Elförbrukning Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Geni87 »

Latt skrev:
Syncronauten skrev:
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Stämmer.

165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg

Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv ;)
Nä nu får vi tänka på decimaler och prefix här.. :)

Model 3: 165 Wh / km
Tåg: 80 Wh / km

Så ja, med två passagerare är Model 3 nästan lika energieffektiv. Siffran för SJ:s tåg är ett snitt på hela eltågsflottan, beläggningningssnittet drygt 50%. Hur det ser ut om man kikar på ett fullsmockat X2000 mellan sthlm och gbg vette fan. Väger man dessutom in utsläpp vid tillverkning och även livslängd är jag rätt övertygad om att tåget även i fortsättningen kommer vara ett bättre val rent miljömässigt.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 2 gång.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av ellerstrom »

Latt skrev:
Syncronauten skrev:
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Stämmer.

165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg

Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv ;)
Enligt siffrorna för tåg (från kalles inlägg ovan) så drar tåget 70-90Wh/km (och inte 7-9Wh/km), vilket ska jämföras med 165Wh/km för Model 3.

Edit: Geni87 var före. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av kangru »

Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Latt »

Ja.. ok... jag packar ner mig och gömmer mig i hörnen - hejdå :oops: :oops: :oops:
Model S 100D
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av kangru »

Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
ok, då förstår jag. Du menar helt enkelt vad som blir den totala laddade effekten under säg 30 dagar om du under den tiden kör 200mil tex.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
ok, då förstår jag. Du menar helt enkelt vad som blir den totala laddade effekten under säg 30 dagar om du under den tiden kör 200mil tex.
Ja precis! Det är ju det som blir min milkostnad och det jag vill jämföra.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
91% effektivitet, kan det stämma?

https://model3ownersclub.com/threads/ch ... tery.8226/

Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
91% effektivitet, kan det stämma?

https://model3ownersclub.com/threads/ch ... tery.8226/

Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Skiljer på AC och DC också samt hur betalningen sker. Tesla tar antagligen betalt för det som skjuter in i bilen? Eller betalar ni för det som tickar upp på batteriet? En del av det som går in i bilen från laddporten värmer ju upp batteriet och en del går åt för att samtidigt kyla ner batteriet med vattenpumpar och fläktar. Sen verkningsgrad på det genom batteri och drivlina givetvis när man kör iväg.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
91% effektivitet, kan det stämma?

https://model3ownersclub.com/threads/ch ... tery.8226/

Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Skiljer på AC och DC också samt hur betalningen sker. Tesla tar antagligen betalt för det som skjuter in i bilen? Eller betalar ni för det som tickar upp på batteriet? En del av det som går in i bilen från laddporten värmer ju upp batteriet och en del går åt för att samtidigt kyla ner batteriet med vattenpumpar och fläktar. Sen verkningsgrad på det genom batteri och drivlina givetvis när man kör iväg.
Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jeppe_E skrev:

Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Du skrev 50kW, det lär bli DC tänkte jag.... tänk så fel det blir ibland
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Verdi »

Jag har loggat alla mina AC laddningar sen slutet av september och jag får ca 13% i förluster oavsett enfas eller trefas.

Tycker TeslaFi är grymt bra för att få överblick. Ser hur mycket jag laddar på olika ställen osv osv.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:

Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Du skrev 50kW, det lär bli DC tänkte jag.... tänk så fel det blir ibland
Jaja 50kWh då... :)

(men det förstod du säkert egentligen. Men eftersom det gick att misstolka, så gjordes det de :lol: )
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jeppe_E skrev:
(men det förstod du säkert egentligen. Men eftersom det gick att misstolka, så gjordes det de :lol: )
NEJ. Därför jag skrev så fel det kan bli. Skärp dig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Kalle »

Geni87 skrev:
Latt skrev:
Syncronauten skrev:
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Stämmer.

165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg

Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv ;)
Nä nu får vi tänka på decimaler och prefix här.. :)

Model 3: 165 Wh / km
Tåg: 80 Wh / km

Så ja, med två passagerare är Model 3 nästan lika energieffektiv. Siffran för SJ:s tåg är ett snitt på hela eltågsflottan, beläggningningssnittet drygt 50%. Hur det ser ut om man kikar på ett fullsmockat X2000 mellan sthlm och gbg vette fan. Väger man dessutom in utsläpp vid tillverkning och även livslängd är jag rätt övertygad om att tåget även i fortsättningen kommer vara ett bättre val rent miljömässigt.
Det stämmer, de stämde på pappret, men jag hoppade decimalsteg när jaknappa in de här. :)
Grejen med tåget är att när du är framme får du ofta ta disel bussen sista killometrarna ochså. De slipper man me bilen :)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Geni87 »

Kalle skrev:
Det stämmer, de stämde på pappret, men jag hoppade decimalsteg när jaknappa in de här. :)
Grejen med tåget är att när du är framme får du ofta ta disel bussen sista killometrarna ochså. De slipper man me bilen :)
Absolut, lite beroende på vart man ska. :) Ska jag till Sthlm (och inte har något annat delmål på vägen) tar jag alla gånger tåget pga krånglet med parkering plus att tunnelbanan är så smidig när man kommer fram. Här om veckan var jag i Dalsland med jobbet och då är bilen 100 gånger smidigare på alla sätt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Kalle »

Jag och sambon kör Linköping - Dalarö (stockholm) regelbundet, från centralen är det ca 5 mil buss dit.

Så en vanlig hälg blir det 80 mil tåg och 10 mil buss. (Kör alldrig med x2000 heller för de kostar ju sjortan) så me 80Wh/km blir de en 128 kWh i tågresa för oss båda. (Pluss bussen)

Kör vi bil därimot blir det 46 mil t.o.r.

De blir ju bara 75,9 kWh för hälgen, och ingen disel buss. Vi sparar alltså 52kWh varje hälg.
De blir faktiskt en hel del ström vi sparar sverige varje år de av att skaffa elbil :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Bjelke »

Tibor skrev ju om det här för bra länge sedan ;)
http://teslaclubsweden.se/elbil-eller-kollektivtrafik/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Kalle »

Staten borde sådeles bygga Fler motorvägar och färre tåg alltså. Om de är miljövänner
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av fth »

Kalle skrev:
Staten borde sådeles bygga Fler motorvägar och färre tåg alltså. Om de är miljövänner
Nej, inte innan fordonsflottan är utbytt till eldrift. Bygger man fler motorvägar idag så fylls dom snabbt upp av avgasbilar.
Staten borde istället uppmuntra/påbjuda byte till elfordon, men det kommer nog inte att ske innan Volvo har slutat tillverka avgasbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av PoloPrinsen »

Om staten (eller någon annan stor aktör) skulle få för sig att tänka på miljön på riktigt då skulle man såklart i detta fallet se till så att bussarna går på el. Alternativt att man i varje stad drar igång en elbiluthyrningsfirma där de som ankommit staden via elfordon (tåg) har extra goda möjligheter att fortsätta sin resa mha en hyrd elbil.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Bjelke »

PoloPrinsen skrev:
Om staten (eller någon annan stor aktör) skulle få för sig att tänka på miljön på riktigt då skulle man såklart i detta fallet se till så att bussarna går på el. Alternativt att man i varje stad drar igång en elbiluthyrningsfirma där de som ankommit staden via elfordon (tåg) har extra goda möjligheter att fortsätta sin resa mha en hyrd elbil.

Mvh PP
Exakt vad Norges motsvarighet till SJ gjort nu i Oslo! :)
Man kan boka dom lite överallt så inte bundet till just tågstationen, men 250 bilar tror jag det var som nu finns att hyra, elbilar alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Geni87 »

PoloPrinsen skrev:
Om staten (eller någon annan stor aktör) skulle få för sig att tänka på miljön på riktigt då skulle man såklart i detta fallet se till så att bussarna går på el. Alternativt att man i varje stad drar igång en elbiluthyrningsfirma där de som ankommit staden via elfordon (tåg) har extra goda möjligheter att fortsätta sin resa mha en hyrd elbil.

Mvh PP
Elbussar har man ju redan börjat sätta i trafik i några städer. I Göteborg rullar det 12 st i nuläget om jag inte minns fel, och i mitten av nästa år ska det vara runt 60 stycken. De snabbladdas via en pantograf på ändhållplatserna. Även flera andra städer i Sverige har eller har beställt elbussar.

Jag har åkt elbussarna här i Göteborg flera gånger och de är en fröjd att färdas i jämfört med de bullrande dieselbussarna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Jag har åkt elbussarna här i Göteborg flera gånger och de är en fröjd att färdas i jämfört med de bullrande dieselbussarna.
Ja, där finns det en USP som heter duga, jag satt längst bak i en avgasbuss här i Stockholm häromdagen, det kändes som tänderna skulle skaka loss ur käken varje gång den gick ned i varv vid rödlyse :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Geni87 skrev:
Jag har åkt elbussarna här i Göteborg flera gånger och de är en fröjd att färdas i jämfört med de bullrande dieselbussarna.
Ja, där finns det en USP som heter duga, jag satt längst bak i en avgasbuss här i Stockholm häromdagen, det kändes som tänderna skulle skaka loss ur käken varje gång den gick ned i varv vid rödlyse :shock:

/fth
Haha ja det gör verkligen stor skillnad i de dåligt isolerade stadsbussarna. :D Tyvärr verkar de mest utreda i Stockholm...

"Utredningen pågår under 2017-2018. Därefter ska politikerna fatta beslut om detta är rätt väg att gå. Om beslutet blir att fortsätta satsa på elbusstrafik i Stockholm så kommer en ny fas i arbetet att ta vid. Ett större antal elbussar skulle kunna introduceras i Stockholms innerstad från år 2022 eller 2026, beroende på när de nya avtal kommer att skrivas."
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar