Ledsen att jag är så pantad, men jag har läst igenom alla kommentarer och förstår inte kontextet här. Är jordfelsbrytaren som sitter i laddsladdar som t.ex. https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-v av typ A?
Nej, så får du inte tänka.
Vi hjälps åt att tänka!
Det finns laddare med JFB i, men jag tror inte att det är normalfallet.
JFB installeras tillsammans med säkringar, så antagligen sitter det en jordfelsbrytare i ditt proppskåp hemma om du bor i hus. Bor du i lägenhet så sitter den kanske utanför ditt proppskåp? Gissar mest här utifrån egen erfarenhet - jag hade inge JFB i de lägenheter jag bott i vad jag minns...
En JFB är väl ganska lik en vanlig automatsäkring, men det som är mest tydligt är kanske att en JFB har en testknapp.
Sedan år 2000 måste jordfelsbrytare installeras i alla nyproducerade bostäder, skolor, förskolor och fritidshem. År 2004 utökades kravet även till elinstallationer som byggs ut eller ändras.
Hör för mig att jag läst att Jfb typ B skall installeras enskilt och enbart dedikerad för elbilsladdningen.
I mitt fall skulle det vara mycket smidigare att ersätta bef jfb av typ A till en typ B. Detta för att inte ändra de olika dellastmätninhar som loggas i huset. Vad är risken med att JFB försörjer mer än bara elbilsladdningen?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Hör för mig att jag läst att Jfb typ B skall installeras enskilt och enbart dedikerad för elbilsladdningen.
I mitt fall skulle det vara mycket smidigare att ersätta bef jfb av typ A till en typ B. Detta för att inte ändra de olika dellastmätninhar som loggas i huset. Vad är risken med att JFB försörjer mer än bara elbilsladdningen?
Spontant låter det lustigt om det skulle vara någon nackdel att använda JFB Typ B uteslutande. Sen kanske det är en poäng att bilen har en dedikerad JFB, mest för att slippa släcka onödigt mycket om den skulle slå ifrån.
I mitt hus har varje grupp en egen JFB, jag antar att det är brukligt?
Har vi ingen elektriker på forumet som kan styra upp den här tråden?
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]
Ledsen att jag är så pantad, men jag har läst igenom alla kommentarer och förstår inte kontextet här. Är jordfelsbrytaren som sitter i laddsladdar som t.ex. https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-v av typ A?
Nej, så får du inte tänka.
Vi hjälps åt att tänka!
Det finns laddare med JFB i, men jag tror inte att det är normalfallet.
JFB installeras tillsammans med säkringar, så antagligen sitter det en jordfelsbrytare i ditt proppskåp hemma om du bor i hus. Bor du i lägenhet så sitter den kanske utanför ditt proppskåp? Gissar mest här utifrån egen erfarenhet - jag hade inge JFB i de lägenheter jag bott i vad jag minns...
En JFB är väl ganska lik en vanlig automatsäkring, men det som är mest tydligt är kanske att en JFB har en testknapp.
Sedan år 2000 måste jordfelsbrytare installeras i alla nyproducerade bostäder, skolor, förskolor och fritidshem. År 2004 utökades kravet även till elinstallationer som byggs ut eller ändras.
Så här ser mitt separat el skåp ut den går vidare till en Wall Connecor. jordfelsbrytare B är det syns dåligt på bilden
En Juicebooster2 kan också vara ett alternativ och klarar upp till 22 kW. Den kostar lite mer (knappt 10 000 kr, om man beställer från tyskland: https://www.e-driver.net/en/shop-katego ... -booster-2). Kom ihåg att köpa till adapter till 16A röd 3-fas - eller köp adapterpaket, så man kan laddar överallt - även i Norge. Juicebooster är väderbeständig och tål även att bli överkört (men gör inte det).
Hör för mig att jag läst att Jfb typ B skall installeras enskilt och enbart dedikerad för elbilsladdningen.
I mitt fall skulle det vara mycket smidigare att ersätta bef jfb av typ A till en typ B. Detta för att inte ändra de olika dellastmätninhar som loggas i huset. Vad är risken med att JFB försörjer mer än bara elbilsladdningen?
Spontant låter det lustigt om det skulle vara någon nackdel att använda JFB Typ B uteslutande. Sen kanske det är en poäng att bilen har en dedikerad JFB, mest för att slippa släcka onödigt mycket om den skulle slå ifrån.
I mitt hus har varje grupp en egen JFB, jag antar att det är brukligt?
Har vi ingen elektriker på forumet som kan styra upp den här tråden?
Om man skall följa gällande regelverk skall laddbox föregås (eller innehålla) av egen jordfelsbrytare typ B alternativt jordfelsbrytare typ A + DC-övervakning.
En JFB är en manick som mäter att all ström som går ut också kommer tillbaka. "saknas" det >30mA så kommer den normala JFB att slå bort lasten.
Vad som då har hänt är att ström går en annan väg en som man tänkt. Tex genom Skyddsjorden eller en människa!
En JFB typ B kollar även om det går DC ström. Alla elbilar har ju batterier som laddas med likspänning/ström alltså tycker elsäkerhetsverket att man måste hålla koll på likströmmen.
Denna JFB är mycket dyrare än den vanliga. Man behöver inte denna funktion till andra saker därför så kopplar man bara in den till elbilsladdutrustningen.
Att koppla in andra laster är väl ok men om det blir något fel och laddningen bryts så är det kanske ett DC fel och då vill man kanske inte att andra saker sitter på den gruppen och utsätts för DC strömmar.
Större filter har förmågan att skapa stora AC och DC strömmar som löser ut JFB.
I industrier så kan det vara svårt att få JFB att fungera när dessa maskiner är i samma grupp.
/Ej elektriker men designar ibland kraftelektronik