Perfomance vs AWD

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Vill minnas att en modern dubbelkopplingslåda växlar på runt 60ms, men skillnaden gentemot kommande generations automatlåda kommer bli så pass liten så många även i prestandasegmentet kommer gå över till vanliga automatlådor.

Sen är inte något ”segt” för att en annan teknik är snabbare, lite verklighetsuppfattning får man väl ändå besitta?

Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Ja lådan växlar snabbt i en dubbelkopplingslåda om den har rätt växel förberedd vilket inte alltid stämmer och i många fall behöver man droppa flera växlar vilket tar längre tid. Har kört bilar med relativt mycket kraft och dubbelkopplingslådor mycket (och ägt) och kan säga att i vardagen känns de ofta sega, om du nu inte ligger och är redo på lägre växlar hela tiden såklart. Men att ligga på E4an i 80 km/h och köra ut i vänsterfilen och accelerera upp till 100 km/h kommer innebära mycket mer fördröjning när du måste växla ner 2-3 växlar först.

Jag brukar säga att för att få de bensinbilar med mer motor jag kört och haft att leva upp behövde de piskas (och då var de riktigt bra), medan i Teslan trycker jag på pedalen och allt finns där direkt. Nu är ju Model S inte den roligaste i kurvorna såklart men det kommer 3an råda bot på.
Ligger du i sportläge och i 80kmh så har du i regel i treans växel och troligtvis relativt mitt i prick sett till effekt och varvtal, så några ”2-3 växlar” lär du inte behöva gå ner. På sin höjd ner en växel från fyran (som brukar kunna köras upp till 200kmh) om du slökört tidigare.

Jag håller helt och hållet med att en elektrisk drivlina är fantastisk på många sätt, men många verkar jämföra sin tidigare 2-litersdiesel mot sin nya Tesla och då är det klart att Teslan känns överlägsen på alla plan.
Vi är många som anser att skillnaden är gigantisk även jämfört med prestandabilar... Min Jaguar F-Type S AWD hade klart snabbare acc 0-100 är min X75d, men ändå blev Jaggan stående och samlade damm för den kändes bara seg och ineffektiv. Har ägt väldigt mycket annat "kul" också, samt kört ännu mer "kul" på bana. Inget kommer i mitt tycke ens nära Teslan i vardagskörning. Undantaget är väl om man gillar att Autobahn-kryssa i 200+, det har jag personligen aldrig valt att göra och även de som gör det lär ju göra det en väldigt liten del av sin tid i bilen (om man nu inte pendlar till Tyskland eller liknande).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Legato »

Sen ser jag såklart mycket fram emot min P3D ändå, då jag räknar med att den blir ännu roligare än min S (och givetvis än mer mot X) vid aktiv körning. Dessutom kanske den får komma ut på bana lite, det har jag inte ens övervägt med de andra två.

I vardagen är dock det faktum att man har omedelbar respons och kraft utan att behöva matcha växelval eller körläge helt revolutionerande imo. Den egenskapen har man ju oavsett val av Tesla (samt i flera andra elbilar).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av ippii »

TeslaTissel skrev:
Jag har laddat upp min blogg med lite sammanfattningar om Model 3 AWD Dual Motor vs Performance-modellen.

Höjta till, om jag missat något?
I sidan finns ett klipp jag tycker är avgörande för oss i Norden.
Track Mode! Kanske det tillägget kommer till Model 3 AWD Dual Motor, förhoppningsvis?
Det avgör saken för mig i varje fall.

Svårt att välja: Model 3 Dual Motor eller Model 3 Performance Dual Motor?

Att nu två så lika modeller finns för den svenska marknaden så pass tidigt gladde många. Model 3 skulle enligt Tesla komma först under våren 2019 till Sverige och Europa. Nu får vi den på vägarna redan i februari!

Men vad är de största skillnaderna? Är det batteri eller motor-paket som gäller? Nej det är inte så enkelt som många säkert redan upptäckt. Prisnivån är förstås det uppenbara i plånboken mellan dem. Så där har vi den första parameterren.

Batteripaketet är det samma – båda modellerna har ett batteri på 75 kWh.
Räckvidden är ca 50 mil för båda, skillnaderna är nämligen små. Längre ned finns dock en beskrivning som är relativt viktig ändå. Räckviddsskillnader! I vårt klimat kan det ändå ha betydelse vid dåliga vägförhållanden som snö och regn.

Auto-pilot: Ingen skillnad annat än kostnaden 55.000 kr. Performance får dock ett tillägg i mjukvaran som är till för bankörning och liknande. Track-mode. Dvs en mjukvara som gör körningen mer adaptiv/aktiv och väldigt underhållande, -även i vinterväglag där egenskaperna blir till stor hjälp med fyrhjulsdrivningen.

Se mer i http://blog.ho-form.se/?p=7162 där finns ytterligare klipp och mer info.
Var får du dina priser i bloggen ifrån? De är helt fel, jag hade gärna köpt en P för ditt pris, jag vet att du dragit av miljöbilspremien redan.
Sedan skriver du att de har samma räckvidd på ca 50 mil, med samma batteripack men att P drar 92wh mer än LR AWD (+43%), hur gå detta ihop?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Verdi

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
ippii skrev:
Har beställt en LR AWD, velar som fan om jag skulle ändra till en P. Köper den privat så det är riktiga pengar för mig, därför låter jag nog min beställning att vara som den är.

Har i idag en BMW M135i med 326 hästar (0-100 på 4,9s) Tror att Teslan kommer vara slöare i högre fart men snabbare från start? I alla lägen där BMW:n måste växla ner och sedan bygga turbotryck så drar Teslan i från. Det är ju trots allt rätt sällan man ligger i optimal växel när det väk gäller.
Nu har jag inte kört model 3 men din M135i är riktigt kul bil att köra och leka med
Tror du kommer vara lite sur på styrkänslan i teslan men tror inte du i nåt läge kommer vara besviken med prestandan
Även i 150 drar teslan bra om pedalen trycks ner i mattan
Från 0 ska vi inte ens snacka om
Grattis
Är det den gamla hydrauliska styrservon på M135i? Om det är en elektrisk servo så är nog det inte så stor skillnad på styrkänsla. Model 3:s styrning har fått fin kritik.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av ippii »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
ippii skrev:
Har beställt en LR AWD, velar som fan om jag skulle ändra till en P. Köper den privat så det är riktiga pengar för mig, därför låter jag nog min beställning att vara som den är.

Har i idag en BMW M135i med 326 hästar (0-100 på 4,9s) Tror att Teslan kommer vara slöare i högre fart men snabbare från start? I alla lägen där BMW:n måste växla ner och sedan bygga turbotryck så drar Teslan i från. Det är ju trots allt rätt sällan man ligger i optimal växel när det väk gäller.
Nu har jag inte kört model 3 men din M135i är riktigt kul bil att köra och leka med
Tror du kommer vara lite sur på styrkänslan i teslan men tror inte du i nåt läge kommer vara besviken med prestandan
Även i 150 drar teslan bra om pedalen trycks ner i mattan
Från 0 ska vi inte ens snacka om
Grattis
Är det den gamla hydrauliska styrservon på M135i? Om det är en elektrisk servo så är nog det inte så stor skillnad på styrkänsla. Model 3:s styrning har fått fin kritik.
Nä, det är elektrisk, M Variabel Sportstyrning, bättre än utan sportstyrning, men inte så mycket känsla ändå.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Verdi

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Verdi »

ippii skrev:
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
ippii skrev:
Har beställt en LR AWD, velar som fan om jag skulle ändra till en P. Köper den privat så det är riktiga pengar för mig, därför låter jag nog min beställning att vara som den är.

Har i idag en BMW M135i med 326 hästar (0-100 på 4,9s) Tror att Teslan kommer vara slöare i högre fart men snabbare från start? I alla lägen där BMW:n måste växla ner och sedan bygga turbotryck så drar Teslan i från. Det är ju trots allt rätt sällan man ligger i optimal växel när det väk gäller.
Nu har jag inte kört model 3 men din M135i är riktigt kul bil att köra och leka med
Tror du kommer vara lite sur på styrkänslan i teslan men tror inte du i nåt läge kommer vara besviken med prestandan
Även i 150 drar teslan bra om pedalen trycks ner i mattan
Från 0 ska vi inte ens snacka om
Grattis
Är det den gamla hydrauliska styrservon på M135i? Om det är en elektrisk servo så är nog det inte så stor skillnad på styrkänsla. Model 3:s styrning har fått fin kritik.
Nä, det är elektrisk, M Variabel Sportstyrning, bättre än utan sportstyrning, men inte så mycket känsla ändå.
Ja, VSS gör skillnad. Hade en 330d xDrive -13 med både VSS och adaptiva dämpare och den tyckte jag var helt ok. Sen köpte jag en 435d Gran Coupe sommaren 2016 som tänkt ersättare till den M2 jag köpte på våren och 435:an saknade både VSS och adaptiva dämpare. Vet inte om det var det eller om att jag helt plötsligt kunde jämföra med M2:an som var som en gocart i jämförelse som gjorde att jag sålde den efter 2 månader i ren besvikelse. Både chassi och styrning var väldigt mycket sämre än jag mindes den från 330:n.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Leo »

”Gasrespons” lyder även den under fysikens lagar.

När du ”trycker på gaspedalen” i en elbil är i princip enda fördröjningen eventuellt att ett ”magnetfält” ska byggas upp i elekriska spolar. Allt annat sker fysiskt/mekaniskt i princip direkt. Sen kan man med dataprogram välja olika ”upprampning” av effekten.

I en fossilbil är det lite annorlunda. Oavsett om det är en Clio med turbo eller en värsting BMW. När man ”trycker på gaspedalen” ska tex:

-bränslespridare fysiskt ändra läge och spruta in bränsle
-antändning och förbränning av fossilbränslet ska ske
-spjällmotorer ska öppna luftspjäll
-motorn har ju oftast ett specifikt varvtal där den ger max effekt. Alla bilar som inte har steglösa växellådor ligger därför bara en del av tiden på just den optimala effekttoppen. All annan tid över eller under effekttoppen.
-turbons skovelhjul varva upp ”mer” om turbotrycket inte är fullt uppbyggt (launch control osv)
-Kopplingar mellan motor och växellåda ska fysiskt släppas/sliras in lite till
-kopplingar i 4WD ska tryckas åt hårdare för att fördela om ”kraften”
-ev ska ny växlar fysiskt läggas i allt eftersom (ger tillfälligt kraftbortfall) ELLER i en dubbelkopplingslåda ska kopplingarna fysiskt trycka/släppa sina lameller. (Även fast två växlar ligger ilagda samtidigt)

Oftst ”ms” men fortfarande ett liiiiitet handicap för en fossilbil som man aldrig kan trolla bort. Allt det sammantaget gör att en elbil i TEORIN i princip alltid är snabbare ur startblocket nästan alldeles oavsett antal hk.

Att en modern normal ”fossilbil” i PRAKTIKEN känns slö/seg har antagligen mest att göra med att det mesta i de är ”optimerat” för att uppfylla avgaskrav, få ned förbrukning osv. Där de då också ”default” måste starta i dessa ECO-lägen för att uppfylla kraven.

Så precis som flera skriver. Tryck i sportläge eller liknande så blir det en annan upplevelse helt klart!

Men ta exemplet med en Tesla så är den ju faktiskt brutalt pigg/snabb OCH lättkörd. Så tillvida att även min 77åriga mor helt utan förberedelser eller kunskap kan få till en suverän 0-100 tid OCH supersnabbt blåsa förbi vid en omkörning! Dvs hon kan göra exakt som hon gör med sin elektriska symaskin, bara att trycka ned pedalen utan att behöva fundera! :lol:
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
dd88 skrev:

Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Så ni menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos avgasbilar ?
Nu får ni bara ge er :lol:
Den enda BMW:n med direkt gasrespons heter i3.
Jo verdi du kan vara hur trött som helst på mig men det är sant att man medvetet fördröjt gasresponsen . Därför har vi eco,normal,sport och alla andra knappar i avgasbilarna. Varför jag skrev något överhuvudtaget var Esmirs mening :"Alltså jag har haft låne BMW med 320Hk och körde som världens osäkraste gubbe vågade inte köra ut i korsningar det händer ju inget när man trycker på pedalen " I sverige är det ca 5000 000 bilar och hur många av de är 300+Hk. Ändå man utan att man är rädd och jad som kör en trött diesel Skoda på 150Hk tycker att det är löjligt att skriva händer inget när man trycker på gasen i en BMW med 320Hk. Sedan länkade jag till en pryl som ger direkt svar när man gasar och ni påstår att det inte är medveten mappning på avgasbilar att fördröja responsen. Mina poster har inget med Tesla vs andra bilar att göra
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av DSV »

Finns väl inget rationellt skäl att välja P över AWD.
Å andra sidan finns inga rationella skäl att skaffa barn heller och i båda fallen är det ytterst få som ångrar beslutet.

Men därmed inte sagt utan att du blir nöjd med en AWD också och det är ju trevligt att ha något bättre att sukta efter i framtiden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
dd88 skrev:

Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Så ni menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos avgasbilar ?
Nu får ni bara ge er :lol:
Den enda BMW:n med direkt gasrespons heter i3.
Jo verdi du kan vara hur trött som helst på mig men det är sant att man medvetet fördröjt gasresponsen . Därför har vi eco,normal,sport och alla andra knappar i avgasbilarna. Varför jag skrev något överhuvudtaget var Esmirs mening :"Alltså jag har haft låne BMW med 320Hk och körde som världens osäkraste gubbe vågade inte köra ut i korsningar det händer ju inget när man trycker på pedalen " I sverige är det ca 5000 000 bilar och hur många av de är 300+Hk. Ändå man utan att man är rädd och jad som kör en trött diesel Skoda på 150Hk tycker att det är löjligt att skriva händer inget när man trycker på gasen i en BMW med 320Hk. Sedan länkade jag till en pryl som ger direkt svar när man gasar och ni påstår att det inte är medveten mappning på avgasbilar att fördröja responsen. Mina poster har inget med Tesla vs andra bilar att göra
Menar du att det är medvetet fördröjd respons även i sportläge?
Sluta svamla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
dd88 skrev:

Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Så ni menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos avgasbilar ?
Nu får ni bara ge er :lol:
Den enda BMW:n med direkt gasrespons heter i3.
Jo verdi du kan vara hur trött som helst på mig men det är sant att man medvetet fördröjt gasresponsen . Därför har vi eco,normal,sport och alla andra knappar i avgasbilarna. Varför jag skrev något överhuvudtaget var Esmirs mening :"Alltså jag har haft låne BMW med 320Hk och körde som världens osäkraste gubbe vågade inte köra ut i korsningar det händer ju inget när man trycker på pedalen " I sverige är det ca 5000 000 bilar och hur många av de är 300+Hk. Ändå man utan att man är rädd och jad som kör en trött diesel Skoda på 150Hk tycker att det är löjligt att skriva händer inget när man trycker på gasen i en BMW med 320Hk. Sedan länkade jag till en pryl som ger direkt svar när man gasar och ni påstår att det inte är medveten mappning på avgasbilar att fördröja responsen. Mina poster har inget med Tesla vs andra bilar att göra
Menar du att det är medvetet fördröjd respons även i sportläge?
Sluta svamla...
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av 12man »

Finns lagkrav som de flesta biltillverkare måste hålla sig på rätt sida om(även VW koncernen), lycka till att besikta en f1 för gatbruk i Sverige, torde även gälla gasresponsprytteln, den lär bryta mot helbilsgodkännandet så det stänker om det...åter till ämnet

Perfomance vs AWD
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

12man skrev:
Finns lagkrav som de flesta biltillverkare måste hålla sig på rätt sida om(även VW koncernen), lycka till att besikta en f1 för gatbruk i Sverige, torde även gälla gasresponsprytteln, den lär bryta mot helbilsgodkännandet så det stänker om det...åter till ämnet

Perfomance vs AWD
Påstår inte att det är lagligt eller inte ,bara att det går att få bort fördröjningen.
Sedan seger jag inte att man ska besiktiga F1 i Sverige utan att man medvetet gör sämre bromsar än det är möjligt att tillverka. Tänk dig hur många hade krockat om bilarna stannade på ett par meter vid 50km/h
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av PoloPrinsen »

Gasrespons hit eller dit pga fördröjnjng med flit... kan ju påminna om att redan på förgasartiden så var det vanligt med speciella accelerationsmunstycken som ENBART pumpade in bensin in i förgasaren när man ökade gaspådraget mha gaspedalen. Bara för att så snabbt som möjligt få motorn att ta i mera (accelerera bilen). Turbolagg var inte aktuellt då turbo saknades, istället kom kraften kvickare på just ökat gaspådrag/accelerationsönskning.

Har för mig att de dubbla Weberförgasarna hade 3 olika insprutningsvägar(inkl eget munstycke per insprutningsväg) så totalt 6 st små kopparrör på en dubbelförgasare. Inte underligt att man kunde tömma bensintanken fort... även med en liten 4cylindrig motor...! haha.

Mvh PP.

Edit; om TS har råd med en P så köp en P. Blir väl inte en enda ICE bil som kan matcha acceleratioen då! Ds.,ļ
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Verdi

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av ippii »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

ippii skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
Visst. Snabbare laddare. :D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av e5m1r »

ippii skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?

Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.

Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar

I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.

I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.

Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.

*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också. :)
Finns redan vad de gör är mappar om pedalen så 10% intryckt är xx% istället
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av Elof »

AWD känns nog vardagspiggare i svenska hastigheter än nästan alla ICE-bilar. P är givetvis ännu piggare, mest i starten verkar det som enligt dragracefilmer med de två versionerna ställda mot varandra.

Är det verkligen någon som på fullt allvar förnekar att ICE-bilar har en mycket längre fördröjning innan full acceleration än Teslor vid normal körning? Håller man förbränningsmotorn nära varvtalet för max effekt är de ju pigga, men så kör (tack och lov) ingen vardagligen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Perfomance vs AWD

Inlägg av nek0 »

Elof skrev:
AWD känns nog vardagspiggare i svenska hastigheter än nästan alla ICE-bilar. P är givetvis ännu piggare, mest i starten verkar det som enligt dragracefilmer med de två versionerna ställda mot varandra.

Är det verkligen någon som på fullt allvar förnekar att ICE-bilar har en mycket längre fördröjning innan full acceleration än Teslor vid normal körning? Håller man förbränningsmotorn nära varvtalet för max effekt är de ju pigga, men så kör (tack och lov) ingen vardagligen.
Jag vet inte om någon förnekar det, jag gör det iallafall inte . Här "bråkade" vi om fördröjningen i gaspedalen var programmerad medvetet, eller inte.
Skriv svar