Adaptiva farthållaren

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Adaptiva farthållaren

Inlägg av Hebbe »

Har försökt att ändra den aktuella hastighetsbegränsningen i farthållaren på samma sätt som jag gjorde i Model S. När man är i autopilot så fungerar det utmärkt, men vid vanlig körning har jag problem.

Antagligen så finns det en genväg som jag inte har kunnat luska ut. För närvarande så avaktivera jag farthållaren och aktivera den på nytt för att få den ändrade hastighetsbegränsningen att gälla i farthållaren.

I Model S så höll jag bara spaken i nedre läge och den gällande hastighetsbegränsningen som visas på bildskärmen togs över av farthållaren. Läste i instruktionsboken men blev inte mycket klokare. :roll:
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av oscfor »

Jag rullar uppåt på det högra hjulet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Jola
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 jan 2019 21:24

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av Jola »

Jag brukar klicka på hastighetsskylten
...på skärmen alltså! :P
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av Hebbe »

Tur att du skrev "på skärmen alltså"!! :D :lol:
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av perre »

Jola skrev:
Jag brukar klicka på hastighetsskylten
...på skärmen alltså! :P
Ja det är det näst enklaste. Enklast är när bilen själv följer med i ändringen av hastighetsgränsen. Det gör min ena dagen men inte den andra dagen och jag har inte blivit klok på varför.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av MrStarhouse »

perre skrev:
Jola skrev:
Jag brukar klicka på hastighetsskylten
...på skärmen alltså! :P
Ja det är det näst enklaste. Enklast är när bilen själv följer med i ändringen av hastighetsgränsen. Det gör min ena dagen men inte den andra dagen och jag har inte blivit klok på varför.
Har märkt att den följer upp till max den hastighet man startade på. Om man startar på 50 så kommer den reglera neråt, men aldrig över 50. Om man börjar på tex 80 väg så hanterar den upp och ner under 80, men inte över 80. Sen verkar det också som man stoppar hastigehetsföljandet om man ändrar hastigheten med rullhjulet.
Detta gäller dock väg med möte. På motorväg verkar andra regler gälla.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av Hebbe »

Spretigt!?

Är det någon som har hittat en bra beskrivning till funktionen i manualen?

Kan man förmoda att funktionen är lite "beta" och kommer att permanentas/beskrivas inom överskådlig tid?

Kan någon som har kunskap, lust och tid sammanställa en aktuell beskrivning och presentera den här på forumet för att hjälpa andra?
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 dec 2018 12:49

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av Zindar »

Någon som hittat ett bra sätt att få den att starta på nuvarnade hastighet? Om man kör i 70 på 90-väg och drar igång den så ställer den in sig på 90 och acellerar dit, vilket jag inte var beredd på. Blir ännu värre när bilen har fel om gällande hastighetsbegränsning, vilket händer rätt ofta uppe i norrland.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Allt det här stärker min misstanke att det var ett misstag att ta bort den dedikerade spaken till AP som finns på S och X. Den har femtioelva funktioner som man kan göra på känn, utan att ta blicken från vägen. Men vad vet jag?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Adaptiva farthållaren

Inlägg av perre »

Zindar skrev:
Någon som hittat ett bra sätt att få den att starta på nuvarnade hastighet? Om man kör i 70 på 90-väg och drar igång den så ställer den in sig på 90 och acellerar dit, vilket jag inte var beredd på. Blir ännu värre när bilen har fel om gällande hastighetsbegränsning, vilket händer rätt ofta uppe i norrland.
Vad jag märkt är att om jag lägger in adaptiv farthållning samtidigt som jag gasar så lägger den sig på den fart jag har. Definitivt om jag ligger över hastighetsgränsen och ibland även när jag ligger under.
Model 3 LR AWD
Skriv svar