Hemmaladdning..?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av chaffis75 »

jpetters skrev:
chaffis75 skrev:
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av fth »

ippodrome skrev:
evilirish skrev:
Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!

Typ som denna:

Bild
Just den där funkar dock bara på den amerikanska laddaren som har en helt annan kontakt, här är en som funkar i Europa:
https://www.ebay.com/itm/Wall-Connector ... 2078033248

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Ptesla »

chaffis75 skrev:
jpetters skrev:
chaffis75 skrev:
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.
Efter lite googlande hittade jag detta: https://www.evchargeking.com/en/tesla-b ... or-kit-16a

Skulle det kunna vara det man behöver? Jag har en Clever laddbox hemma med fast sladd, hade varit perfekt om det varit möjligt att byta till detta handtaget och kunna njuta av en självöppnande laddlucka på min Model 3.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Lenning
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2017 15:49

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Lenning »

Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.

Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Trean »

Skotta undan snön och kör in bilen i garaget. Alltid. :)
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av dbar »

Lenning skrev:
Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.

Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Har ungefär samma fundering, men att jag för det mesta kommer stå ute, och ibland i garaget.
Jag kommer sätta min fasta laddare ut (där Jag står mest). Sen sätter jag nog bara en 3x16A- handske i garaget, och/eller en 1x16 om jag snålar ur från att köpa till 3x16-adaptern till umc.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av bonath »

Tänker ha WCn i garaget med en skjutlucka med ursågning för kabeln. Nån form av spärr/lås på insidan.
Blir lite trixigt men inget större problem.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av UrbanL »

Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?

I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?

Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av bonath »

Kopplade in spabad, 8500 före rot, 6500 efter. Trefas, tog nog 6 timmar med brytare och jordfelsbrytare A. Ditt pris är ocker...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av perre »

UrbanL skrev:
Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?

I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?

Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?
Jag fick en offert på betydligt mindre än så. bra bit mindre än 10000 i arbete plus laddaren. Då drar de direkt från huvudskåpet som sitter utanpå fasaden och några meter längs grunden. Också en av de rekommenderade installatörerna i Stockholm.
Emma Elinstallation
Model 3 LR AWD
Jojfride
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2018 11:37

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Jojfride »

Anlitade oxå Emma El, betalade drygt 10 000 för en installation då lade vi till en elmätare för att kunna följa förbrukningen till billadningen. Din offert låter väldigt sockrad.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Crappy »

UrbanL skrev:
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte
Till en TWC behövs väl bara en jfb A

Har jag läst....
Kan inte någon reda ut det här innan min ska kopplas in om två veckor, tack :?
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Eliard »

UrbanL skrev:
Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?

I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?

Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?

Det KAN vara så att man tittar på dom stora/kända tillverkarna på Jfb så som Garo eller Hager . Där ligger priser på 5tkr respektive 10+Tkr .för en Jfb typ B.

https://www.elbutik.se/product.html/hag ... ry_id=1813
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 1 gånger.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Eliard »

Crappy skrev:
UrbanL skrev:
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte
Till en TWC behövs väl bara en jfb A

Har jag läst....
Kan inte någon reda ut det här innan min ska kopplas in om två veckor, tack :?
Nej eftersom boxen inte har inbyggd DC övervakning ,krävs det idag en Jfb typ B
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av UrbanL »

Finns det någon i Göteborgsområdet som har exempel på installationskostnad som inte är extrasaltad?

Finns det jfb typ B av bra kvalitet som inte är snordyr också?
Användarvisningsbild
Osccar
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jan 2019 21:45

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Osccar »

Jag har beställt en Easee, den har inbyggd jordfelsbrytare typ B och lastbalansering med huset.

https://store.tibber.com/se/product/eas ... lansering/

Tyvärr minst 2 månaders leveranstid.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Crappy »

Eliard skrev:
Crappy skrev:
UrbanL skrev:
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte
Till en TWC behövs väl bara en jfb A

Har jag läst....
Kan inte någon reda ut det här innan min ska kopplas in om två veckor, tack :?
Nej eftersom boxen inte har inbyggd DC övervakning ,krävs det idag en Jfb typ B
Det är precis det jag läst att den har.
Både den och bilen

Han som har skrivit det här är en välkänd TCS profil, men jag har raderat hens namn

"Varför behövs det inte om man har TWC ?
Sitter ingen jordfelsbrytare i den väl.
Hantera
Gilla · Svara · 22v

Den har övervakning för dc fel, då är det godkänt i kombination med typ a jfb
Hantera
Gilla · Svara · 22v
Ah! Gäller detta också om man laddar en bil av annat fabrikat än tesla på TWC?
Hantera
Gilla · Svara · 22v
Summa summarum så behövs det inte sålänge man bara laddar Tesla?
Hantera
Gilla · Svara · 22v
Man ska fortfarande ha med sig att tesla trots detta rekommenderar att man installerar en typ b jfb till den även om det inte rent regelmässigt är ett krav."
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Eliard »

Hur som helst,.

Tesla är inte tydliga med att gå ut med info om det.
Står inget i manual, eller hemsida.

Vad jag hört, så har den inte dc övervakning i boxen, och då säger branchreglerna att man skall använda jfb B nu mera.

Har 4 aktörer på marknaden av laddboxar som alla är tydliga med, om det är DC övervakning eller inte, om det finns inbyggd jfb osv, osv.

Men inte Tesla.

Hur mycket jag än gillar tesla så måste jag säga att det är bara deras laddare som jag sett och hört om diverse problem.
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av tompet »

Jag har fått olika svar från de av Tesla rekommenderade i Sthlm.
10-14’ för installation och ny 16A-säkring i elcentralen, kabel till centralen och jfb-b.
14’ inkl Garo med inbyggd jfb och i övrigt enligt ovan. Den har inte fast sladd om jag förtstått rätt.
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av fimpen »

Hej

Jag fick besked från Tesla att WC ska kompletteras med jfb typ B. Min elektriker ville dubbelkolla, och fick samma besked. Jag köpte jfb typ B från Norge, kostade typ 1500 men sen blev det tullavgifter och annat så den landade på 2000. Det fixade jag själv. Sen jobbade elektrikern på löpande räkning, installerade WCn unde jfbB och en separat brytare med ca 5 m kabel. Han fixade det på 1 1/2 timme, och det övriga materialet kostade några hundralappar, tror det landade på ca 2000 + moms.

Kom också ihåg att fast monterad laddstation hemma räknas som extrautrustning till bilen, men utrustningen är ju speciell för just elbilar, så den genererar inget extra förmånsvärde. Därför kan arbetsgivaren dra av moms, och sedan kvitta resten mot bruttolön+arbetsgivaravgift för er som har bilen som förmånsbil. Samma gäller givetvis inköp av WC, UNC-adaptrar etc.


Det blir med andra ord jättebilligt, om bilen är en förmånsbil. Mycket bättre subvention än rot eller ladda-hemma-stöd.

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Eliard »

Och det stod även på deras sida

Läs även på Teslas supportsida:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... edirect=no

Vilken typ av jordfelsbrytare bör jag använda med min installation?
Standarderna för installation av laddningspunkter anger att varje enskild anslutning ska vara skyddad med en jordfelsbrytare som skyddar mot likströmsläckage. Tesla Wall Connector mäter inte läckande likström så en jordfelsbrytare Typ B eller en specifik Typ A-EV behöver installeras. Nationella föreskrifter kan ändras så kontrollera alltid med din lokal certifierad elektriker
Användarvisningsbild
lennart
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 okt 2014 22:31
Ort: Norrtälje

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av lennart »

Vilken ladstation för model 3 ,tillgänglig nu . Leverans av 3 inom ett par veckor!
Tips please
Hej
Lennart
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Jeppe_E »

lennart skrev:
Vilken ladstation för model 3 ,tillgänglig nu . Leverans av 3 inom ett par veckor!
Tips please
Hej
Lennart
Tesla Wall Connector. 5200 kr hos Tesla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
laurc02
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 dec 2018 22:38
Ort: Karlskoga

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av laurc02 »

Hej!
Jag vill bara fråga om ni haft problem att beställa en tesla laddare pe telefon. Jag ringde och pratade med en tjej på SC som tog mina uppgifter och sa att de ska skicks laddaren hem till mig. En vecka efter ringde jag igen och det var enn annan tjej som sa att det inte finns någon order och hon ska beställa på nytt. Jag frågade om de kan skicka ett epost bekreftelse men det kan dem inte sa hon. Har ni haft sådana upplevelser? Det låter lite konstigt.
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av jan_b »

laurc02 skrev:
Hej!
Jag vill bara fråga om ni haft problem att beställa en tesla laddare pe telefon. Jag ringde och pratade med en tjej på SC som tog mina uppgifter och sa att de ska skicks laddaren hem till mig. En vecka efter ringde jag igen och det var enn annan tjej som sa att det inte finns någon order och hon ska beställa på nytt. Jag frågade om de kan skicka ett epost bekreftelse men det kan dem inte sa hon. Har ni haft sådana upplevelser? Det låter lite konstigt.
Ringde SC Stockholm igår och pratade med en mycket stressad och ganska otrevlig tjej som först ville inte ville sälja ngn pga att jag inte hade VIN. När jag sa att jag har fått mailsvar på att man kan beställa på RN sa hon att de var slutsålda och tog mitt nummer för att ringa upp när de kommer i lager. Vid nåt tillfälle halvskrek hon, det är kaos det ringer HELA TIDEEEN :D Fick känslan av att mitt nummer står på nån postit-lapp bland hundra andra postit-lappar. Ringde därför SC gbg direkt efter där en mycket trevlig tjej tog alla uppgifter och laddaren kom redan idag. Mitt tips är att testa att ringa ett annat SC. Delivery hell osv :)
Skriv svar