Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv
Nä nu får vi tänka på decimaler och prefix här..
Model 3: 165 Wh / km
Tåg: 80 Wh / km
Så ja, med två passagerare är Model 3 nästan lika energieffektiv. Siffran för SJ:s tåg är ett snitt på hela eltågsflottan, beläggningningssnittet drygt 50%. Hur det ser ut om man kikar på ett fullsmockat X2000 mellan sthlm och gbg vette fan. Väger man dessutom in utsläpp vid tillverkning och även livslängd är jag rätt övertygad om att tåget även i fortsättningen kommer vara ett bättre val rent miljömässigt.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 2 gång.
Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv
Enligt siffrorna för tåg (från kalles inlägg ovan) så drar tåget 70-90Wh/km (och inte 7-9Wh/km), vilket ska jämföras med 165Wh/km för Model 3.
Edit: Geni87 var före.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
ok, då förstår jag. Du menar helt enkelt vad som blir den totala laddade effekten under säg 30 dagar om du under den tiden kör 200mil tex.
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
ok, då förstår jag. Du menar helt enkelt vad som blir den totala laddade effekten under säg 30 dagar om du under den tiden kör 200mil tex.
Ja precis! Det är ju det som blir min milkostnad och det jag vill jämföra.
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Skiljer på AC och DC också samt hur betalningen sker. Tesla tar antagligen betalt för det som skjuter in i bilen? Eller betalar ni för det som tickar upp på batteriet? En del av det som går in i bilen från laddporten värmer ju upp batteriet och en del går åt för att samtidigt kyla ner batteriet med vattenpumpar och fläktar. Sen verkningsgrad på det genom batteri och drivlina givetvis när man kör iväg.
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Skiljer på AC och DC också samt hur betalningen sker. Tesla tar antagligen betalt för det som skjuter in i bilen? Eller betalar ni för det som tickar upp på batteriet? En del av det som går in i bilen från laddporten värmer ju upp batteriet och en del går åt för att samtidigt kyla ner batteriet med vattenpumpar och fläktar. Sen verkningsgrad på det genom batteri och drivlina givetvis när man kör iväg.
Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Du skrev 50kW, det lär bli DC tänkte jag.... tänk så fel det blir ibland
Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Du skrev 50kW, det lär bli DC tänkte jag.... tänk så fel det blir ibland
Jaja 50kWh då...
(men det förstod du säkert egentligen. Men eftersom det gick att misstolka, så gjordes det de )
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv
Nä nu får vi tänka på decimaler och prefix här..
Model 3: 165 Wh / km
Tåg: 80 Wh / km
Så ja, med två passagerare är Model 3 nästan lika energieffektiv. Siffran för SJ:s tåg är ett snitt på hela eltågsflottan, beläggningningssnittet drygt 50%. Hur det ser ut om man kikar på ett fullsmockat X2000 mellan sthlm och gbg vette fan. Väger man dessutom in utsläpp vid tillverkning och även livslängd är jag rätt övertygad om att tåget även i fortsättningen kommer vara ett bättre val rent miljömässigt.
Det stämmer, de stämde på pappret, men jag hoppade decimalsteg när jaknappa in de här.
Grejen med tåget är att när du är framme får du ofta ta disel bussen sista killometrarna ochså. De slipper man me bilen
Det stämmer, de stämde på pappret, men jag hoppade decimalsteg när jaknappa in de här.
Grejen med tåget är att när du är framme får du ofta ta disel bussen sista killometrarna ochså. De slipper man me bilen
Absolut, lite beroende på vart man ska. Ska jag till Sthlm (och inte har något annat delmål på vägen) tar jag alla gånger tåget pga krånglet med parkering plus att tunnelbanan är så smidig när man kommer fram. Här om veckan var jag i Dalsland med jobbet och då är bilen 100 gånger smidigare på alla sätt.
Jag och sambon kör Linköping - Dalarö (stockholm) regelbundet, från centralen är det ca 5 mil buss dit.
