Model 3 - Säkerhet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Model 3 - Säkerhet

Inlägg av TeslaTissel »

Startar ny tråd.
Tesla Model 3’s säkerhet är extra intressant då TESLA uppenbarligen redan från börjat hårt med inte bara en utan hundratals olika förbättringar som visat sig ge maximala säkerhets-poäng i USA via NTHSA.

Nu har jag skrivit en artikel i min blog om detta och delar med mig delar av texten.
Dessutom tar jag upp Autopilot och har lagt med ett par exempel på det också.
Vill man veta mer och läsa mer så följ länken!

----

Ibland missar man det osynliga med Model 3 i mängden av
nyheter som nu strömmar från andra biltillverkare som vill få fram nya
tekniker och innovationer för att ligga i framkant.


Men trycket från nya medvetna kunder, kräver nya elbilar. Det är också ett enormt tryck från allt fler politiker och länder som har att följa klimatavtalet som togs i Paris, i december 2015. Något av ett unikt tillfälle (historiskt) där en hel värld skrev under klimatavtalet.
Här skall vi titta närmare på krocksäkerheten, och vad Autopilot egentligen betyder, längst ned i artikeln.

En traditionell bilkaross har ofta tyngdpunkten framtill på grund av att förbränningsmotorn oftast sitter där. Och passagerarna skall ju får rum någonstans. Det här gör det knepigt få till bilens verkliga köregenskaper. Länge har tillverkarna försökt att kompensera tyngdpunkten på olika sätt, just genom att använda lättare och starkare material. Också framvagn och bakvagn har kunnat få effektivare säkerhet genom olika elektroniska och hydrauliska tekniker.

Nu hoppar vi rätt in i Tesla Model 3.

Nyligen kritiserades Tesla för att man använt sig av så många material och komponenter i själva karossen.
Se bilden nedan: Gult är förstärkt stål, blått vanligt och resten aluminium. Men vid presentationen av modellen där Musk visade upp dess krocksäkerhet, – augusti 2017, jämfördes på en jätteskärm med Tesla Model 3/Volvo XC60 vid sido-krock. Han blev så till sig, att han glömde sina ord för några sekunder. Så stor var skillnaden i sido-krock-sekvensen mellan Tesla Model 3 och Volvon.

Tyngdpunkten är avgörande

Det finns ingen traditionell tung förbränningsmotor framtill. Det gör att det automatiskt finns en krockzon precis som på...

Texten fortsätter med flera klipp från Youtube och ett par bilder. + En egen illustration!
Skulle gärna skrivit mer detaljerat om AP, autopilot men det riskerar bli för omfattande, så det får duga med det senaste och grundläggande.

Välkomna! Och hoppas ni gillar den. :D
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6126
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Säkerhet

Inlägg av TeslaTissel »

Kom gärna med någon kommentar, eller om jag missat något? ;)
Skriv svar