Slår vad om att Audi kommer med en version som inte blinkar alls...Jeppe_E skrev:Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filenellerstrom skrev:
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Navigate on Autopilot i tid till Europa
Moderator: Redaktion
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Hmm, ja finns det 100’000 AP2 bilar på vägarna så räcker de ju me 100 miles/bil i snitt. De borde gå lätt innom en månadgellerstam skrev:
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Och i dag gick de ut att de kört längre en så, me råge..Kalle skrev:Hmm, ja finns det 100’000 AP2 bilar på vägarna så räcker de ju me 100 miles/bil i snitt. De borde gå lätt innom en månadgellerstam skrev:
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
1’000’000’000 miles på AP.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?Nicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Model S Standard Range Raven
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.jeppe_sthlm skrev:Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?Nicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.Kalle skrev:Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.jeppe_sthlm skrev:Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?Nicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Då hjälper antagligen det 500% - 2000% snabbare chipet som kommer nästa år. Ska kunna hantera 2000 fps.mati skrev:Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.Kalle skrev:Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.jeppe_sthlm skrev:Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?Nicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Hyrde en trea när vi var i USA för några veckor sedan. Navigate on autopilot var fantastiskt smidigt. Man skrev bara in vart man skulle så behövde man bara blinka för att byta fil enligt bilens direktiv på motorvägen (grymt smidigt på de femfiliga vägarna). Vid avfart både blinkade och svängde bilen själv. Den höll även koll på de snabbaste filerna. Dessutom försökte den endast döda oss en gång på de fyra dagarna vi hade bilen. Vår X här hemma gör detta ca en gång varje tur (använder autopilot överallt där det är möjligt).
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Haha, grymt bra betyg xD
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
I USA är det en betydligt vanligare företelse än i Europa.Jeppe_E skrev:ippii skrev:Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Jätteanvändbart....?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Det är bara omkörningar eller filbyten på motorvägen som man måste verifiera. När avfarten kommer börjar bilen blinka och svänger av själv utan verifiering.ellerstrom skrev:Jo, det är mer av ett tekniskt kliv (som dessutom är riktigt häftigt i min mening). Med Navigate on Autopilot så kör bilen i princip helt själv på motorvägen. Den byter fil själv om man närmar sig ett fordon som kör långsammare, ser till att ligga i rätt fil där det är dags att köra på avfarten och klarar avfarter och påfarter mellan olika motorvägar._TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Om det är så mycket bättre/skönare än nuvarande AP? Avfarterna är mer tekniskt imponerande kanske, medan att köra om långsammare fordon är en stor förbättring i bekvämlighet tycker jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Coolt! Då lärde jag mig något nytt idag. Hoppas att detta kommer till Europa snart.Pontus skrev:Det är bara omkörningar eller filbyten på motorvägen som man måste verifiera. När avfarten kommer börjar bilen blinka och svänger av själv utan verifiering.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Hoppas. Som flera sagt är det väl ett större tekniskt kliv än praktiskt men håller med om att det är coolt. Jag var på en motorväg och skulle fortsätta på en annan, bilen blinkade höger svängde av och fortsatte på den nya motorvägen utan att jag gjorde någonting. Extra coolt då detta var första gången jag provade och tittade mer på trafiken än kartan så jag hade kanske missat avfarten annarsellerstrom skrev:Coolt! Då lärde jag mig något nytt idag. Hoppas att detta kommer till Europa snart.Pontus skrev:Det är bara omkörningar eller filbyten på motorvägen som man måste verifiera. När avfarten kommer börjar bilen blinka och svänger av själv utan verifiering.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Hur skarpa svängar klarar den på en motorvägsramp? Kan den fixa typ en sån kvarts-snurr och sedan fortsätta på nästa motorväg?Pontus skrev:Hoppas. Som flera sagt är det väl ett större tekniskt kliv än praktiskt men håller med om att det är coolt. Jag var på en motorväg och skulle fortsätta på en annan, bilen blinkade höger svängde av och fortsatte på den nya motorvägen utan att jag gjorde någonting. Extra coolt då detta var första gången jag provade och tittade mer på trafiken än kartan så jag hade kanske missat avfarten annarsellerstrom skrev:Coolt! Då lärde jag mig något nytt idag. Hoppas att detta kommer till Europa snart.Pontus skrev:Det är bara omkörningar eller filbyten på motorvägen som man måste verifiera. När avfarten kommer börjar bilen blinka och svänger av själv utan verifiering.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Teslas kameror tar 2 bilder i taget. Det är väldigt kort tid mellan de 2 bilderna. Genom att jämföra bilderna i paret beräknar man sedan riktning och hastighet. Det finns ett väldigt bra pod-avsnitt som går igenom det här: http://techcastdaily.com/2018/10/29/int ... -10-29-18/
Driver sajten Car.info
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Absolut! Jag pratar mer ur ett Svenskt/EU-perspektiv. I Sverige har vi ju inte sådär jättemånga motorvägar. Speciellt inte som man byter mellanPontus skrev:I USA är det en betydligt vanligare företelse än i Europa.Jeppe_E skrev:ippii skrev:Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Jätteanvändbart....?
Ibland undrar jag vad det är vi egentligen lägger fokus och energi på Men detta är ju bara ett steg närmre mot självkörande bilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Backkameran har som du säger väldigt vid vinkel men även ganska kort räckvidd. När det kommer till att hålla koll bakåt vid omkörning så har den dock två kameror på sidorna som tittar bakåt och som inte har lika stor vidvinkel. Kanske är det helt fel enligt Teslas grafik men enligt Tesla så ska dessa kameror överlappa varandra bakom bilen.mati skrev:Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.Kalle skrev:Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.jeppe_sthlm skrev:Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?Nicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Åtminstone E18/E4, 265/E4, E20/E4, E4/75 i Stockholm, E4/E6 i Helsingborg, och E20/E6 i Göteborg.Jeppe_E skrev:Absolut! Jag pratar mer ur ett Svenskt/EU-perspektiv. I Sverige har vi ju inte sådär jättemånga motorvägar. Speciellt inte som man byter mellan
Ibland undrar jag vad det är vi egentligen lägger fokus och energi på Men detta är ju bara ett steg närmre mot självkörande bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Ja, bor man så att man passerar dessa så är det naturligtvis jättebra, men för de andra 95% då?bylund skrev:Åtminstone E18/E4, 265/E4, E20/E4, E4/75 i Stockholm, E4/E6 i Helsingborg, och E20/E6 i Göteborg.Jeppe_E skrev:Absolut! Jag pratar mer ur ett Svenskt/EU-perspektiv. I Sverige har vi ju inte sådär jättemånga motorvägar. Speciellt inte som man byter mellan
Ibland undrar jag vad det är vi egentligen lägger fokus och energi på Men detta är ju bara ett steg närmre mot självkörande bilar.
Jag menade mer att det kanske finns andra saker som är viktigare att prioritera, men som sagt det är väl bara ett av stegen framåt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Jag kör sträckan ornö-linköping varge hälg, så för mig borde ja kunna köra AP från nynäsvägen 73, in till södra länken, ut på e4an och sen hela vägen nerbylund skrev:Åtminstone E18/E4, 265/E4, E20/E4, E4/75 i Stockholm, E4/E6 i Helsingborg, och E20/E6 i Göteborg.Jeppe_E skrev:Absolut! Jag pratar mer ur ett Svenskt/EU-perspektiv. I Sverige har vi ju inte sådär jättemånga motorvägar. Speciellt inte som man byter mellan
Ibland undrar jag vad det är vi egentligen lägger fokus och energi på Men detta är ju bara ett steg närmre mot självkörande bilar.
Så två motorvägsbyten på den sträckan
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Tesla nämnt någon månad eller år då NoA kommer till Europa ?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
NoA finns i Norge sedan någon vecka tillbaka så det är nog på gång snart även här i Sverige och övriga Europa.thomas76 skrev:Tesla nämnt någon månad eller år då NoA kommer till Europa ?
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Riksväg 40/E4 i Jönköping. Riksväg 40/E6 i Göteborg.bylund skrev:Åtminstone E18/E4, 265/E4, E20/E4, E4/75 i Stockholm, E4/E6 i Helsingborg, och E20/E6 i Göteborg.
Dock, dessa går utmärkt att köra med befintliga autopiloten kan jag intyga, då man kan hantera eventuella behov av filbyte med blinkersen, alternativt köra rakt fram. Har även kört E20/E4 på autopilot och blinkers. Andra exempel är väl Essingeleden-Södra länken, går också utmärkt på nuvarande autopilot. Även ovan nämnda E18/E4 går utmärkt med nuvarande AP.
Författare och bloggare. Model S 2023