Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?
Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.
Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?
Hepp!
Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.
Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?
Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:Nicke Nyfiken skrev:Jag har svårt att hänga med i din logik.Svenssons skrev:Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.Nicke Nyfiken skrev:Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna.
Man skulle också kunna skylla på föraren
Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
Jag har aldrig hävdat att problemet beror på att bilarna är 4-hjulsdrivna.
Det beror inte heller på att bilarna har luftfjädring, har för stark motor eller att föraren accelererar för kraftigt.
Problemet beror på undermåliga drivknutar på de främre drivaxlarna. Och eftersom Tesla inte tillverkar några framhjulsdrivna bilar är det således enbart de 4-hjulsdrivna bilarna som drabbas av problemet. Vad är det som är så kontroversiellt med det?
Problemet har att göra med för svaga drivaxlar på framvagnen på främst Model X när man sätter luftfjädringen på Very High och accelererar kraftigt. På Model S är ju problemet mycket mindre och på Model 3 vet vi inte om det existerar över huvudtaget.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
Skulle Tesla göra en framhjulsdriven bil eller enbart nyttja främre motorn vid accelereration så skulle problemet antagligen vara större än när kraften fördelas på alla hjulen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.
Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?
Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.
Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?
Vänligen, Hepp!
Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?
Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.
Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?
Vänligen, Hepp!
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag höll på att skriva kommentaren när du skrev din. Det är inte tvingande att man endast kan svara på senaste kommentar. Drivaxelsproblemet på Model X är ett känt problem och som även jag är drabbad av. Har inget med balansen mellan fram- och bakvagnen att göra utan att drivaxeln inte klarar av krafterna den utsätts för när man sätter luftfjädringen på Very high och gör en kraftig acceleration precis som jag sklrev i posten ovan. Jag svarade alltså indirekt på även din kommentar.TeslaTissel skrev:Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.
Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?
Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.
Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?
Vänligen, Hepp!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Förlåt mig. ”Svenssons” - Ber om ursäkt. Det var inte meningen heller låta förtörnad.Svenssons skrev:Jag höll på att skriva kommentaren när du skrev din. Det är inte tvingande att man endast kan svara på senaste kommentar. Drivaxelsproblemet på Model X är ett känt problem och som även jag är drabbad av. Har inget med balansen mellan fram- och bakvagnen att göra utan att drivaxeln inte klarar av krafterna den utsätts för när man sätter luftfjädringen på Very high och gör en kraftig acceleration precis som jag sklrev i posten ovan. Jag svarade alltså indirekt på även din kommentar.TeslaTissel skrev:Tråkigt att folk hoppar över andras kommentarer, jag skrev ju just att det kan vara ett missförstånd.
Jag undrar kring det här med drivaxlarna, var finns den källan?
Är det inte så att det blivit någon misstolkning med drivaxelproblem på Model S/X?
Vad jag förstått för Model 3 AWD, är ju bakre fram och bakaxel balanserade med mjukvara så att främre först träder in när bakre uppnår max vridmoment?
Främre är optimerad för att fungera stöttande driv vid uppnådd hastighet och för optimal väghållning i andra typer av vägytor än ren asfalt.
Om man nu kan uttrycka sig så? Finns säkert bättre beskrivning?
Vänligen, Hepp!
Problemet har att göra med för svaga drivaxlar på framvagnen på främst Model X när man sätter luftfjädringen på Very High och accelererar kraftigt. På Model S är ju problemet mycket mindre och på Model 3 vet vi inte om det existerar över huvudtaget.
Skulle Tesla göra en framhjulsdriven bil eller enbart nyttja främre motorn vid accelereration så skulle problemet antagligen vara större än när kraften fördelas på alla hjulen.
- Då förstår jag!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna inga omfattande problem med drivaxlarna.Svenssons skrev:Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:
Du hävdar att det är kopplat till luftfjädringen.
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna med luftfjädring inga omfattande problem med drivaxlarna.
Jag ser nog att risken att drabbas av drivaxelproblemen på Model S och X, har en viss koppling till 4-hjulsdrivna bilar, eftersom de 2-hjulsdrivna bilarna inte har undermåliga drivknutar.
Hur det bli på Model 3 återstår att se. Förhoppningsvis sätter de inte undermåliga drivknutar på ännu en bilmodell. Men efter 4 års problem på S och senare även på X har de ännu inte löst problemet, så man kan inte ta något för givet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag tolkar det som att det främst/mest det har att göra med VINKLARNA på främre drivaxlarna på just X. (Där luftfjädringen dessutom kan höjas så att vinklarna blir ännu brantare)
Då X tycks ha högre markfrigång än S. Dock antagligen identisk infästning/bottenplatta på S och X. Då blir resultatet kraftigare vinkel på drivaxlarna på X =högre belastning på drivknutarna.
Dessutom är X en tyngre bil än S vilket säkert förvärrar problemet.
Sen gissar jag att 100 batteriet kan avge lite mer ström (högre vridmoment=större belastning) och att 100-batteriet är betydligt ovanligare till S än på X (dvs finns betydligt fler 60/70/75/85/90 i förhållande till 100 på S)
Stämmer det så är det logiskt varför det mest pratas om ”drivaxelvibrationer” till X och kanske ofta då också med 100-batteriet, jämfört med hur vanligt det nämns på S. (Både RWD och AWD) Har nog personligen aldrig hört det nämnas på 3
Då X tycks ha högre markfrigång än S. Dock antagligen identisk infästning/bottenplatta på S och X. Då blir resultatet kraftigare vinkel på drivaxlarna på X =högre belastning på drivknutarna.
Dessutom är X en tyngre bil än S vilket säkert förvärrar problemet.
Sen gissar jag att 100 batteriet kan avge lite mer ström (högre vridmoment=större belastning) och att 100-batteriet är betydligt ovanligare till S än på X (dvs finns betydligt fler 60/70/75/85/90 i förhållande till 100 på S)
Stämmer det så är det logiskt varför det mest pratas om ”drivaxelvibrationer” till X och kanske ofta då också med 100-batteriet, jämfört med hur vanligt det nämns på S. (Både RWD och AWD) Har nog personligen aldrig hört det nämnas på 3
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag hävdar inte att det är kopplat till luftfjädringen utan till drivaxlarna som inte tål kraften de utsätts för under vissa förutsättningar, dvs kraftig acceleration med very high på luftfjädringen. Model S har inte några större bekymmer med detta utan det är främst Model X som är drabbat.Nicke Nyfiken skrev:Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna inga omfattande problem med drivaxlarna.Svenssons skrev:Det är för att det ser ut som att du kopplar problemet med drivaxelsbytena till 4-hjulsdrivna bilar:
Du hävdar att det är kopplat till luftfjädringen.
Mig veterligen har de 2-hjulsdrivna bilarna med luftfjädring inga omfattande problem med drivaxlarna.
Jag ser nog att risken att drabbas av drivaxelproblemen på Model S och X, har en viss koppling till 4-hjulsdrivna bilar, eftersom de 2-hjulsdrivna bilarna inte har undermåliga drivknutar.
Hur det bli på Model 3 återstår att se. Förhoppningsvis sätter de inte undermåliga drivknutar på ännu en bilmodell. Men efter 4 års problem på S och senare även på X har de ännu inte löst problemet, så man kan inte ta något för givet.
Finns det ingen drivaxel fram så blir det förståss inga problem på de icke existerande drivaxlarna...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen
Tror det är mer än jag som uppfattar det en smula motsägelsefullt, eller?Svenssons skrev:Jag hävdar inte att det är kopplat till luftfjädringen
... vilket är exakt vad jag skrev ett antal inlägg tidigareSvenssons skrev:Finns det ingen drivaxel fram så blir det förståss inga problem på de icke existerande drivaxlarna...
...men då avfärdade du resonemanget och svaradeNicke Nyfiken skrev:Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem
Svenssons skrev:Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.
Man skulle också kunna skylla på föraren
Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
Jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemang.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Tyckte jag läste om nån med stålfjädring som hade det också. Men hur kraftiga problemen var vet jag inte.Remuz skrev:Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Ok, det var mer än jag visste i så fall. Den P85DL jag hade med stål hade det inte trots 7000mil som lånebil...Verdi skrev:Tyckte jag läste om nån med stålfjädring som hade det också. Men hur kraftiga problemen var vet jag inte.Remuz skrev:Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag är inte säker. Men i vilket fall så verkar stålbilarna hålla bättre. På min nya nu så kör jag always low från första metern för att förbättra mina odds.Remuz skrev:Ok, det var mer än jag visste i så fall. Den P85DL jag hade med stål hade det inte trots 7000mil som lånebil...Verdi skrev:Tyckte jag läste om nån med stålfjädring som hade det också. Men hur kraftiga problemen var vet jag inte.Remuz skrev:Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Med ditt resonemang kan man skylla allt på något annat och ignorera grundproblemet. Det är fel att säga att orsaken till att det är problem med de främre drivaxlarna är att bilen är fyrhjulsdriven. Problemet är ju inte att bilen har fyrhjulsdrift. Som jag skrev tidigare men som du hoppar över är att framhjulsdriven Tesla skulle ha ännu större bekymmer. Problemet är ju kraften som de främre drivaxlarna får ta emot.Nicke Nyfiken skrev:Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringenTror det är mer än jag som uppfattar det en smula motsägelsefullt, eller?Svenssons skrev:Jag hävdar inte att det är kopplat till luftfjädringen
... vilket är exakt vad jag skrev ett antal inlägg tidigareSvenssons skrev:Finns det ingen drivaxel fram så blir det förståss inga problem på de icke existerande drivaxlarna......men då avfärdade du resonemanget och svaradeNicke Nyfiken skrev:Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblemJag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemang.Svenssons skrev:Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.
Man skulle också kunna skylla på föraren
Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
Du kan fortsätta skriva att det är kopplat till fyrhjulsdriften men det förändrar inte fakta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Men kom igen nu!Svenssons skrev:Med ditt resonemang kan man skylla allt på något annat och ignorera grundproblemet. Det är fel att säga att orsaken till att det är problem med de främre drivaxlarna är att bilen är fyrhjulsdriven. Problemet är ju inte att bilen har fyrhjulsdrift. Som jag skrev tidigare men som du hoppar över är att framhjulsdriven Tesla skulle ha ännu större bekymmer. Problemet är ju kraften som de främre drivaxlarna får ta emot.
Du kan fortsätta skriva att det är kopplat till fyrhjulsdriften men det förändrar inte fakta.
Du läser in saker jag aldrig skrivit.
Var har jag skrivit att grundproblemet beror på att bilen har 4-hjulsdrift? Citera mig gärna.
Det enda jag gjort är att konstatera att det bara är 4-hjulsdrivna bilar som drabbas av drivaxelproblemet (av uppenbara skäl). Allt annat är dina fria fantasier.
Jag har uttryckligen skrivit att problemet beror på undermåliga drivknutar på de främre drivaxlarna. Du har däremot hävdat att drivaxelproblemet har med luftfjädringen att göra.
Luftfjädringen är en av flera saker som gör drivaxelproblemet värre, men det är inte grundproblemet.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Måste flika in här, bilar 4wd, speciellt de med lite bättre tryck, utan luftfjädring får denna åkomma också, dock inte lika lätt.Remuz skrev:Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Min P85d med stålfjädring har fått drivaxlar bytta 1 gång.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Sedär, då är inte inte bara kopplat till luftfjädring i högsta läget. Drivknutarna i fram är helt enkelt underdimensionerade/felkonstruerade.Tars skrev:Måste flika in här, bilar 4wd, speciellt de med lite bättre tryck, utan luftfjädring får denna åkomma också, dock inte lika lätt.Remuz skrev:Detta kommer spåra ur. Varför spelar det roll vad som är orsaken? En bil utan lyftfjädring får inte problem. En bil utan AWD får inte problem. En långsam bil får mer sällan problem än en snabbare...
Min P85d med stålfjädring har fått drivaxlar bytta 1 gång.