Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inläggav Geni87 » 18 feb 2019 17:54

nisse hult skrev:hmm,mina ovetenskapliga 5cent
ingen pratar om denna anledning till utebliven dragkrok?
jag hörde för ett tag sedan att det finns problem med en dragkrok i stål/järn när man har en bilkaross gjord i aluminium i en bil med mycket ström som kan flyta runt. .
det möjliga problemet är elektrolys-aluminiumkorrosion mellan dragkrok och aluminiumchassi.
mvh nisse hult

Ja det kan bli problem med galvanisk korrosion - om man har noll koll på vad man håller på med. :) Det är fullt möjligt att konstruera så man ej får de problemen, och det görs också hela tiden. Finns många bilar som har en stor del aluminium i karossen och som har dragkrok, inte minst från Tyska och Engelska tillverkare (Audi, Land/Range Rover, med flera). Och sen har vi ju Model X också.

Anledningen att Model 3 inte har dragkrok är att Tesla har valt att inte förse den med dragkrok. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Sandenskog » 18 feb 2019 17:57

Här spekuleras det kring att trean är delvis förberedd för dragkrok...
https://insideevs.com/tesla-model-3-equipped-towing/
Sandenskog

Inläggav elbilist Jerker » 18 feb 2019 18:04

Förutom den där lilla tweeten våren 2016 har inte Tesla eller Musk andats vare sig nåt för eller emot en dragkrok. Detta trots att det spekulerats vilt i flera år och att Elon fått en massa frågor om det. Jag anser att just tystnaden är svaret: Nej, det blir ingen dragkrok. Om de hade planerat det så skulle de säga det. "Tyvärr hann vi inte få till det från början, men det kommer senare" och folk skulle lugna sig lite och dessutom vänta och se istället för som nu, avboka. Men om de skulle säga nej så skulle de tvingas svara på frågor om varför och frågandet skulle aldrig ta slut.

Tesla tiger=ingen dragkrok.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav Teslaägare Beigler » 18 feb 2019 18:20

RagWal skrev:Fullt möjligt men så mycket jobb kan det väl inte vara att gå igenom processen med art godkänna dragkrok? Verkar ju också vara förberett för det i chassit som jag förstått det från filmer på nätet.
Verkar som de tackar nej till hyfsat många beställningar på högmarginalbilar pga detta.

De tackar inte nej till några beställningar. De får fler att välja en ännu mer lönsam modell; Y.

Den dagen de har högre produktionskapacitet än efterfrågan kan det möjligtvis hända saker. Den situationen uppstår antingen för att Tesla lyckats expandera sin produktion eller för att någon annan likvärdig bil kommer med drag. Att I-Pace drar 750kg är inte en konkurrens. Den är dels mycket dyrare plus att skottkärran kan jag dra för hand. ;-)
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Remuz » 18 feb 2019 18:53

Fick jag dra typ 1500kg på en trea så är det en nästan optimal bil när två ungar slutat vilka vara med oss vuxna
P100D 7-sits med allt på
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare perre » 18 feb 2019 19:15

Remuz skrev:Fick jag dra typ 1500kg på en trea så är det en nästan optimal bil när två ungar slutat vilka vara med oss vuxna

Jag hade varit nöjd om jag kunnat hänga på ett släp när jag ska till tippen
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Referralkod: per83043

Inläggav Teslaägare Bjelke » 18 feb 2019 19:29

perre skrev:
Remuz skrev:Fick jag dra typ 1500kg på en trea så är det en nästan optimal bil när två ungar slutat vilka vara med oss vuxna

Jag hade varit nöjd om jag kunnat hänga på ett släp när jag ska till tippen

Samma här.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Remuz » 18 feb 2019 19:45

750kg skulle vara ok, men 1500kg vore grymt. Skönt att slippa åka hundra gånger till bauhaus
P100D 7-sits med allt på
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare themax » 18 feb 2019 19:48

Remuz skrev:750kg skulle vara ok, men 1500kg vore grymt. Skönt att slippa åka hundra gånger till bauhaus

Håller med. Det enda vi drar (och aldrig särskilt långa sträckor) är husvagnen. Med 1500 kg skulle jag slippa köpa ny ... :lol:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav Teslaägare RagWal » 18 feb 2019 20:17

Beigler skrev:
RagWal skrev:Fullt möjligt men så mycket jobb kan det väl inte vara att gå igenom processen med art godkänna dragkrok? Verkar ju också vara förberett för det i chassit som jag förstått det från filmer på nätet.
Verkar som de tackar nej till hyfsat många beställningar på högmarginalbilar pga detta.

De tackar inte nej till några beställningar. De får fler att välja en ännu mer lönsam modell; Y.

Den dagen de har högre produktionskapacitet än efterfrågan kan det möjligtvis hända saker. Den situationen uppstår antingen för att Tesla lyckats expandera sin produktion eller för att någon annan likvärdig bil kommer med drag. Att I-Pace drar 750kg är inte en konkurrens. Den är dels mycket dyrare plus att skottkärran kan jag dra för hand. ;-)

Med det resonemanget borde blir det ingen 35kUSD-bil heller. Möjligen att det är mer prestige eftersom de sagt att den ska komma...men återigen inte när.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Referralkod: ragnar71607

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3