swegarm skrev:Hmm, funderar väldigt brett att ta ut en till tjänstebil i eget AB
ionic ca 2500kr/mån
SR+ Ca 4600kr/mån räknar på förmån 3000kr/mån)
LR RWD ca 4900 kr/mån (räknar på förmån 3000kr/mån)
LR AWD ca 5600kr/mån
Ovan är baserat på 50% restvärde. Va är bästa köp? (Omöjlig fråga såklart mtp olika pris/ personliga prioriteringar men hur hade ni resonerat ?)
Jag tänker lite att tar man en LR av någon typ så är den mer framtidssäker och därmed ett bättre köp. Även om de blir dyrare, iaf i ett kortare perspektiv.
Kan tillägga att bilen antagligen främst kommer användas till och från jobbet , ca 5 mil/ dag. Alltså inget dagligt behov av range...
Hej
Ioniqen är både mindre och har kortare range än 3an
Tror det är 20-25verkliga mil (men kommer med större batteri inom kort)
Det är också en annan bil än Teslan, tänk Hyundai vs BMW eller Audi
Behöver du inte AWD idag på din fossilbil så behöver du inte det på elbil heller
Den ger något sämre range men lite bättre prestanda (prestandan kan vara en viktig faktor dock för många, men du hade kanske inte övervägt Ioniq om så var fallet)
Vill du maxa range är LR RWD den bästa, 60mil WLTP. I den får du även allt annat som awd har utom just awd och det som är förknippat med det.
SR+ kör kanske 30-35 verkliga mil men är också lite strippad med sin partial premium inredning Det innebär lite sämre stereo, ingen värme i baksätet och de har strippat streaming, webbläsare och navigationen har inga satelitkartor och ingen live trafikinfo
Vad som är värt vad kan bara du avgöra som du var inne på
Priset är ju en stor faktor i allt detta
I mina ögon är LR RWD mest värd sina pengar om man inte behöver awd
Alla dessa Model 3 kan du förresten också numer få med drag vilket du inte får med Ioniq
//Christian