Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Hemmaladdning..?
Moderator: Redaktion
Re: Hemmaladdning..?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Hemmaladdning..?
Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?larsw skrev:Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Re: Hemmaladdning..?
Vet ej, men kabeln känns rejält mycket styvare. Jag killgissar att man gjort något åt att signalkablarna gick av på v1.Teslared skrev:Vad skiljer Teslas Wallbox generation 1 mot 2? Och när infördes 2:an?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hemmaladdning..?
När jag hade problem hos en kund alldeles i början (för mig typ 2015) så läste jag mig till att den snarare känner av om spänning faller under tiden man laddar och bryter (eller sänker?) laddningendhogborg skrev:Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?larsw skrev:Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
vid en viss nivå, det är alltså inte spänningen i sig som avgör (om den inte ligger på tok för lågt) utan spänningsfallet från när man startade laddningen.
Så om man startar på tex 230V och det sjunker till 223 så kan den bryta medans om man startar på 221V och den knappt sjunker så bryter den inte. Inga siffror jag har koll på
men principen ska stämma.
Eg. trodde jag att den "bara" kollar det här under själva uppstarten av laddningen (man ser tydligt att den ökar på strömmen sakta i början) och bryter om spänningen sjunker för mycket, men det verkar även vara
samma "regel" som styr under hela laddsessionen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hemmaladdning..?
Hmm, låter som Teslas egen Wall Connector är ett ganska bra alternativ ändå..
- Ni som har den, vet ni om hållaren för laddkontakten i WC har någon "funktion"?
(Varför jag undrar är för att jag nog helst skulle vilja ha den långa sladden upphängd på Carbortväggen när jag inte laddare. Slippa släpa den fram och tillbaka liksom..)
Mvh,
Johan
- Ni som har den, vet ni om hållaren för laddkontakten i WC har någon "funktion"?
(Varför jag undrar är för att jag nog helst skulle vilja ha den långa sladden upphängd på Carbortväggen när jag inte laddare. Slippa släpa den fram och tillbaka liksom..)
Mvh,
Johan
Hemmaladdning..?
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.evilirish skrev:Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!
Typ som denna:
Re: Hemmaladdning..?
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hemmaladdning..?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Hemmaladdning..?
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.jpetters skrev:Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hemmaladdning..?
Just den där funkar dock bara på den amerikanska laddaren som har en helt annan kontakt, här är en som funkar i Europa:ippodrome skrev:Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.evilirish skrev:Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!
Typ som denna:
https://www.ebay.com/itm/Wall-Connector ... 2078033248
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Hemmaladdning..?
Efter lite googlande hittade jag detta: https://www.evchargeking.com/en/tesla-b ... or-kit-16achaffis75 skrev:Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.jpetters skrev:Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Skulle det kunna vara det man behöver? Jag har en Clever laddbox hemma med fast sladd, hade varit perfekt om det varit möjligt att byta till detta handtaget och kunna njuta av en självöppnande laddlucka på min Model 3.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Re: Hemmaladdning..?
Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.
Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.
Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Re: Hemmaladdning..?
Har ungefär samma fundering, men att jag för det mesta kommer stå ute, och ibland i garaget.Lenning skrev:Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.
Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Jag kommer sätta min fasta laddare ut (där Jag står mest). Sen sätter jag nog bara en 3x16A- handske i garaget, och/eller en 1x16 om jag snålar ur från att köpa till 3x16-adaptern till umc.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Hemmaladdning..?
Tänker ha WCn i garaget med en skjutlucka med ursågning för kabeln. Nån form av spärr/lås på insidan.
Blir lite trixigt men inget större problem.
Blir lite trixigt men inget större problem.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Hemmaladdning..?
Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?
Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?
Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?
Re: Hemmaladdning..?
Kopplade in spabad, 8500 före rot, 6500 efter. Trefas, tog nog 6 timmar med brytare och jordfelsbrytare A. Ditt pris är ocker...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hemmaladdning..?
Jag fick en offert på betydligt mindre än så. bra bit mindre än 10000 i arbete plus laddaren. Då drar de direkt från huvudskåpet som sitter utanpå fasaden och några meter längs grunden. Också en av de rekommenderade installatörerna i Stockholm.UrbanL skrev:Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?
Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?
Emma Elinstallation
Model 3 LR AWD
Re: Hemmaladdning..?
Anlitade oxå Emma El, betalade drygt 10 000 för en installation då lade vi till en elmätare för att kunna följa förbrukningen till billadningen. Din offert låter väldigt sockrad.
Re: Hemmaladdning..?
Till en TWC behövs väl bara en jfb AUrbanL skrev:I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte
Har jag läst....
Kan inte någon reda ut det här innan min ska kopplas in om två veckor, tack
Re: Hemmaladdning..?
UrbanL skrev:Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?
Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?
Det KAN vara så att man tittar på dom stora/kända tillverkarna på Jfb så som Garo eller Hager . Där ligger priser på 5tkr respektive 10+Tkr .för en Jfb typ B.
https://www.elbutik.se/product.html/hag ... ry_id=1813
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hemmaladdning..?
Nej eftersom boxen inte har inbyggd DC övervakning ,krävs det idag en Jfb typ BCrappy skrev:Till en TWC behövs väl bara en jfb AUrbanL skrev:I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte
Har jag läst....
Kan inte någon reda ut det här innan min ska kopplas in om två veckor, tack
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Hemmaladdning..?
Finns det någon i Göteborgsområdet som har exempel på installationskostnad som inte är extrasaltad?
Finns det jfb typ B av bra kvalitet som inte är snordyr också?
Finns det jfb typ B av bra kvalitet som inte är snordyr också?