Laddeffekt SUC?
Moderator: Redaktion
Laddeffekt SUC?
Vad får ni för laddeffekt när ni laddar på Supercharger? Min börjar på 45-46 kW och sjunker gradvis till 38 kW. Har satt max 80% laddning. Har laddat på olika stall ensam i Jung och Ulricehamn. Känns som min inte är alls så snabb som den borde.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: Laddeffekt SUC?
Vad har du för bil? Men minst ca 98kW borde du få (75D). Med en 85/90/100/M3 borde du få uppåt 120kW.
Re: Laddeffekt SUC?
Vad hade du för batteriprocent när du började ladda? Har du kört långt innan eller kan batteriet fortfarande ha varit kallt?
Re: Laddeffekt SUC?
Körde igår drygt 25 mil innan stopp i Ulricehamn varav sträckan Borås-Ulricehamn på motorväg. Hade ca 35% kvar i batteriet. Var ensam på det stallet jag laddade från. Är fjärde gången jag laddar på Supercharger och effekten verkar inte öka utan snarare minska. Har Model 3 LR.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: Laddeffekt SUC?
Låter väldigt märkligt. Den borde ha betydligt högre effekt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 30 jan 2019 07:33
Re: Laddeffekt SUC?
Jag har också M3 LR och också upplevt långsam laddning. Inte kommit över 70kW. Laddat iofs när det varit kallt, en gång efter ca 8 mil i sillekrog också långsamt.
Kan det vara ett M3 problem, det finns inga resistiva värmeelement som jag förstått.
Kan det vara ett M3 problem, det finns inga resistiva värmeelement som jag förstått.
Re: Laddeffekt SUC?
jag maxade laddaren efter sthlm - sillekrog i 140km/h, kom fram med 7%, lite oklart när det började sjunka, kanske runt 50%? Men det verkar som man måste värmt upp batteriet så att säga... Ska väl komma någon uppdatering som gör att bilen förvärmer batteriet om man sätter in en supercharger som destination på navigatorn.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddeffekt SUC?
Typ 75 mils räckvidd? Eller hade du laddat på nåt ställe längs vägen också?hakan_k skrev:Körde igår drygt 25 mil innan stopp i Ulricehamn varav sträckan Borås-Ulricehamn på motorväg. Hade ca 35% kvar i batteriet. Var ensam på det stallet jag laddade från. Är fjärde gången jag laddar på Supercharger och effekten verkar inte öka utan snarare minska. Har Model 3 LR.
Men oavsett så borde man väl ha varmt batteri efter 25 mils körning och därmed få fullt kräm.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddeffekt SUC?
Har en S75D.Verdi skrev:Vad har du för bil? Men minst ca 98kW borde du få (75D). Med en 85/90/100/M3 borde du få uppåt 120kW.
Har som bäst laddat i 96kW när den var ny.
Nu efter snart 8000 mil är max ca 82kW.
Är det onormalt?
Laddar till 98% på SuC eftersom jag inte kan ladda hemma och att jag reser mycket.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddeffekt SUC?
Min 75D kom upp till 100kW i Arboga en gång.Zalman3 skrev:Har en S75D.Verdi skrev:Vad har du för bil? Men minst ca 98kW borde du få (75D). Med en 85/90/100/M3 borde du få uppåt 120kW.
Har som bäst laddat i 96kW när den var ny.
Nu efter snart 8000 mil är max ca 82kW.
Är det onormalt?
Laddar till 98% på SuC eftersom jag inte kan ladda hemma och att jag reser mycket.
Har hört om reducerad effekt på SuC men trodde det enbart gällde 90-batteriet.
Re: Laddeffekt SUC?
Jag körde Stockholm-Luleå nu i helgen och det var konsekvent 105kw mellan ca 20-60% SOC (ca 100-300km)JwK skrev:jag maxade laddaren efter sthlm - sillekrog i 140km/h, kom fram med 7%, lite oklart när det började sjunka, kanske runt 50%? Men det verkar som man måste värmt upp batteriet så att säga... Ska väl komma någon uppdatering som gör att bilen förvärmer batteriet om man sätter in en supercharger som destination på navigatorn.
Nådde full hastighet inom 30sek.
Slog konsekvent in SC på navigatorn och det verkar som den förvärver batteriet. (Syntes genom att regen indikeringen gick upp till 100% en stund innan SC).
Men har inte testat utan att slå in SC på Nav så det kanske bara var körningen dom värmt upp det..
Re: Laddeffekt SUC?
Edsbruk idag (Tindered). Och då delade jag ändå laddare när jag tog skärmbilden! Hann inte ens få in våfflorna innan bilen var klar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Laddeffekt SUC?
Du behöver inte slå in SuC för att den ska värma upp, slå in Luleå direkt så vet bilen när du ska ladda och värmer batteriet efter det.Joohan skrev:Jag körde Stockholm-Luleå nu i helgen och det var konsekvent 105kw mellan ca 20-60% SOC (ca 100-300km)JwK skrev:jag maxade laddaren efter sthlm - sillekrog i 140km/h, kom fram med 7%, lite oklart när det började sjunka, kanske runt 50%? Men det verkar som man måste värmt upp batteriet så att säga... Ska väl komma någon uppdatering som gör att bilen förvärmer batteriet om man sätter in en supercharger som destination på navigatorn.
Nådde full hastighet inom 30sek.
Slog konsekvent in SC på navigatorn och det verkar som den förvärver batteriet. (Syntes genom att regen indikeringen gick upp till 100% en stund innan SC).
Men har inte testat utan att slå in SC på Nav så det kanske bara var körningen dom värmt upp det..
Re: Laddeffekt SUC?
Stannade på SUC med ca 20% kvar. Gick upp till 113kw väldigt snabbt efter 10 min gick det ner till ca 96 och sen ytterligare ner till ca 82. Trodde inte att jag skulle kunna ladda så snabbt när jag landade med så hög soc.
Re: Laddeffekt SUC?
Min erfarenhet är att den är väldigt känslig för temperaturen och det verkar inte spela någon roll om du kört i en timme eller mer batteriet blir inte varmt av det. Så är det kallt ute kan det gå långsamt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddeffekt SUC?
Det kan säkert vara så. Bra att höra din syn på det som haft din bil relativt länge.Pontus skrev:Min erfarenhet är att den är väldigt känslig för temperaturen och det verkar inte spela någon roll om du kört i en timme eller mer batteriet blir inte varmt av det. Så är det kallt ute kan det gå långsamt.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra