkel på drivaxlarna på X =högre belastning på drivknutarna.

Dessutom är X en tyngre bil än S vilket säkert förvärrar problemet.

Sen gissar jag att 100 batteriet kan avge lite mer ström (högre vridmoment=större belastning) och att 100-batteriet är betydligt ovanligare till S än på X (dvs finns betydligt fler 60/70/75/85/90 i förhållande till 100 på S)

Stämmer det så är det logiskt varför det mest pratas om ”drivaxelvibrationer” till X och kanske ofta då också med 100-batteriet, jämfört med hur vanligt det nämns på S. (Både RWD och AWD) Har nog personligen aldrig hört det nämnas på 3
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna inga omfattande problem med drivaxlarna.
Du hävdar att det är kopplat till luftfjädringen.
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna med luftfjädring inga omfattande problem med drivaxlarna.

Jag ser nog att risken att drabbas av drivaxelproblemen på Model S och X, har en viss koppling till 4-hjulsdrivna bilar, eftersom de 2-hjulsdrivna bilarna inte har undermåliga drivknutar.

Hur det bli på Model 3 återstår att se. Förhoppningsvis sätter de inte undermåliga drivknutar på ännu en bilmodell. Men efter 4 års problem på S och senare även på X har de ännu inte löst problemet, så man kan inte ta något för givet. :(
Jag hävdar inte att det är kopplat till luftfjädringen utan till drivaxlarna som inte tål kraften de utsätts för under vissa förutsättningar, dvs kraftig acceleration med very high på luftfjädringen. Model S har inte några större bekymmer med detta utan det är främst Model X som är drabbat.

Finns det ingen drivaxel fram så blir det förståss inga problem på de icke existerande drivaxlarna...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen
Svenssons skrev:
Jag hävdar inte att det är kopplat till luftfjädringen
Tror det är mer än jag som uppfattar det en smula motsägelsefullt, eller?




Svenssons skrev:
Finns det ingen drivaxel fram så blir det förståss inga problem på de icke existerande drivaxlarna...
... vilket är exakt vad jag skrev ett antal inlägg tidigare
Nicke Nyfiken skrev:
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem
...men då avfärdade du resonemanget och svarade
Svenssons skrev:
Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.
Man skulle också kunna skylla på föraren
Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.

Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemang.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Remuz »

Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Tyckte jag läste om nån med stålfjädring som hade det också. Men hur kraftiga problemen var vet jag inte.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Tyckte jag läste om nån med stålfjädring som hade det också. Men hur kraftiga problemen var vet jag inte.
Ok, det var mer än jag visste i så fall. Den P85DL jag hade med stål hade det inte trots 7000mil som lånebil...
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Tyckte jag läste om nån med stålfjädring som hade det också. Men hur kraftiga problemen var vet jag inte.
Ok, det var mer än jag visste i så fall. Den P85DL jag hade med stål hade det inte trots 7000mil som lånebil...
Jag är inte säker. Men i vilket fall så verkar stålbilarna hålla bättre. På min nya nu så kör jag always low från första metern för att förbättra mina odds.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen
Svenssons skrev:
Jag hävdar inte att det är kopplat till luftfjädringen
Tror det är mer än jag som uppfattar det en smula motsägelsefullt, eller?
Svenssons skrev:
Finns det ingen drivaxel fram så blir det förståss inga problem på de icke existerande drivaxlarna...
... vilket är exakt vad jag skrev ett antal inlägg tidigare
Nicke Nyfiken skrev:
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem
...men då avfärdade du resonemanget och svarade
Svenssons skrev:
Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.
Man skulle också kunna skylla på föraren
Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemang.
Med ditt resonemang kan man skylla allt på något annat och ignorera grundproblemet. Det är fel att säga att orsaken till att det är problem med de främre drivaxlarna är att bilen är fyrhjulsdriven. Problemet är ju inte att bilen har fyrhjulsdrift. Som jag skrev tidigare men som du hoppar över är att framhjulsdriven Tesla skulle ha ännu större bekymmer. Problemet är ju kraften som de främre drivaxlarna får ta emot.

Du kan fortsätta skriva att det är kopplat till fyrhjulsdriften men det förändrar inte fakta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Med ditt resonemang kan man skylla allt på något annat och ignorera grundproblemet. Det är fel att säga att orsaken till att det är problem med de främre drivaxlarna är att bilen är fyrhjulsdriven. Problemet är ju inte att bilen har fyrhjulsdrift. Som jag skrev tidigare men som du hoppar över är att framhjulsdriven Tesla skulle ha ännu större bekymmer. Problemet är ju kraften som de främre drivaxlarna får ta emot.

Du kan fortsätta skriva att det är kopplat till fyrhjulsdriften men det förändrar inte fakta.
Men kom igen nu! :lol: :lol: :lol:

Du läser in saker jag aldrig skrivit.
Var har jag skrivit att grundproblemet beror på att bilen har 4-hjulsdrift? Citera mig gärna.
Det enda jag gjort är att konstatera att det bara är 4-hjulsdrivna bilar som drabbas av drivaxelproblemet (av uppenbara skäl). Allt annat är dina fria fantasier.

Jag har uttryckligen skrivit att problemet beror på undermåliga drivknutar på de främre drivaxlarna. Du har däremot hävdat att drivaxelproblemet har med luftfjädringen att göra.

Luftfjädringen är en av flera saker som gör drivaxelproblemet värre, men det är inte grundproblemet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Måste flika in här, bilar 4wd, speciellt de med lite bättre tryck, utan luftfjädring får denna åkomma också, dock inte lika lätt.
Min P85d med stålfjädring har fått drivaxlar bytta 1 gång.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3

Inlägg av Geni87 »

Tars skrev:
Remuz skrev:
Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Måste flika in här, bilar 4wd, speciellt de med lite bättre tryck, utan luftfjädring får denna åkomma också, dock inte lika lätt.
Min P85d med stålfjädring har fått drivaxlar bytta 1 gång.
Sedär, då är inte inte bara kopplat till luftfjädring i högsta läget. Drivknutarna i fram är helt enkelt underdimensionerade/felkonstruerade.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar