Ingen CCS på Model 3
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen CCS på Model 3
Läste från Reddit att det skall tydligen krävas 4 interna brytare för att växla mellan AC och DC i typ2-kontakten för S och X. De spekulerade i att det kanske helt enkelt är billigare att lägga till en kabel på SuC än att bygga in detta i alla bilar (speciellt om de redan vill ha CCS). Om detta stämmer så kommer det inte gå att använda den vanliga kontakten för superchargers vi har i EU utan endast gå att ladda AC på den övre delen av CCS.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ingen CCS på Model 3
Rimligt!OfarligTesla skrev:Läste från Reddit att det skall tydligen krävas 4 interna brytare för att växla mellan AC och DC i typ2-kontakten för S och X. De spekulerade i att det kanske helt enkelt är billigare att lägga till en kabel på SuC än att bygga in detta i alla bilar (speciellt om de redan vill ha CCS). Om detta stämmer så kommer det inte gå att använda den vanliga kontakten för superchargers vi har i EU utan endast gå att ladda AC på den övre delen av CCS.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ingen CCS på Model 3
Ok, ja de är ju en intressant teori.. Billigare att Sätt några hundra kablar på SuC än 4 brytare I varenda bil för all framtid..OfarligTesla skrev:Läste från Reddit att det skall tydligen krävas 4 interna brytare för att växla mellan AC och DC i typ2-kontakten för S och X. De spekulerade i att det kanske helt enkelt är billigare att lägga till en kabel på SuC än att bygga in detta i alla bilar (speciellt om de redan vill ha CCS). Om detta stämmer så kommer det inte gå att använda den vanliga kontakten för superchargers vi har i EU utan endast gå att ladda AC på den övre delen av CCS.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ingen CCS på Model 3
Om 5-10 år så kommer det nog endast finnas CCS. Vill man då köra sin gamla S eller X så bör man nog ha en adapter.
Re: Ingen CCS på Model 3
De som har fri Suc, får de då gratis adapter?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ingen CCS på Model 3
Känns som en trolig utveckling Ja..Verdi skrev:Om 5-10 år så kommer det nog endast finnas CCS. Vill man då köra sin gamla S eller X så bör man nog ha en adapter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ingen CCS på Model 3
Det ser jag som väldigt osannolikt.MangeT skrev:De som har fri Suc, får de då gratis adapter?
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ingen CCS på Model 3
Ja det är lite så jag tolkat infon om CCS idag också... Alla Model 3 som kommer till europa är hänvisade till Kommande CCS kabeln hos Teslas superchargers (typ2 kontakten är för S & X).Henrik Torphammar skrev:Rimligt!OfarligTesla skrev:Läste från Reddit att det skall tydligen krävas 4 interna brytare för att växla mellan AC och DC i typ2-kontakten för S och X. De spekulerade i att det kanske helt enkelt är billigare att lägga till en kabel på SuC än att bygga in detta i alla bilar (speciellt om de redan vill ha CCS). Om detta stämmer så kommer det inte gå att använda den vanliga kontakten för superchargers vi har i EU utan endast gå att ladda AC på den övre delen av CCS.
Re: Ingen CCS på Model 3
GÖTT! Nu blev Model 3 än mer intressant. Undrar om det här också är ett steg mot att öppna upp SuC för andra bilar än Tesla, möjligheten kommer ju iaf finnas. Jag gissar på att Tesla säljer SuC-nätverket till en extern aktör inom 10 år.
Re: Ingen CCS på Model 3
Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Re: Ingen CCS på Model 3
Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)Verdi skrev:Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ingen CCS på Model 3
Nej tror inte det kommer fungera heller. Känner inte behov heller nu när det blir CCS (tror även att Chademo i Europa kommer förlora till fördel för CCS).MaLund13 skrev:Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)Verdi skrev:Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ingen CCS på Model 3
Hehehe Ionity köper allt och släpper in andra märkenGeni87 skrev:GÖTT! Nu blev Model 3 än mer intressant. Undrar om det här också är ett steg mot att öppna upp SuC för andra bilar än Tesla, möjligheten kommer ju iaf finnas. Jag gissar på att Tesla säljer SuC-nätverket till en extern aktör inom 10 år.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ingen CCS på Model 3
Kul med CCS!
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Model S Standard Range Raven
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ingen CCS på Model 3
Om Tesla öppnar SuC-nätverket för andra märken så kanske någon bygger en SuC till CCS-adapter, då kan man ladda så här:MaLund13 skrev:Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)Verdi skrev:Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
CHAdeMO -> Tesla CHAdeMO-adapter -> SuC/CCS-adapter -> Model 3
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ingen CCS på Model 3
MaLund13 skrev:Gissar att det bara skulle fungera under förutsättning att Supercharging via Typ 2-liknande kontakten fungerar (vilket det verkar som Model 3 inte kommer klara)Verdi skrev:Borde man inte kunna ladda Model 3 med Chademo också om man har dubbla adapters?
Nej, CCS-adaptern till S/X kommer ju att konvertera åt "fel" håll sett ur en Model 3:s synvinkel så jag tänkte fel.
Re: Ingen CCS på Model 3
Bara om vi får gratis ström även på resten av Ionity.jeppe_sthlm skrev:Kul med CCS!
Frågan är...om man nu har en standardiserad kontakt och tar betalt för laddningen - finns det verkligen någon anledning för Tesla att fortsätta att bygga och äga ett eget laddnätverk?? Laddnätverk börjar bli commodity. Tänk om de skulle sälja det till t.ex. Ionity? Rätt bra intäkt..
Re: Ingen CCS på Model 3
Rent tekniskt är det säkerligen inget problem, men förstås då med lite lägre max effekt eftersom pinnarna är lite kortare. Men Tesla vill kanske inte gå den vägen av lite olika anledningar. Ett problem till, kunder som frågar "varför laddar den inte med 100 kW....." osv.chaffis75 skrev:Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd