Hata blinkers
Moderator: Redaktion
Re: Hata blinkers
Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hata blinkers
Trycker du på spaken för att börja blinka stannar den inte kvar utan återgår på en gång till mittenläget.mati skrev:Vad är det som skiljer sig mellan blinkersen på Model 3 och andra bilar? Jag har aldrig provat en Model 3. Är de annorlunda? Har Tesla återigen försökt att lösa ett problem som inte fanns? Ungefär som med regnsensorn?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hata blinkers
Vid självkörning kommer bilen ändå blinka själv så hur blinkersspaken fungerar påverkar inte det.LarsL skrev:Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
Re: Hata blinkers
En ganska stark rubriksättning
Själv tycker jag logiken med blinkers i Model 3 funkar klockrent och detta då efter att ha kört Model S i nästan tre år tidigare. Har haft noll problem hittills och om något tycker jag spaken är bättre ergonomiskt utformad i 3:an och gillar det mjukare motståndet i spaken. I min bok är lösningen i 3:an den rätta och med all sannolikhet får nästa generation X/S samma uppgradering.
Själv tycker jag logiken med blinkers i Model 3 funkar klockrent och detta då efter att ha kört Model S i nästan tre år tidigare. Har haft noll problem hittills och om något tycker jag spaken är bättre ergonomiskt utformad i 3:an och gillar det mjukare motståndet i spaken. I min bok är lösningen i 3:an den rätta och med all sannolikhet får nästa generation X/S samma uppgradering.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Hata blinkers
Så kan det säkert vara, och då är det bara att fortsätta träna bort S/X-beteendet tills jag upptäcker hur fantastisk den är...
Men flera har skrivit i tråden att man tydligen ska trycka spaken ytterligare en gång åt samma håll för att den ska sluta blinka, men det gör inte min.
Men flera har skrivit i tråden att man tydligen ska trycka spaken ytterligare en gång åt samma håll för att den ska sluta blinka, men det gör inte min.
Re: Hata blinkers
Så olika man kan vara.
Jag föredrar definitivt BMW’s blinkerlösning framför den spak som fastnar i ett fysiskt läge som vissa bilar har.
En spak som fastnar i ett fysiskt läge för att sedan återgå känns 1900-tal för mig och knappast Tesla.
Sen kanske det finns något med Teslas mjukvara som är problematiskt. Det får jag testa när bilen kommer inom kort.
Jag föredrar definitivt BMW’s blinkerlösning framför den spak som fastnar i ett fysiskt läge som vissa bilar har.
En spak som fastnar i ett fysiskt läge för att sedan återgå känns 1900-tal för mig och knappast Tesla.
Sen kanske det finns något med Teslas mjukvara som är problematiskt. Det får jag testa när bilen kommer inom kort.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Hata blinkers
Ahaaa. Okej. Nu fattar jag.TiborBlomhall skrev:Trycker du på spaken för att börja blinka stannar den inte kvar utan återgår på en gång till mittenläget.mati skrev:Vad är det som skiljer sig mellan blinkersen på Model 3 och andra bilar? Jag har aldrig provat en Model 3. Är de annorlunda? Har Tesla återigen försökt att lösa ett problem som inte fanns? Ungefär som med regnsensorn?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Hata blinkers
Problemet uppstår tex när man tar över ett misslyckat försök till autopilotfilbyte, då kan man inte stänga av blinkersen åt samma håll. Det är helt enkelt inte konsekvent.pefreli skrev:Så olika man kan vara.
Jag föredrar definitivt BMW’s blinkerlösning framför den spak som fastnar i ett fysiskt läge som vissa bilar har.
En spak som fastnar i ett fysiskt läge för att sedan återgå känns 1900-tal för mig och knappast Tesla.
Sen kanske det finns något med Teslas mjukvara som är problematiskt. Det får jag testa när bilen kommer inom kort.
Re: Hata blinkers
Hej
Tycker M3 blinkers fungerar bra och jag gillar den.
Helt tryck. Startar blinkers. Slutar automatiskt efter stor sväng. Stäng av manuellt genom halvt tryck upp eller ner.
Halvt ”snabbt” tryck. Startar tre blink.
Halvt ”långt” tryck. Blinkar så länge som du håller halvt tryck. Fungerar för valfritt antal blink.
Gjorde även en extra provtur för att verifiera blinker funktionen.
Tycker M3 blinkers fungerar bra och jag gillar den.
Helt tryck. Startar blinkers. Slutar automatiskt efter stor sväng. Stäng av manuellt genom halvt tryck upp eller ner.
Halvt ”snabbt” tryck. Startar tre blink.
Halvt ”långt” tryck. Blinkar så länge som du håller halvt tryck. Fungerar för valfritt antal blink.
Gjorde även en extra provtur för att verifiera blinker funktionen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Hata blinkers
Om bilen hade som Model S så kan inte bilen själv sluta blinka om du har startat blinkersen. Enda sättet att få den att komma ur blink läget är att dra i spaken elller att göra färdigt en sväng.TiborBlomhall skrev:Vid självkörning kommer bilen ändå blinka själv så hur blinkersspaken fungerar påverkar inte det.LarsL skrev:Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
Re: Hata blinkers
Jag är övertygad om att den visst kan stoppa blinket, oavsett spakens läge. Det är nog inte någon direktkoppling mellan blinkers och spak, utan det styrs nog av mjukvara. Fast detta är spekulation från min sida, jag har inte sett kopplingsschemat.LarsL skrev:Om bilen hade som Model S så kan inte bilen själv sluta blinka om du har startat blinkersen. Enda sättet att få den att komma ur blink läget är att dra i spaken elller att göra färdigt en sväng.
Det kan ju då såklart bli förvirrat när man slutar med självkörning, och spaken är i position för att blinka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hata blinkers
Jag har en MB med exakt samma spak och den har mekaniska fysiska lägen för spaken. Självklart kan mjukvaran stänga av blinkandet om den vill men spaken kommer vara kvar i exakt samma läge. Tror inte de byggt in en liten servo som puttar tillbaka blinkersen.
Re: Hata blinkers
Jag inbillade mig att blinkerspaken dras tillbaka av någon form av don som styrs elektriskt. Är det verkligen fortfarande en mekanisk plupp i ratten som tar med sig spaken tillbaka till utgångsläget när man kör rakt fram igen? Det kanske är så, jag har ingen aning. Men allting styrs ju elektriskt numera, själva ratten har väl heller ingen mekanisk koppling till framhjulen längre eller? Och dörrhandtagen osv inte heller. Konstigt att just blinkerspaken fortfarande är helt mekanisk då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hata blinkers
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hata blinkers
Isåfall är det olika beroende på bil. Min har åkt 150mil nu och verkligen inga problem alls. Och jo det funkar visstTiborBlomhall skrev:Ett ord: nejwector skrev:går den inte tillbaka till nollläge så är det bara att dutta den åt vilket håll som helst så slutar den.
Oftast gör den det. Men inte alltid. Och det är just det som gör en galen.
Re: Hata blinkers
Min har rullat 222 mil. Inga problem.wector skrev:Isåfall är det olika beroende på bil. Min har åkt 150mil nu och verkligen inga problem alls. Och jo det funkar visstTiborBlomhall skrev:Ett ord: nejwector skrev:går den inte tillbaka till nollläge så är det bara att dutta den åt vilket håll som helst så slutar den.
Oftast gör den det. Men inte alltid. Och det är just det som gör en galen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Hata blinkers
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.bylund skrev:Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Hata blinkers
Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.Nicke Nyfiken skrev:Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.bylund skrev:Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Re: Hata blinkers
Då har man lärt sig nåt nytt.Nicke Nyfiken skrev:Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.bylund skrev:Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hata blinkers
Nja, inte i den mening att ratten inte alls är länkad mekaniskt till styrningen. Det Nissan, (Infinity), kallar "steer by wire" har fortfarande en mekanisk styrstång, men i normalfall så går en hjälpmotor in och underlättar styrningen och du kan även ge den olika styrprogram hur responsiv du vill den ska vara i form av medhjälp, feedback m.m. Se nedan:Lucidor skrev:Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.Nicke Nyfiken skrev:Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.bylund skrev:Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Hata blinkers
Det är den garanterat inte.mati skrev:Jag inbillade mig att blinkerspaken dras tillbaka av någon form av don som styrs elektriskt. Är det verkligen fortfarande en mekanisk plupp i ratten som tar med sig spaken tillbaka till utgångsläget när man kör rakt fram igen? Det kanske är så, jag har ingen aning. Men allting styrs ju elektriskt numera, själva ratten har väl heller ingen mekanisk koppling till framhjulen längre eller? Och dörrhandtagen osv inte heller. Konstigt att just blinkerspaken fortfarande är helt mekanisk då.
Den är mjukvarustyrd.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Hata blinkers
Tror inte man ska kontra till det och tänka för mycket.
Tänk istället en blinkersspak från en volvo 2011 årsmodell.
lätt tryck = treblink
Tryck till låst läge = Blinkar tills ratten vridits mycket och sedan går tillbaka
Tryck åt motsatt håll = Blinkers slutar blinka.
Sedan har Tesla byggt in lite mer funktioner för att man kan det med mjukvara som "lätt kort tryck och lätt långt tryck".
Tänk istället en blinkersspak från en volvo 2011 årsmodell.
lätt tryck = treblink
Tryck till låst läge = Blinkar tills ratten vridits mycket och sedan går tillbaka
Tryck åt motsatt håll = Blinkers slutar blinka.
Sedan har Tesla byggt in lite mer funktioner för att man kan det med mjukvara som "lätt kort tryck och lätt långt tryck".
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Hata blinkers
För mig är det extremt liten skillnad mellan ”Tryck åt motsatt håll” och ”Tryck till låst läge åt motsatt håll”.
Nio gånger av tio avslutas mina manuella blinkningar med icke avsedd blinkning åt motsatt håll. Hände aldrig med S.
Nio gånger av tio avslutas mina manuella blinkningar med icke avsedd blinkning åt motsatt håll. Hände aldrig med S.
Re: Hata blinkers
Det fungerar även att sluta blinka genom att dra lätt åt samma håll. (iallafall på min M3)
Kanske blir enklare
Kanske blir enklare
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Hata blinkers
Då får den inte gå fortare än 45 km/h i Europa. Kanske därför den inte är så populär här.Lucidor skrev:Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.Nicke Nyfiken skrev:Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.bylund skrev:Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Model Y P
Model S P
Model S P