Miljöbonus 2019

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Rickenbacker1
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 mar 2017 17:27

Miljöbonus 2019

Inlägg av Rickenbacker1 »

Hej,
hur blir det nu med miljöbonusen i år, kommer det att finnas pengar till detta? Har inte sett något i tidningarna annat än att det togs bort av M/SD i deras övergångsbuget? Kan jag räkna med 60.000:- i bonus när jag har fått min Tesla 3? Måste vänta 6mån. det vet jag iaf.:?: Vad säger ni?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Jeppe_E »

Miljöbonusen är en del av Bonus/malus systemet och påverkas inte av regeringens budget.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Rickenbacker1
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 mar 2017 17:27

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Rickenbacker1 »

Men är det inte just regeringen som anslår pengar till detta? Eller har jag fattat fel? :?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av TeslaTissel »

Rickenbacker1 skrev:
Hej,
hur blir det nu med miljöbonusen i år, kommer det att finnas pengar till detta? Har inte sett något i tidningarna annat än att det togs bort av M/SD i deras övergångsbuget? Kan jag räkna med 60.000:- i bonus när jag har fått min Tesla 3? Måste vänta 6mån. det vet jag iaf.:?: Vad säger ni?
Sök i de andra trådarna så hittar du.
Nej den är inte borttagen.
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Martey »

Tror trådskaparen tänker på subventionen från Miljövårdsverket. Typ för elscootrar etc.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Feddan »

Martey skrev:
Tror trådskaparen tänker på subventionen från Miljövårdsverket. Typ för elscootrar etc.
Yep, det är den som tagits bort. Elbilar får fortfarande 60.000:- "rabatt".
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av nx00 »

Har fyllt i och skickat in blanketten man fick. För ca 2 veckor sedan.
Men skulle vilja ha en bekräftelse på att Trafikverket har fått blanketten, så att inte PostMord har slarvat bort det. Som skulle resultera i att jag förlorar 60.000.

Någon som vet?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Erxon
elbilist
Inlägg: 405
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Erxon »

NilsL skrev:
Har fyllt i och skickat in blanketten man fick. För ca 2 veckor sedan.
Men skulle vilja ha en bekräftelse på att Trafikverket har fått blanketten, så att inte PostMord har slarvat bort det. Som skulle resultera i att jag förlorar 60.000.

Någon som vet?
Man får ingen bekräftelse att de mpttagit blanketten.
Man kan dock ringa dem och de kan svara på om den inkommit.

Sen tar det någon/några veckor efter 6 månadersgränsen innan pengarna kommer.

Så gjorde det i alla fall för mig.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Walker »

NilsL skrev:
Har fyllt i och skickat in blanketten man fick. För ca 2 veckor sedan.
Men skulle vilja ha en bekräftelse på att Trafikverket har fått blanketten, så att inte PostMord har slarvat bort det. Som skulle resultera i att jag förlorar 60.000.

Någon som vet?
:shock: Faktiskt en bra tanke som inte slagit mig tidigare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Kevork »

Walker skrev:
NilsL skrev:
Har fyllt i och skickat in blanketten man fick. För ca 2 veckor sedan.
Men skulle vilja ha en bekräftelse på att Trafikverket har fått blanketten, så att inte PostMord har slarvat bort det. Som skulle resultera i att jag förlorar 60.000.

Någon som vet?
:shock: Faktiskt en bra tanke som inte slagit mig tidigare.
Använd kontaktformuläret på Trafikverkets hemsida. De svarar hyggligt snabbt så man får bekräftelse på att den anlänt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av taliz »

Walker skrev:
NilsL skrev:
Har fyllt i och skickat in blanketten man fick. För ca 2 veckor sedan.
Men skulle vilja ha en bekräftelse på att Trafikverket har fått blanketten, så att inte PostMord har slarvat bort det. Som skulle resultera i att jag förlorar 60.000.

Någon som vet?
:shock: Faktiskt en bra tanke som inte slagit mig tidigare.
Jag ringde och fick bekräftat att de fått den 2v efter jag skickat in den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av AndreasA »

Jag hämtade ut min Model 3 den 26/3 och borde ha fått pengarna ungefär nu.
Mailade Transportstyrelsen och frågade i torsdags när utbetalning skulle ske och fick till svar
Hej!

Jag kan tyvärr inte ge ett klart svar på frågan. Utbetalningarna har tillfälligt stoppats på grund av att medel saknas.

Med vänlig hälsning
Namn på handläggare
I Tesla West Sweden gruppen på facebook hade en kille fått till svar att utbetalningar tidigast kunde komma igång igen den 28/12.
Kollar man på https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lus/bonus/ så står det att fram tom, sista augusti hade 765 miljoner betalats ut och 474 miljoner fanns kvar i potten. Bara Teslas leveranser för februari och mars borde medföra utbetalningar på 70 miljoner. Tar med med alla laddhybrider etc så kanske pengarna verkligen är slut för i år :-(
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av taliz »

Suck... går inte lita på staten längre.
Räknat med att få min utb i januari. Får jag den inte då blir det knepigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av frippan »

AndreasA skrev:
Jag hämtade ut min Model 3 den 26/3 och borde ha fått pengarna ungefär nu.
Mailade Transportstyrelsen och frågade i torsdags när utbetalning skulle ske och fick till svar
Hej!

Jag kan tyvärr inte ge ett klart svar på frågan. Utbetalningarna har tillfälligt stoppats på grund av att medel saknas.

Med vänlig hälsning
Namn på handläggare
I Tesla West Sweden gruppen på facebook hade en kille fått till svar att utbetalningar tidigast kunde komma igång igen den 28/12.
Kollar man på https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lus/bonus/ så står det att fram tom, sista augusti hade 765 miljoner betalats ut och 474 miljoner fanns kvar i potten. Bara Teslas leveranser för februari och mars borde medföra utbetalningar på 70 miljoner. Tar med med alla laddhybrider etc så kanske pengarna verkligen är slut för i år :-(
Jag hämtade också ut 26/3 och har inte heller fått några pengar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av wilfried »

Hämtade ut 21 mars och fick pengarna 8 oktober
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av bonath »

Men det heter Bonus/Malus. Vart tar maluspengarna vägen?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Fredrik j »

bonath skrev:
Men det heter Bonus/Malus. Vart tar maluspengarna vägen?
Kan det ha sålts drygt 300 000 malusbilar hittills?
Vad ska vi gissa är genomsnittlig malus per bil? 3000kr.
Det blir 900 miljoner.
1239 miljoner blir ett snitt på 4000kr.

Men eftersom malus hänger med i tre år så ökar ju inbetalningarna varje år.

Men det är ju naivt och tro på 100 000kr i bonus samtidigt som fossilbilsförsäljningen sjunker och bonus-hybrider ökar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att vi inte är så långt ifrån att bonusdelen försvinner. Jag tror att den kommer bara finnas ett par år till och efter nästa val så försvinner bidragen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Fredrik j »

Den ska finansieras till 100% av malus-intäkter.
Sjunker försäljningen av malusbilar blir det mindre pengar.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av TeslaTissel »

wilfried skrev:
Hämtade ut 21 mars och fick pengarna 8 oktober
Ryktena verkar inte stämma och den person på tjänsten vid transportsstyrelsen borde nog inte uttala sig om det - om de är osäkra??

Tog ut min Model 3 4 april i år - Tanken är att pengarna skall gå till vinterhjul. Om de inte kommer är det väl bara att bita ihop. Jag klarar mig.

- Men jag har svårt att tro detta även om man har fått beskedet stopp!? Tog upp detta i en tråd tidigare förra veckan, men inte många lade märke till den??

Det är tydligen så att de ändå kommer - förvirrad blir man :shock:
Skärmavbild 2019-10-13 kl. 20.57.17.png
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av kikat »

Svenssons skrev:
Misstänker att vi inte är så långt ifrån att bonusdelen försvinner. Jag tror att den kommer bara finnas ett par år till och efter nästa val så försvinner bidragen.
Självklart kommer bonusen försvinna med tiden. Tanken med bidraget är ju att subventionera elbilar tills priset gått ner såpass mycket att det inte längre behövs.
Jämför med bidrag för solceller. Det var från början 60% och gått ner efter hand och nu är det på 20% till maxtiden 31 dec 2020 då det kommer avvecklas helt och ersättas med rotavdrag (~9%). Anledningen är att priset på solceller har gått ner kraftigt från då bidraget infördes och därför inte längre är nödvändigt.
Har svårt att tro att det kommer finnas något bidrag för elbilar efter valet 2022 (d.v.s. fr.o.m. år 2023) eftersom elbilarna då är såpass billiga att de går att motivera köp till utan att behöva något bidrag. Det är möjligt att själva inköpet av elbilar fortfarande är dyrare än en fossilare men skatter och bensinkostnader kommer göra att det nästan räcker med att köra ut ur bilhallen för att mellanskillnaden är intjänad.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av TeslaTissel »

kikat skrev:
Svenssons skrev:
Misstänker att vi inte är så långt ifrån att bonusdelen försvinner. Jag tror att den kommer bara finnas ett par år till och efter nästa val så försvinner bidragen.
Självklart kommer bonusen försvinna med tiden. Tanken med bidraget är ju att subventionera elbilar tills priset gått ner såpass mycket att det inte längre behövs.
Jämför med bidrag för solceller. Det var från början 60% och gått ner efter hand och nu är det på 20% till maxtiden 31 dec 2020 då det kommer avvecklas helt och ersättas med rotavdrag (~9%). Anledningen är att priset på solceller har gått ner kraftigt från då bidraget infördes och därför inte längre är nödvändigt.
Har svårt att tro att det kommer finnas något bidrag för elbilar efter valet 2022 (d.v.s. fr.o.m. år 2023) eftersom elbilarna då är såpass billiga att de går att motivera köp till utan att behöva något bidrag. Det är möjligt att själva inköpet av elbilar fortfarande är dyrare än en fossilare men skatter och bensinkostnader kommer göra att det nästan räcker med att köra ut ur bilhallen för att mellanskillnaden är intjänad.

Bra - men kommentaren från Transportstyrelsen är fortfarande mycket förvirrande??
Skärmavbild 2019-10-13 kl. 20.57.17.png
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av kikat »

TeslaTissel skrev:
Bra - men kommentaren från Transportstyrelsen är fortfarande mycket förvirrande??
Skärmavbild 2019-10-13 kl. 20.57.17.png
Om pengarna för 2019 inkl. de 100 milj. extra från höständringsbudgeten är slut så lär du få vänta till 2020 på de nya 1,37 miljarder för bonusen. Kom ihåg att det står att pengarna betalas ut tidigast sex månader från köpet. Du bör däremot kunna sälja din bil efter 6 månader, innan du fått bonusen på kontot när de har godkänt din bonusutbetalning. Bäst är att kolla med Transportstyrelsen först.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Walker »

kikat skrev:
TeslaTissel skrev:
Bra - men kommentaren från Transportstyrelsen är fortfarande mycket förvirrande??
Skärmavbild 2019-10-13 kl. 20.57.17.png
Om pengarna för 2019 inkl. de 100 milj. extra från höständringsbudgeten är slut så lär du få vänta till 2020 på de nya 1,37 miljarder för bonusen. Kom ihåg att det står att pengarna betalas ut tidigast sex månader från köpet. Du bör däremot kunna sälja din bil efter 6 månader, innan du fått bonusen på kontot när de har godkänt din bonusutbetalning. Bäst är att kolla med Transportstyrelsen först.
Nej. Det står på deras hemsida att du måste äga bilen när bonusen betalas ut.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Miljöbonus 2019

Inlägg av Svenssons »

kikat skrev:
Självklart kommer bonusen försvinna med tiden.
Håller med fullständigt. Politikerna kommer dock försöka locka med att bidragen kommer höjas och vi kommer se många som har förhoppningar att så kommer ske. Efter valet tror jag dock att det kommer låta annorlunda. Malusdelen kommer dock troligen finnas kvar i en eller annan form.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar