Model 3 Medium Range

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av chaffis75 »

Spännande, detta batteri är kanske de perfekta för min del, ja som svensk vill man ju ha ett lagom stort batteri :D
De som fortfarande är lite spännande är att se en icke premium bil för den vet väl väl inte så mycket om egentligen, ja kanske vi vet några saker som tas bort men inte alla detaljer.

Har de åter sänkt priset för awd också? Blir nästan komiskt i sådan fall med tanke på hur detta pris går upp och ner hela tiden.

Men de viktigaste har de ju inte visat upp och börjat sälja och de är ju Europa bilen, hoppas den kommer mycket snart så man kan få ett slut på lidandet att varken veta exakta priser och när den ska komma till oss..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av MaLund13 »

Verkar som de återigen börjat visa priser efter besparingar mer framstående i konfiguratorn. Nu måste man iaf på mobilkonfiguratorn välja respektive konfiguration för att se det riktiga priset... BildBild
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Kevork »

Hmm tyckte det nya batterialternativet lät intressant. Har våndats en del om vi kommer vara nöjda med lilla packet eller inte då det har känts som att marginalen mot våra behov är rätt liten. Samtidigt tycker jag det stora är för dyrt och onödigt stort för oss.

Tur att det är ett tag kvar så man har tid att fundera över hur man vill göra ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Zalman3 »

Ska de börja leverera Q1 2019 i Europa så skulle kunna öppna designstudion snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av dstr »

Zalman3 skrev:
Ska de börja leverera Q1 2019 i Europa så skulle kunna öppna designstudion snart.
Det finns väl ingen här som tror på bilar innan påsk?

Och då i ett utförande, från en enskild europeiskt anpassade produktionslinje. Jag håller tummarna för mörkgrå fullsmetad P3D som första månadernas batch.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Det finns väl ingen här som tror på bilar innan påsk?
Ett påskägg! ;)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av gellerstam »

themax skrev:
bjelkeman skrev:
Ett mellanting mellan Standard Range och Long Range lite billigare än LR.

Länkar man till Tesla USA sajten skickas man till Svenska sajten, så lite svårt att se tillvalen.

Kalas, $9000 billigare för bara 8 mils kortare räckvidd är oslagbart om man inte behöver fyrhjulsdriften.

Det som är mer intressant är att Full Self Driving har försvunnit från konfigurationssidan för Model 3 (men finns kvar på S & X).

Nu är FSD borta även på S och X. Bara uppgraderad Autopilot för 55000kr att välja på.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av dstr »

gellerstam skrev:
Nu är FSD borta även på S och X. Bara uppgraderad Autopilot för 55000kr att välja på.
Diskuteras här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =8&t=13684 :)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av StefL »

Känns som den perfekta bilen för mig - större batteri än SR som kommer att vara på gränsen med mitt körmönster men utan att jag behöver gå "all the way" upp till LR, och bakhjulsdrift lär vara fullt tillräckligt för mig om jag ska tro de S-förare som beskrivit hur bra det funkar med eldriften och momentfördelningen.

BRING IT ON NÅN GÅNG FÖR H-E! :D

(Jag kanske skulle börja med Twitter och upplysa Elon om vad som sker en viss torsdag i slutet av maj 2019 :lol: )
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är jättelätt att växla till amerikanska sidan, bara att välja USA genom att klicka på flagan.

Midrange, alltså? Ja, om det innebär 40mils räckvidd så är det betydligt mer än vad jag behöver.
260 miles = ~416 km
208km, Glöm inte att du alltid har släpvagn på kroken!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av 12man »

Lemur var det detta?, longmediumrange
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Ska de börja leverera Q1 2019 i Europa så skulle kunna öppna designstudion snart.
Det finns väl ingen här som tror på bilar innan påsk?

Och då i ett utförande, från en enskild europeiskt anpassade produktionslinje. Jag håller tummarna för mörkgrå fullsmetad P3D som första månadernas batch.
Känns ganska givet att den konfigurationen blir först ut... ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är jättelätt att växla till amerikanska sidan, bara att välja USA genom att klicka på flagan.

Midrange, alltså? Ja, om det innebär 40mils räckvidd så är det betydligt mer än vad jag behöver.
260 miles = ~416 km
208km, Glöm inte att du alltid har släpvagn på kroken!
Visst ja. Tänkte inte på det...
Tänkte inte på det 2.png
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

Jävla märkliga priser de har i designstudion. Model 3 medium range ska kost $33,200 eller nåt. Men sen när man börjar kolla så är det inklusive en massa potentiella besparingar och det verkliga priset är $45,000. Vad f-n är det? Ohederligt!

