Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vad tycker du om din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Vad tycker du om din Model 3?

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 03 mar 2019 14:27

Det är många som är nyfikna. Så, vad tycker du om din Model 3?

Gärna med lite bilder. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening. Tidigare en S75D.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Referralkod: THOMAS2261

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inläggav Teslaägare pefreli » 03 mar 2019 15:16

Jag är intresserad av att veta hur skillnaden mellan P och LR AWD upplevs.

Kom igen nu, ni lyckligt lottade som fått era bilar! :mrgreen:
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inläggav Teslaägare perre » 03 mar 2019 15:23

Verkar som att de som fått sin bil inte har tid att skriva här. De är förmodligen ute och kör :D
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Referralkod: per83043

Inläggav Teslaägare FlodaFreddan » 03 mar 2019 15:23

Jag hämtade ut min model3 i fredags. Det blev lite förvirrat pga prissättningen efter torsdagskvällens prissänkning.
Nu hade jag inte beställt min bil med EAP, då jag hade svårt ändå att få ihop pengar till denna bilen.
Från Tesla har jag fått besked att jag kommer att få Autopiloten som SW-update, som kompensation för prissänkningen. Det känns kanon för mig och jag var nöjd och kände inte att det var aktuellt att inte hämta bilen.

Trevligt bemötande på SC i Mölndal vid leverans. Tog kring halvtimman för mig som hade många frågor och inte haft Tesla innan.

Min första känsla med bilen är att det känns lite overkligt. Så tyst. Så kraftfull. Himla roligt att trycka plattan i mattan såklart.
Väldigt enkelt enkelt att komma iväg. Upplåsning/låsning sker automatiskt med telefon i fickan, så man går bara fram och öppnar bilen, sätter sig i sätet, på med bälte, och drar växelväljar spaken ner för drive och man är iväg.
Behöver inte låsa upp sin bil eller "starta" bilen.

Alla funktioner i skärmen kände först lite rörigt, men nu jag jag kommit in i det.
En stund efter att jag hämtat bilen så klagade bilen på däcktrycks-övervakning. Jag kollade däcktryck på mack men det var samma och bra tryck i samtliga däcken. Hittade ingenstans att trigga kalibrera däcktryck. Men efter att ha kört lite längre kom fråga upp om jag hade bytt hjul och jag svarade Ja, och då kalibrerades detta automatiskt. Min bil levererades med vinterhjul från Tesla alltså.

Regeneringen är rätt så kraftig, men jag har sett att den går att sätta på låg(men det har jag inte provat). Innan man kommer in i detta med att bilen bromsar så mycket när gasen (eller säger man accelerationspedal?) släpps, så blir det lite ryckigt. Väcker lite känsla av åksjuka. Men jag blir nog bättre på att köra jämnare.

Jag upplever kvalitets-känslan i bilen bra. Bättre än min känsla efter att ha tittat och suttit i M3 på mässan i Göteborg, kanske hade mässbilen 1:a gen säten?
Hur som helst så känns det bra i bilen. Pianosvarta konsolen blir snabbt full med fingeravtryck, så jag skall nog titta på kit för detta. Liksom inköp av gummimattor och centrumkapsel till Aero-fäljarna.

Hann med en sväng till Kungälv igår och provade snabbladdning. Funkade fint när man valde station med CCS, tog fel först :-)
Fick ingen fråga om betalning, så jag får väl anta att de gratis-månader med laddning gått igenom.

Hade lite strul med laddning hemma på min Tesla WC. Bilen klagade på low-quality-grid och gick ner i laddning. Efter omstart av laddstation har det fungerat bra.

Slutsummeringen är at jag är fantastiskt nöjd. Går runt med en stort leende mest hela dagarna.
IMG_1147.jpg
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare

Inläggav elbilist lator » 03 mar 2019 15:29

Du pratar om att köpa centrumkåpor... Något utöver de kapslar som sitter på bilen? Menar du små kåpor om man kör utan kapslar?
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare FlodaFreddan » 03 mar 2019 15:56

Jag utryckte mig nog lite oklart där. Jag har 18" aero som sommarhjul också.
Tänker mig att på sommarhjulen ta av den stora hjulsidan och köpa kit med navkapsel och kåpa för hjulbultarna. Tesla Mölndal sa att de ännu inte har tillbehör till model3 hemma, så jag får väl lugna mig eller beställa på nätet.
Gummimattor och bagagerumsmatta vore nog också bra.
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 03 mar 2019 16:30

Grattis till bilen :)
Hur är det med trefas laddning, får du 11 kW eller är det problem med det precis som när Tesla Björn testade?
vigge50

Inläggav Teslaägare FlodaFreddan » 03 mar 2019 16:55

Har inte märkt av något problem med 3-fas-laddning hemma.
Själv funderar jag på hur bilen gör om jag i bilen skruvar ner laddning till typ 10-12A för att ge mer plats till annat i huset. Om den drar mindre effekt ifrån alla tre säkringar, eller om den drar ifrån endast två. Jag hade nämligen bilen på 10A och tittade i säkring-skåpet där jag har mätare för laddboxen. Där lyste det då "bara" ifrån två faser A+C. När jag skruvade upp till 16A i bilen indikerade mätaren i skåpet uttag ifrån tre faser A+B+C. Eller så är det mätaren som lurar mig.
Jag kan ta en bild på hur laddningen ser ut med 3-fas ifrån med Tesla WC senare när frun kommer hem med bilen :-)

Jag trodde Tesla Björn hade synpunkter på laddning i snabbladdare. Såg video med ABB laddare.
Jag provade Tesla snabbladdare i Kungälv igår, men bilen var halv-full när jag kom och det var personer framme och pratade med mig i början. När jag väl fick kommit in i bilen och skulle titta på laddningen, så var batteriet redan typ 60% laddat och laddning skedde med inte jättesnabba 35kW och det sjönk till typ 33kW efter en stund till på SUCen. Jag nog försöka prova att komma till snabbladdare med mer uttömt batteri nästa gång.

Känslan är att det är jättemycket kapacitet i batteriet, så till vardags hade ett mindre batteri funkat väl så bra.
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 03 mar 2019 17:01

FlodaFreddan skrev:Har inte märkt av något problem med 3-fas-laddning hemma.
Själv funderar jag på hur bilen gör om jag i bilen skruvar ner laddning till typ 10-12A för att ge mer plats till annat i huset. Om den drar mindre effekt ifrån alla tre säkringar, eller om den drar ifrån endast två. Jag hade nämligen bilen på 10A och tittade i säkring-skåpet där jag har mätare för laddboxen. Där lyste det då "bara" ifrån två faser A+C. När jag skruvade upp till 16A i bilen indikerade mätaren i skåpet uttag ifrån tre faser A+B+C. Eller så är det mätaren som lurar mig.
Jag kan ta en bild på hur laddningen ser ut med 3-fas ifrån med Tesla WC senare när frun kommer hem med bilen :-)

Jag trodde Tesla Björn hade synpunkter på laddning i snabbladdare. Såg video med ABB laddare.
Jag provade Tesla snabbladdare i Kungälv igår, men bilen var halv-full när jag kom och det var personer framme och pratade med mig i början. När jag väl fick kommit in i bilen och skulle titta på laddningen, så var batteriet redan typ 60% laddat och laddning skedde med inte jättesnabba 35kW och det sjönk till typ 33kW efter en stund till på SUCen. Jag nog försöka prova att komma till snabbladdare med mer uttömt batteri nästa gång.

Känslan är att det är jättemycket kapacitet i batteriet, så till vardags hade ett mindre batteri funkat väl så bra.

Han pratade mest om snabbladdning ja men han lyckades inte få mer än typ 7 kW via typ2 även om han kopplade sig till stolpe på 22 kW, om du får 11 kW så är det bra.
vigge50

Inläggav Teslaägare Wahll » 03 mar 2019 20:26

Jag är imponerad över hur otroligt bra AP funkar på skogsvägarna på landet. Knappt synliga vägmärken men den darrar inte på manchetten.
Underbart "säkra omkörningar" om man säger så.
Laddar hemma med evconnects trefas/typ2 kabel och får exakt 11kw.
Efter ösregn i natt fanns inte en droppe vatten i ccs hålen, trots typ 2 handske i.
Saknar automatik för helljusavbländning men det skulle komma OTA.
Tycker inte jag fick riktigt krut i laddning på sc Falkenberg men har ju inget att jämföra med
Liten anmärkning på att USB kabel för mini USB inte ingick, bara iphone och USB C.
Älskar fria sikten framåt. BildBildBild
MODEL ≡, DM LR Svart Aero EAP
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Referralkod: bjrn59679

Nästa

Återgå till Model 3