This! De har lyckat designa och placera nödhandtaget så det är mer naturligt att slita i detta isf att använda knappen. Två personer jag skjutsat har slitit upp dörren med detta innan jag hunnit förklara att de ska använda knappen. Känns väldigt dåligt designat med tanke på att bilen varnar för att listerna kan gå sönder när man använder det. Varför då sätta det där man naturligt vilar handen, och desssutom utformar det som ett ”normalt” dörrhandtag.Zindar skrev:Jag har inga problem med handtagen på utsidan av bilen. Det är enkelt och så.. insidan däremot, alla vill dra i nödhantaget för det är mest likt andra bilar.
Dj-a dörrhandtag!
Moderator: Redaktion
Re: Dj-a dörrhandtag!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dj-a dörrhandtag!
Bak finns inte ens nödhandtaget att slita i.
Jag tror att handtagen omöjliggör Tesla Model 3 som taxi. (Hmm, finns det kanske en tanke bakom just det?)
Jag tror att handtagen omöjliggör Tesla Model 3 som taxi. (Hmm, finns det kanske en tanke bakom just det?)
Re: Dj-a dörrhandtag!
Hmm...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Dj-a dörrhandtag!
Tror nog vi kommer att se den som taxi. Folk får lära sig helt enkelt. Man kan ju ha en sticker både på in och utsida.TiborBlomhall skrev:Bak finns inte ens nödhandtaget att slita i.
Jag tror att handtagen omöjliggör Tesla Model 3 som taxi. (Hmm, finns det kanske en tanke bakom just det?)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dj-a dörrhandtag!
Skulle jag vara taxichaffis skulle jag köpa en trea och dra kablar från bakdörrens knapp till en knapp framme hos föraren så kan jag öppna dörren åt passagerarna. Kanske uppgradera fjädern också så den skickar ut dörren 5-10 cm isf dagens två.Jjonas skrev:Tror nog vi kommer att se den som taxi. Folk får lära sig helt enkelt. Man kan ju ha en sticker både på in och utsida.TiborBlomhall skrev:Bak finns inte ens nödhandtaget att slita i.
Jag tror att handtagen omöjliggör Tesla Model 3 som taxi. (Hmm, finns det kanske en tanke bakom just det?)
Re: Dj-a dörrhandtag!
Tja, prova åk taxi i Tokyo där har alla taxibilar automatisk dörröppnare vilket tar ett tag att man lär sig. Man börja dra i dörrarna med resultatet att chaffisen går i spinn eller att man första dagarna tyckte det var konstigt att folk stegade ur bilarna utan att stänga dörren efter sig... till man insåg att de stängdes automatiskt .TiborBlomhall skrev:Skulle jag vara taxichaffis skulle jag köpa en trea och dra kablar från bakdörrens knapp till en knapp framme hos föraren så kan jag öppna dörren åt passagerarna. Kanske uppgradera fjädern också så den skickar ut dörren 5-10 cm isf dagens två.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Dj-a dörrhandtag!
Dom ser ju ut som dom gör pga aerodynamik och kostnadskrav.
Tesla vill inte att de skall tillföra extra luftmotstånd.
I Model S hade de ”råd” att motorisera dem, men Model 3 skulle ju spara pengar så...
Jag tycker inte de är ngt större problem. Det är ju en av alla anledningar till att bilen går så snålt.
Tesla vill inte att de skall tillföra extra luftmotstånd.
I Model S hade de ”råd” att motorisera dem, men Model 3 skulle ju spara pengar så...
Jag tycker inte de är ngt större problem. Det är ju en av alla anledningar till att bilen går så snålt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dj-a dörrhandtag!
Tycker de är geniala! Noll luftmotstånd på enklaste möjliga vis. En lösning i Citroën 2CV-anda.
Re: Dj-a dörrhandtag!
Sådär har vi model X ägare detunumlapis skrev:Tja, prova åk taxi i Tokyo där har alla taxibilar automatisk dörröppnare vilket tar ett tag att man lär sig. Man börja dra i dörrarna med resultatet att chaffisen går i spinn eller att man första dagarna tyckte det var konstigt att folk stegade ur bilarna utan att stänga dörren efter sig... till man insåg att de stängdes automatiskt .
Model S P85DL+
- esaiasmaximus
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 28 okt 2017 14:50
Re: Dj-a dörrhandtag!
Lösningen är väl små klisterlappar med texten ”PUSH” där man ska trycka med fingret,både ut och insida.
Sen är jag inte främmande för att sätta en skruv på förardörrens hantag så att den går att dra i om den fryser fast vintertid.
Funktion före design....
Sen är jag inte främmande för att sätta en skruv på förardörrens hantag så att den går att dra i om den fryser fast vintertid.
Funktion före design....
Re: Dj-a dörrhandtag!
Tibor: här har du lösningen, 4 såna här och en rulle dubbelhäftande tejp så kommer alla in i bilen utan instruktion!
https://www.byggshop.se/interior/inredn ... k/p-650998
https://www.byggshop.se/interior/inredn ... k/p-650998
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Dj-a dörrhandtag!
Haha fan vad meta xDLeo skrev:Hmm...
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dj-a dörrhandtag!
Det finns otal andra sätt att fixa dörrhandtag med noll, eller väldigt låg luftmotstånd som folk ändå klarar av att öppna.taliz skrev:Dom ser ju ut som dom gör pga aerodynamik och kostnadskrav.
Tesla vill inte att de skall tillföra extra luftmotstånd.
I Model S hade de ”råd” att motorisera dem, men Model 3 skulle ju spara pengar så...
Jag tycker inte de är ngt större problem. Det är ju en av alla anledningar till att bilen går så snålt.
Renault Zoe har till exempel en väldigt snarlik, men enklare fattbar dörrhandtag på sina bakdörrar:
(Avdelning onödigt vetande: tumavtrycket på Zoes dörrhandtag är en stiliserad kopia av dess designchefs.)
Re: Dj-a dörrhandtag!
Hm dom där påminner lite om handtagen på min gamla Alfa 156... där kunde det hända att folk ville gå via framdörren för att sätta sig bak, då dom inte ens förstod att det fanns dörrar/handtag bak...TiborBlomhall skrev:Det finns otal andra sätt att fixa dörrhandtag med noll, eller väldigt låg luftmotstånd som folk ändå klarar av att öppna.taliz skrev:Dom ser ju ut som dom gör pga aerodynamik och kostnadskrav.
Tesla vill inte att de skall tillföra extra luftmotstånd.
I Model S hade de ”råd” att motorisera dem, men Model 3 skulle ju spara pengar så...
Jag tycker inte de är ngt större problem. Det är ju en av alla anledningar till att bilen går så snålt.
Renault Zoe har till exempel en väldigt snarlik, men enklare fattbar dörrhandtag på sina bakdörrar:
(Avdelning onödigt vetande: tumavtrycket på Zoes dörrhandtag är en stiliserad kopia av dess designchefs.)
Re: Dj-a dörrhandtag!
Peka på den stora o dra i den smala brukar jag säga, de flesta ja visade bilen för på jobbet idag fattade de rätt snabbt. Däremot så håller jag med om att de e mer kaos på insidan, brukar börja med o berätta hur de kommer ut
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Re: Dj-a dörrhandtag!
Efter några år med en Zoe kan jag försäkra dig om att den varianten inte är mycket enklare fattbar. De flesta gör inte ens ett försök att öppna dörren första gången de ska åka med, de står mest och ser tafatt konfunderade ut för att de inte kan hitta något dörhandtag överhuvudtaget. Personligen älskar jag såna här små egenheter, det gör bilarna personliga på något vis.TiborBlomhall skrev:Det finns otal andra sätt att fixa dörrhandtag med noll, eller väldigt låg luftmotstånd som folk ändå klarar av att öppna.taliz skrev:Dom ser ju ut som dom gör pga aerodynamik och kostnadskrav.
Tesla vill inte att de skall tillföra extra luftmotstånd.
I Model S hade de ”råd” att motorisera dem, men Model 3 skulle ju spara pengar så...
Jag tycker inte de är ngt större problem. Det är ju en av alla anledningar till att bilen går så snålt.
Renault Zoe har till exempel en väldigt snarlik, men enklare fattbar dörrhandtag på sina bakdörrar:
(Avdelning onödigt vetande: tumavtrycket på Zoes dörrhandtag är en stiliserad kopia av dess designchefs.)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dj-a dörrhandtag!
Svarta beställda!jpetters skrev:För insidan finns redan på de flesta Tesla-tillbehörs siter.
T.ex. https://www.abstractocean.com/door-release-buttons/
Re: Dj-a dörrhandtag!
Var det någon som förväntade handtag på M3 som var lätta att förstå? Det är ju Teslas grej att ha konstiga handtag. Alla Teslas modeller har ju varianter på handtag som knappt finns nån annanstans i bilvärlden. MX får väl dock anses som mest speciella eftersom ingenting kommer ut alls, som man kan dra i.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Dj-a dörrhandtag!
Jag håller med. Det ligger i Teslas DNA.
Är man mer konservativt lagd får man köpa en Merca istället.
Det är väldigt många delar i en Model 3 som ”vanligt” folk inte fattar.
Tesla är det mest innovativa bilföretaget och självklart kommer det generera frågor. Även om hur man tar sig in i bilen.
Jag älskar det!
Är man mer konservativt lagd får man köpa en Merca istället.
Det är väldigt många delar i en Model 3 som ”vanligt” folk inte fattar.
Tesla är det mest innovativa bilföretaget och självklart kommer det generera frågor. Även om hur man tar sig in i bilen.
Jag älskar det!
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dj-a dörrhandtag!
Uttrycket "Kan du ge mig ett handtag här va?" känns ju lite roligt igen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dj-a dörrhandtag!
Det är ju inträdesprovet. Klarar personen inte av att öppna dörren förtjänar den inte en tur i Model 3 helt enkelt
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543