Hata blinkers

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hata blinkers

Inlägg av LarsL »

Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Vad är det som skiljer sig mellan blinkersen på Model 3 och andra bilar? Jag har aldrig provat en Model 3. Är de annorlunda? Har Tesla återigen försökt att lösa ett problem som inte fanns? Ungefär som med regnsensorn?
Trycker du på spaken för att börja blinka stannar den inte kvar utan återgår på en gång till mittenläget.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
Vid självkörning kommer bilen ändå blinka själv så hur blinkersspaken fungerar påverkar inte det.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hata blinkers

Inlägg av helix »

En ganska stark rubriksättning :lol:

Själv tycker jag logiken med blinkers i Model 3 funkar klockrent och detta då efter att ha kört Model S i nästan tre år tidigare. Har haft noll problem hittills och om något tycker jag spaken är bättre ergonomiskt utformad i 3:an och gillar det mjukare motståndet i spaken. I min bok är lösningen i 3:an den rätta och med all sannolikhet får nästa generation X/S samma uppgradering.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

Så kan det säkert vara, och då är det bara att fortsätta träna bort S/X-beteendet tills jag upptäcker hur fantastisk den är... :D

Men flera har skrivit i tråden att man tydligen ska trycka spaken ytterligare en gång åt samma håll för att den ska sluta blinka, men det gör inte min.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hata blinkers

Inlägg av pefreli »

Så olika man kan vara. :mrgreen:
Jag föredrar definitivt BMW’s blinkerlösning framför den spak som fastnar i ett fysiskt läge som vissa bilar har.

En spak som fastnar i ett fysiskt läge för att sedan återgå känns 1900-tal för mig och knappast Tesla.

Sen kanske det finns något med Teslas mjukvara som är problematiskt. Det får jag testa när bilen kommer inom kort. :P
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hata blinkers

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Vad är det som skiljer sig mellan blinkersen på Model 3 och andra bilar? Jag har aldrig provat en Model 3. Är de annorlunda? Har Tesla återigen försökt att lösa ett problem som inte fanns? Ungefär som med regnsensorn?
Trycker du på spaken för att börja blinka stannar den inte kvar utan återgår på en gång till mittenläget.
Ahaaa. Okej. Nu fattar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Hata blinkers

Inlägg av Syncronauten »

pefreli skrev:
Så olika man kan vara. :mrgreen:
Jag föredrar definitivt BMW’s blinkerlösning framför den spak som fastnar i ett fysiskt läge som vissa bilar har.

En spak som fastnar i ett fysiskt läge för att sedan återgå känns 1900-tal för mig och knappast Tesla.

Sen kanske det finns något med Teslas mjukvara som är problematiskt. Det får jag testa när bilen kommer inom kort. :P
Problemet uppstår tex när man tar över ett misslyckat försök till autopilotfilbyte, då kan man inte stänga av blinkersen åt samma håll. Det är helt enkelt inte konsekvent.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hata blinkers

Inlägg av Elix747 »

Hej
Tycker M3 blinkers fungerar bra och jag gillar den.

Helt tryck. Startar blinkers. Slutar automatiskt efter stor sväng. Stäng av manuellt genom halvt tryck upp eller ner.

Halvt ”snabbt” tryck. Startar tre blink.

Halvt ”långt” tryck. Blinkar så länge som du håller halvt tryck. Fungerar för valfritt antal blink.

Gjorde även en extra provtur för att verifiera blinker funktionen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hata blinkers

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
LarsL skrev:
Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
Vid självkörning kommer bilen ändå blinka själv så hur blinkersspaken fungerar påverkar inte det.
Om bilen hade som Model S så kan inte bilen själv sluta blinka om du har startat blinkersen. Enda sättet att få den att komma ur blink läget är att dra i spaken elller att göra färdigt en sväng.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hata blinkers

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Om bilen hade som Model S så kan inte bilen själv sluta blinka om du har startat blinkersen. Enda sättet att få den att komma ur blink läget är att dra i spaken elller att göra färdigt en sväng.
Jag är övertygad om att den visst kan stoppa blinket, oavsett spakens läge. Det är nog inte någon direktkoppling mellan blinkers och spak, utan det styrs nog av mjukvara. Fast detta är spekulation från min sida, jag har inte sett kopplingsschemat.

Det kan ju då såklart bli förvirrat när man slutar med självkörning, och spaken är i position för att blinka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hata blinkers

Inlägg av LarsL »

Jag har en MB med exakt samma spak och den har mekaniska fysiska lägen för spaken. Självklart kan mjukvaran stänga av blinkandet om den vill men spaken kommer vara kvar i exakt samma läge. Tror inte de byggt in en liten servo som puttar tillbaka blinkersen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hata blinkers

Inlägg av mati »

Jag inbillade mig att blinkerspaken dras tillbaka av någon form av don som styrs elektriskt. Är det verkligen fortfarande en mekanisk plupp i ratten som tar med sig spaken tillbaka till utgångsläget när man kör rakt fram igen? Det kanske är så, jag har ingen aning. Men allting styrs ju elektriskt numera, själva ratten har väl heller ingen mekanisk koppling till framhjulen längre eller? Och dörrhandtagen osv inte heller. Konstigt att just blinkerspaken fortfarande är helt mekanisk då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hata blinkers

Inlägg av bylund »

Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Hata blinkers

Inlägg av wector »

TiborBlomhall skrev:
wector skrev:
går den inte tillbaka till nollläge så är det bara att dutta den åt vilket håll som helst så slutar den.
Ett ord: nej

Oftast gör den det. Men inte alltid. Och det är just det som gör en galen.
Isåfall är det olika beroende på bil. Min har åkt 150mil nu och verkligen inga problem alls. Och jo det funkar visst Bild
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hata blinkers

Inlägg av Walker »

wector skrev:
TiborBlomhall skrev:
wector skrev:
går den inte tillbaka till nollläge så är det bara att dutta den åt vilket håll som helst så slutar den.
Ett ord: nej

Oftast gör den det. Men inte alltid. Och det är just det som gör en galen.
Isåfall är det olika beroende på bil. Min har åkt 150mil nu och verkligen inga problem alls. Och jo det funkar visst Bild
Min har rullat 222 mil. Inga problem.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hata blinkers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Hata blinkers

Inlägg av Lucidor »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hata blinkers

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Då har man lärt sig nåt nytt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Hata blinkers

Inlägg av HenrikM76 »

Lucidor skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.
Nja, inte i den mening att ratten inte alls är länkad mekaniskt till styrningen. Det Nissan, (Infinity), kallar "steer by wire" har fortfarande en mekanisk styrstång, men i normalfall så går en hjälpmotor in och underlättar styrningen och du kan även ge den olika styrprogram hur responsiv du vill den ska vara i form av medhjälp, feedback m.m. Se nedan:
Q_50_001_hires.jpg
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hata blinkers

Inlägg av Wahll »

mati skrev:
Jag inbillade mig att blinkerspaken dras tillbaka av någon form av don som styrs elektriskt. Är det verkligen fortfarande en mekanisk plupp i ratten som tar med sig spaken tillbaka till utgångsläget när man kör rakt fram igen? Det kanske är så, jag har ingen aning. Men allting styrs ju elektriskt numera, själva ratten har väl heller ingen mekanisk koppling till framhjulen längre eller? Och dörrhandtagen osv inte heller. Konstigt att just blinkerspaken fortfarande är helt mekanisk då.
Det är den garanterat inte.
Den är mjukvarustyrd.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hata blinkers

Inlägg av Wahll »

Tror inte man ska kontra till det och tänka för mycket.
Tänk istället en blinkersspak från en volvo 2011 årsmodell.

lätt tryck = treblink
Tryck till låst läge = Blinkar tills ratten vridits mycket och sedan går tillbaka
Tryck åt motsatt håll = Blinkers slutar blinka.

Sedan har Tesla byggt in lite mer funktioner för att man kan det med mjukvara som "lätt kort tryck och lätt långt tryck".
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

För mig är det extremt liten skillnad mellan ”Tryck åt motsatt håll” och ”Tryck till låst läge åt motsatt håll”.

Nio gånger av tio avslutas mina manuella blinkningar med icke avsedd blinkning åt motsatt håll. Hände aldrig med S.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hata blinkers

Inlägg av Elix747 »

Det fungerar även att sluta blinka genom att dra lätt åt samma håll. (iallafall på min M3)
Kanske blir enklare
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hata blinkers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lucidor skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.
Då får den inte gå fortare än 45 km/h i Europa. Kanske därför den inte är så populär här. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar