Model S eller Model 3?
Moderator: Redaktion
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Model S eller Model 3?
Står själv inför detta svåra val:)
Jag har provkört både s75d och model3 Performance, 3an kändes bättre att köra, kanske för att det va en performance? Skulle jag gå på enbart körkänsla hade jag valt 3an utan tvekan, men då en performance tror jag...har ej kört LR. Dock behöver jag tänka på utrymme, kvalitetkänsla m m och då verkar en model S bättre val. Prismässigt hamnar en relativt ny (demo) model s 75 i ungefär i samma pris som M3 LR. Performance modellen hamnar högre. Detta gäller då månadskostnad för företagsbil.
Jag avvaktar dock lite innan jag slår till på en model S, vill gärna se priser för strypt 100D samt info om ny inredning som ev. ska komma i mars?
Jag har provkört både s75d och model3 Performance, 3an kändes bättre att köra, kanske för att det va en performance? Skulle jag gå på enbart körkänsla hade jag valt 3an utan tvekan, men då en performance tror jag...har ej kört LR. Dock behöver jag tänka på utrymme, kvalitetkänsla m m och då verkar en model S bättre val. Prismässigt hamnar en relativt ny (demo) model s 75 i ungefär i samma pris som M3 LR. Performance modellen hamnar högre. Detta gäller då månadskostnad för företagsbil.
Jag avvaktar dock lite innan jag slår till på en model S, vill gärna se priser för strypt 100D samt info om ny inredning som ev. ska komma i mars?
Model S Plaid 2023
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S eller Model 3?
Jag har ägt en Model S och provkört Model 3. Jag säger att om du inte behöver den större bilen och framförallt det rymligare och mer lättlastade bagaget i Model S, köp Model 3. Den känns som en modernare, fräschare bil, och på många sätt minst lika lyxig som Model S, och den är mycket, mycket trevligare att köra. När jag körde Model 3 kände jag starkt att Model S behöver en rejäl uppdatering. Och risken är dessutom att en sån kommer snart, och då blir du stående med en S som börjar kännas gammal redan. Så har du inte specifika anledningar att välja S skulle jag som sagt kört på en 3:a.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
- October1st
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 08 feb 2019 09:54
Re: Model S eller Model 3?
Tack för alla svar och mycket bra kommentarer!
Tycker också att ej facelift S börjar kännas lite gammal, och tycker de är alldeles för högt prissatta!
För mig låter det definitivt som att 3:an är ett bättre köp just nu. Ny, modern, roligare att köra, billigare (inköp, drift, försäkring) och står sig (eventuellt) bättre i värde.
Hade kunnat tänka mig utrymmena i en S. Behöver det iofs inte just nu eftersom 2 av 3 barn är små och sitter bakåtvänt och därför får stanna i fruns bil i c 1.5 år till, men när de kan vändas framåtvänt hade det varit nice att ha tre barn framåtvända i baksätet på en S. Men det får bli ett senare bekymmer... Får väl forstätta köra runt i fruns minibuss när vi ska någonstans alla fem. (Model X är tyvär inte ett alternativ för henne så lite som hon kör).
Som det är nu kör jag 95% av tiden ensam i min, så en Model 3 hade ju räckt utmärkt ur den aspekten. Är också lite rädd för att en facelift på S inom snar framtid ger ett relativt stort värdetapp. Inte kul att ge en mille för en bil och ett halvår senare köra runt i en "gammal" modell...
Ska bli intressant att provköra 3:an senare idag!
Tycker också att ej facelift S börjar kännas lite gammal, och tycker de är alldeles för högt prissatta!
För mig låter det definitivt som att 3:an är ett bättre köp just nu. Ny, modern, roligare att köra, billigare (inköp, drift, försäkring) och står sig (eventuellt) bättre i värde.
Hade kunnat tänka mig utrymmena i en S. Behöver det iofs inte just nu eftersom 2 av 3 barn är små och sitter bakåtvänt och därför får stanna i fruns bil i c 1.5 år till, men när de kan vändas framåtvänt hade det varit nice att ha tre barn framåtvända i baksätet på en S. Men det får bli ett senare bekymmer... Får väl forstätta köra runt i fruns minibuss när vi ska någonstans alla fem. (Model X är tyvär inte ett alternativ för henne så lite som hon kör).
