Vilken laddbox?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
dbar skrev:
När det gäller min elektriker, så hade dem ett flertal handskar på 3x16A som hade smält hos kund i år. Framgick inte vad det var för bil dock.
En trefashandske smälter inte pga hög belastning utan på grund av dålig installationen. Dålig installationen kan göras mot 32A handske och mot laddbox också.
Fråga lite snipigt om det var dom som installerat uttagen ;) :lol: :lol: :lol:

Dålig installation kan ju drabba alla typer av uttag, även laddboxar.
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Raoulen »

Jag tänkte initialt bara köpa en extra schuko och koppla den mot ett uttag med 13A säkring.

Nån som har förslag på en bra kabel? Och var man kan köpa den?
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 dec 2018 12:58

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Timpa »

Easee ska snart (?) komma ut med en laddbox som kan lastbalansera de tre faserna individuellt, till skillnad mot vanlig lastbalanseringen där uttaget på alla faser begränsas av den fas som har högst last. Om faserna är ojämnt belastade så kan du mao få ut lite mer kräm på detta vis - och ev. klara dig med 16 A huvudsäkring.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av chaffis75 »

Timpa skrev:
Easee ska snart (?) komma ut med en laddbox som kan lastbalansera de tre faserna individuellt, till skillnad mot vanlig lastbalanseringen där uttaget på alla faser begränsas av den fas som har högst last. Om faserna är ojämnt belastade så kan du mao få ut lite mer kräm på detta vis - och ev. klara dig med 16 A huvudsäkring.
Jag tycker denna box är väldigt spännande även om jag inte gillar de där med att lastbalanseringen kommer sen. Har sett för många prylar som sedan aldrig får den feature man verkligen vill ha.
En annan nackdel är att den inte går att få med fast sladd men de är visserligen inte en show stopper och jag förstår valet, säkert många som vill ha de så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Osccar
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jan 2019 21:45

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Osccar »

Jag har en Easee där lastbalanseringen numera är igång. Dock inte med optimering per fas.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av chaffis75 »

Osccar skrev:
Jag har en Easee där lastbalanseringen numera är igång. Dock inte med optimering per fas.
Intressant.. Hur styrs denna idag då? Är de fasen som är mest belastad som styr då?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Bjelke »

Funkar verkligen typ 2 med olika ström per fas?
Jag kan inte minnas att jag läst om det men jäkligt bra om det stöds av standarden :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Funkar verkligen typ 2 med olika ström per fas?
Jag kan inte minnas att jag läst om det men jäkligt bra om det stöds av standarden :)
Tänkte lite samma sak och om de finns stöd i standarden så är risken att bilarna inte klarar hantera de då de är så obeprövat. Men som sagt väldigt trevligt om de fungerar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av andersd »

Bjelke skrev:
Funkar verkligen typ 2 med olika ström per fas?
Jag kan inte minnas att jag läst om det men jäkligt bra om det stöds av standarden :)
Nej, det stöds inte de standarder som används idag.
Användarvisningsbild
Osccar
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jan 2019 21:45

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Osccar »

chaffis75 skrev:
Osccar skrev:
Jag har en Easee där lastbalanseringen numera är igång. Dock inte med optimering per fas.
Intressant.. Hur styrs denna idag då? Är de fasen som är mest belastad som styr då?
Ja, det stämmer och det fungerar tillräckligt bra för mig. En fas är oftast inte belastad högt under längre tid.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av chaffis75 »

Osccar skrev:
chaffis75 skrev:
Osccar skrev:
Jag har en Easee där lastbalanseringen numera är igång. Dock inte med optimering per fas.
Intressant.. Hur styrs denna idag då? Är de fasen som är mest belastad som styr då?
Ja, det stämmer och det fungerar tillräckligt bra för mig. En fas är oftast inte belastad högt under längre tid.
Ja detta skulle garanterat duga för mig också. De viktiga är att inga säkringar ska gå..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar