Vid företagsköp så är ju förmånsvärdet viktigt, och det är ju betydligt högre för performance.
Privat blir väl frågan mest vad skillnaden i försäkring är.
Själv tycker jag prisskillnaden är så pass liten att jag, såvida inte försäkringen är galet dyr, lätt valt en performance privat.
100k är inte mycket för det man får IMO, hade det varit ett BMW märke på bakluckan skulle den ökade prestandan nog kostat 300-400k extra...
Blir antagligen betydligt lättare att sälja dessutom.
Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp
Moderator: Redaktion
Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp
taliz skrev:Vid företagsköp så är ju förmånsvärdet viktigt, och det är ju betydligt högre för performance.
Privat blir väl frågan mest vad skillnaden i försäkring är.
Själv tycker jag prisskillnaden är så pass liten att jag, såvida inte försäkringen är galet dyr, lätt valt en performance privat.
100k är inte mycket för det man får IMO, hade det varit ett BMW märke på bakluckan skulle den ökade prestandan nog kostat 300-400k extra...
Blir antagligen betydligt lättare att sälja dessutom.
Ja, men för att det inte ska råda några tveksamheter så är en P3D fortfarande billigare som företagsleasing än privatköp. Dock är skillnaden inte lika stor som för andra modeller.
Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp
jeppe_sthlm skrev:Till min begagnade S fick jag med en uppsättning AEZ Antigua. BMW-fälgar har jag lärt mig i efterhand. Bultcirkeln stämmer, men hjulaxeln är mindre på Teslan. Det var då löst med en navring med rätt mått.
Problemet är bara att Teslan har väldigt korta hjulaxlar, vilket gör att en konisk navring inte får något stöd av axeln och blir svår att centrera.
En rätvinklig navring i rätt storlek skulle lösa problemet, men någon sådan verkar inte vara lätt att få tag i (nu har itera förhoppningsvis lyckats hitta en dock).
Vad jag ville säga, är att även om bultcirkeln är korrekt, så kan det vara andra grejor som ställer till det för att fälgen ska passa
https://www.willtheyfit.com/
Du måste veta inpressning, kallat offset, också. Det bestämmer hur brett hjulen hamnar och om de kommer passa i hjulhuset. Är det olika bredd på fälgen så är det olika offset också för att hjulen ska hamna rätt så det är inte så lätt som att det alltid ska vara samma offset oberoende av fälg.
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp
Jeppe, hittade du navringar som fungerar till Teslans korta hjulaxlar?jeppe_sthlm skrev:Till min begagnade S fick jag med en uppsättning AEZ Antigua. BMW-fälgar har jag lärt mig i efterhand. Bultcirkeln stämmer, men hjulaxeln är mindre på Teslan. Det var då löst med en navring med rätt mått.
Problemet är bara att Teslan har väldigt korta hjulaxlar, vilket gör att en konisk navring inte får något stöd av axeln och blir svår att centrera.
En rätvinklig navring i rätt storlek skulle lösa problemet, men någon sådan verkar inte vara lätt att få tag i (nu har itera förhoppningsvis lyckats hitta en dock).
Vad jag ville säga, är att även om bultcirkeln är korrekt, så kan det vara andra grejor som ställer till det för att fälgen ska passa
/Kalle
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp
Ja - Intera lyckades hitta några som passade hyggligt till slut. Ring och kolla med dem!
Model S Standard Range Raven
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp
LR AWD är tystare än P samt har längre räckvidd och är billigare. "Stretchade" rejält bara för att kunna ha råd med en LR AWD.
Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp
Mitt förslag är att ta en provkörning i båda varianterna. Du verkar gilla bilar och att det rör på sig så har du råd så ta en P3D, du kommer inte ångra dig är min gissning.