Som det är nu kör jag 95% av tiden ensam i min, så en Model 3 hade ju räckt utmärkt ur den aspekten. Är också lite rädd för att en facelift på S inom snar framtid ger ett relativt stort värdetapp. Inte kul att ge en mille för en bil och ett halvår senare köra runt i en "gammal" modell...
Ska bli intressant att provköra 3:an senare idag!
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Model S eller Model 3?
En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Model S Plaid 2023
Re: Model S eller Model 3?
Det är alltid svårt att råda andra men lite lättare att motivera sina egna beslut. Jag har valt att behålla min S85D istället för byta in den mot en Model 3. Först och främst för att jag gillar min nuvarande bil på alla sätt och vis (stor, snygg, snabb och säker).
Den har också all den teknik som jag uppskattar och till och med mer än jag behöver i daglig trafik (AP 1)
Eftersom jag äger den privat sedan den var ny så behöver jag heller inte bry mig om värdeminskningen all den stund som den inte är till salu. På lite längre sikt, dvs om ett par tre år när det kostar minst 6 - 7 kronor milen att snabbladda så kommer fri SUC bli en dealbraker för många bilköpare, vilket borde påverka andrahandsvärdet positivt. Att bilens hela kaross är i aluminium är också ett plus på en äldre bil för många.
Det som är ett minus med att behålla bilen efter att nybilsgarantin gått ut är risken för dyra framtida reparationer som inte omfattas av den åttaåriga batteri- och drivlinegarantin. Men den risken är till stora delar kalkylerbar om man väljer att teckna en försäkring som omfattar de flesta dyrbara riskerna. Eller om man väljer att köpa begagnad Model S av Tesla och få en förlängd nybilsgaranti.
Men om jag (som privatperson) inte redan hade ägt en Model S så skulle jag valt en ny Model 3 istället för en ny Model S, alla dagar i veckan, av rent ekonomiska skäl.
Den har också all den teknik som jag uppskattar och till och med mer än jag behöver i daglig trafik (AP 1)
Eftersom jag äger den privat sedan den var ny så behöver jag heller inte bry mig om värdeminskningen all den stund som den inte är till salu. På lite längre sikt, dvs om ett par tre år när det kostar minst 6 - 7 kronor milen att snabbladda så kommer fri SUC bli en dealbraker för många bilköpare, vilket borde påverka andrahandsvärdet positivt. Att bilens hela kaross är i aluminium är också ett plus på en äldre bil för många.
Det som är ett minus med att behålla bilen efter att nybilsgarantin gått ut är risken för dyra framtida reparationer som inte omfattas av den åttaåriga batteri- och drivlinegarantin. Men den risken är till stora delar kalkylerbar om man väljer att teckna en försäkring som omfattar de flesta dyrbara riskerna. Eller om man väljer att köpa begagnad Model S av Tesla och få en förlängd nybilsgaranti.
Men om jag (som privatperson) inte redan hade ägt en Model S så skulle jag valt en ny Model 3 istället för en ny Model S, alla dagar i veckan, av rent ekonomiska skäl.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Model S eller Model 3?
Det beror ju på vilken lösning man väljer...FutureTesla skrev:En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S eller Model 3?
Legato skrev:Det beror ju på vilken lösning man väljer...FutureTesla skrev:En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.
Vad har Sixt för restvärde på en Model 3 då?
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Model S eller Model 3?
Legato:
Jag tänkte mer på restvärdesgaranti från Tesla.
Kör du privatleasing via Sixt? Jag tycker de har ganska hög månadskostnad på deras leasingvarianter....
Jag tänkte mer på restvärdesgaranti från Tesla.
Kör du privatleasing via Sixt? Jag tycker de har ganska hög månadskostnad på deras leasingvarianter....
Model S Plaid 2023
Re: Model S eller Model 3?
50% efter 3 år och 4500 mil. Jag räknar med att köpa ut den, men alltid trevligt med lite hängslen.Verdi skrev:Legato skrev:Det beror ju på vilken lösning man väljer...FutureTesla skrev:En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.
Vad har Sixt för restvärde på en Model 3 då?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S eller Model 3?
Operationell företagsleasing. Det är dyrare än finansiell leasing, dock inte så stor skillnad samt smidigare och med garanterat restvärde.FutureTesla skrev:Legato:
Jag tänkte mer på restvärdesgaranti från Tesla.
