Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ludwig
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2019 14:26

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av Ludwig »

Jag fick samma. Tydligen hade jag leverans i lördags när det var stängt =) :D
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av Melkin »

Jag fick också slutfaktura på kontot idag. Detta efter att de ringt i fredags för att bekräfta betalmetod (cash, privat). Fick VIN också. Inget lev. datum men de sade att det kommer gå fort efter betalning så jag bad att få vänta till början av april om öht möjligt (vill helst slippa byta däck direkt).

(Beställde 1 mars för övrigt)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
robsam
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2019 12:42

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av robsam »

Samma som andra. Fick slutfaktura idag med VIN nr. Står leveransdatum 13/3, beställde den 9/3. Får hoppas bilen kommer snart! Blir så sur varje gång jag måste tanka bilen nu haha.
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av tompet »

Fick faktura i lördags med VIN och leveransdatum 22/3. Tyvärr är det ju bara preliminärt.... vänta lite till... :shock:
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av Eximos »

Jag tror de har ett kösystem som fungerar "hyffsat" däremot så tror jag de tilldelar bilarna mycket tidigare än när vi kan se vårt VIN och de som inte fungerar är att deras system inte kan byta bil mot en avbeställd som har samma tillval. Eftersom det var många som avbokade pga deras strul med priset så kom det många bilar som tappade sin ägare och de gick till de som just beställt istället för att de pekar om dem till nån av oss som reserverade för snart 3 år sen.

Det är min personliga gissning, jag tycker det är otroligt trist att de är så för de undergräver hela processen. Sen har de ett rent bedrövligt IT system runt detta som få begriper sig på med SMS o mail som säger olika saker med mera... Varför inte ha mer information om vart våra bilar är, lastat på skepp xxx, ankommit till EU, på lastbil, inväntar recond osv. öppenhet gör det hela bättre än som det är idag, sen att den står på recond i 2 veckor okey men jag vet då i alla fall vart den är.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
StoffeT
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 jan 2019 16:47

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av StoffeT »

Eximos skrev:
Jag tror de har ett kösystem som fungerar "hyffsat" däremot så tror jag de tilldelar bilarna mycket tidigare än när vi kan se vårt VIN och de som inte fungerar är att deras system inte kan byta bil mot en avbeställd som har samma tillval. Eftersom det var många som avbokade pga deras strul med priset så kom det många bilar som tappade sin ägare och de gick till de som just beställt istället för att de pekar om dem till nån av oss som reserverade för snart 3 år sen.

Det är min personliga gissning, jag tycker det är otroligt trist att de är så för de undergräver hela processen. Sen har de ett rent bedrövligt IT system runt detta som få begriper sig på med SMS o mail som säger olika saker med mera... Varför inte ha mer information om vart våra bilar är, lastat på skepp xxx, ankommit till EU, på lastbil, inväntar recond osv. öppenhet gör det hela bättre än som det är idag, sen att den står på recond i 2 veckor okey men jag vet då i alla fall vart den är.
Håller med dig till fullo, transparensen är lika med noll. Min bil har enligt Tesla varit påväg från Zeebruge till Malmö i snart två veckor nu. Hur är det äns möjligt? Frågan är om man hinner få leverans innan 3-årsdagen för reservation.
Användarvisningsbild
richdub
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 dec 2018 12:05

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av richdub »

Ni som köper bilen på bolaget och inte tagit leverans än; några funderingar kring att senarelägga leverans till 1:a april för att slippa en månads förmånsbeskattning? Jag är kluven men kommer nog inte klara av att vänta om jag får chansen att hämta bilen tidigare :)
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av perre »

richdub skrev:
Ni som köper bilen på bolaget och inte tagit leverans än; några funderingar kring att senarelägga leverans till 1:a april för att slippa en månads förmånsbeskattning? Jag är kluven men kommer nog inte klara av att vänta om jag får chansen att hämta bilen tidigare :)
Den där frågan såg jag nån annanstans på Forumet och det verkade inte vara nån extrakostnad. Men ta inte mitt ord för det utan sök lite här.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Weirdoz
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 dec 2018 22:08

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av Weirdoz »

Eximos skrev:
Jag tror de har ett kösystem som fungerar "hyffsat" däremot så tror jag de tilldelar bilarna mycket tidigare än när vi kan se vårt VIN och de som inte fungerar är att deras system inte kan byta bil mot en avbeställd som har samma tillval. Eftersom det var många som avbokade pga deras strul med priset så kom det många bilar som tappade sin ägare och de gick till de som just beställt istället för att de pekar om dem till nån av oss som reserverade för snart 3 år sen
Så måste det vara och precis så gick mina tankar om upplevesen - ”remaching” med tillgängliga bilar sker inte.
Därför kunde min vän som beställde förra måndagen hämta sin idag men inget nytt på min december beställning.
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av ascii »

Weirdoz skrev:
Eximos skrev:
Jag tror de har ett kösystem som fungerar "hyffsat" däremot så tror jag de tilldelar bilarna mycket tidigare än när vi kan se vårt VIN och de som inte fungerar är att deras system inte kan byta bil mot en avbeställd som har samma tillval. Eftersom det var många som avbokade pga deras strul med priset så kom det många bilar som tappade sin ägare och de gick till de som just beställt istället för att de pekar om dem till nån av oss som reserverade för snart 3 år sen
Så måste det vara och precis så gick mina tankar om upplevesen - ”remaching” med tillgängliga bilar sker inte.
Därför kunde min vän som beställde förra måndagen hämta sin idag men inget nytt på min december beställning.
Din före detta vän, menar du?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av Legato »

perre skrev:
richdub skrev:
Ni som köper bilen på bolaget och inte tagit leverans än; några funderingar kring att senarelägga leverans till 1:a april för att slippa en månads förmånsbeskattning? Jag är kluven men kommer nog inte klara av att vänta om jag får chansen att hämta bilen tidigare :)
Den där frågan såg jag nån annanstans på Forumet och det verkade inte vara nån extrakostnad. Men ta inte mitt ord för det utan sök lite här.
Då hade nog den personen fel. Förmånsbeskattning för mars åker man på om man som jag hämtar den 25/3... Får man tillgång till bilen först i april så uppstår ingen förmån i mars.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av Trean »

Vad har ni för belopp på slutfakturan? På min står att DNB ska betala allt utom de 25 000 jag redan har betalat.

Jag har inte betalat första förhöjda ännu, men om jag betalar den och DNB betalar totalbeloppet på slutfakturan blir det ju fel.
Användarvisningsbild
robsam
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2019 12:42

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av robsam »

Trean skrev:
Vad har ni för belopp på slutfakturan? På min står att DNB ska betala allt utom de 25 000 jag redan har betalat.

Jag har inte betalat första förhöjda ännu, men om jag betalar den och DNB betalar totalbeloppet på slutfakturan blir det ju fel.
Hur blir det fel? DNB köper bilen fullo. Sen betalar du en första förhöjd hyra på X antal kronor till DNB, och sedan faktureras du varje månad av DNB för din leasingavgift. Det skulle bara bli fel om det va Tesla som ska ha din första förhöjda hyra.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av Trean »

robsam skrev:
Trean skrev:
Vad har ni för belopp på slutfakturan? På min står att DNB ska betala allt utom de 25 000 jag redan har betalat.

Jag har inte betalat första förhöjda ännu, men om jag betalar den och DNB betalar totalbeloppet på slutfakturan blir det ju fel.
Hur blir det fel? DNB köper bilen fullo. Sen betalar du en första förhöjd hyra på X antal kronor till DNB, och sedan faktureras du varje månad av DNB för din leasingavgift. Det skulle bara bli fel om det va Tesla som ska ha din första förhöjda hyra.
Det är Tesla som vill ha den första förhöjda...
Användarvisningsbild
robsam
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2019 12:42

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av robsam »

Trean skrev:
robsam skrev:
Trean skrev:
Vad har ni för belopp på slutfakturan? På min står att DNB ska betala allt utom de 25 000 jag redan har betalat.