Är det så att de ska kunna hävda att de visst klarar de där $35,000 i pris som de pratat om i många år? Tycker det här blev löjligt. Vore bättre att krypa till korset och säga "ledsen, det gick inte att bygga de riktigt så billigt som vi trodde".
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Jävla märkliga priser de har i designstudion. Model 3 medium range ska kost $33,200 eller nåt. Men sen när man börjar kolla så är det inklusive en massa potentiella besparingar och det verkliga priset är $45,000. Vad f-n är det? Ohederligt!

Är det så att de ska kunna hävda att de visst klarar de där $35,000 i pris som de pratat om i många år? Tycker det här blev löjligt. Vore bättre att krypa till korset och säga "ledsen, det gick inte att bygga de riktigt så billigt som vi trodde".
Det tror jag inte, det var ju hur det såg ut i USA tidigare på alla bilar. De kommer helt klart gå att sälja de till $35k men frågan är ju när, så de kommer ju få rätt till sist oavsett hur de gör.

Tror de helt enkelt har problem med att förmedla en vettig kostnadsjämförelse mot en likvärdig bensinbil, inte för att det här är ett bra sätt att göra det på men det är ett sätt iaf. Är ju iaf klart och tydligt vad som gäller innan man trycker på köp, som tur är.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla har tyvärr alltid kört med "efter besparingar" priser i USA, som har en annan priskultur än Europa. (De försökte här också men bland andra vi på TCS protesterade så mycket så de slutade.)

Elon var dock väldigt tydlig med att detta är INTE $35,000 bilen utan den kommer om 3-6 månader.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Bjelke »

Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Legato »

dstr skrev:

Det finns väl ingen här som tror på bilar innan påsk?
.
Jo det gör jag :D

Kalla mig evig optimist men jag tror det är favorit att de första, dyra varianterna kommer innan dess.

Är dock rätt pessimistisk/optimistisk gällande att SR dröjer länge. Gissar början av 2020.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av MaLund13 »

TiborBlomhall skrev:
Tesla har tyvärr alltid kört med "efter besparingar" priser i USA, som har en annan priskultur än Europa. (De försökte här också men bland andra vi på TCS protesterade så mycket så de slutade.)

Elon var dock väldigt tydlig med att detta är INTE $35,000 bilen utan den kommer om 3-6 månader.
Nja, jag tror de ändrade tillbaka även i USA ungefär samtidigt som för oss, kolla amerikanska konfiguratorn för S och X - där visas priserna före besparingar på samma sätt som i Sverige.
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Jävla märkliga priser de har i designstudion. Model 3 medium range ska kost $33,200 eller nåt. Men sen när man börjar kolla så är det inklusive en massa potentiella besparingar och det verkliga priset är $45,000. Vad f-n är det? Ohederligt!

Är det så att de ska kunna hävda att de visst klarar de där $35,000 i pris som de pratat om i många år? Tycker det här blev löjligt. Vore bättre att krypa till korset och säga "ledsen, det gick inte att bygga de riktigt så billigt som vi trodde".
Det tror jag inte, det var ju hur det såg ut i USA tidigare på alla bilar. De kommer helt klart gå att sälja de till $35k men frågan är ju när, så de kommer ju få rätt till sist oavsett hur de gör.

Tror de helt enkelt har problem med att förmedla en vettig kostnadsjämförelse mot en likvärdig bensinbil, inte för att det här är ett bra sätt att göra det på men det är ett sätt iaf. Är ju iaf klart och tydligt vad som gäller innan man trycker på köp, som tur är.

Är rätt säker på att det inte var så här för några veckor sen. Då stod de korrekta priserna på alla ställen utom ett. Nu är det tvärtom.
Verdi

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-

Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-

Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
Varför tror du de ska skilja 120 000 mellan en standard range och en mid? de skiljer ju bara 5000 dollar mellan dessa?

Tror jag egentligen skulle klara mig med en SR men medium känns som de där extra som är nice plus att jag räknar med att den kommer vara tillgänglig tidigare än standard range även i Sverige vilket också skulle kunna vara ett plus.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 Medium Range

Inlägg av TeslaTissel »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-

Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
Varför tror du de ska skilja 120 000 mellan en standard range och en mid? de skiljer ju bara 5000 dollar mellan dessa?

Tror jag egentligen skulle klara mig med en SR men medium känns som de där extra som är nice plus att jag räknar med att den kommer vara tillgänglig tidigare än standard range även i Sverige vilket också skulle kunna vara ett plus.
Precis 5000$ = ca: 48.000 kr. Jag tror Verdi råkade räkna fel helt enkelt i brådskan?
Skärmavbild 2018-10-19 kl. 14.47.35.png
Skriv svar