Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.Henrik Torphammar skrev:Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Ingen CCS på Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Ingen CCS på Model 3
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ingen CCS på Model 3
Argument som att kontakten är för ful och att SuC slår CCS på fingrarna indikerar ju att man inte vill ha CCS snarare än att man kan använda bägge som i vart fall jag förespråkar.Laban skrev:Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.Henrik Torphammar skrev:Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen CCS på Model 3
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej. Vi har ingen aning om hur lång tid det kommer ta innan CCS nätverket är utbyggt. Förhoppningsvis går det fort men vi vet helt enkelt inte.Henrik Torphammar skrev:Argument som att kontakten är för ful och att SuC slår CCS på fingrarna indikerar ju att man inte vill ha CCS snarare än att man kan använda bägge som i vart fall jag förespråkar.Laban skrev:Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.Henrik Torphammar skrev:Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Sen är det så att bara för att man inte tycker att CCS är frälsaren så har man något emot om kontakten kommer. Själv blir jag förvånad men glad om 3an får det.
Re: Ingen CCS på Model 3
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen CCS på Model 3
Vad finns det för bilar ute som klarar 100+ kW från massvis av stationer? I dagsläget är det väl typ ingen annan? Hur många av de bilar som har CCS kontakt idag kan ladda i 100+ kW? Hur det ser ut när 3an kommer kan vi bara sia i.LarsL skrev:Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Re: Ingen CCS på Model 3
Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ingen CCS på Model 3
Leaf? E-Golf? Tar mycket hellre SuC och trefas än enfas/tvåfas (?!) och seeeg CHAdeMO/CCS.LarsL skrev:Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ingen CCS på Model 3
CHadeMo adaptern har hittats i katalogen för reservdelar till Model 3 så skulle säga att chansen att den inte kommer aktiveras för Model 3 är väldigt låg.
Re: Ingen CCS på Model 3
Leaf har ju laddare överallt, se kartan. Har inga som helst betänkligheter att ge mig ut på resor i hela södra Sverige. Enda nackdelen jag märkt, när alla laddare funkat, under snart 3 år är att man måste ladda ofta och att det går för snabbt. Det skulle lösas med dubbla storleken på batteriet för då skulle stoppen bli lagom långa, för en lunch, och vi skulle hinna bli sugna på det innan vi måste stanna.
Driftsäkerheten är ju Supercharger stora fördel jämtemot ChaDemo. Detta eftersom vi i Sverige, pga ett felaktigt utformat stöd, har fått en laddare per sajt. Men det här tror jag kommer lösa sig ganska snabbt då utbyggnadstakten för laddare är så pass hög.
Driftsäkerheten är ju Supercharger stora fördel jämtemot ChaDemo. Detta eftersom vi i Sverige, pga ett felaktigt utformat stöd, har fått en laddare per sajt. Men det här tror jag kommer lösa sig ganska snabbt då utbyggnadstakten för laddare är så pass hög.
Re: Ingen CCS på Model 3
Ja, det lär ju inte finnas några som helst tekniska problem med Chademo-adaptern till Model 3 och en av Teslas Model 3 har synts som laddas via Chademo. Är rätt övertygad att det endast ligger i mjukvaran och att det beror på att de inte vill att folk utanför Nordamerika ska gråimportera amerikanska Teslor. Att bara kunna ladda bilen med kanske 3,7-7,2 kW (9,2 kW ifall man har tillgång till 40A eller mer per fas) enfas lär ju inte vara särskilt roligt för en importerad bil.vigge50 skrev:CHadeMo adaptern har hittats i katalogen för reservdelar till Model 3 så skulle säga att chansen att den inte kommer aktiveras för Model 3 är väldigt låg.
När väl Model 3 börjar levereras till Europa och övriga marknader så lär mjukvaran uppdateras så att det går att ladda via Chademo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ingen CCS på Model 3
Va?!? Är Tesla så skitnödiga om att ingen ska ta en Model 3 över Atlanten? Vad skulle det spela för roll om några Model 3 hade börjar snurra runt här omkring för något årsedan?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen CCS på Model 3
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.LarsL skrev:Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Re: Ingen CCS på Model 3
Lite intressant är att nästa generation Zoe ska få CCS och ska få behålla sin 22 kW AC-laddning. Det kommer att göra den till en av de bättre bilarna på laddningsfronten. Hoppas de fläskar på med 100 kW DC, så blir den riktigt bra!LarsL skrev:Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Re: Ingen CCS på Model 3
Antagligen för Tesla lär få frågor om registreringsdokument, reservdelar, service, reparationer m.m. på en marknad där bilen inte har introducerats. Bilar som gråimporteras kommer också ha mängder med begränsningar förutom laddningen så som uppkoppling, garantier, och beteende i trafiken. Dessa bilar lär med stor säkerhet säljas vidare av första ägaren när väl Model 3 introduceras och då kommer en våg med nya frågor till Tesla samt antagligen en missnöjd Tesla-köpare. Så ja, jag kan förstå att Tesla inte vill ha gråimport av bilarna.LarsL skrev:Va?!? Är Tesla så skitnödiga om att ingen ska ta en Model 3 över Atlanten? Vad skulle det spela för roll om några Model 3 hade börjar snurra runt här omkring för något årsedan?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ingen CCS på Model 3
Den kombon blir ju enormt bra då det i princip kommer att gå att ladda överallt. Det betyder att det går att ge sig ut på resan känna sig sugen på fika/lunch stanna vid ställe med uttag och sedan dra vidare med tillräcklig laddning. Tesla däremot måste du planera var du vill ladda, Ödeshög eller Ulricehamn och sen är det bara så med det.. ät nu för tusan.Jerker skrev:Lite intressant är att nästa generation Zoe ska få CCS och ska få behålla sin 22 kW AC-laddning. Det kommer att göra den till en av de bättre bilarna på laddningsfronten. Hoppas de fläskar på med 100 kW DC, så blir den riktigt bra!LarsL skrev:Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Re: Ingen CCS på Model 3
Om Chademo-adaptern funkar, ja då blir det ju lite partystämning. Nu snackar jag om dagsläget där ChaDemo inte funkar.OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.LarsL skrev:Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Re: Ingen CCS på Model 3
Samtidigt som det inte heller finns någon Model 3 här... Spelar alltså inte särskilt stor roll om Chademo inte funkar om det inte finns någon bil att använda den på för oss.LarsL skrev:Om Chademo-adaptern funkar, ja då blir det ju lite partystämning. Nu snackar jag om dagsläget där ChaDemo inte funkar.OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.LarsL skrev:Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ingen CCS på Model 3
Nä, men det är ju inte många månader kvar nu innan beställningssidan öppnar. Vad kommer Model 3 ha för utrustning då och vad innebär det för mig? Med tanke på Teslas historik skulle jag inte rekommendera någon att en bil med utlovad kommande utrustning utan den ska sitta där vid leverans, om den är viktig för dig.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ingen CCS på Model 3
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3 ... o-i-norge/LarsL skrev:Om Chademo-adaptern funkar, ja då blir det ju lite partystämning. Nu snackar jag om dagsläget där ChaDemo inte funkar.OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.LarsL skrev:Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ingen CCS på Model 3
Inte om du bor i ljungby och åker älmhult, växjö, halmstad...........OfarligTesla skrev:
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ingen CCS på Model 3
Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen CCS på Model 3
Nej men för majoriteten av människornas resor är det så, superchargers ligger där de flesta reser helt enkelt. Att det finns speciella fall ändrar inte det.Henrik Torphammar skrev:Inte om du bor i ljungby och åker älmhult, växjö, halmstad...........OfarligTesla skrev:
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej.
Sen hade man ju kunnat köra även din resa och ladda typ2 när man parkerar i någon av städerna någon timme så kan man åka tillbaka till Ljungby från Halmstad. Enda scenariot det hade blivit problem är om man skall köra den resan och sen tillbaka till Ljungby non stop. På sommaren behöver man inte ens typ2 ladda.
Re: Ingen CCS på Model 3
Det är nog LarsL uttalande att om Model 3 endast får tillgång till SuC så är Renault Zoe den enda bilen dom år sämre. Om vi tar alla bilresor som svenskar gör, hur många procent skulle gå snabbare med en eGolf som kan ladda max 40 kW på CCS jämfört med en Tesla Model 3 med tillgång till endast typ2 trefas och supercharger? Du kan mycket väl ha en resa som skulle gå snabbare med eGolf men jag skulle inte bli förvånad om Model 3 hade fungerat bättre för 80-90% av alla långresor.Henrik Torphammar skrev:Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ingen CCS på Model 3
Tack, precis så. Kul med folk som faktiskt läser inläggen innan de svarar.vigge50 skrev:Det är nog LarsL uttalande att om Model 3 endast får tillgång till SuC så är Renault Zoe den enda bilen dom år sämre. Om vi tar alla bilresor som svenskar gör, hur många procent skulle gå snabbare med en eGolf som kan ladda max 40 kW på CCS jämfört med en Tesla Model 3 med tillgång till endast typ2 trefas och supercharger? Du kan mycket väl ha en resa som skulle gå snabbare med eGolf men jag skulle inte bli förvånad om Model 3 hade fungerat bättre för 80-90% av alla långresor.Henrik Torphammar skrev:Men kära nån. Var klämmer det på dig? bilskrället kommer ju klara av SuC, du kan vara lugn. Det jag och andra påtalar är att det finns MÅNGA CCS där det INTE finns SuC. Det hade hjälpt om bilskrället passade även där.OfarligTesla skrev:Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Inte välja utan komplettera.... inte välja.... inte välja, komplettera. Alltså två st inte en.
Adapter där emot är riktigt jäkla B.
Re: Ingen CCS på Model 3
Kanske dags för en klassning av laddprestanda för bilar:
- 1. Sämst endast 1-fas ombordladdare ex Renault Kangoo
2. Endast 3-fas 11kW ex B-klass
3. Endast 3-fas ex Renault Zoe
4. Endast Supercharger Model 3(?)
5. Chademo ex Nissan Leaf
6. Supercharger + 3 fas 11kW, Model 3(?)
5. CCS KIA e-Niro + många...
7. Supercharger, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model S och X
8. Supercharger, CCS, ChaDemo-adapter + 3 fas 16kW Model 3(?)