Återkallad Leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

LudaKris
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jan 2019 12:11

Återkallad Leverans

Inlägg av LudaKris »

Jag skulle hämtat min vit/vita Tesla M3P imorgon och fick ett tråkigt samtal sent idag om att det inte är någon idé att jag kommer.

Fick uppgifter om att det är ett så pass stort fel på drivlina och batteri att bilen inte startar och teknikerna kan inte lösa det.
De hade gjort sig besväret att kolla runt i Sverige om det fanns någon likadan bil som inte var tilldelad ännu, men jag hade uppenbarligen en för unik kombination.

Så det ser ut nu som att jag måste vänta på en helt annan bil än det VIN och regnummer jag har fått tilldelat idag, en bil som kanske måste tillverkas på nytt.

Tänkte lusläsa avtalet men någon som har koll på vad avtalet säger, kan man begära lånebil etcetera?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av Jeppe_E »

Vilken otur, men samtidigt tur. Tänk om du tagit leverans av bilen och den börjat strula efteråt. Vit M3P är det nog inte jättemånga som beställt, men det bör väl finnas någon i Europa, eller på väg so inte är tilldelad än, men det kan säkert dröja en månad eller t.o.m mer. Frågan är ju hur Tesla ställer sig till betalningen som du gjort. Tror inte att du kan begära en lånebil. Den enda egentliga rättigheten du har, är att Tesla betalar tillbaka dina pengar och vad jag förstått så kan det ta lite tid.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av Eliard »

Börjar bli allvarligt oroad över alla skavanker, stora som små som visas upp.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av anna__ »

Vad kan ha orsakat problemet om ni får Spekulera?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av Jeppe_E »

anna__ skrev:
Vad kan ha orsakat problemet om ni får Spekulera?
Slarv och undermålig QA.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av Kevork »

Accuracy-vs-precision1.jpg
Man får uppfattningen att Tesla är bild nr. 3 då vissa verkar få felfria bilar och att det i övrigt kan vara lite alla möjliga skavanker.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av anna__ »

Kevork skrev:
Accuracy-vs-precision1.jpg
Man får uppfattningen att Tesla är bild nr. 3 då vissa verkar få felfria bilar och att det i övrigt kan vara lite alla möjliga skavanker.
Det känns verkligen som att denna mass producering helt enkelt blev för mycket för dom
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av EnTraktor »

Jag hade beställt en vit P3D med vit inredning som jag avbeställde förra veckan. Den borde vara tillgänglig.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av anna__ »

EnTraktor skrev:
Jag hade beställt en vit P3D med vit inredning som jag avbeställde förra veckan. Den borde vara tillgänglig.
Beställde du någon annan eller blir ingen
Bil alls?
Makman
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 feb 2019 16:13

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av Makman »

Väntar också på en vit/vit P. Står leverans i fakturan den 23e. Stämmer datumet om det står i fakturan?
LudaKris
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jan 2019 12:11

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av LudaKris »

Makman skrev:
Väntar också på en vit/vit P. Står leverans i fakturan den 23e. Stämmer datumet om det står i fakturan?
Nej det stämmer inte, du kommer få ett samtal, mejl och sms med riktiga datumet.
LudaKris
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jan 2019 12:11

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av LudaKris »

EnTraktor skrev:
Jag hade beställt en vit P3D med vit inredning som jag avbeställde förra veckan. Den borde vara tillgänglig.
Beställde du den i Januari?

Annars skulle jag tro att din bil aldrig blev tillverkad om du avbokade för tidigt, har du ett regnummer eller vin jag kan hänvisa till annars?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av EnTraktor »

anna__ skrev:
EnTraktor skrev:
Jag hade beställt en vit P3D med vit inredning som jag avbeställde förra veckan. Den borde vara tillgänglig.
Beställde du någon annan eller blir ingen
Bil alls?
Jag kommer beställa igen lite senare, kanske framåt maj/juni.
Har precis kört en M3 i 5 dagar och det är en jättekul bil att köra, men just nu har jag 2st X och 1st S så M3 får vänta.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av perre »

Makman skrev:
Väntar också på en vit/vit P. Står leverans i fakturan den 23e. Stämmer datumet om det står i fakturan?
Nope. Begriper inte varför det står där alls. Jag fick min faktura den 8/3 med leverans den 6/3 som ett exempel.
Model 3 LR AWD
okaenrique
Inlägg: 80
Blev medlem: 01 feb 2018 13:35
Ort: Stockholm

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av okaenrique »

Makman skrev:
Väntar också på en vit/vit P. Står leverans i fakturan den 23e. Stämmer datumet om det står i fakturan?

nej
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av lator »

LudaKris skrev:

Fick uppgifter om att det är ett så pass stort fel på drivlina och batteri att bilen inte startar och teknikerna kan inte lösa det.
En fundering runt det påstådda felet... Alla bilar till Sverige levereras per lastbil vilket innebär att bilarna körs flera gånger innan de kommer fram till leveransplatsen. Hur kommer det då sig att bilen inte går att köra? Har felet uppstått på leveransplatsen eller...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
LudaKris
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jan 2019 12:11

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av LudaKris »

lator skrev:
LudaKris skrev:

Fick uppgifter om att det är ett så pass stort fel på drivlina och batteri att bilen inte startar och teknikerna kan inte lösa det.
En fundering runt det påstådda felet... Alla bilar till Sverige levereras per lastbil vilket innebär att bilarna körs flera gånger innan de kommer fram till leveransplatsen. Hur kommer det då sig att bilen inte går att köra? Har felet uppstått på leveransplatsen eller...?
Ja precis, bilen är inte ens i Sverige. Den gick inte köra efter att den anlänt till hamnen.

Men jag har nu väntat i snart 4 veckor och inte hört något, vad säger lagen, detta måste ju snart vara kontraktsbrott. Kan jag annulera snart och få mina pengar tillbaka?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av bylund »

Tesla är ju rätt generösa med att man lämnar tillbaka bilen efter leverans, så att avbryta beställningen och få tillbaka pengar är säkert inte ett problem. I "värsta" fall får du väl ta leverans när den kommer och lämna tillbaka den direkt om det inte är intressant att ta emot bilen längre.

Lagen säger olika beroende på om du köpt som konsument eller företagare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
LudaKris
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jan 2019 12:11

Re: Återkallad Leverans

Inlägg av LudaKris »

bylund skrev:
Tesla är ju rätt generösa med att man lämnar tillbaka bilen efter leverans, så att avbryta beställningen och få tillbaka pengar är säkert inte ett problem. I "värsta" fall får du väl ta leverans när den kommer och lämna tillbaka den direkt om det inte är intressant att ta emot bilen längre.

Lagen säger olika beroende på om du köpt som konsument eller företagare.
Ska kolla med försäljningen, leverans kan inte ge mig någon information. Byter gärna mot en model S som fungerar.
Skriv svar