Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Ptesla »

Har sökt både här och på amerikanska forum men hittar inga vettiga svar. Alla nämner knappen på laddhandsken, som jag inte har. Så, here we go:

Jag har precis fått min Model 3 och begriper inte riktigt hur jag ska göra för att koppla loss min hemmaladdare när jag ska iväg på ett smidigt sätt.

Eftersom jag hade en BMW i3 innan så har jag en annan laddbox, alltså ingen tjusig Tesla WC med knapp på typ 2-handsken.

Jag hade förväntat mig att laddhandsken skulle frigöras automatiskt när jag närmar mig bilen med min phone-key så att jag helt enkelt går fram till bilen, kopplar ur laddaren och sedan öppnar förardörren och åker iväg. Men så fungerar det inte för mig. Laddhandsken sitter fast som berget.

Ok, tänkte jag... kanske låser den upp sig så jag kan koppla ur den när jag öppnar förardörren så bilen låses upp. Nope.

Det enda som återstår är då att plocka fram telefonen, starta Tesla appen, klicka på ”Charging” sen Stop Charging, sen Unlock Charge Port. Eller klättra in i bilen och göra samma övning på touchskärmen.

Är det verkligen meningen att det ska vara så här krångligt att åka iväg? Med i3:an låstes laddaren upp när bilen låstes upp, sen var det bara att koppla ur, hoppa in och köra iväg.
Senast redigerad av Ptesla, redigerad totalt 1 gånger.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Smutt »

Ja det är därför alla på forumet rekommenderar WC
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av chpaulin »

Bra fråga. För S och X kan man hålla in på bakluckan på fobben några sekunder så låser den upp. Men du har ingen fob gissar jag?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
oscarlantz
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 nov 2014 08:46

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av oscarlantz »

Ptesla skrev:
Har sökt både här och på amerikanska forum men hittar inga vettiga svar. Alla nämner knappen på laddhandsken, som jag inte har. Så, here we go:

Jag har precis fått min Model 3 och begriper inte riktigt hur jag ska göra för att koppla loss min hemmaladdare när jag ska iväg på ett smidigt sätt.

Eftersom jag hade en BMW i3 innan så har jag en Keba P30x laddbox, alltså ingen tjusig Tesla WC med knapp på typ 2-handsken.

Jag hade förväntat mig att laddhandsken skulle frigöras automatiskt när jag närmar mig bilen med min phone-key så att jag helt enkelt går fram till bilen, kopplar ur laddaren och sedan öppnar förardörren och åker iväg. Men så fungerar det inte för mig. Laddhandsken sitter fast som berget.

Ok, tänkte jag... kanske låser den upp sig så jag kan koppla ur den när jag öppnar förardörren så bilen låses upp. Nope.

Det enda som återstår är då att plocka fram telefonen, starta Tesla appen, klicka på ”Charging” sen Stop Charging, sen Unlock Charge Port. Eller klättra in i bilen och göra samma övning på touchskärmen.

Är det verkligen meningen att det ska vara så här krångligt att åka iväg? Med i3:an låstes laddaren upp när bilen låstes upp, sen var det bara att koppla ur, hoppa in och köra iväg.


Hade samma problem. Det finns en knapp för att låsa upp kontakten på skärmen som visar laddningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Teslaspolen »

Knappen hittar du endast på kablar gjorda av Tesla själva, det vill säga UMC/EVSE, Teslas laddbox, CHAdeMO adaptern och Tesla Supercharger.

Typ2 till Typ2 kabeln har ingen knapp och den måste man låsa upp antingen via skärmen, appen eller ett långtryck på bakluckan om man har en nyckel.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av bullen »

Nån här som köpt FOB till M3? För visst kan man göra det?
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av UrbanL »

Du trycker på pekskärmens laddningssida och trycker på hänglåset:
A822FDF4-7C6E-4585-8077-4DC3605B997E.jpeg
Med wallcharger kan du öppna bildörren och
sedan trycka på laddkabelns knapp så lysdioden lyser vit, sen kan du koppla loss sladden.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Ptesla »

Tack för alla svar.

Men ni måste väl hålla med om att det är en ganska bedrövlig användarupplevelse att krypa in i bilen och trycka på touchskärmen eller fippla fram telefonen/appen varje gång man ska iväg? :?

Jag har halv-löst det tillfälligt med denna Siri shortcut: https://www.icloud.com/shortcuts/e76db8 ... 91e4a61af2

Så nu säger jag till min Apple Watch ”Lås upp laddaren” för att göra det. Fortfarande krångligt och långsamt, men mindre kass i alla fall.

Det logiska vore ju att om bilen låses upp med min phone key så låses även laddaren upp. Obegripligt att det inte fungerar så som standard.

Tur att jag har en referral Wall Charger på väg 8-) - Någon som vet hur lång tid det tar med leverans?
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av perre »

Ptesla skrev:
Tur att jag har en referral Wall Charger på väg 8-) - Någon som vet hur lång tid det tar med leverans?
Jag antar du menar Tesla Wall Connector?
Min tog två dar hem till dörren, men det var före jul innan efterfrågan var som nu.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Teslaspolen »

Ptesla skrev:
Men ni måste väl hålla med om att det är en ganska bedrövlig användarupplevelse att krypa in i bilen och trycka på touchskärmen eller fippla fram telefonen/appen varje gång man ska iväg? :?
Ja det känns lite överdesignat. Hade en Nissan Leaf förut; där var handsken låst om bilen var låst. Alternativt fanns en knapp i bilen som låste sladden oavsett om bilen var låst eller inte. Om inte annat så var det enklare än Teslas variant på det hela.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av kler »

Jag tror att frågan behandlades i en annan tråd under de senaste dagarna.

Sol jag förstår det:
Det var tydligen så tidigare; att laddluckan på låstes upp när foben kom nära. Problemet med det är när man går förbi sin bil flera gånger med foben i fickan och att laddningen då avbryts hela tiden.

Så ett explicit val är lesser of two evils.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Teslaspolen »

Ja men det är ju dumt att designa det så. Nämnde vår Leaf tidigare, den laddade ända tills man drog ut sladden, oavsett låsets status.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av kler »

Kan det vara en säkerhetsåtgärd?
Att man inte vill ha ström i något som är olåst?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Teslaspolen »

Jo men laddningen avbryts på en gång när handsken dras ut, därav olika längd på data- och elstiften i kontakten.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av kler »

Ok
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av larsw »

Man kan avbryta laddningen och låsa upp långt innan man är framme vid bilen, t ex i samband med att man tar på sig skorna.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av dbar »

En lösning. Om det går att byta kabel på din laddare, och laddaren har en type2 kontakt är denna
https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

Då får du faktiskt samma knapp på laddaren som WC har.
Jag har beställt, men inte fått och testat denna kabel
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av bylund »

Jag har även sett knappen som öppnar laddluckan säljas helt separat av tredjepart. Men det var några år sedan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
maglo
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 feb 2019 06:11

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av maglo »

Min erfarenhet är att det går inte att använda knappen på laddhandtaget för att avbryta laddningen när Teslan är låst.

Och så som jag förstår det så är den låst tills man öppnar dörren / tar i handtaget, även med phonekey.

Smidigt för mig just nu är att öppna trunk och sedangår det avbryta laddning. Ska ändå skjutsa ner UMC däri.

Blir klurigt när jag skaffar WC...
Användarvisningsbild
Simondidner
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 aug 2020 09:47

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Simondidner »

dbar skrev:
En lösning. Om det går att byta kabel på din laddare, och laddaren har en type2 kontakt är denna
https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

Då får du faktiskt samma knapp på laddaren som WC har.
Jag har beställt, men inte fått och testat denna kabel
Hur gick det med denna kabeln? Räcker det nu att du går fram till din modell 3 med telefonen i ficka och sedan trycker på knappen på kabeln och då kan du dra ut kabeln ur bilen?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av heldiggrisen »

Som jag förstått det så utför knappen på WC två uppgifter, öppnar luckan och när du är klar med laddningen så säger knappen på sladden att laddning ska avbrytas och sladden ska lossna.

Man kan köpa lös knapp, som kan öppna luckan, men om man vill lossna sladden, så gäller antingen WC eller en laddsladd med ”teslaknapp”, finns svart på någon slovensk sida, och en svart/blå på en svensk sida.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av LasseTM »

Simondidner skrev:
dbar skrev:
En lösning. Om det går att byta kabel på din laddare, och laddaren har en type2 kontakt är denna
https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

Då får du faktiskt samma knapp på laddaren som WC har.
Jag har beställt, men inte fått och testat denna kabel
Hur gick det med denna kabeln? Räcker det nu att du går fram till din modell 3 med telefonen i ficka och sedan trycker på knappen på kabeln och då kan du dra ut kabeln ur bilen?
Yes så funkar det, finns ju även lösa knappar att köpa om man redan har en sladd.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av gnutten »

Det är helt obegripligt att bilen inte låser upp laddkabeln när man låser upp bilen. :roll:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av Svenssons »

gnutten skrev:
Det är helt obegripligt att bilen inte låser upp laddkabeln när man låser upp bilen. :roll:
Vill man avbryta laddningen bara för att man låser upp bilen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 apr 2020 05:59
Ort: uppsala

Re: Hur avsluta hemmaladdning typ 2

Inlägg av zata »

Ja, 99 / 100. Och den 100:e gången kan laddning aktiveras efter typ 30 sek om man inte rycker ur laddkabeln.
(Skulle h citerat ovan)
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
Skriv svar