Jo jag håller helt med att de är i olika klasser. Problemet idag är att de finns så få alternativ av elbilar med denna range och då får man titta både uppåt och nedåt i klasserna. Allt flyter samman i jämförelser på elbilar men i sak håller jag med, tesla är en annan klass än kia.Tellus skrev:Chaffis75:
Jag mena inte att e-niro är mycket mindre, golfen till exempel har nog inte så mycket mindre utrymmen än mb c klass, jag menade mer klasstillhörighet (standard vs premiumsegmentet)
Elbilar från Nissan, Kia, Hyundai skulle som fossilbil kosta 150-200 tusen, men priset dubblas bara för den är eldriven.
Tror inte en model 3 skulle få halverat pris om den hade fossilmotor.
Därför tycker jag model 3 är mycket mer prisvärd, speciellt när SR/MR kommer, du får då en c klass till golfpris
Bjelke:
Ja vi får se hur smittad jag blir när jag fått 3an(ni hör ju redan hur jag predikar), har bara kört elbilar från nissan, kia, bmw förut
Modell 3 vs kia e-Niro
Moderator: Redaktion
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Sedan har vi företag som dacia vars fossibilar kostar 90 kkr. En del nöjer sig med det. Vill bara ha ett fordon för att ta sig till A från B.
Elmotor är billigare så det är bara batteritillverkningensom kostar (och den bör komma ned dramatisk när fler fabriker och konkurrens uppstår) men en elbil från dacia bör då kosta runt 200 kkr med dagens priser. renault är redan där.
Om det är sant som de säger att elbilar är enklare kommer det ske ett prisfall. Hur lågt pris en tesla skulle kunna få kan man bara spekulera i. givetvis kan man inte jämföra en prestanda fossilbil med standardrange (även om vissa gör det för att motivera priset) utan den enklaste fossilmodel3 skulle då få en 120 hp man växlad motor. och då skulle den kosta kanske 270 000.(utan premium och eap) med ett batteri 360 000(vilket är vad folk applåderade när de avslöjade priset på modellen som inte än släpps än). kia eniro har många boxar ifyllda i vad folk vill ha. den har räckvidd, någorlunda snabbladdning, bra praktiska funktioner och adaptiv farthållare, eventuell dragkrok(såsom model3), förutom att det är en kombi (suv?) som en del mindrefamiljer vill ha. e niro kan klara sig som första och enda bil (inte för alla, men många).
Elmotor är billigare så det är bara batteritillverkningensom kostar (och den bör komma ned dramatisk när fler fabriker och konkurrens uppstår) men en elbil från dacia bör då kosta runt 200 kkr med dagens priser. renault är redan där.
Om det är sant som de säger att elbilar är enklare kommer det ske ett prisfall. Hur lågt pris en tesla skulle kunna få kan man bara spekulera i. givetvis kan man inte jämföra en prestanda fossilbil med standardrange (även om vissa gör det för att motivera priset) utan den enklaste fossilmodel3 skulle då få en 120 hp man växlad motor. och då skulle den kosta kanske 270 000.(utan premium och eap) med ett batteri 360 000(vilket är vad folk applåderade när de avslöjade priset på modellen som inte än släpps än). kia eniro har många boxar ifyllda i vad folk vill ha. den har räckvidd, någorlunda snabbladdning, bra praktiska funktioner och adaptiv farthållare, eventuell dragkrok(såsom model3), förutom att det är en kombi (suv?) som en del mindrefamiljer vill ha. e niro kan klara sig som första och enda bil (inte för alla, men många).
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Jag gjorde själv ett lite intressant test i abetterroutplanner.
Jag provade mata in en rutt från lödde ner till en plats i österrike som vi har besökt många gånger.
Jag provade dels med modell 3 midrange och sedan e-niro eftersom de är vad tråden handlar om.
Först såg allt bra ut, båda bilarna behövde 7 stop för att ta sig till destinationen. Men sedan kollade jag även totalt tiden de tar att ladda bilarna, dvs för hela resan.
M3 strax över 2 timmar.
E-niro strax över 5 timmar.
Oj så stor skillnad hade jag inte räknat med.
E-niro lär väld dock trimma sin tid lite efterhand som ionity bygger ut men ändå..
