Model 3 Midrange kommer
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Midrange kommer
Då kan man ju hoppas på att de kommer producera en vanlig LR RWD igen någon gång (och att dollarn går ner någon krona )
2023 Röd M3 AWD
Re: Model 3 Midrange kommer
[quote="OfarligTesla"
Varför skulle de inte skeppa bilar som inte är beställda? Har de ju gjort med S/X länge så varför skulle 3an vara annorlunda? De har även gjort det i USA på 3an länge också. Jag tror de tillverkar max antal de kan de dagar de avsatt till EU produktion och skeppar hit dem, sen matchar de folk med bilar på vägen.[/quote]
Inte i de mängderna väl? Det måste ju finnas kunder till bilarna. Det är dyrt att hålla lager, speciellt för Tesla, som precis har börjat visa svarta siffror.
Varför skulle de inte skeppa bilar som inte är beställda? Har de ju gjort med S/X länge så varför skulle 3an vara annorlunda? De har även gjort det i USA på 3an länge också. Jag tror de tillverkar max antal de kan de dagar de avsatt till EU produktion och skeppar hit dem, sen matchar de folk med bilar på vägen.[/quote]
Inte i de mängderna väl? Det måste ju finnas kunder till bilarna. Det är dyrt att hålla lager, speciellt för Tesla, som precis har börjat visa svarta siffror.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 Midrange kommer
I USA får många sina bilar inom 2-3 veckor i dagsläget om man kikar på Reddit (i olika delar av landet), i vissa fall inom några dagar så det verkar som de tillverkar för fullt helt enkelt och säljer redan producerade bilar. Det lär de göra åt EU också då kunderna kommer köpa dem innan leveransen kan ske ändå. Det är ju den stora fördelen med att knappt ha några tillval, fälgar kan de i värsta fall byta innan leverans, autopilot kan avaktiveras eller aktiveras så det är ju egentligen bara färgen och modellen som skall matcha och de har ju inte så många färger.Jeppe_E skrev:Inte i de mängderna väl? Det måste ju finnas kunder till bilarna. Det är dyrt att hålla lager, speciellt för Tesla, som precis har börjat visa svarta siffror.OfarligTesla skrev:Varför skulle de inte skeppa bilar som inte är beställda? Har de ju gjort med S/X länge så varför skulle 3an vara annorlunda? De har även gjort det i USA på 3an länge också. Jag tror de tillverkar max antal de kan de dagar de avsatt till EU produktion och skeppar hit dem, sen matchar de folk med bilar på vägen.
Det är ju inget annorlunda jämfört med alla andra biltillverkare egentligen förutom att där är det handlarna som tvingats köpa bilarna utan att de har kunder till dem.
Re: Model 3 Midrange kommer
Gjorde en snabb beräkning på kostnaden på en MR vs LR med 18",AP och Pärlvit lack hos DNB.
Skiljde 820 kr/månad på 3 år.
Skiljde 820 kr/månad på 3 år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 Midrange kommer
OfarligTesla skrev:Förvånande faktiskt, verkar som att de är längre bort med SR än man räknat med, eller så säljer LR/P sämre än förväntat här i Europa/Kina.
MR har ju vad jag tycker är en bra minimumräckvidd (typ samma som S75D) att som endabil. Frågan är dock hur det fungerar i kallare klimat, om värmaren drar mindre i 3an så att det jämnar ut sig med det mindre batteripaketet så att räckvidden skalar likvärdigt på vintern.
Jag tror faktiskt inte LR/P sålt så bra alls i Sverige. Besvikelsen har varit stor över att den är så dyr. Tycker inte MR känns så prisvärd heller. Sämre räckvidd, sämre prestanda och bara RWD är stora nackdelar för 88 papp.
Re: Model 3 Midrange kommer
Vi ska inte glömma att vi pratar om en bil som ingen har kunnat provköra. Några har fått suttit i bilen i maximalt några minuter. När väl leveranser och provkörningar kommer igång så tror jag det kommer hända ganska mycket. Inte minst i Norge tror jag M3 kommer sälja som smör i solsken (även den dyra versionen).Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Förvånande faktiskt, verkar som att de är längre bort med SR än man räknat med, eller så säljer LR/P sämre än förväntat här i Europa/Kina.
MR har ju vad jag tycker är en bra minimumräckvidd (typ samma som S75D) att som endabil. Frågan är dock hur det fungerar i kallare klimat, om värmaren drar mindre i 3an så att det jämnar ut sig med det mindre batteripaketet så att räckvidden skalar likvärdigt på vintern.
Jag tror faktiskt inte LR/P sålt så bra alls i Sverige. Besvikelsen har varit stor över att den är så dyr. Tycker inte MR känns så prisvärd heller. Sämre räckvidd, sämre prestanda och bara RWD är stora nackdelar för 88 papp.
Re: Model 3 Midrange kommer
josve skrev:Vi ska inte glömma att vi pratar om en bil som ingen har kunnat provköra. Några har fått suttit i bilen i maximalt några minuter. När väl leveranser och provkörningar kommer igång så tror jag det kommer hända ganska mycket. Inte minst i Norge tror jag M3 kommer sälja som smör i solsken (även den dyra versionen).Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Förvånande faktiskt, verkar som att de är längre bort med SR än man räknat med, eller så säljer LR/P sämre än förväntat här i Europa/Kina.
MR har ju vad jag tycker är en bra minimumräckvidd (typ samma som S75D) att som endabil. Frågan är dock hur det fungerar i kallare klimat, om värmaren drar mindre i 3an så att det jämnar ut sig med det mindre batteripaketet så att räckvidden skalar likvärdigt på vintern.
Jag tror faktiskt inte LR/P sålt så bra alls i Sverige. Besvikelsen har varit stor över att den är så dyr. Tycker inte MR känns så prisvärd heller. Sämre räckvidd, sämre prestanda och bara RWD är stora nackdelar för 88 papp.
Fast i Norge är den inte dyr...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 Midrange kommer
Ne det är sant, jag tror dock att Sverige är lite skiljt från EU i allmänhet då vi är experter på att bygga upp landet så alla är hyffsat (men relativt lika) fattiga. Tror nog att SR prisnivån är runt vad folk i allmänhet kommer kunna betala, och det inklusive incitament. Sen lär de ju vara företagsbilar också då vi verkar ligga en bit över många andra länder i andelen av nybilsförsäljningen som går till företag som gissningsvis har gränser som ligger lägre.Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Förvånande faktiskt, verkar som att de är längre bort med SR än man räknat med, eller så säljer LR/P sämre än förväntat här i Europa/Kina.
MR har ju vad jag tycker är en bra minimumräckvidd (typ samma som S75D) att som endabil. Frågan är dock hur det fungerar i kallare klimat, om värmaren drar mindre i 3an så att det jämnar ut sig med det mindre batteripaketet så att räckvidden skalar likvärdigt på vintern.
Jag tror faktiskt inte LR/P sålt så bra alls i Sverige. Besvikelsen har varit stor över att den är så dyr. Tycker inte MR känns så prisvärd heller. Sämre räckvidd, sämre prestanda och bara RWD är stora nackdelar för 88 papp.
Re: Model 3 Midrange kommer
Intressant, en MR RWD hade eventuellt passat min budget bättre. Ska bli spännande att se när den kommer och vad priset blir!
Läste hela mailet från Musken och Tesla verkar vara väldigt pressade ekonomiskt om de behöver säga upp 7% av de anställda, och eventuellt dröjer ytterligare med SR för att istället lansera MR på alla marknader...
Läste hela mailet från Musken och Tesla verkar vara väldigt pressade ekonomiskt om de behöver säga upp 7% av de anställda, och eventuellt dröjer ytterligare med SR för att istället lansera MR på alla marknader...
Re: Model 3 Midrange kommer
Nu tycker jag att du är lite negativt inställd till Tesla. Vad tycker du en ny Tesla ska kosta?Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Förvånande faktiskt, verkar som att de är längre bort med SR än man räknat med, eller så säljer LR/P sämre än förväntat här i Europa/Kina.
MR har ju vad jag tycker är en bra minimumräckvidd (typ samma som S75D) att som endabil. Frågan är dock hur det fungerar i kallare klimat, om värmaren drar mindre i 3an så att det jämnar ut sig med det mindre batteripaketet så att räckvidden skalar likvärdigt på vintern.
Jag tror faktiskt inte LR/P sålt så bra alls i Sverige. Besvikelsen har varit stor över att den är så dyr. Tycker inte MR känns så prisvärd heller. Sämre räckvidd, sämre prestanda och bara RWD är stora nackdelar för 88 papp.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 Midrange kommer
Som en Biltemakörv?Jeppe_E skrev:Nu tycker jag att du är lite negativt inställd till Tesla. Vad tycker du en ny Tesla ska kosta?Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Förvånande faktiskt, verkar som att de är längre bort med SR än man räknat med, eller så säljer LR/P sämre än förväntat här i Europa/Kina.
MR har ju vad jag tycker är en bra minimumräckvidd (typ samma som S75D) att som endabil. Frågan är dock hur det fungerar i kallare klimat, om värmaren drar mindre i 3an så att det jämnar ut sig med det mindre batteripaketet så att räckvidden skalar likvärdigt på vintern.
Jag tror faktiskt inte LR/P sålt så bra alls i Sverige. Besvikelsen har varit stor över att den är så dyr. Tycker inte MR känns så prisvärd heller. Sämre räckvidd, sämre prestanda och bara RWD är stora nackdelar för 88 papp.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model 3 Midrange kommer
Bra svar.Geni87 skrev:Som en Biltemakörv?Jeppe_E skrev:Nu tycker jag att du är lite negativt inställd till Tesla. Vad tycker du en ny Tesla ska kosta?Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Förvånande faktiskt, verkar som att de är längre bort med SR än man räknat med, eller så säljer LR/P sämre än förväntat här i Europa/Kina.
MR har ju vad jag tycker är en bra minimumräckvidd (typ samma som S75D) att som endabil. Frågan är dock hur det fungerar i kallare klimat, om värmaren drar mindre i 3an så att det jämnar ut sig med det mindre batteripaketet så att räckvidden skalar likvärdigt på vintern.
Jag tror faktiskt inte LR/P sålt så bra alls i Sverige. Besvikelsen har varit stor över att den är så dyr. Tycker inte MR känns så prisvärd heller. Sämre räckvidd, sämre prestanda och bara RWD är stora nackdelar för 88 papp.
https://g.co/kgs/pY2RSq
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Model 3 Midrange kommer
Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 Midrange kommer
Kan du slänga SR med i dem tests?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
Model S 100D
Re: Model 3 Midrange kommer
Nä, eftersom den inte finnsLatt skrev:Kan du slänga SR med i dem tests?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 Midrange kommer
Du skulle ju ta med en SR också för sakens skull, lite intressant om de skiljer mer eller är MR batteri "lagom"?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Model 3 Midrange kommer
Det är lite mer än stopptid att ta hänsyn till, som T ex slitage (cykling) och garantitid på batterietchaffis75 skrev:Du skulle ju ta med en SR också för sakens skull, lite intressant om de skiljer mer eller är MR batteri "lagom"?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Model 3 Midrange kommer
Det trodde jag också tidigare, men man använder inte batteriet så under längre perioder, varje laddning är inte en cykel. Laddar man från 50 till 80% så har det liten påverkan. Sen att man får ladda lite oftare, ja.FlyingBlue skrev:Det är lite mer än stopptid att ta hänsyn till, som T ex slitage (cykling) och garantitid på batterietchaffis75 skrev:Du skulle ju ta med en SR också för sakens skull, lite intressant om de skiljer mer eller är MR batteri "lagom"?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
På LR-modellen har du 3200 mil extra garatisträcka, men samma antal år (8). Så det är 2000 mil/år med MR och SR. 2400 mil/år med en LR om man ska matcha körd sträcka med tiden. Kör man mindre spelar det ju ingen roll, då gäller 8 år oavsett.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Model 3 Midrange kommer
Eftersom alltihop är uppbyggt av cellpaket som används i multiplar för att få större kapacitet kommer varje cell i ett standardbatteri att laddas ur djupare än motsvarande cell i ett LRbatteri för samma körsträckaJeppe_E skrev:Det trodde jag också tidigare, men man använder inte batteriet så under längre perioder, varje laddning är inte en cykel. Laddar man från 50 till 80% så har det liten påverkan. Sen att man får ladda lite oftare, ja.FlyingBlue skrev:Det är lite mer än stopptid att ta hänsyn till, som T ex slitage (cykling) och garantitid på batterietchaffis75 skrev:Du skulle ju ta med en SR också för sakens skull, lite intressant om de skiljer mer eller är MR batteri "lagom"?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
På LR-modellen har du 3200 mil extra garatisträcka, men samma antal år (8). Så det är 2000 mil/år med MR och SR. 2400 mil/år med en LR om man ska matcha körd sträcka med tiden. Kör man mindre spelar det ju ingen roll, då gäller 8 år oavsett.
Senast redigerad av FlyingBlue, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Model 3 Midrange kommer
Jag testade själv lite med ladd tider på en sträcka mellan lödde och Österrike som jag nämnt i en annan tråd.FlyingBlue skrev:Det är lite mer än stopptid att ta hänsyn till, som T ex slitage (cykling) och garantitid på batterietchaffis75 skrev:Du skulle ju ta med en SR också för sakens skull, lite intressant om de skiljer mer eller är MR batteri "lagom"?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
LR awd:
1 timme 44 minuter och 4 stop.
Mr 2 timmar och 6 stop
SR 3 timmar och 7 stop
För mig låter MR ganska optimal, inte mycket vinst mot LR men ganska mycket vinst mot SR.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 Midrange kommer
Håller med! Sweet spot model 3chaffis75 skrev:Jag testade själv lite med ladd tider på en sträcka mellan lödde och Österrike som jag nämnt i en annan tråd.FlyingBlue skrev:Det är lite mer än stopptid att ta hänsyn till, som T ex slitage (cykling) och garantitid på batterietchaffis75 skrev:Du skulle ju ta med en SR också för sakens skull, lite intressant om de skiljer mer eller är MR batteri "lagom"?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
LR awd:
1 timme 44 minuter och 4 stop.
Mr 2 timmar och 6 stop
SR 3 timmar och 7 stop
För mig låter MR ganska optimal, inte mycket vinst mot LR men ganska mycket vinst mot SR.
Model S 100D
Re: Model 3 Midrange kommer
Jo, det är ju där som ABRP kommer in i bilden. Där kan man själv sätta hur lågt ner i laddning man vill gå. Oavsett vilket, så är 8 års garanti eller 16000 mil tillräckligt enligt mig. Även om du kör säg 2500 mil om året, så räcker garantin 6,5 år. vilket är längre än vad de flesta behåller sina bilar. Men det kan förstås ändra sig med Model 3.FlyingBlue skrev:Eftersom alltihop är uppbyggt av cellpaket som används i multiplar för att få större kapacitet kommer varje cell i ett standardbatteri att laddas ur djupare än motsvarande cell i ett LRbatteri för samma körsträckaJeppe_E skrev:Det trodde jag också tidigare, men man använder inte batteriet så under längre perioder, varje laddning är inte en cykel. Laddar man från 50 till 80% så har det liten påverkan. Sen att man får ladda lite oftare, ja.FlyingBlue skrev:Det är lite mer än stopptid att ta hänsyn till, som T ex slitage (cykling) och garantitid på batterietchaffis75 skrev:Du skulle ju ta med en SR också för sakens skull, lite intressant om de skiljer mer eller är MR batteri "lagom"?Jeppe_E skrev:Jag gjorde lite tester i ABRP mellan LR och MR
Hemifrån till Mora - 657 km
LR: 1 stopp, 17 minuter, 7h 53m
MR: 2 stopp, 15+17 minuter, 8h 12m
Hemifrån till Milano - 1543 km
LR: 6 stopp, 2h 25m, totaltid 17:09
MR: 8 stopp, 2h 54m, totaltid 17:55
Väldigt liten skillnad faktiskt.
På LR-modellen har du 3200 mil extra garatisträcka, men samma antal år (8). Så det är 2000 mil/år med MR och SR. 2400 mil/år med en LR om man ska matcha körd sträcka med tiden. Kör man mindre spelar det ju ingen roll, då gäller 8 år oavsett.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 Midrange kommer
Hur beräknade du SR?chaffis75 skrev:Jag testade själv lite med ladd tider på en sträcka mellan lödde och Österrike som jag nämnt i en annan tråd.
LR awd:
1 timme 44 minuter och 4 stop.
Mr 2 timmar och 6 stop
SR 3 timmar och 7 stop
För mig låter MR ganska optimal, inte mycket vinst mot LR men ganska mycket vinst mot SR.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 Midrange kommer
Bygger på abetterroutplanner, inget vetenskapligt men tror de ger en hyfsad bild av hur de kommer se ut.Jeppe_E skrev:Hur beräknade du SR?chaffis75 skrev:Jag testade själv lite med ladd tider på en sträcka mellan lödde och Österrike som jag nämnt i en annan tråd.
LR awd:
1 timme 44 minuter och 4 stop.
Mr 2 timmar och 6 stop
SR 3 timmar och 7 stop
För mig låter MR ganska optimal, inte mycket vinst mot LR men ganska mycket vinst mot SR.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 Midrange kommer
Äsch, den missade jagchaffis75 skrev:Bygger på abetterroutplanner, inget vetenskapligt men tror de ger en hyfsad bild av hur de kommer se ut.Jeppe_E skrev:Hur beräknade du SR?chaffis75 skrev:Jag testade själv lite med ladd tider på en sträcka mellan lödde och Österrike som jag nämnt i en annan tråd.
LR awd:
1 timme 44 minuter och 4 stop.
Mr 2 timmar och 6 stop
SR 3 timmar och 7 stop
För mig låter MR ganska optimal, inte mycket vinst mot LR men ganska mycket vinst mot SR.
Fast jag får fel när jag väljer den modellen. Den drar bara 23% ner till milano
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017