Jag har inte betalat första förhöjda ännu, men om jag betalar den och DNB betalar totalbeloppet på slutfakturan blir det ju fel.
Hur blir det fel? DNB köper bilen fullo. Sen betalar du en första förhöjd hyra på X antal kronor till DNB, och sedan faktureras du varje månad av DNB för din leasingavgift. Det skulle bara bli fel om det va Tesla som ska ha din första förhöjda hyra.
Det är Tesla som vill ha den första förhöjda...
hm, är du säker? För det ju finansieringsbolaget som du betalar hyra till. De är ju de som oftast kräver en första förhöjd hyra som "säkerhet" och sedan sänker de månadskostnaden eftersom de fått in en stor klumpsumma direkt.

Men kanske har fel, jag har finansierat utan första förhöjd hyra så kan inte säga hur det är exakt med Tesla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av Laban »

richdub skrev:
Ni som köper bilen på bolaget och inte tagit leverans än; några funderingar kring att senarelägga leverans till 1:a april för att slippa en månads förmånsbeskattning? Jag är kluven men kommer nog inte klara av att vänta om jag får chansen att hämta bilen tidigare :)
Jag kommer att göra så. Fick leveransdatum igår, 20:e Mars men ska ringa idag och be dem flytta den till antingen 1:a april eller slutet av den veckan. Dessutom var det rätt kort framförhållning (bor i Luleå) och jag har andra bestyr under veckoslutet så det hade ändå inte varit aktuellt att hämta den i veckan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av ippodrome »

robsam skrev:
Trean skrev:
robsam skrev:
Trean skrev:
Vad har ni för belopp på slutfakturan? På min står att DNB ska betala allt utom de 25 000 jag redan har betalat.

Jag har inte betalat första förhöjda ännu, men om jag betalar den och DNB betalar totalbeloppet på slutfakturan blir det ju fel.
Hur blir det fel? DNB köper bilen fullo. Sen betalar du en första förhöjd hyra på X antal kronor till DNB, och sedan faktureras du varje månad av DNB för din leasingavgift. Det skulle bara bli fel om det va Tesla som ska ha din första förhöjda hyra.
Det är Tesla som vill ha den första förhöjda...
hm, är du säker? För det ju finansieringsbolaget som du betalar hyra till. De är ju de som oftast kräver en första förhöjd hyra som "säkerhet" och sedan sänker de månadskostnaden eftersom de fått in en stor klumpsumma direkt.

Men kanske har fel, jag har finansierat utan första förhöjd hyra så kan inte säga hur det är exakt med Tesla.
Första förhöjda betalningen görs till tesla som sedan slussar pengarna vidare till DNB.
Jag ringde om detta och frågade om min slutfaktura då summan var totalpriset, fick då ett mail som var specat för fhb.

Tänker också stalla min lev till april, med tanke på allt strul och nybeställningar som går före m lev är det fullt rimligt att få välja det. Bild
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sms om beräknad leverans 21/3-30/3

Inlägg av bylund »

Legato skrev:
perre skrev:
richdub skrev:
Ni som köper bilen på bolaget och inte tagit leverans än; några funderingar kring att senarelägga leverans till 1:a april för att slippa en månads förmånsbeskattning? Jag är kluven men kommer nog inte klara av att vänta om jag får chansen att hämta bilen tidigare :)
Den där frågan såg jag nån annanstans på Forumet och det verkade inte vara nån extrakostnad. Men ta inte mitt ord för det utan sök lite här.
Då hade nog den personen fel. Förmånsbeskattning för mars åker man på om man som jag hämtar den 25/3... Får man tillgång till bilen först i april så uppstår ingen förmån i mars.
Byter man från en förmånsbil till en annan under en viss månad betalar man bara förmånsskatt för en bil. Börjar man ha förmånsbil under en månad betalar man förmånsskatt för hela månaden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar