Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av taliz »

Vid företagsköp så är ju förmånsvärdet viktigt, och det är ju betydligt högre för performance.
Privat blir väl frågan mest vad skillnaden i försäkring är.
Själv tycker jag prisskillnaden är så pass liten att jag, såvida inte försäkringen är galet dyr, lätt valt en performance privat.

100k är inte mycket för det man får IMO, hade det varit ett BMW märke på bakluckan skulle den ökade prestandan nog kostat 300-400k extra...

Blir antagligen betydligt lättare att sälja dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Vid företagsköp så är ju förmånsvärdet viktigt, och det är ju betydligt högre för performance.
Privat blir väl frågan mest vad skillnaden i försäkring är.
Själv tycker jag prisskillnaden är så pass liten att jag, såvida inte försäkringen är galet dyr, lätt valt en performance privat.

100k är inte mycket för det man får IMO, hade det varit ett BMW märke på bakluckan skulle den ökade prestandan nog kostat 300-400k extra...

Blir antagligen betydligt lättare att sälja dessutom.

Ja, men för att det inte ska råda några tveksamheter så är en P3D fortfarande billigare som företagsleasing än privatköp. Dock är skillnaden inte lika stor som för andra modeller.
Verdi

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
Till min begagnade S fick jag med en uppsättning AEZ Antigua. BMW-fälgar har jag lärt mig i efterhand. Bultcirkeln stämmer, men hjulaxeln är mindre på Teslan. Det var då löst med en navring med rätt mått.

Problemet är bara att Teslan har väldigt korta hjulaxlar, vilket gör att en konisk navring inte får något stöd av axeln och blir svår att centrera.

En rätvinklig navring i rätt storlek skulle lösa problemet, men någon sådan verkar inte vara lätt att få tag i (nu har itera förhoppningsvis lyckats hitta en dock).

Vad jag ville säga, är att även om bultcirkeln är korrekt, så kan det vara andra grejor som ställer till det för att fälgen ska passa

https://www.willtheyfit.com/

Du måste veta inpressning, kallat offset, också. Det bestämmer hur brett hjulen hamnar och om de kommer passa i hjulhuset. Är det olika bredd på fälgen så är det olika offset också för att hjulen ska hamna rätt så det är inte så lätt som att det alltid ska vara samma offset oberoende av fälg.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av models4karl »

jeppe_sthlm skrev:
Till min begagnade S fick jag med en uppsättning AEZ Antigua. BMW-fälgar har jag lärt mig i efterhand. Bultcirkeln stämmer, men hjulaxeln är mindre på Teslan. Det var då löst med en navring med rätt mått.

Problemet är bara att Teslan har väldigt korta hjulaxlar, vilket gör att en konisk navring inte får något stöd av axeln och blir svår att centrera.

En rätvinklig navring i rätt storlek skulle lösa problemet, men någon sådan verkar inte vara lätt att få tag i (nu har itera förhoppningsvis lyckats hitta en dock).

Vad jag ville säga, är att även om bultcirkeln är korrekt, så kan det vara andra grejor som ställer till det för att fälgen ska passa
Jeppe, hittade du navringar som fungerar till Teslans korta hjulaxlar?

/Kalle
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ja - Intera lyckades hitta några som passade hyggligt till slut. Ring och kolla med dem!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av NiklasTesla »

LR AWD är tystare än P samt har längre räckvidd och är billigare. "Stretchade" rejält bara för att kunna ha råd med en LR AWD.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av kangru »

Mitt förslag är att ta en provkörning i båda varianterna. Du verkar gilla bilar och att det rör på sig så har du råd så ta en P3D, du kommer inte ångra dig är min gissning.
Skriv svar