Ja frågan är vad de där timmarna är värda för en om man bara har laddtid och ladd nätverk som input till beslutet.
Jag provade mata in en rutt från lödde ner till en plats i österrike som vi har besökt många gånger.
Jag provade dels med modell 3 midrange och sedan e-niro eftersom de är vad tråden handlar om.
Först såg allt bra ut, båda bilarna behövde 7 stop för att ta sig till destinationen. Men sedan kollade jag även totalt tiden de tar att ladda bilarna, dvs för hela resan.
M3 strax över 2 timmar.
E-niro strax över 5 timmar.
Oj så stor skillnad hade jag inte räknat med.
E-niro lär väld dock trimma sin tid lite efterhand som ionity bygger ut men ändå..
Ja frågan är vad de där timmarna är värda för en om man bara har laddtid och ladd nätverk som input till beslutet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Ja, man får undra om de där 3 extra timmarna är värd 100 000.(om man gör resan 1 ggr om året) eniro kan ladda i 70 kw model3 kanske 130 (det är dubbla hastigheten) så någonstans måste prisskillnaden synas. En del varnar även för att eniros (och andra) batterier inte kommer hålla. (låter som FUD från fossillobbyn man har hörts mer och mer även från teslafans som vill sätta kia på plats). På
Men fler och snabbare ccs laddare är bra för alla, inklusive model3 ägare, förutsatt de som sätter upp dem gör dem tillgängliga för alla.(så man inte måste köpa ett visst märke eller medlemskap för att använda dem, räcker att man betalar för sig)
Men fler och snabbare ccs laddare är bra för alla, inklusive model3 ägare, förutsatt de som sätter upp dem gör dem tillgängliga för alla.(så man inte måste köpa ett visst märke eller medlemskap för att använda dem, räcker att man betalar för sig)
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
På plussidan har KIA 7 år och upp till 15 000 mils garanti på batteriet.Mickep skrev:En del varnar även för att eniros (och andra) batterier inte kommer hålla. (låter som FUD från fossillobbyn man har hörts mer och mer även från teslafans som vill sätta kia på plats).
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Personligen är det inte inköpspriset som gör att jag avvaktar före beställning av M3 utan det är : Försäkringskostnad? Servicekostnad? Och hur ser det ut med utbyggnationen av servicecenter i Sverige?
Jag har också blivit lite sugen på en Kia e-niro.
Och nu kommer Volvo med el -bilar utvecklade i Sverige med många servicecenter etc ... så Tesla gör nog klokt i att släppa M3 standard fort annars tror jag många avbryter sin reservation.
Jag har också blivit lite sugen på en Kia e-niro.
Och nu kommer Volvo med el -bilar utvecklade i Sverige med många servicecenter etc ... så Tesla gör nog klokt i att släppa M3 standard fort annars tror jag många avbryter sin reservation.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Jag gjorde en liknande övelse före veckan.chaffis75 skrev:Jag gjorde själv ett lite intressant test i abetterroutplanner.
Jag provade mata in en rutt från lödde ner till en plats i österrike som vi har besökt många gånger.
Jag provade dels med modell 3 midrange och sedan e-niro eftersom de är vad tråden handlar om.
Först såg allt bra ut, båda bilarna behövde 7 stop för att ta sig till destinationen. Men sedan kollade jag även totalt tiden de tar att ladda bilarna, dvs för hela resan.
M3 strax över 2 timmar.
E-niro strax över 5 timmar.
Oj så stor skillnad hade jag inte räknat med.
E-niro lär väld dock trimma sin tid lite efterhand som ionity bygger ut men ändå..
Ja frågan är vad de där timmarna är värda för en om man bara har laddtid och ladd nätverk som input till beslutet.
För att ge ett realistisk "worst case" bild av en resa vi gör hyfsat ofta, la jag till 200kg packning, 5% batterdegradation. 0 grader, 5m/s vind och "Rain or snow" optionen. Alla andra inställningar lämnade jag som default.
Planerade att köra hemifrån i södra Skåne till Jobb i Köpenhamn med 100% batteri.
Från jobb tillbaka till södra Sverige till tjejens jobb för att hämta henne och sen vidare till mitten av Jylland i Danmark.
Resan från tjejens jobb till destination:
e-Niro: 6 timmar 8 minuter, 3 laddstopp. 2 strax över en timme och sista på en kvart ungefär
Model 3 MR: 4 timmar 7 minuter, 2 laddstop. Båda på ungefär en kvart.
Tjejen är med på att det blir elbil framöver men jag känner henne väl nog till att veta att hon inte har lika mycket tålamod med att vara "first mover" som jag har. Så inte alls svårt att välja bil
Model S 100D
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Vad görs samma resa med en fossilbil? Intressant att se om Teslan ligger närmare fossilbilen än E-Niron.Latt skrev:Jag gjorde en liknande övelse före veckan.chaffis75 skrev:Jag gjorde själv ett lite intressant test i abetterroutplanner.
Jag provade mata in en rutt från lödde ner till en plats i österrike som vi har besökt många gånger.
Jag provade dels med modell 3 midrange och sedan e-niro eftersom de är vad tråden handlar om.
Först såg allt bra ut, båda bilarna behövde 7 stop för att ta sig till destinationen. Men sedan kollade jag även totalt tiden de tar att ladda bilarna, dvs för hela resan.
M3 strax över 2 timmar.
E-niro strax över 5 timmar.
Oj så stor skillnad hade jag inte räknat med.
E-niro lär väld dock trimma sin tid lite efterhand som ionity bygger ut men ändå..
Ja frågan är vad de där timmarna är värda för en om man bara har laddtid och ladd nätverk som input till beslutet.
För att ge ett realistisk "worst case" bild av en resa vi gör hyfsat ofta, la jag till 200kg packning, 5% batterdegradation. 0 grader, 5m/s vind och "Rain or snow" optionen. Alla andra inställningar lämnade jag som default.
Planerade att köra hemifrån i södra Skåne till Jobb i Köpenhamn med 100% batteri.
Från jobb tillbaka till södra Sverige till tjejens jobb för att hämta henne och sen vidare till mitten av Jylland i Danmark.
Resan från tjejens jobb till destination:
e-Niro: 6 timmar 8 minuter, 3 laddstopp. 2 strax över en timme och sista på en kvart ungefär
Model 3 MR: 4 timmar 7 minuter, 2 laddstop. Båda på ungefär en kvart.
Tjejen är med på att det blir elbil framöver men jag känner henne väl nog till att veta att hon inte har lika mycket tålamod med att vara "first mover" som jag har. Så inte alls svårt att välja bil
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
vi brukar planera in 4 timmar men om vi sträckkörde hade det gått på närmare 3t 30m ... Men vi brukar ta en paus så vi kan kissa och rasta hunden, så det är egentligen bara bättre med en elbil som påminner en om att det nog är bra att sträcka på sig då och dådd88 skrev:Vad görs samma resa med en fossilbil? Intressant att se om Teslan ligger närmare fossilbilen än E-Niron.Latt skrev:Jag gjorde en liknande övelse före veckan.chaffis75 skrev:Jag gjorde själv ett lite intressant test i abetterroutplanner.
Jag provade mata in en rutt från lödde ner till en plats i österrike som vi har besökt många gånger.
Jag provade dels med modell 3 midrange och sedan e-niro eftersom de är vad tråden handlar om.
Först såg allt bra ut, båda bilarna behövde 7 stop för att ta sig till destinationen. Men sedan kollade jag även totalt tiden de tar att ladda bilarna, dvs för hela resan.
M3 strax över 2 timmar.
E-niro strax över 5 timmar.
Oj så stor skillnad hade jag inte räknat med.
E-niro lär väld dock trimma sin tid lite efterhand som ionity bygger ut men ändå..
Ja frågan är vad de där timmarna är värda för en om man bara har laddtid och ladd nätverk som input till beslutet.
För att ge ett realistisk "worst case" bild av en resa vi gör hyfsat ofta, la jag till 200kg packning, 5% batterdegradation. 0 grader, 5m/s vind och "Rain or snow" optionen. Alla andra inställningar lämnade jag som default.
Planerade att köra hemifrån i södra Skåne till Jobb i Köpenhamn med 100% batteri.
Från jobb tillbaka till södra Sverige till tjejens jobb för att hämta henne och sen vidare till mitten av Jylland i Danmark.
Resan från tjejens jobb till destination:
e-Niro: 6 timmar 8 minuter, 3 laddstopp. 2 strax över en timme och sista på en kvart ungefär
Model 3 MR: 4 timmar 7 minuter, 2 laddstop. Båda på ungefär en kvart.
Tjejen är med på att det blir elbil framöver men jag känner henne väl nog till att veta att hon inte har lika mycket tålamod med att vara "first mover" som jag har. Så inte alls svårt att välja bil
Model S 100D
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Jämförde kia eniro, kona och model3 (mid och standard range) på en resa som jag kan tänkas göra (till huvudstaden. åker nog tåg eller flyger hellre). på midrange var det 1 stopp på 15 min på en ca 4 timmars resa, med standard ca 30 min (2 stopp) med kona 1 stopp på 50 min och med eniro 2 stopp på totalt ca strax över 1 timme. ioniq hade förövrigt samma laddningstid.(trots mindre batteri)
Känns som om det var lite litet stopp med model3. (men samtidigt vill man inte vänta) men så har man prisskillnaden. (och jag skulle nog sällan göra denna långkörning, kanske max 1-2 ggr om året)
Känns som om det var lite litet stopp med model3. (men samtidigt vill man inte vänta) men så har man prisskillnaden. (och jag skulle nog sällan göra denna långkörning, kanske max 1-2 ggr om året)
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
Någon som är insatt i det mer?
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Det är vara skitsnack.
Tesla utgick från ett sånt batteri men har en helt annan kemi i sig idag.
Min 3 år gamla Tesla rappade bara 2% i kraft på 3 år.
Däremot har Tesla gjort ett bra kyl/värme system för batterierna som andra tar efter.
Däremot är formen på varje batteri som ett stort pennbatteri, vilket de som inte har koll tror att det ör ett elektronik batteri.
Tesla utgick från ett sånt batteri men har en helt annan kemi i sig idag.
Min 3 år gamla Tesla rappade bara 2% i kraft på 3 år.
Däremot har Tesla gjort ett bra kyl/värme system för batterierna som andra tar efter.
Däremot är formen på varje batteri som ett stort pennbatteri, vilket de som inte har koll tror att det ör ett elektronik batteri.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
LarsL skrev:Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.dd88 skrev:LarsL skrev:Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Ja men funkar bäst är en helt annan sak, vi kan inte låtsas som att Tesla inte dras med sina problem.LarsL skrev:Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.dd88 skrev:LarsL skrev:Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Vilka problem är det? *Nyfiken*dd88 skrev:Ja men funkar bäst är en helt annan sak, vi kan inte låtsas som att Tesla inte dras med sina problem.LarsL skrev:Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.dd88 skrev:LarsL skrev:Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Men vid det här laget vet väl alla att Tesla bara är skräp. Ett företag som kursar vilken dag som helst, som har problem att leverera bilar som ingen vill ha. Ett bolag som inga biltillverkare bryr sig om, eller känner sig hotade av eftersom det är så uselt. För övrigt är rönnbären väldigt sura tycker räven.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
ÄR du ironisk nu eller?Walker skrev:Men vid det här laget vet väl alla att Tesla bara är skräp. Ett företag som kursar vilken dag som helst, som har problem att leverera bilar som ingen vill ha. Ett bolag som inga biltillverkare bryr sig om, eller känner sig hotade av eftersom det är så uselt. För övrigt är rönnbären väldigt sura tycker räven.
Det är det bilföretag som nog har attackerats mest de två sista åren med en massa pajkastning och rena hitte-på skandaler!
Intressant tråd i jämförelser med Kia e-Niro.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Jo jag tycker tråden spårar ut lite nu.. Jag var ute efter lite jämförelser av bilarna. Jag har åtminstone aldrig sagt tesla är skit men de finns väl för och nackdelar med alla bilar inklusive tesla. Sedan väger jag alltid detta mot priset, en billigare bil får ha fler nackdelar enkelt beskrivet.
Men för att försöka gå tillbaka till trådens syfte så bö jar jag ner och mer inse att för mig är de största skillnaden laddtid, teslan är så mycket snabbare även om alla CCS laddare där ute vore ionity laddare. Om detta är ok med den prisskillnad där är, tja jag vet inte.. Personligen måste jag räkna, har jag råd med en modell 3 midrange eller blir de för dyr för min plånbok.
