Idag har jag tagit en sväng med släpkärrorna, en vända till tippen med hästtransporten och en tur till bygghandeln med EU-släpet.
Hästtransporten drog SR+ naturligtvis utan problem, den orkar och ligger stabilt på vägen. Det är ungefär två mil enkel väg med hälften motorväg och hälften landsväg. Det regnade och var blött på vägbanan.
På ditvägen körde jag helt manuellt med släpvagnsläget aktiverat. Det gick utmärkt men bilen trodde att den hade en buss bakom sig. På väg hem stängde jag av släpvagnsläge fast bilen viste ändå att den drog något. Nu slutade den också att föreställa sig en stor buss bakom sig
.
Bilen förbrukade i genomsnitt 300 Wh/km. Det hade varit lätt att ta det till 400 Wh/km om man står på lite på motorvägen. Räckvidden för en SR+ blir alltså någonstans där min Leaf ligger. Husvagnssemester är alltså teoretiskt möjligt... men kräver lite planering. Jag tror jag väljer hotell och tält som vi kört med de senaste åren.
EU-släpet gick betydligt lättare och dessutom hade det slutat regna. Bilen drog nu 190 Wh/km, känns också att det är ett mindre släp. Har samma erfarenheter från dieselloket där EU-släpet ofta knapp påverkade förbrukningen.
Allmänna iakttagelser.
- Ljuset måste aktiveras manuellt och slocknar när man går ut för att kolla det. Fick lämna dörren öppen.
- Det är super lätt att ansluta släpet med hjälp av kameran. Hade man haft luft fjädring med höj och sänk hade jag kunnat hacka fast inifrån bilen
- Jag har nu lärt mig att montera och montera av dragkroken utan att ligga och kräla på marken.
- Elkontakten sitter dumt till och min adapter är riktigt jobbig att få dit. Önskar att den skulle kunna sitta där hela tiden. Eller kanske ska uppdatera kärrorna till den moderna kontakten?