Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Leveransupplevelse Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Teslaägare BoaNeo » 03 apr 2019 17:16

Ja der har været lidt mixed-signals med de der kabler.. Jeg har ikke umiddelbart noget behov for type-2, men det kan jo pludseligt opstå :)
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Teslaägare Hebbe » 05 apr 2019 15:26

Märkligt vad spretigt mottagandet av bilarna verkar vara.

Jag har sålt min S och väntar på 3:an som är på väg till utleveransplatsen.

Jag har laddat ned checklista som tycks vara ganska omfattande och därför tidskrävande. Utifrån det som har skrivits på denna tråd så lär man inte ha tid att gå igenom hela listan. Lite "delivery hell" verkar det vara frågan om och det verkar vara bäst att stålsätta sig när man ska ta emot bilen. :?

Ska bli spännande och ska låta bli att ha förutfattade meningar, men dock en viss försiktighet för att undvika senare tjafs. Jag hoppas naturligtvis att få lämna utleveransen med ett stort :D

Känns dock litet grann som att köpa en trisslott.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås
Referralkod: herbert2196

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Surfaren » 05 apr 2019 15:30

Hebbe skrev:Jag hoppas naturligtvis att få lämna utleveransen med ett stort :D

Känns dock litet grann som att köpa en trisslott.

Jag tror nog att du har större chanser till ett stort :D här än med en trisslott. ;)
S85D 2015
e-UP 2014
2 reservationer på Model 3

http://teslanerd.com | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
 
Inlägg: 2619
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Sundbyberg
Referralkod: filip93773

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Teslaägare BoaNeo » 05 apr 2019 17:19

FWIW, så var det eneste pres jeg oplevede ved leverancen mit eget behov for at komme ud og køre :).

Min bil var nyvasket og fin, stod inde og leverancen virkede vel planlagt og fuldt på højde med oplevelser jeg har haft hos e.g. BMW - Ved ikke om Malmö generelt har været bedre end de øvrige SC eller jeg bare var heldig?
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Teslaägare Laban » 05 apr 2019 17:42

Hämtade min i onsdags 09:00. Allt verkar ok vad jag kan se. Typ 2 kabel var på plats. Bilen var laddad på min begäran. Allt tog ca 30 minuter sen var vi på väg upp mot Luleå. Mycket nöjd än så länge. Saknar AP ännu men det ska komma via ota de kommande veckorna enligt min DS.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2126
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Teslaägare nsg » 07 apr 2019 10:45

Först och främst så måste jag säga att jag över lag är nöjd och att allt gick bra, jag har sluppit mycket av det jobbigaste som jag läst i den här tråden. Mesta av mitt krångel var innan bilen kom.

(Hoppa ner till *** om du vill slippa om min beställnings-historia, vilket kanske inte är så intressant)

Efter tre års väntan var jag inne på Mall of Scandinavia för andra gången i den 7 mars och klämde lite på M3:an som stod där och pratade lite med personalen. Den här gången för att jag hade bestämt mig att det är tid att göra beställningen. Tio dagar senare på kvällen den 17:e gjorde jag själva beställningen, att jag hade stått i "kö" i tre år verkar inte ha spelat någon som helst roll. Under dagen hade jag varit på mitt 3:e besök i Mall of Scandinavia för att det verkade helt omöjligt att få svar på mina frågor från Tesla via mail eller telefon på rimlig tid, och priserna skulle ju höjas dagen efter så det var hög tid att beställa den söndagen.

Den 20/21:a ringde konstiga nummer mig vilket jag inte svarade på för att jag var på jobbet, men den 21:a mailade Tesla mig om att de försökt nå mig. Jag hade redan vid det här laget kryssat i att jag föredrog att bli kontaktad via SMS/E-post vilket jag påminde min leveransrådgivare från Tesla om. Mail var inget problem och vi diskuterade att boka in ett datum, hon föreslog den 28:e men det var inte bästa dagen för mig så jag fick en toppentid den 30:e i stället.

Strax efter det så genererades min slutfaktura i ett mail där jag skulle betala de där 20% (DNB, privat) minus 10k reservation, och 15k bokningsavgift. Skulle betalas senast 4 bankdagar innan leverans, vilket blev den 25:e. Det fans dock ingen som helst information om den på tesla.com, jag hade bara ett mail och även om e-post headrarna såg rimliga ut (ja, jobbar inom IT) så ville jag ha en oberoende verifikation att det faktiskt var Tesla jag betalade till. Nu åter igen så var det helt omöjligt att få tag på Tesla, telefonkö som jag gav upp på samt ingen verkade svara på mail. Till slut så tänkte jag att "jag antar att de bör vara motiverade att kontakta mig" men innan deadline så hade jag dock hittat tillräckligt mycket verifikation för att känna mig trygg att beta (bl.a. fakturan mot DNB som fans på mitt konto hade med samma BG).

Den 28:e försökte någon ringa mig tre gånger på taken när jag inte kunde svara, så där så man nästan svarar riktigt ilsket 3:e gången. Försökte kolla upp numret men inte registrerat så utgick från att det var en telefonförsäljare eller annat spam. Men dagen efter (fredag) så fick jag ett sms av Tesla om att jag var ombokad till söndagen utan förklaring. På lördagen fick jag ett samtal om att de tyvärr inte skulle hinna få fram min bil till Trosta denna veckan på grund av något leveransproblem. Jag passade på att påminna åter igen om att jag föredrar e-post för svarar nästan aldrig i telefon när jag jobbar.

På måndagen den 1:a fick jag svar på mina frågor som jag ställde den 21:a. Det var min leveransrådgivare som svarade och från och med nu så var hon relativt responsiv. Hon hörde av sig den 3:e och sa att bilen nu var i Trosta och skulle återkomma, fick veta att leveranser på helgen var bara nått de höll på med i mars. Hon hade svårt att få tag på delivery center sa hon den 4:e. Jag hade sagt att jag nog kan ta den på fredagen den 5:e för vore kul att få den till helgen och på morgonen så ringde hon (och faktiskt frågade om hon störde, tummen upp på det!) och vi lyckades boka upp en tid samma eftermiddag.

För er som har orkat läsa den här textmassan så kan jag säga att jag har full förståelse för att de anställda har haft extremt mycket att göra under slutet av mars, Tesla har ju pushat att få ut så många bilar som det går i Q1 för att det ska se bra ut för aktieägarna. Men samtidigt för mig är det här det här det dyraste jag har köpt sedan lägenheten (med god marginal) och lite bättre respons hade känts bättre. Hade de bara t.ex. sagt "leverans den 26:e april" direkt så hade jag varit nöjd och planerat där efter. April var när jag ville ha bilden från första början ändå men beställde lite tidigare för att de skulle höja priset.

***

Jag och en kollega smet från jobbet och han skjutsade mig till Trosta, vad där ca tio minuter innan. De meddelade att de var lite försenade. Jag sa att jag tog en promenad så länge, de skulle ringa mig, jag och kollegan gick och kollade lite på bilar i kanske en halvtimma men gick sedan in och drack kaffe för det var kallt ute. De använde https://scrive.com/sv/ för signering, processen var att de skickade ett e-post meddelande med en länk som man sedan kunde klicka på och göra allt själv. Ett tips är att ta med en tablet eller dator för att läsa avtalet på telefonen var inte kul ... liten text. Då jag envisades med att läsa allt så föreslog jag att han gjorde något annat medans jag läste avtalet vilket gjorde att jag i lugn och ro kunde läsa igenom det och signera med mobilt bankid. Bilen stod inomhus och såg ren och fin ut. När han fick veta att jag redan var väl påläst så tyckte han att det inte var lönt att göra turen med mig och förslog att jag helt enkelt körde ut den på utsidan om jag skulle gå igenom den så det var mer plats, både för mig och dem, vilket vi gjorde.

Inga problem alls av vad jag har läst här, extremt liten lackskada dolt vid skarven i bagage-luckan men det är ärligt talat inget jag bryr mig om. Noterade att vänster list på underredet var lite skrapad men oskadad. Men annars verkar jag ha fått en bil ut utmärkt skick. Jag bootade om datorn (både knapparna inne samtidigt) innan jag åkte iväg för att undvika en del av de problemen som jag läst om här, vet inte om det gjorde någon nytta alls för jag bör nog ha gjort en hård omboot av hela bilen, trodde att det var det jag gjorde men har sedan dess lärt mig att man måste hålla inne bromsen med för det.

Efter att ha suttit säkert 30-40 minuter utanför så sökte jag upp killen igen för att slutföra leveransen, ställde några frågor som jag inte listat ut själv och bekräftade leveransen genom mitt konto på tesla.com. Alla avtal, information om försäkring med mera fick jag som e-post.

Jag mins inte exakt men bilen var 30-40% laddad vilket räckte fint för att köra runt och testa den, dagen efter blev det ett besök på Max och en CCS-laddare där för att hälla in tillräckligt med elektroner för att komma till Superchargen i Enköping, var skönt att få ligga i 100+ km/h på motorväg ett tag och riktigt kul att testa AP.

Noterade dock nu att de drog pengar för min laddning i superchargen, uppfattade det som som det ska vara 9 månader gratis... ska höra av mig till dem. Ska även ut och verifiera att jag verkligen har fått rätt däck nu när jag läst att de varit slarviga med vinter och sommardäck. Annars blir dagens större projekt att uppdatera bilen och kanske det blir en liten resa igen :)
Användarvisningsbild
nsg
Teslaägare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 mar 2019 20:46
Ort: Stockholm
Referralkod: stefan66759

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Teslaägare Patrik-r-b » 08 apr 2019 06:47

Efter lite strul innan leverans med några avbokade leveranstider. Bara några små fel på bilen, personalen på Trosta var ej stressade och man hade god tid på sig att gå igenom bilen.
Nu har jag haft bilen M3P i en vecka, jag säger bara vilken bil, det blir långa omvägar när man är ute och åker☺

En sak jag undrar över är glas taket, ska toningen vara rökfärgad? syns extra tydligt när bilen är blöt.
Teslan.jpg
Användarvisningsbild
Patrik-r-b
Teslaägare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 feb 2019 08:06
Referralkod: patrik58267

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Teslaägare Bjelke » 08 apr 2019 08:25

Patrik-r-b skrev:Efter lite strul innan leverans med några avbokade leveranstider. Bara några små fel på bilen, personalen på Trosta var ej stressade och man hade god tid på sig att gå igenom bilen.
Nu har jag haft bilen M3P i en vecka, jag säger bara vilken bil, det blir långa omvägar när man är ute och åker☺

En sak jag undrar över är glas taket, ska toningen vara rökfärgad? syns extra tydligt när bilen är blöt.

Korta svaret: Ja, det är normalt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11335
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav moddel » 15 apr 2019 17:29

Jag fick leta långt ned efter denna tråden :)
Fick äntligen min bil idag. Lugnt och skönt på Tesla i Mölndal, inget strul med leveransen och bilen var mycket finare i verkligheten än jag förväntat mig!

Jag var riktigt nervös på vägen hem, men tog mig en andra tur nu precis och älskar redan bilen. Smidig, snabb, snygg och skön känsla att köra på el. Bra ljud i stereon också.

Kort sagt mycket nöjd!
moddel
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mar 2019 18:19

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inläggav Teslaägare ovelundkvist » 15 apr 2019 18:50

Hämtade också idag, men på Trosta. Förutom strul med felaktigt leasingavtal, de hade blandat ihop min tidigare avbokade beställning av en P3D med den 3D jag hämtade idag, och dåligt med luft i ett hjul så fungerade det bra!

Hittade dock en lackeringsmiss med skräp i klarlacken på ena a-stolpen när jag lämnade bilen på foliering, vet inte om jag orkar bry mig om det.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
 
Inlägg: 1422
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Skogalund, Nacka
Referralkod: ove2252

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: boaormen, bonath, ellerstrom, LJO, Orm och 22 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.