Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Laddningens teologi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Laddningens teologi

Inläggav Rickenbacker1 » 11 jan 2019 15:43

Hej alla,
En fråga som jag har fått av hustrun, måste man/ bör man ladda bilen varje dag? Vi kör ju (jag för det mesta) under veckorna bara till arbetet, i mitt fall 44km t.o.r.
Mest bara motorväg dessutom, hur gör ni? Känns som att det börjar bli dags att sätta sej in i dessa frågor.. :P
Jar personligen tror att man inte behöver ladda varje dag om man bara småpyttsar lite med körsträckorna....Fast jag kan ju ha fel...... :lol:
Rickenbacker1

Re: Laddningens teologi

Inläggav Teslaägare Remuz » 11 jan 2019 15:49

Det är så enkelt att peta i sladden så du kommer stoppa i den varje dag. Sätt laddnivån på kanske 70% då och dra upp den vid behov.
P100D 7-sits med allt på
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare OlleBack » 11 jan 2019 16:00

Bilen mår bäst av vara ikopplad för att konditionera batteriet fick jag höra en gång i tiden. Beror väl på om du bor i hus med tillgång till egen laddning. Då kopplar man bara in den. Tar 5 sekunder. Bor man i lägenhet äe det ju lite jobbigare.

En av fördelarna med elbil är ju att den är alltid redo! Förrutom när den nyss kört ;)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Henrik Torphammar » 11 jan 2019 16:27

Rickenbacker1 skrev:Jar personligen tror att man inte behöver ladda varje dag om man bara småpyttsar lite med körsträckorna....Fast jag kan ju ha fel...... :lol:

Nä det behöver du inte. Men att sätta laddstatus till säg 60% och alltid plugga in gör ju att bilen aldrig råkar vara tom för man skitit i att plugga in flera dagar i rad. Hur vida batteriet mår bäst av att laddas varje dag eller ej vet jag inte men att försöka undvika ändlägena är bekräftat bra för batteriet. Kan man alltid lira mellan 30-70% så är det nog "bäst". Men man bör nog också gå hela vägen både upp och ner då och då också.
Henrik Torphammar

Inläggav La Liberte » 11 jan 2019 16:48

Personligen tror jag nog att eventuellt kanske det är bäst att men jag vet inte.........

Varför finns det inga sanningar hur man bäst sköter sitt batteripack. Bara gissningar.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
La Liberte

Referralkod: ANDERS3491ts.la/

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 11 jan 2019 16:57

Ikopplat på vintertid är bäst, annars går det åt batteriström till att hålla batteriet konditionerat vilket ökar batterislitaget.

På somaren spelar det mycket mindre roll. Koppla dock ur vid risk för åska!
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav sinvida » 11 jan 2019 17:21

La Liberte skrev:Personligen tror jag nog att eventuellt kanske det är bäst att men jag vet inte.........

Varför finns det inga sanningar hur man bäst sköter sitt batteripack. Bara gissningar.

Haha!

Jag är nästa säker baserat på vad jag läst (Ska se om jag kan återkomma med källa..
) är att det bästa för batteriet är att det inte ligger för länge på sin maxgräns fulladdad då den då måste hålla den nivån. Det sliter något mer på batteriet då för den ska ticka upp till max igen varje gång den tappar 1%.

Min kommande approach för att förlänga livslängden så gott det går är:
* tajma in det så du tar bilen ungefär lagom till att den blir fullladdad.
* sätt en maxgräns på 80% (allra helst 70% om möjligt)
* då och då dra upp den till 100% och ner till nästan tom för att kalibrera batteriet.

Någon som har invändningar så dela gärna med er
Solid Black Model 3 P
sinvida

Inläggav Henrik Torphammar » 11 jan 2019 18:01

La Liberte skrev:Personligen tror jag nog att eventuellt kanske det är bäst att men jag vet inte.........

Det är busenkelt att svara på där emot. Du blir lynchad om du lägger fram korrekt fakta. Mycket smidigare att skriva in fakta med en liten friskrivning så det låter som en gissning. Så gör jag i vart fall. Detta forum är extremt speciellt jämfört med alla andra.
Henrik Torphammar

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 11 jan 2019 18:27

Ett mindre självklart alternativ är förstås att läsa instruktionsboken :?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare thedude » 11 jan 2019 19:23

Jag laddar varje dag till typ 70% på lägre laddström hellre än att ladda med max effekt när man väl behöver det plötsligt. Alternativt, kopplar alltid på laddaren men avbryter laddningen via appen, slå på vid behov och speciellt nu på vintern så batteriet är varmt när man kör iväg.

Så länge batteriet inte alltid på 100% så spelar det ingen roll om det är alltid kopplat, det är ingen skillnad om det står på 60% eller 70% t.ex.

Är din fru orolig att batteriet slits för att ni laddar varje dag? Det är väl mer hur mycket elektroner man stoppar in än hur ofta? Speciellt bra med lägre laddström
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model 3