En stor faktor är faktiskt också väntetiden en e-niro kan jag få i typ april men en midrange modell 3 är väldigt osäkert, finns inget officiellt även om jag tror de blir till sommaren typ. En LR modell 3 är inte på frågan för min del, för dyrt oavsett hur bra den är.
En faktor i detta är att vår leaf ska lämnas i april, går inte att förlänga leasing. Och helt vill jag inte köpa något annat mellan. Kan låna en bil ett tag men inte hur länge som helt..
Men för att försöka gå tillbaka till trådens syfte så bö jar jag ner och mer inse att för mig är de största skillnaden laddtid, teslan är så mycket snabbare även om alla CCS laddare där ute vore ionity laddare. Om detta är ok med den prisskillnad där är, tja jag vet inte.. Personligen måste jag räkna, har jag råd med en modell 3 midrange eller blir de för dyr för min plånbok.
En stor faktor är faktiskt också väntetiden en e-niro kan jag få i typ april men en midrange modell 3 är väldigt osäkert, finns inget officiellt även om jag tror de blir till sommaren typ. En LR modell 3 är inte på frågan för min del, för dyrt oavsett hur bra den är.
En faktor i detta är att vår leaf ska lämnas i april, går inte att förlänga leasing. Och helt vill jag inte köpa något annat mellan. Kan låna en bil ett tag men inte hur länge som helt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Jag har samma funderingar som trådskaparen. Jag köade första dagen och hoppades på leverans av en Model 3 för läänge sen. Nu när det äntligen är dags kan jag bara konstatera att jag tyvärr inte har råd med en så dyr bil som Model 3 är nu.
Efter att ha provkört e-Niro och jämfört kom jag fram till följande :
För mig står valet mellan en SR och e-Niro.
Priserna är jämförbara. (gissningsvis)
e-Niro har bättre räckvidd.
e-Niro har betydligt mer utrustning som standard.
e-Niro har kanske inte större bagagevolym, men är lättare att lasta tack vare större öppning.
Kia har generösa garantier.
Model 3 har fått beröm för sin körkänsla.
Model 3 använder Teslas app och underlättar därmed vardagen för mig som elbilsägare betydligt.
Model 3 kan få mjukvaruuppdateringar OTA och behöver därmed inte åldras lika fort.
Teslas batterier är marknadsledande.
Krocksäkerheten är enastående.
Eftersom jag dagligdags klarar mig med räckvidden på Model 3 SR så väljer jag att vänta på den. Kör jag längre sträckor än de 45 mil e-Niro klarar så tror jag att skillnaden i räckvidd jämnas ut mot fördelen med Supercharger. Hade jag däremot behövt köra 35-45 mil regelbundet så hade jag nog valt e-Niro.
Utrustningsnivån på e-Niro väger i mitt tycke inte upp fördelen med förvärmning (och kylning) via appen.
Efter att ha provkört e-Niro och jämfört kom jag fram till följande :
För mig står valet mellan en SR och e-Niro.
Priserna är jämförbara. (gissningsvis)
e-Niro har bättre räckvidd.
e-Niro har betydligt mer utrustning som standard.
e-Niro har kanske inte större bagagevolym, men är lättare att lasta tack vare större öppning.
Kia har generösa garantier.
Model 3 har fått beröm för sin körkänsla.
Model 3 använder Teslas app och underlättar därmed vardagen för mig som elbilsägare betydligt.
Model 3 kan få mjukvaruuppdateringar OTA och behöver därmed inte åldras lika fort.
Teslas batterier är marknadsledande.
Krocksäkerheten är enastående.
Eftersom jag dagligdags klarar mig med räckvidden på Model 3 SR så väljer jag att vänta på den. Kör jag längre sträckor än de 45 mil e-Niro klarar så tror jag att skillnaden i räckvidd jämnas ut mot fördelen med Supercharger. Hade jag däremot behövt köra 35-45 mil regelbundet så hade jag nog valt e-Niro.
Utrustningsnivån på e-Niro väger i mitt tycke inte upp fördelen med förvärmning (och kylning) via appen.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Tittar du på räckvidd i motorvägsfart så är det intr lika stor skillnad iom att Model 3 är energieffektivare.Jeppe_E skrev:Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Re: Modell 3 vs kia e-Niro
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.Jeppe_E skrev:Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.
Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.
Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.