Adaptiva farthållaren
Moderator: Redaktion
Adaptiva farthållaren
Har försökt att ändra den aktuella hastighetsbegränsningen i farthållaren på samma sätt som jag gjorde i Model S. När man är i autopilot så fungerar det utmärkt, men vid vanlig körning har jag problem.
Antagligen så finns det en genväg som jag inte har kunnat luska ut. För närvarande så avaktivera jag farthållaren och aktivera den på nytt för att få den ändrade hastighetsbegränsningen att gälla i farthållaren.
I Model S så höll jag bara spaken i nedre läge och den gällande hastighetsbegränsningen som visas på bildskärmen togs över av farthållaren. Läste i instruktionsboken men blev inte mycket klokare.
Antagligen så finns det en genväg som jag inte har kunnat luska ut. För närvarande så avaktivera jag farthållaren och aktivera den på nytt för att få den ändrade hastighetsbegränsningen att gälla i farthållaren.
I Model S så höll jag bara spaken i nedre läge och den gällande hastighetsbegränsningen som visas på bildskärmen togs över av farthållaren. Läste i instruktionsboken men blev inte mycket klokare.
Re: Adaptiva farthållaren
Jag rullar uppåt på det högra hjulet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Adaptiva farthållaren
Ja det är det näst enklaste. Enklast är när bilen själv följer med i ändringen av hastighetsgränsen. Det gör min ena dagen men inte den andra dagen och jag har inte blivit klok på varför.Jola skrev:Jag brukar klicka på hastighetsskylten
...på skärmen alltså!
Model 3 LR AWD
- MrStarhouse
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
- Ort: Örebro
Re: Adaptiva farthållaren
Har märkt att den följer upp till max den hastighet man startade på. Om man startar på 50 så kommer den reglera neråt, men aldrig över 50. Om man börjar på tex 80 väg så hanterar den upp och ner under 80, men inte över 80. Sen verkar det också som man stoppar hastigehetsföljandet om man ändrar hastigheten med rullhjulet.perre skrev:Ja det är det näst enklaste. Enklast är när bilen själv följer med i ändringen av hastighetsgränsen. Det gör min ena dagen men inte den andra dagen och jag har inte blivit klok på varför.Jola skrev:Jag brukar klicka på hastighetsskylten
...på skärmen alltså!
Detta gäller dock väg med möte. På motorväg verkar andra regler gälla.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Re: Adaptiva farthållaren
Spretigt!?
Är det någon som har hittat en bra beskrivning till funktionen i manualen?
Kan man förmoda att funktionen är lite "beta" och kommer att permanentas/beskrivas inom överskådlig tid?
Kan någon som har kunskap, lust och tid sammanställa en aktuell beskrivning och presentera den här på forumet för att hjälpa andra?
Är det någon som har hittat en bra beskrivning till funktionen i manualen?
Kan man förmoda att funktionen är lite "beta" och kommer att permanentas/beskrivas inom överskådlig tid?
Kan någon som har kunskap, lust och tid sammanställa en aktuell beskrivning och presentera den här på forumet för att hjälpa andra?
Re: Adaptiva farthållaren
Någon som hittat ett bra sätt att få den att starta på nuvarnade hastighet? Om man kör i 70 på 90-väg och drar igång den så ställer den in sig på 90 och acellerar dit, vilket jag inte var beredd på. Blir ännu värre när bilen har fel om gällande hastighetsbegränsning, vilket händer rätt ofta uppe i norrland.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Adaptiva farthållaren
Allt det här stärker min misstanke att det var ett misstag att ta bort den dedikerade spaken till AP som finns på S och X. Den har femtioelva funktioner som man kan göra på känn, utan att ta blicken från vägen. Men vad vet jag?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Adaptiva farthållaren
Vad jag märkt är att om jag lägger in adaptiv farthållning samtidigt som jag gasar så lägger den sig på den fart jag har. Definitivt om jag ligger över hastighetsgränsen och ibland även när jag ligger under.Zindar skrev:Någon som hittat ett bra sätt att få den att starta på nuvarnade hastighet? Om man kör i 70 på 90-väg och drar igång den så ställer den in sig på 90 och acellerar dit, vilket jag inte var beredd på. Blir ännu värre när bilen har fel om gällande hastighetsbegränsning, vilket händer rätt ofta uppe i norrland.
Model 3 LR AWD