Lite råd från erfarna Tesla ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gizmo
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 feb 2019 14:37

Re: Lite råd från erfarna Tesla ägare

Inlägg av Gizmo »

Smutt skrev:
Ska man va petig så drar teslan även ström stillastående, pga det är så mysigt att sätta sig i en varm bil på vintern och en kall på sommaren
Precis, men som jag beskrev i texten så är beräkning i sin enklaste form för att få en uppskattning till kostnaden.

Jag vill få en uppskattad kostnad som jag kan jämföra med mina nuvarande kostnader på V90 som är ca 3300:-/mån ink kostnad för privata mil. Dock skulle samma bil jag har idag vara dyrare i förmånsvärde om jag tog ut den nu.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lite råd från erfarna Tesla ägare

Inlägg av danni »

Gizmo skrev:
danni skrev:
Nej, det här med "splittad kalkyl" finns det inte stöd för på Teslakalkylen. Än, ska jag säga, för det verkar bli ett vanligare scenario och jag kanske lägger till det i framtiden.

Har du möjlighet till personalbil där arbetsgivaren står för en del av kostnaderna är det skitbra. Det blir nästan gratis för dig att köra en Tesla. Det blir mycket bättre än att köpa en Model 3 privat, skulle jag säga. En Model 3 kommer kosta dig en spottstyver, en Model S blir inte mycket dyrare. En Model X blir tyvärr en hyfsad bit dyrare på grund av högre förmånsvärde, men borde väl ändå vara görbart för de flesta. Du har också tänkt helt rätt gällande ersättningen, du får ta 9,50 kr per mil skattefritt för en tjänstebil som drivs på el, och 18,50 kr per mil skattefritt om du äger den privat.

Vad du kan göra är att utgå från personalbilskalkylerna på Teslakalkylen, och sen kan du minska bruttolöneavdraget som står där med ungefär 3500 kr per månad. Då borde det stämma ganska hyfsat.
Tack för svaret

Sååå jag gjorde en personalbils kalkyl och fick detta..

Bruttolöneavdrag 7506 - 3500(cirka enligt ovan) = 4006:-
Privat del av kostnaden: 2363:-
Total privat kostnad: 4366:-

Har jag tänkt rätt då Danni?

Siffrorna blir ju ännu roligare om man slår ut milersättningen förstås, 9,5*2500=23750/12=1979:- snitt i månaden samt cirka kostnad för el ink privata mil 2,5*3500=8750/12=729:- snitt i månaden. 1979-729=1250:-

Så cirka gurka 4366-1250=3116:-/månaden ink bruttolöneavdrag, elkostnad, milersättning

Detta vill jag ha kommentarer på :) har jag tänkt rätt nu....
Länka gärna till din kalkyl så jag kan få alla siffror. Då blir det lättare att kontrollera om du tänkt rätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Gizmo
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 feb 2019 14:37

Re: Lite råd från erfarna Tesla ägare

Inlägg av Gizmo »

danni skrev:
Gizmo skrev:
danni skrev:
Nej, det här med "splittad kalkyl" finns det inte stöd för på Teslakalkylen. Än, ska jag säga, för det verkar bli ett vanligare scenario och jag kanske lägger till det i framtiden.

Har du möjlighet till personalbil där arbetsgivaren står för en del av kostnaderna är det skitbra. Det blir nästan gratis för dig att köra en Tesla. Det blir mycket bättre än att köpa en Model 3 privat, skulle jag säga. En Model 3 kommer kosta dig en spottstyver, en Model S blir inte mycket dyrare. En Model X blir tyvärr en hyfsad bit dyrare på grund av högre förmånsvärde, men borde väl ändå vara görbart för de flesta. Du har också tänkt helt rätt gällande ersättningen, du får ta 9,50 kr per mil skattefritt för en tjänstebil som drivs på el, och 18,50 kr per mil skattefritt om du äger den privat.

Vad du kan göra är att utgå från personalbilskalkylerna på Teslakalkylen, och sen kan du minska bruttolöneavdraget som står där med ungefär 3500 kr per månad. Då borde det stämma ganska hyfsat.
Tack för svaret

Sååå jag gjorde en personalbils kalkyl och fick detta..

Bruttolöneavdrag 7506 - 3500(cirka enligt ovan) = 4006:-
Privat del av kostnaden: 2363:-
Total privat kostnad: 4366:-

Har jag tänkt rätt då Danni?

Siffrorna blir ju ännu roligare om man slår ut milersättningen förstås, 9,5*2500=23750/12=1979:- snitt i månaden samt cirka kostnad för el ink privata mil 2,5*3500=8750/12=729:- snitt i månaden. 1979-729=1250:-

Så cirka gurka 4366-1250=3116:-/månaden ink bruttolöneavdrag, elkostnad, milersättning

Detta vill jag ha kommentarer på :) har jag tänkt rätt nu....
Länka gärna till din kalkyl så jag kan få alla siffror. Då blir det lättare att kontrollera om du tänkt rätt.
https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097e4098
Skriv svar