Så en vanlig hälg blir det 80 mil tåg och 10 mil buss. (Kör alldrig med x2000 heller för de kostar ju sjortan) så me 80Wh/km blir de en 128 kWh i tågresa för oss båda. (Pluss bussen)
Kör vi bil därimot blir det 46 mil t.o.r.
De blir ju bara 75,9 kWh för hälgen, och ingen disel buss. Vi sparar alltså 52kWh varje hälg.
De blir faktiskt en hel del ström vi sparar sverige varje år de av att skaffa elbil
Staten borde sådeles bygga Fler motorvägar och färre tåg alltså. Om de är miljövänner
Nej, inte innan fordonsflottan är utbytt till eldrift. Bygger man fler motorvägar idag så fylls dom snabbt upp av avgasbilar.
Staten borde istället uppmuntra/påbjuda byte till elfordon, men det kommer nog inte att ske innan Volvo har slutat tillverka avgasbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om staten (eller någon annan stor aktör) skulle få för sig att tänka på miljön på riktigt då skulle man såklart i detta fallet se till så att bussarna går på el. Alternativt att man i varje stad drar igång en elbiluthyrningsfirma där de som ankommit staden via elfordon (tåg) har extra goda möjligheter att fortsätta sin resa mha en hyrd elbil.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Om staten (eller någon annan stor aktör) skulle få för sig att tänka på miljön på riktigt då skulle man såklart i detta fallet se till så att bussarna går på el. Alternativt att man i varje stad drar igång en elbiluthyrningsfirma där de som ankommit staden via elfordon (tåg) har extra goda möjligheter att fortsätta sin resa mha en hyrd elbil.
Mvh PP
Exakt vad Norges motsvarighet till SJ gjort nu i Oslo!
Man kan boka dom lite överallt så inte bundet till just tågstationen, men 250 bilar tror jag det var som nu finns att hyra, elbilar alltså
Om staten (eller någon annan stor aktör) skulle få för sig att tänka på miljön på riktigt då skulle man såklart i detta fallet se till så att bussarna går på el. Alternativt att man i varje stad drar igång en elbiluthyrningsfirma där de som ankommit staden via elfordon (tåg) har extra goda möjligheter att fortsätta sin resa mha en hyrd elbil.
Mvh PP
Elbussar har man ju redan börjat sätta i trafik i några städer. I Göteborg rullar det 12 st i nuläget om jag inte minns fel, och i mitten av nästa år ska det vara runt 60 stycken. De snabbladdas via en pantograf på ändhållplatserna. Även flera andra städer i Sverige har eller har beställt elbussar.
Jag har åkt elbussarna här i Göteborg flera gånger och de är en fröjd att färdas i jämfört med de bullrande dieselbussarna.
Jag har åkt elbussarna här i Göteborg flera gånger och de är en fröjd att färdas i jämfört med de bullrande dieselbussarna.
Ja, där finns det en USP som heter duga, jag satt längst bak i en avgasbuss här i Stockholm häromdagen, det kändes som tänderna skulle skaka loss ur käken varje gång den gick ned i varv vid rödlyse
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag har åkt elbussarna här i Göteborg flera gånger och de är en fröjd att färdas i jämfört med de bullrande dieselbussarna.
Ja, där finns det en USP som heter duga, jag satt längst bak i en avgasbuss här i Stockholm häromdagen, det kändes som tänderna skulle skaka loss ur käken varje gång den gick ned i varv vid rödlyse
/fth
Haha ja det gör verkligen stor skillnad i de dåligt isolerade stadsbussarna. Tyvärr verkar de mest utreda i Stockholm...
"Utredningen pågår under 2017-2018. Därefter ska politikerna fatta beslut om detta är rätt väg att gå. Om beslutet blir att fortsätta satsa på elbusstrafik i Stockholm så kommer en ny fas i arbetet att ta vid. Ett större antal elbussar skulle kunna introduceras i Stockholms innerstad från år 2022 eller 2026, beroende på när de nya avtal kommer att skrivas."