Rolig färg, men kör du i stockholm så lär folk vinka på dig..TeslaTissel skrev:Min Model 3 Performance bytte färg hos Dekalbolaget i Sala! – Slutresultatet!
.. och vill ha skjuts.
Moderator: Redaktion
Rolig färg, men kör du i stockholm så lär folk vinka på dig..TeslaTissel skrev:Min Model 3 Performance bytte färg hos Dekalbolaget i Sala! – Slutresultatet!
Gullig färg. Men måste tyvärr säga att det ser ut som en taxi bil nuTeslaTissel skrev:Min Model 3 Performance bytte färg hos Dekalbolaget i Sala! – Slutresultatet!
Äntligen tillbaka här! Liten men utförlig rapport efter en tids (skall bara) etc!
Varför byta bort originalfärgen på en Tesla Model 3 som ju redan är lackerad i svart?
Bakgrund: Jag hatar svart. Till att börja med, visst det kan vara elegant och ger en viss känsla av diplomatisk högvördighet. Men på Tesla Model 3 passar inte färgen bra, enligt min personliga åsikt. Ryktesvis påstås det att Elon Musk själv tycker mest om det blå tillvalet i metallic.
När jag valde färg i Teslas web-konfigurator för Model 3 och såg de då rätt dyra premiumfärgerna, ansåg jag det inte mödan värt göra ytterligare tillägg i önskelista mer än nödvändigt för en vettig totalekomisk kalkyl. Då svart inte var extra kostnad nappade jag på det och bestämde väldigt tidigt att den skulle folieras ljus-gul!
Hos dekalbolaget i Sala gjordes arbetet. Jag ville absolut att dörrarnas insidor och trösklar skulle folieras men det visade sig vara en ambition med vissa förhinder, men de fick ändå till detta att se väldigt proffsigt ut och man lade i så mycket som möjligt ändå längs trösklar etc.
Fortsättning i min blog i länken: http://blog.ho-form.se/?p=9588
Absolut finns det svarta. Men finns inga bilar i den gula färgen som privata bilar inprincip.BEV[e-Rage] skrev:Sportigt och tufft med pippigult!
Sen finns det ju klart fler svarta än gula taxibilar, i Stockholm iallafall.
Monark1954 skrev:Hämtade min bil från SSR Nordic i Sundsvall igår efter att den fått XPEL stenskottsskydd.
Efter erfarenheter från vår modell X och detta forum valdet jag att foliera hela bilen förutom bakluckan.
XPEL känns som ett tryckt val efter ett noggrannt val förra gången som baserades på ett långt kommande ägande.
SSR Nordic lägger även en film från Hexis AB som jag antar kostar mindre men mitt val blev XPEL.
Fick även en kembehandling av XPEL ytan för framtida lättare tvätt. Vår X saknar detta men är ändå lätt att tvätta så med kembehandlingen så blir det väl ännu bättre.
SSR Nordic ger rabatt för medlemmar i detta forum.
Delar som gick att ta lös som t.ex sidokameror har kanten på filmen dold.kamger skrev:Monark1954 skrev:Hämtade min bil från SSR Nordic i Sundsvall igår efter att den fått XPEL stenskottsskydd.
......
kan du posta lite detaljbilder från kanter, sensorer, kameror och eventuell smuts som samlats vid dessa?
funderar nämnligen vilken firma jag ska välja!
tusen tack!
Också intresserad av att höra mera kring autoflexkamger skrev:ser bra ut!
Någon som testat / hört eller haft erfarenhet av autoflex ? Tydligen bra mycket billigare än typ Xpel och ska skydda mot stenskott / dörruppslag osv ca 5-6 mm tjocklek.
De säger såhär om autoflex:
Autoflex är den absolut senaste tekniken inom lackerings- och folieringsbranschen. Autoflex ser ut som vanlig billack och väl applicerat på bilen går den att behandla som vanlig billack. Men… den går att ta bort igen precis som foliering. Dessutom ger den ett mycket starkare skydd till din originallacken än vad t.ex. foliering ger.
Jag har det på min bil! riktigt bra folie som är någotLjuybos skrev:Nån som erfarenhet av Avery foliering? bra? dåligt?
Fått pris på pris runt 17-20k för komplett foliering här upp i norr, Luleå
/ Matthias
Matt metallic grafit (fast med coolare och engelsk beteckning såklart).Ljuybos skrev:Ok, kul att höra, vilken färg har du? Vad fick du betala om man får vara nyfiken?
Nej, men Autostripe där jag gjorde min anser att det är den bästa folien strax före Oracal (som jag använde på min).Ljuybos skrev:Nån som erfarenhet av Avery foliering? bra? dåligt?
Fått pris på pris runt 17-20k för komplett foliering här upp i norr, Luleå
/ Matthias
Sidospår, men är du säker att du ej kan få option på utköp? Sixt har det inte som standard, men hos dem får man ett tilläggsavtal med option på utköp om man ber om det.perkabolo skrev:Väntar på leverans av en model 3 som "personalbil". 3 år operationell leasing utan möjlighet att köpa loss. Har funderat på att foliera för att minimera risken för dyra extra kostnader när det är dags att lämna tillbaka. Men det är ju så dyrt... Vad säger ni... Är det värt det?
Såhär står det "Den anställde äger inte rätt att köpa bilen efter avtalets utgång." Och "Du är inte berättigad utköp vid avtalets utgång. Bilarna säljs via auktion, efter återlämning och slutbesiktning av bilen. Där har du möjlighet att buda på bilen om du så vill."Legato skrev:Sidospår, men är du säker att du ej kan få option på utköp? Sixt har det inte som standard, men hos dem får man ett tilläggsavtal med option på utköp om man ber om det.perkabolo skrev:Väntar på leverans av en model 3 som "personalbil". 3 år operationell leasing utan möjlighet att köpa loss. Har funderat på att foliera för att minimera risken för dyra extra kostnader när det är dags att lämna tillbaka. Men det är ju så dyrt... Vad säger ni... Är det värt det?
OK. Då kan du ju köpa den vid auktionen iaf, men svårt att veta om de i så fall väljer att sälja den folierad eller ej.perkabolo skrev:Såhär står det "Den anställde äger inte rätt att köpa bilen efter avtalets utgång." Och "Du är inte berättigad utköp vid avtalets utgång. Bilarna säljs via auktion, efter återlämning och slutbesiktning av bilen. Där har du möjlighet att buda på bilen om du så vill."Legato skrev:Sidospår, men är du säker att du ej kan få option på utköp? Sixt har det inte som standard, men hos dem får man ett tilläggsavtal med option på utköp om man ber om det.perkabolo skrev:Väntar på leverans av en model 3 som "personalbil". 3 år operationell leasing utan möjlighet att köpa loss. Har funderat på att foliera för att minimera risken för dyra extra kostnader när det är dags att lämna tillbaka. Men det är ju så dyrt... Vad säger ni... Är det värt det?
Jo precis, med det upplägget vill man ju skydda lacken så att man inte råkar få extrakostnader för stenskott eller dörruppslag, men absolut inte lägga ned för mycket på skyddet.Legato skrev:OK. Då kan du ju köpa den vid auktionen iaf, men svårt att veta om de i så fall väljer att sälja den folierad eller ej.perkabolo skrev:Såhär står det "Den anställde äger inte rätt att köpa bilen efter avtalets utgång." Och "Du är inte berättigad utköp vid avtalets utgång. Bilarna säljs via auktion, efter återlämning och slutbesiktning av bilen. Där har du möjlighet att buda på bilen om du så vill."Legato skrev:Sidospår, men är du säker att du ej kan få option på utköp? Sixt har det inte som standard, men hos dem får man ett tilläggsavtal med option på utköp om man ber om det.perkabolo skrev:Väntar på leverans av en model 3 som "personalbil". 3 år operationell leasing utan möjlighet att köpa loss. Har funderat på att foliera för att minimera risken för dyra extra kostnader när det är dags att lämna tillbaka. Men det är ju så dyrt... Vad säger ni... Är det värt det?
Skyddar gör det absolut, dock givetvis långt ifrån perfekt. Jag skulle dessutom hävda det omvända. Mot dörruppslag hjälper det ganska bra bara det faktum att det inte blir plåt mot plåt. Stenskott hjälper det nog inte särskilt mycket mot, men lite mindre skada vid varje incident iaf.kamger skrev:vanlig folie kommer inte skydda mot dörruppslag... knappt stenskott heller för den delen