Operationell leasing

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Operationell leasing

Inlägg av cederstock »

Någon som fått höra någon variant på detta? Dvs med garanterat restvärde? Det ryktas om att Tesla inte kommer garantera några restvärden på 3:an, då blir leasingen säkert dyrare
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Operationell leasing

Inlägg av beef »

cederstock skrev:
Någon som fått höra någon variant på detta? Dvs med garanterat restvärde? Det ryktas om att Tesla inte kommer garantera några restvärden på 3:an, då blir leasingen säkert dyrare
Ta ett snack med Sixt Leasing, de reder ut begreppen till dig. Kristoffer i Malmö är kalas. Hälsa från Torbjörn!

https://www.sixtleasing.se/kontakta-oss/
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Operationell leasing

Inlägg av Johnalm »

Instämmer med föregående, Sixt Leasing är riktigt bra att ha å göra med. Väntar på samtal från dem i veckan angående byte av leasingobjekt från min X till nya 3:an.
PS. Nån Torbjörn från Skåne ringde mig och vice versa idag, var det du beef? :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Operationell leasing

Inlägg av beef »

Johnalm skrev:
Instämmer med föregående, Sixt Leasing är riktigt bra att ha å göra med. Väntar på samtal från dem i veckan angående byte av leasingobjekt från min X till nya 3:an.
PS. Nån Torbjörn från Skåne ringde mig och vice versa idag, var det du beef? :lol:
Inte jag som ringt, måste vara den andre Torbjörn från Skåne. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Operationell leasing

Inlägg av Legato »

Har också goda erfarenheter av operationell leasing via Sixt. Har 50% rest garanterat på min X efter 4 år/8000 mil :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Operationell leasing

Inlägg av Larssa »

Samma här! Bara bra erfarenheter av Sixt, behjälpliga och svarar och förklarar på allt man undrar!
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Operationell leasing

Inlägg av cederstock »

Tack för tips, kontaktar dem
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Operationell leasing

Inlägg av Monark1954 »

Har pratat både med Sixt och Nordea om operationell leasing.
Sammanfattat att de tar risken för värdeminskning och att det inte är något förskott.

Liknar privatleasing men inte det tidigare varnliga företagsleasing där den som leasar bilen står för risken för värdeminskning.

Klart att båda vill sälja operationell leasing men ingen ville/kunde förklara om den som leasar får betala för för deras risktagande eller om man tjänar på att de är duktiga på att sälja bilarna.

Vad är lönsammast för en engenföretagare, operationell leasing utan risktagande för värdeminskning och finasiell leasing med egen risk för värdeminskning?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Operationell leasing

Inlägg av termosen »

Hur långt är ett snöre?

Operationell leasing om du inte vill ta risken och tror på lägre priser på andrahandsmarknaden framöver. Skulle kunna triggas av ökad konkurrens eller billigare nypris, vid sänkt dollar till exempel.

Finansiell leasing om du vill ta risken själv, du kanske tror att bilen är värd mer om tre år än vad leasing-firman tror. Finansiell leasing har oftast flexibilitet att kunna pytsa in mer vid start, så lånar du mindre och blir mindre kassaflödeskänslig då månadsavgiften blir lägre.

Så inte helt lätt, mer spekulation och risktagande som jag ser på det. Svårt att sia om konjunktur och elbilar eller annat om 3 år.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Operationell leasing

Inlägg av Leo »

Värt att tänka på är att vid Operationell leasing lär de också ha synpunkter på ev ”onormalt slitage” bucklor, repor, mycket stenskott, stenskott/spricka i rutan, dåliga däck vid återlämnandet osv. Det är ju som en ”hyresrätt” där du hyr någon annans egendom under leasingtiden.

Finansiell leasing. Är mer som en ”bostadsrätt”. Bilen får se ut hur den vill och du har ett fixerat värde =restskuld/lån du måste lösa efter leasingtiden om du inte fortsätter leasa. Sen värderas bilen då du säljer/byter in den och ”är värt vad marknaden vill betala”. Kan vara både högre och lägre än restskulden. (Men oftast högre om man tänkt/bedömt rätt)

Så visst är det bekvämt att någon annan tar ”risken” men du får betala.

Sen finns det som jag beskrev fler sorters risk än bara restvärdesrisken för en viss bilmodell (tex ”slitagerisk”, ekonomirisk i samhället). Där du kanske har tur och ”marknaden/köpare” drar av betydligt mindre på priset för div defekter på bilen än vad ett leasingbolag gör då de inte tror på ev ”tur” om vi säger så.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Operationell leasing

Inlägg av Blixten »

Jag har haft Finansiell Leasing med Autoplan, och då ingick en försäkring som täckte upp för ev negativ differens i slutvärde.

Alltså:
-Om bilen säljs över nedskrivet slutvärde -> Överskott tillfaller föraren (minus soc mm)

-Om bilens säljs till pris som understiger slutvärde -> försäkringen täcker upp till ca 90kkr.

Dvs BÅDE uppsidan av möjligt överskott, men utan risk för underskott.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Re: Operationell leasing

Inlägg av MikaelE »

Jag hade tänkt leasa via DNB (antar att det är finansiell leasing, dvs mitt företag tar risken för värdeminskning).
Hur ska man tänka angående restvärdet om man vid leasingperiodens slut (efter tre år) vill lämna tillbaka bilen? Bra med högt eller lågt restvärde? Vilka villkor gäller vid återlämning, måste man själv hitta nån som är beredd att leasa bilen eller säljs bilen?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Operationell leasing

Inlägg av Legato »

Johnalm skrev:
Instämmer med föregående, Sixt Leasing är riktigt bra att ha å göra med. Väntar på samtal från dem i veckan angående byte av leasingobjekt från min X till nya 3:an.
PS. Nån Torbjörn från Skåne ringde mig och vice versa idag, var det du beef? :lol:
Återrapportera gärna! Byter antagligen min S med finansiell leasing till trean, men vore kul att veta vad som gäller om man istället byter Xen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Operationell leasing

Inlägg av ippii »

Fick 7.800 kr ex. moms. 36 mån / 6.000 mil från SIXT.

Svart LR / ingen AP

(9.600 kr innan de får in miljöbils premien, ca. 6 mån)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Operationell leasing

Inlägg av ippii »

Tror jag kör DNB. Känns friare på något sätt. Även billigare, givetvis beroende på vad man får för bilen efter 36 mån.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Operationell leasing

Inlägg av Johnalm »

Legato skrev:
Johnalm skrev:
Instämmer med föregående, Sixt Leasing är riktigt bra att ha å göra med. Väntar på samtal från dem i veckan angående byte av leasingobjekt från min X till nya 3:an.
PS. Nån Torbjörn från Skåne ringde mig och vice versa idag, var det du beef? :lol:
Återrapportera gärna! Byter antagligen min S med finansiell leasing till trean, men vore kul att veta vad som gäller om man istället byter Xen.
Det gick bra att byta leasingobjekt, även om det kostar en del. Men oavsett straffavgiften kommer jag snabbt ikapp och "tjänar" pengar efter ca 6 månader. Jag kommer byta med 21 månader kvar på det gamla kontraktet och signar upp för 36 mån operationell leasing med garanterat restvärde. Beräknat på 2500 mil/år och 20% första förhöjd leasingavgift.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Operationell leasing

Inlägg av mati »

MikaelE skrev:
Jag hade tänkt leasa via DNB (antar att det är finansiell leasing, dvs mitt företag tar risken för värdeminskning).
Hur ska man tänka angående restvärdet om man vid leasingperiodens slut (efter tre år) vill lämna tillbaka bilen? Bra med högt eller lågt restvärde? Vilka villkor gäller vid återlämning, måste man själv hitta nån som är beredd att leasa bilen eller säljs bilen?
Du lämnar inte tillbaka bilen på det viset som man till exempel gör med en privatleasad bil. Du säljer den som om det vore din egen bil. Eller så byter du in den mot en ny. Oavsett vilket så använder du pengarna du får för bilen för att lösa ut den från leasingbolaget. I värsta fall får man lägga en summa emellan. I idealfallet blir det en slant över, som man såklart får skatta för.
Eller så fortsätter du leasa den ett tag till. Eller så hittar du någon annan som vill ta över leasingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Operationell leasing

Inlägg av Legato »

Johnalm skrev:
Legato skrev:
Johnalm skrev:
Instämmer med föregående, Sixt Leasing är riktigt bra att ha å göra med. Väntar på samtal från dem i veckan angående byte av leasingobjekt från min X till nya 3:an.
PS. Nån Torbjörn från Skåne ringde mig och vice versa idag, var det du beef? :lol:
Återrapportera gärna! Byter antagligen min S med finansiell leasing till trean, men vore kul att veta vad som gäller om man istället byter Xen.
Det gick bra att byta leasingobjekt, även om det kostar en del. Men oavsett straffavgiften kommer jag snabbt ikapp och "tjänar" pengar efter ca 6 månader. Jag kommer byta med 21 månader kvar på det gamla kontraktet och signar upp för 36 mån operationell leasing med garanterat restvärde. Beräknat på 2500 mil/år och 20% första förhöjd leasingavgift.
OK! Vad låg straffavgiften på och vet du om den justeras beroende på längd kvar av leasen, restvärde eller liknande eller var den en fast summa oavsett omständigheter?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Operationell leasing

Inlägg av taliz »

Blixten skrev:
Jag har haft Finansiell Leasing med Autoplan, och då ingick en försäkring som täckte upp för ev negativ differens i slutvärde.

Alltså:
-Om bilen säljs över nedskrivet slutvärde -> Överskott tillfaller föraren (minus soc mm)

-Om bilens säljs till pris som understiger slutvärde -> försäkringen täcker upp till ca 90kkr.

Dvs BÅDE uppsidan av möjligt överskott, men utan risk för underskott.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den där försäkringen lär inte vara gratis? På ett eller annat sätt får man alltid betala om nån annan skall stå för risken...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Operationell leasing

Inlägg av Monark1954 »

DNB har för modell 3 villkoret 2.000 mil /år kombinerat med att leasingtagaren ansvarar för restvärdet.
Min fråga varför har åkt pingis mellan DNB och Tesla och nu har DNB bollen.
Någon annan som funderar på DNB leasing och mer mil än 2.000 mil/år?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Operationell leasing

Inlägg av Blixten »

taliz skrev:
Blixten skrev:
Jag har haft Finansiell Leasing med Autoplan, och då ingick en försäkring som täckte upp för ev negativ differens i slutvärde.

Alltså:
-Om bilen säljs över nedskrivet slutvärde -> Överskott tillfaller föraren (minus soc mm)

-Om bilens säljs till pris som understiger slutvärde -> försäkringen täcker upp till ca 90kkr.

Dvs BÅDE uppsidan av möjligt överskott, men utan risk för underskott.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den där försäkringen lär inte vara gratis? På ett eller annat sätt får man alltid betala om nån annan skall stå för risken...
Den ingick i leasingavtalet, tillsammans med försäkring om man skulle bli långtidssjuk, förlora jobb/inkomst mm. Såg den aldrig särspecificerad, men den var inte dyr. Kolla med Autoplan (Swedbank), det var de som tillhandahöll den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Operationell leasing

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
DNB har för modell 3 villkoret 2.000 mil /år kombinerat med att leasingtagaren ansvarar för restvärdet.
Min fråga varför har åkt pingis mellan DNB och Tesla och nu har DNB bollen.
Någon annan som funderar på DNB leasing och mer mil än 2.000 mil/år?
Svar från DNV
"Hej
Tanken är att man ska kunna ändra sitt restvärde på Teslas sida i samband med ansökan, men vi är inte där än…

Vi går in och ändrar restvärdet i de fall kunden har önskemål om detta, och om du kör ca 3.000 mil bör man gå ner runt 40% i restvärde.

Kunden ansvarar för restvärdet men vi sätter aldrig högre än 50%

Leasingavgiften täcker endast amortering och ränta.

Med vänlig hälsning Lars Ruthman | DNB Finans "

Min tolkning är att det givetvis inte finns någon milgräns i en finansiell leasing och att normalt är bilen lite mindre värd om det gått 9.000 i stället för 6.000 mil.

En del bolag som Sixt och Wasa Finans (LF) inkluderar försäkring men den går ju teckna separat om DNB har bästa erbjudandet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Operationell leasing

Inlägg av Monark1954 »

Som ovan vid operationell leasing för företag och även till viss del personbilar där bara halva momsen är avdragsgill har jag försökt räkna.

Har offerter från Sixt på operationell leasing och Sixt, DNB och Wasakredit för finansiell leasing.

Operationell leasing är för 3000 mil/år för en Model 3 LR AWD som med tillval kostar 742 000 inkl moms.
För finansiell leasing, 20% första förhöjd och 50% restvärde.
Lägre avgift från månad 8 när miljöpremien 60.000 kommit till leasingbolaget.

Första förhöjda leasingen har jag lagt till 12,5% moms, den del som ej är avdragsgill.
Försäkring ingår för Sixt, Wasa finans 335 kr/månad och antar för DNB 417 kr/månad.
Har räknat 50% marginalskatt både för företag och privat. Jag kan ha tänkt fel men detta är mitt resultat.

Ansatsen var att i siffror konstatera att operationell leasing är dyrare då man betalar för att någon annan tar värdeminskningsrisken.
Vinnare är...
Operationell leasing som är 20-30.000 kr billigare total för 36 månader än finansiell.
Marknadsvärdet måste vara ca 53 - 55 % för bilen som då gått 9.000 mil för att finasniell och operativ leasing skall vara lika i mitt exempel.
Samma slutsats om jag väljer DNV och restvärde 43%. (Har försummat ev, vinstbeskattning när bilen säljs)

Givet ovan, den som tror på ett marknadsvärde som är högre än 55% av köpesumman väljer finansiell leasing.
Läser om modell X som sålts över inköpspris och modell S som sjunkit mycket mindre än satt restvärde. Vågar vi tro på det för model 3 med sin stålkaross, men en 10 är gammal fosilbil i plåt kan ju vara rätt hyfsat i bland?
8 år / 192 000 mil garanti för batteri och drivenheter för model 3 är väls svårt att få för en fosilbil. Minst 70% batterikapaciet och jag tolkar att bilen skall vara körbar.

Tittar jag på operativ leasing i 48 månader från Sixt så måste jämförbar finansiell leasing ha ett marknadsvärde på ca 60% efter 3 år och du fortsätter 1 år med ny leasing med samma förutsättningar.

* Tar man en risk så bör den ge avkastning. Innebär att man bör tro på ett marknadsvärde t.ex på 60% av inköpspris för att risken med finansiell leasing skall ge avkastning.
Antaget att marknadspriset faller ca 10% för en model 3 efter miljöbilspremie, då är det 30% kvar i värdeminskning kommande 2.5 år för att hålla 60 % marknadsvärde.
OBS jag har räknat på 3.000 mil som ger ca 250 kr/månad nettto högre operativ kostnad än vid 2.000 mil
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar