Model 3 vs Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Model 3 vs Model S

Inlägg av MEL »

Efter ett par veckor med min M3P har jag nu haft den inlämnad för lackbehandling och åter kört Model S (P85+) ett par dagar. Att jämföra en helt ny bil med en bil från 2013, dessutom bakhjulsdriven, påverkar kanske upplevelsen, men även om jag ser förbi detta är Model 3 en roligare bil att köra. Det är inte nödvändigtvis just i 0-100 sprinten som M3P glänser mest, men den tighta känslan vid aktiv körning på kurviga vägar, (och även i vardagstrafiken), är klart beroendeframkallande. Tycker även att responsen vid gaspådrag är oerhört direkt och styrningen känns väldigt precis. Dessutom upplever jag fjädringen som väl avvägd. Hela kupén är ju tightare i Model 3 och det tycket jag är positivt sett till körglädje. Rent praktiskt saknas ju en del i Model 3 jämfört med MS - framförallt avseende bagageutrymme, men även mindre saker som att skärmen inte kan delas upp och leverera lika mycket information i olika fönster som i MS. Sen har jag inte lyckats ställa in batteriredovisning på ”Typical” i Model 3. Detta är dock inget som stör körglädjen, där tycker jag Model 3 är överlägsen och den gör nog inte heller bort sig på bana (om den nu inte är Nürburgring-Nordschleife-lång..)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 vs Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

En BMW M3 är också mycket roligare att köra än en M5. En Audi RS3 är också mycket roligare att köra än en RS6 osv...
Det är liksom en naturlag att en liten och lättare bil blir roligare att köra än en stor och tung.

Kul att du är nöjd med ditt val.

Efter att jag provkört en Model 3P så bestämde jag mig för att behålla min Model S. Visst var trean mycket roligare att köra på småvägar, men jag som kör till 90% på motorväg har ingen nytta av det, och i allt övrigt föredrar jag Model S.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Model 3 vs Model S

Inlägg av MEL »

Jo, det kanske blev en del euforiska självklarheter som är kopplade till bilens storlek. Själv kör jag mycket i stan och där gillar jag en mindre bil. På motorväg är nog Model S att föredra, där ser jag dock fram emot att börja använda autopiloten som jag inte har haft i tidigare bil..
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 vs Model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MEL skrev:
Jo, det kanske blev en del euforiska självklarheter som är kopplade till bilens storlek. Själv kör jag mycket i stan och där gillar jag en mindre bil. På motorväg är nog Model S att föredra, där ser jag dock fram emot att börja använda autopiloten som jag inte har haft i tidigare bil..
Autopiloten är guld på motorvägen om det inte är för mycket trafik.

Hoppas att din AP funkar bättre än den i M3P jag testade. Den misslyckades med 9 av 10 filbyten åt höger. Funkade dock alltid till vänster. Men vem behöver gå in i högerfilen med en M3P? ;)

Den behövde nog bara en kalibrering eller nått.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Model 3 vs Model S

Inlägg av perre »

Nicke Nyfiken skrev:
MEL skrev:
Jo, det kanske blev en del euforiska självklarheter som är kopplade till bilens storlek. Själv kör jag mycket i stan och där gillar jag en mindre bil. På motorväg är nog Model S att föredra, där ser jag dock fram emot att börja använda autopiloten som jag inte har haft i tidigare bil..
Autopiloten är guld på motorvägen om det inte är för mycket trafik.

Hoppas att din AP funkar bättre än den i M3P jag testade. Den misslyckades med 9 av 10 filbyten åt höger. Funkade dock alltid till vänster. Men vem behöver gå in i högerfilen med en M3P? ;)

Den behövde nog bara en kalibrering eller nått.
Den måste ju alltid lämna företräde när den ska in i högerfil :D
Model 3 LR AWD
Skriv svar