Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.
Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.
Riktigt att dagens bilar inte laddar snabbare på dessa nya uppgraderade SuC men man kan fortfarande ladda där till samma hastighet som idag plus att ev nya bilar med 800V kan ladda dubbelt så snabbt på samma laddare, om man nu väljer det spåret i framtiden.
Tror inte dagen bilar (Tesla) klarar högre laddström ändå, möjligtvis att den inte trappar ner lika snabbt.
Näe precis, dagens bilar lär inte klara högre effekt, cellerna kan inte laddas fortare än ca en dryg timme ändå,
annan batterikemi eller större batterier är det som skulle kunna utnyttja högre effekt.
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.
Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.
Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Kartan är grovt missvisande
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Fortfarand gäller det att om man anser Tesla vara en av de sämsta alternativen som måste man faktiskt inte köpa en. Man kan välja fritt bland alla de andra elbilarna som (inte) finns. Eller så fortsätter man med bensin och diesel. Tänk att vi får välja själva.
Hepp
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.
Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.
Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Kartan är grovt missvisande
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det
Står de 24 stallen på olika ställen eller?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
I dagsläget är det väl en av fördelarna. Man vill gärna att laddaren fungerar när man väl kommer dit och helst att de ska vara lediga. Chansen för detta bör vara större med 24 stall vs 1. Hur det ser ut om 3-5 år är en annan femma.
Rent allmänt känns det som ett orealistiskt scenario att Tesla inte skulle stödja varken CHAdeMO eller CCS. Det finns inga tekniska hinder för en adapter för CHAdeMO, det finns inga tekniska hinder för en till kontakt på andra sidan bilen, i lamphuset som nuvarande lösning. Gissningsvis även inte några tekniska hinder för en kombinerad kontakt eftersom det är precis det CCS är. Och vad skulle anledningen att flytta upp kontakten längre upp mot övre kanten om inte för att göra plats för de nedre två pinnarna för DC ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.
Argument som att kontakten är för ful och att SuC slår CCS på fingrarna indikerar ju att man inte vill ha CCS snarare än att man kan använda bägge som i vart fall jag förespråkar.
Sen tror jag du missat poängen att man vill kunna använda BÄGGE alternativen.
Är det verkligen någon som inte vill kunna använda bägge alternativen ? Det här känns som ett stråmannsargument.
Argument som att kontakten är för ful och att SuC slår CCS på fingrarna indikerar ju att man inte vill ha CCS snarare än att man kan använda bägge som i vart fall jag förespråkar.
SuC slår CCS på fingrarna just nu, det är bara fakta och inget att göra med om man vill ha CCS eller ej. Vi har ingen aning om hur lång tid det kommer ta innan CCS nätverket är utbyggt. Förhoppningsvis går det fort men vi vet helt enkelt inte.
Sen är det så att bara för att man inte tycker att CCS är frälsaren så har man något emot om kontakten kommer. Själv blir jag förvånad men glad om 3an får det.
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Vad finns det för bilar ute som klarar 100+ kW från massvis av stationer? I dagsläget är det väl typ ingen annan? Hur många av de bilar som har CCS kontakt idag kan ladda i 100+ kW? Hur det ser ut när 3an kommer kan vi bara sia i.
Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Leaf? E-Golf? Tar mycket hellre SuC och trefas än enfas/tvåfas (?!) och seeeg CHAdeMO/CCS.
CHadeMo adaptern har hittats i katalogen för reservdelar till Model 3 så skulle säga att chansen att den inte kommer aktiveras för Model 3 är väldigt låg.
Leaf har ju laddare överallt, se kartan. Har inga som helst betänkligheter att ge mig ut på resor i hela södra Sverige. Enda nackdelen jag märkt, när alla laddare funkat, under snart 3 år är att man måste ladda ofta och att det går för snabbt. Det skulle lösas med dubbla storleken på batteriet för då skulle stoppen bli lagom långa, för en lunch, och vi skulle hinna bli sugna på det innan vi måste stanna.
Driftsäkerheten är ju Supercharger stora fördel jämtemot ChaDemo. Detta eftersom vi i Sverige, pga ett felaktigt utformat stöd, har fått en laddare per sajt. Men det här tror jag kommer lösa sig ganska snabbt då utbyggnadstakten för laddare är så pass hög.
CHadeMo adaptern har hittats i katalogen för reservdelar till Model 3 så skulle säga att chansen att den inte kommer aktiveras för Model 3 är väldigt låg.
Ja, det lär ju inte finnas några som helst tekniska problem med Chademo-adaptern till Model 3 och en av Teslas Model 3 har synts som laddas via Chademo. Är rätt övertygad att det endast ligger i mjukvaran och att det beror på att de inte vill att folk utanför Nordamerika ska gråimportera amerikanska Teslor. Att bara kunna ladda bilen med kanske 3,7-7,2 kW (9,2 kW ifall man har tillgång till 40A eller mer per fas) enfas lär ju inte vara särskilt roligt för en importerad bil.
När väl Model 3 börjar levereras till Europa och övriga marknader så lär mjukvaran uppdateras så att det går att ladda via Chademo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Va?!? Är Tesla så skitnödiga om att ingen ska ta en Model 3 över Atlanten? Vad skulle det spela för roll om några Model 3 hade börjar snurra runt här omkring för något årsedan?
Jag förespråkar inte alls CCS... Men fakta är att CCS/ChaDemo är mycket väl utbyggt geografiskt och att inte ha möjlighet att ladda på alla dessa punkter är en stor nackdel. Det blir en enormt stor nackdel om man ska dra ett släp 20-30 mil, då kanske du inte ens passerar en Supercharger idag.
Ja har man inget bättre för sig än att ladda så visst. Jag vill ha snabbladdning på resan så då duger inte 50 kW. De flesta tar nog hellre Superchargernätverket då det kommer vara bäst för de flesta då laddarna finns där de flesta åker. Tycker jag är bra användande av resurser. Sen kan man använda seg laddning via chademoadaptern för de tillfällen det behövs.
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Lite intressant är att nästa generation Zoe ska få CCS och ska få behålla sin 22 kW AC-laddning. Det kommer att göra den till en av de bättre bilarna på laddningsfronten. Hoppas de fläskar på med 100 kW DC, så blir den riktigt bra!
Va?!? Är Tesla så skitnödiga om att ingen ska ta en Model 3 över Atlanten? Vad skulle det spela för roll om några Model 3 hade börjar snurra runt här omkring för något årsedan?
Antagligen för Tesla lär få frågor om registreringsdokument, reservdelar, service, reparationer m.m. på en marknad där bilen inte har introducerats. Bilar som gråimporteras kommer också ha mängder med begränsningar förutom laddningen så som uppkoppling, garantier, och beteende i trafiken. Dessa bilar lär med stor säkerhet säljas vidare av första ägaren när väl Model 3 introduceras och då kommer en våg med nya frågor till Tesla samt antagligen en missnöjd Tesla-köpare. Så ja, jag kan förstå att Tesla inte vill ha gråimport av bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag står kvar vid min ståndpunkt att Model 3 kan bli världens absolut bästa elbil gällande laddning om den får CCS och Supercharger med ChaDemo-adapter och dessutom 11kW 3-fas laddning men också en av de sämsta om den bara har Supercharger och 3-fas laddning. Det är väl bara Zoe som är sämre då?
Lite intressant är att nästa generation Zoe ska få CCS och ska få behålla sin 22 kW AC-laddning. Det kommer att göra den till en av de bättre bilarna på laddningsfronten. Hoppas de fläskar på med 100 kW DC, så blir den riktigt bra!
Den kombon blir ju enormt bra då det i princip kommer att gå att ladda överallt. Det betyder att det går att ge sig ut på resan känna sig sugen på fika/lunch stanna vid ställe med uttag och sedan dra vidare med tillräcklig laddning. Tesla däremot måste du planera var du vill ladda, Ödeshög eller Ulricehamn och sen är det bara så med det.. ät nu för tusan.