Kör du privatleasing via Sixt? Jag tycker de har ganska hög månadskostnad på deras leasingvarianter....
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S eller Model 3?
Är det 50% av 650 200:- så är det ju inte så tokigt. Då blir värdeminskningen "bara" 265 100:-.Legato skrev:50% efter 3 år och 4500 mil. Jag räknar med att köpa ut den, men alltid trevligt med lite hängslen.Verdi skrev:Legato skrev:Det beror ju på vilken lösning man väljer...FutureTesla skrev:En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.
Vad har Sixt för restvärde på en Model 3 då?
Kollade på https://www.sixtleasing.se/produkt/tesl ... motor-awd/ och de skriver inte riktigt hur de hanterar miljöbonusen eller vad månadskostnaden blir med den inräknad.
Re: Model S eller Model 3?
De är tyvärr inte supertransparenta... Leasingen baseras på ett restvärde på 50% efter premien, men man får betala drygt 53% om man vill köpa ut den sen.Verdi skrev:Är det 50% av 650 200:- så är det ju inte så tokigt. Då blir värdeminskningen "bara" 265 100:-.Legato skrev:50% efter 3 år och 4500 mil. Jag räknar med att köpa ut den, men alltid trevligt med lite hängslen.Verdi skrev:Legato skrev:Det beror ju på vilken lösning man väljer...FutureTesla skrev:En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.
Vad har Sixt för restvärde på en Model 3 då?
Kollade på https://www.sixtleasing.se/produkt/tesl ... motor-awd/ och de skriver inte riktigt hur de hanterar miljöbonusen eller vad månadskostnaden blir med den inräknad.
Mitt upplägg (alla siffror inkl. moms):
Bilens pris: 725.480:- (efter premie 665.480:-)
Första förhöjd avgift = 212.500:-
Månadsavgift (efter premie) = 4.346:-
Möjligt Utköp = 358.150:-
I månadsavgiften ingår försäkring men ej service.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S eller Model 3?
Tack. Tyvärr för mycket för vad jag vill betala för en andrabil.Legato skrev:De är tyvärr inte supertransparenta... Leasingen baseras på ett restvärde på 50% efter premien, men man får betala drygt 53% om man vill köpa ut den sen.
Mitt upplägg (alla siffror inkl. moms):
Bilens pris: 725.480:- (efter premie 665.480:-)
Första förhöjd avgift = 212.500:-
Månadsavgift (efter premie) = 4.346:-
Möjligt Utköp = 358.150:-
I månadsavgiften ingår försäkring men ej service.
Men om ett år hoppas jag kunna byta ut i3:an mot en SR. Eller möjligen en MR.
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Model S eller Model 3?
För er som kan få tjänstebil/personalbil via jobbet blir det väldigt förmånligt, ingen kontantinsats och försäkring, däck, service m m ingår, månadskostnaden bli lite högre än förmånsvärdet...
Model S Plaid 2023
- October1st
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 08 feb 2019 09:54
Re: Model S eller Model 3?
Bumpar den här tråden lite... Hade beställt en Model 3 LR AWD men med Elons stunt kastades såklart alla kalkyler omkull...
Funderar nu på en ny inventory 75D som jag tidigare fått offert på 1.036.000 på, idag kostar den 907,000, innan klimatbonus. Räntan ligger dessutom på 0.25% på den!
Men är det ett vettigt val när man kan speca en helt ny Model S SR för endast ca 50.000 kr mer? Men sen är steget till Model S LR endast ca 40-50.000 mer.... så jäkla svårt.
Kommer 75 kW batteriet kännas liten om nåt år när man ska sälja och man konkurrerar med SR (mjukvarustyrt 100 kW? och LR)
Funderar nu på en ny inventory 75D som jag tidigare fått offert på 1.036.000 på, idag kostar den 907,000, innan klimatbonus. Räntan ligger dessutom på 0.25% på den!
Men är det ett vettigt val när man kan speca en helt ny Model S SR för endast ca 50.000 kr mer? Men sen är steget till Model S LR endast ca 40-50.000 mer.... så jäkla svårt.
Kommer 75 kW batteriet kännas liten om nåt år när man ska sälja och man konkurrerar med SR (mjukvarustyrt 100 kW? och LR)
Re: Model S eller Model 3?
En Model S LR för 10% extra är en no brainer.October1st skrev:Bumpar den här tråden lite... Hade beställt en Model 3 LR AWD men med Elons stunt kastades såklart alla kalkyler omkull...
Funderar nu på en ny inventory 75D som jag tidigare fått offert på 1.036.000 på, idag kostar den 907,000, innan klimatbonus. Räntan ligger dessutom på 0.25% på den!
Men är det ett vettigt val när man kan speca en helt ny Model S SR för endast ca 50.000 kr mer? Men sen är steget till Model S LR endast ca 40-50.000 mer.... så jäkla svårt.
Kommer 75 kW batteriet kännas liten om nåt år när man ska sälja och man konkurrerar med SR (mjukvarustyrt 100 kW? och LR)
Re: Model S eller Model 3?
Jo, det är klart att man väljer model 3 då.Verdi skrev:En Model S LR för 10% extra är en no brainer.October1st skrev:Bumpar den här tråden lite... Hade beställt en Model 3 LR AWD men med Elons stunt kastades såklart alla kalkyler omkull...
Funderar nu på en ny inventory 75D som jag tidigare fått offert på 1.036.000 på, idag kostar den 907,000, innan klimatbonus. Räntan ligger dessutom på 0.25% på den!
Men är det ett vettigt val när man kan speca en helt ny Model S SR för endast ca 50.000 kr mer? Men sen är steget till Model S LR endast ca 40-50.000 mer.... så jäkla svårt.
Kommer 75 kW batteriet kännas liten om nåt år när man ska sälja och man konkurrerar med SR (mjukvarustyrt 100 kW? och LR)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S eller Model 3?
Inga problem med 75 batteriet alls faktiskt även om ett 100 pack såklart har sina fördelar. Jag hade inte köpt 75 idag när skillnaderna är så små.October1st skrev:Bumpar den här tråden lite... Hade beställt en Model 3 LR AWD men med Elons stunt kastades såklart alla kalkyler omkull...
Funderar nu på en ny inventory 75D som jag tidigare fått offert på 1.036.000 på, idag kostar den 907,000, innan klimatbonus. Räntan ligger dessutom på 0.25% på den!
Men är det ett vettigt val när man kan speca en helt ny Model S SR för endast ca 50.000 kr mer? Men sen är steget till Model S LR endast ca 40-50.000 mer.... så jäkla svårt.
Kommer 75 kW batteriet kännas liten om nåt år när man ska sälja och man konkurrerar med SR (mjukvarustyrt 100 kW? och LR)
Men till de priserna som råder nu skulle jag verkligen köpa Performance. Kostnaden att äga den lär vara samma eller lägre än för de övriga och man får mer skoj.
Re: Model S eller Model 3?
frippan skrev:Jo, det är klart att man väljer model 3 då.Verdi skrev:En Model S LR för 10% extra är en no brainer.October1st skrev:Bumpar den här tråden lite... Hade beställt en Model 3 LR AWD men med Elons stunt kastades såklart alla kalkyler omkull...
Funderar nu på en ny inventory 75D som jag tidigare fått offert på 1.036.000 på, idag kostar den 907,000, innan klimatbonus. Räntan ligger dessutom på 0.25% på den!
Men är det ett vettigt val när man kan speca en helt ny Model S SR för endast ca 50.000 kr mer? Men sen är steget till Model S LR endast ca 40-50.000 mer.... så jäkla svårt.
Kommer 75 kW batteriet kännas liten om nåt år när man ska sälja och man konkurrerar med SR (mjukvarustyrt 100 kW? och LR)
Det var inte det han frågade.
- October1st
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 08 feb 2019 09:54
Re: Model S eller Model 3?
Verdi, håller med om att rent rationellt är en LR mer prisvärd, men då börjar det liksom krypa upp mot ”för mycket pengar för en bil” igen, trots att man får mycket mer bil för pengarna än för en vecka sedan.
Därav funderingarna på 75D inventory. Valet står kanske främst mot Model 3 LR som blir knappt 200’ billigare.
Därav funderingarna på 75D inventory. Valet står kanske främst mot Model 3 LR som blir knappt 200’ billigare.