Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Moderator: Redaktion
Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag tycker att detta förtjänar en egen tråd.
Ursprungligen sade Elon att priset för 4-hjulsdrift på 3:an skulle vara lägre än på S&X. Men så sattes priset först till $5000, alltså som samma som på andra modeller. Men så sänktes priset efter ett tag till $4000. Sen, i augusti, höjdes det tillbaka till $5000 och nu höjs det alltså till $6000.
Tesla kämpar tydligen hårt med att få så snabbt som möjligt få lönsamhet på 3:an.
https://electrek.co/2018/09/10/tesla-mo ... -increase/
Ursprungligen sade Elon att priset för 4-hjulsdrift på 3:an skulle vara lägre än på S&X. Men så sattes priset först till $5000, alltså som samma som på andra modeller. Men så sänktes priset efter ett tag till $4000. Sen, i augusti, höjdes det tillbaka till $5000 och nu höjs det alltså till $6000.
Tesla kämpar tydligen hårt med att få så snabbt som möjligt få lönsamhet på 3:an.
https://electrek.co/2018/09/10/tesla-mo ... -increase/
Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Det är ju uppenbart att de har lönsamhetsproblem med dual motor. Det enda man kan hoppas på är att det löst sig tills den lanseras i Europa.Jerker skrev:Jag tycker att detta förtjänar en egen tråd.
Ursprungligen sade Elon att priset för 4-hjulsdrift på 3:an skulle vara lägre än på S&X. Men så sattes priset först till $5000, alltså som samma som på andra modeller. Men så sänktes priset efter ett tag till $4000. Sen, i augusti, höjdes det tillbaka till $5000 och nu höjs det alltså till $6000.
Tesla kämpar tydligen hårt med att få så snabbt som möjligt få lönsamhet på 3:an.
https://electrek.co/2018/09/10/tesla-mo ... -increase/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Man undrar såklart lite varför man ökar priset är de för att man kan eller för att den kostar mer än beräknat? Samtidigt kan man tycka att om man började på $5000 och sen sänker till $4000 varför måste man då plötsligt bara någon månad senare höja till $6000? Jag tycker inte de känns så seriöst eller hur tolkar ni detta? Kanske de ökar priset bara för att de inte klara leverera tillräckligt många AWD bilar?
Ska jag vara ärlig så känns de som de är en del konstigheter som händer hos Tesla på senare tid eller är de bara jag som blivit mer känslig?
Jag som inte har obegränsat med pengar väntar ju dock på bas versionen. Om de ökar priset på AWD för att få lönsamhet kommer de då ens vara möjligt att lansera en bas version?
Ska jag vara ärlig så känns de som de är en del konstigheter som händer hos Tesla på senare tid eller är de bara jag som blivit mer känslig?
Jag som inte har obegränsat med pengar väntar ju dock på bas versionen. Om de ökar priset på AWD för att få lönsamhet kommer de då ens vara möjligt att lansera en bas version?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Det skulle kunna vara så att bara en av deras två produktionslinjer kan producera bilar med fyrhjulsdrift och om de då har fått för stor andel med fyrhjulsdrift.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jo jag var ju inne på detta också och ju mer jag tänker på de desto mer troligt känns de... De finns ju säkert ett uppdämt behov av AWD eftersom den modellen är ny medans vanlig 2 hjuls drift funnits ett tag och marknaden börjar kanske bli mättad på den modellen.vigge50 skrev:Det skulle kunna vara så att bara en av deras två produktionslinjer kan producera bilar med fyrhjulsdrift och om de då har fått för stor andel med fyrhjulsdrift.
Ja dags för BAS versionen då kanske När den lanseras lär kön åter ringla lång på riktiga beställningar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Gissar också på att det är mer produktionsrelaterat än komponentkostnader. Men jag håller med chaffis75 om att det inte känns speciellt professionellt.vigge50 skrev:Det skulle kunna vara så att bara en av deras två produktionslinjer kan producera bilar med fyrhjulsdrift och om de då har fått för stor andel med fyrhjulsdrift.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Tror Tesla försöker balansera vad de kan tillverka mot efterfrågan. Nu beställer fler dual-motor än vad de hinner tillverka samtidigt som de kan tillverka fler med endast en motor. De väljer därför att höja priset så efterfrågan minskar (och vinsten på dessa ökar) och som då gör att möjlig tillverkning matchar efterfrågan. De gör samma sak med färgerna där de minskar antalet färgalternativ och tar extra betalt för ett par färger.
Högre pris på 4-hjulsdrift gör också att Teslas incitament och möjligheter att höja produktionen för dessa ökar.
Dessa prishöjningar lär inte ha någon påverkan på tredje kvartalets siffror men nästa kvartal är nog än viktigare än innevarande.
Högre pris på 4-hjulsdrift gör också att Teslas incitament och möjligheter att höja produktionen för dessa ökar.
Dessa prishöjningar lär inte ha någon påverkan på tredje kvartalets siffror men nästa kvartal är nog än viktigare än innevarande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Hm, i sådana fall har de inte speciellt flexibla produktionslinor. Jag tror mer på att de behöver få upp marginalerna, och tar ut det på slutkunden då de vet att efterfrågan kommer finnas kvar eftersom köerna är så långa.vigge50 skrev:Det skulle kunna vara så att bara en av deras två produktionslinjer kan producera bilar med fyrhjulsdrift och om de då har fått för stor andel med fyrhjulsdrift.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag tror helt enkelt att man vill pusha kunder mot performance modellen. När det "bara" skiljer $9.000 så väljer man troligen den lättare än när det skiljde mer.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Är detta ett riktpris för oss tro? €83700? ~ 870 000kr.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 7d34fb1bab
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 7d34fb1bab
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Inte minst intressant är ju att annonsören anger en leveranstid på två månader. Är det helt enkelt någon som spekulerar i att på beställning plocka ut en bil i USA och importera den till Europa för att sälja vidare...?Skee skrev:Är detta ett riktpris för oss tro? €83700? ~ 870 000kr.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 7d34fb1bab
Eller för den delen redan sitter på en bil i USA (eftersom det anges färg mm) och sonderar intresset för den i Europa.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Kan en amerikansk Model 3 verkligen fungera på ett bra sätt i Europa?
Priset för en P3D eller vad de nu heter ligger ungefär där jag förväntat mig.
Priset för en P3D eller vad de nu heter ligger ungefär där jag förväntat mig.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Kort och gott - Nej.Verdi skrev:Kan en amerikansk Model 3 verkligen fungera på ett bra sätt i Europa?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.Jerker skrev:Ursprungligen sade Elon att priset för 4-hjulsdrift på 3:an skulle vara lägre än på S&X. Men så sattes priset först till $5000, alltså som samma som på andra modeller. Men så sänktes priset efter ett tag till $4000. Sen, i augusti, höjdes det tillbaka till $5000 och nu höjs det alltså till $6000.
Tesla kämpar tydligen hårt med att få så snabbt som möjligt få lönsamhet på 3:an.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Om de inte har konstruerat bort de problemen till Model 3 kan man ju tycka att hela avdelningen som pysslar med kraftöverföringen på Tesla borde avgå? Misstänker att även Tesla pysslar med "lessons learned" som alla andra.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.Jerker skrev:Ursprungligen sade Elon att priset för 4-hjulsdrift på 3:an skulle vara lägre än på S&X. Men så sattes priset först till $5000, alltså som samma som på andra modeller. Men så sänktes priset efter ett tag till $4000. Sen, i augusti, höjdes det tillbaka till $5000 och nu höjs det alltså till $6000.
Tesla kämpar tydligen hårt med att få så snabbt som möjligt få lönsamhet på 3:an.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Men det är väl bara axlarna fram? Dvs drabbar inte RWDerSvenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Både och väl. RWD har väl inga problem?Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Ja, problemet är på framvagnen men om det hade funnits en framhjulsdriven Tesla så hade den haft samma problem. Orsaken till problemet är inte fyrhjulsdrift, det är vinkeln from drivaxeln har mellan hjulen och "växellådan".Verdi skrev:Både och väl. RWD har väl inga problem?Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Eller snarare att Tesla inte har konstruerat drivaxel/drivknut för vinkeln. En plåsterlösning på problemet borde ju kunna vara att Tesla begränsar effekten till främre motor när luftfjädringen är ställd i sitt högsta läge, då bör felet bli mindre vanligt.Svenssons skrev:Ja, problemet är på framvagnen men om det hade funnits en framhjulsdriven Tesla så hade den haft samma problem. Orsaken till problemet är inte fyrhjulsdrift, det är vinkeln from drivaxeln har mellan hjulen och "växellådan".Verdi skrev:Både och väl. RWD har väl inga problem?Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Precis men det är ju inte fel på fyrhjulsdriften. Tror ingen egentligen vill köra en Ludicrous-start från noll med luftfjädringen satt på Very high.Geni87 skrev:
Eller snarare att Tesla inte har konstruerat drivaxel/drivknut för vinkeln. En plåsterlösning på problemet borde ju kunna vara att Tesla begränsar effekten till främre motor när luftfjädringen är ställd i sitt högsta läge, då bör felet bli mindre vanligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Nej bilen driver ju på alla fyra, så själva fyrhjulsdriften är det inte fel på. Men det är fel på komponenter i drivsystemet. Men krävs det verkligen Ludicrous-start från noll med luftfjädringen på very high för att få problem då? Efter vad jag har läst får många som kör försiktigt med luftfjädringen i högt läge också problem.Svenssons skrev:Precis men det är ju inte fel på fyrhjulsdriften. Tror ingen egentligen vill köra en Ludicrous-start från noll med luftfjädringen satt på Very high.Geni87 skrev:
Eller snarare att Tesla inte har konstruerat drivaxel/drivknut för vinkeln. En plåsterlösning på problemet borde ju kunna vara att Tesla begränsar effekten till främre motor när luftfjädringen är ställd i sitt högsta läge, då bör felet bli mindre vanligt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.Nicke Nyfiken skrev:Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna.
Man skulle också kunna skylla på föraren
Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priset för 4-hjulsdrift (AWD) på model 3
Jag har svårt att hänga med i din logik.Svenssons skrev:Då kan man lika gärna säga att problemet ligger i för kraftig elmotor eller i elmotorn som tillåter kraftig accelerationen.Nicke Nyfiken skrev:Ingen AWD = inga drivaxlar fram = inga drivaxelproblem.Svenssons skrev:Drivaxelproblemet har ju inte att göra med AWD utan med luftfjädringen.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Tesla kommit på att de måste ta rejält med höjd för alla drivaxelbyten som kommer att ske på garanti på de 4-hjulsdrivna bilarna.
Har aldrig hört att RWD-bilar med luftfjädring har problem med drivaxlarna.
Man skulle också kunna skylla på föraren
Inga kraftiga accelerationer av föraren = inga drivaxelproblem.
Jag har aldrig hävdat att problemet beror på att bilarna är 4-hjulsdrivna.
Det beror inte heller på att bilarna har luftfjädring, har för stark motor eller att föraren accelererar för kraftigt.
Problemet beror på undermåliga drivknutar på de främre drivaxlarna. Och eftersom Tesla inte tillverkar några framhjulsdrivna bilar är det således enbart de 4-hjulsdrivna bilarna som drabbas av problemet. Vad är det som är så kontroversiellt med det?
Model Y P
Model S P
Model S P