Dashboard wrapping

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Dashboard wrapping

Inlägg av Trean »

Är det någon som har wrappat sin dashboard för att dölja den fula trälisten?

Vilken wrap valde ni och hur blev resultatet?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av helix »

Jag beställde från abstract ocean. Perfekt passform, men du får räkna med en timme och lite pill för att installera. Finns en installationsvideo på deras hemsida som visar hur man gör.
Den jag har i min bil är "matrix black". Är supernöjd med resultatet och finishen. Det är en tjock wrap, vilket gör att texturen från träplankan inte syns igenom, vilket det kan göra om wrappen är tunnare.

Tog en vecka ungefär att få på posten och funkade perfekt. Här har du länken:
https://www.abstractocean.com/dash-wrap ... a-model-3/

Kan också varmt rekommendera att välja en finish i matt så slipper man alla reflektioner och hittills (efter 1 månad) så syns inga fingeravtryck och det är lätt att hålla rent.

Såhär ser det ut i min bil :D
IMG_1065.jpg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av bjelkeman »

Gjorde samma. Förutom att jag tog kolfibermönster. Tyckte att att det var svårt att installera den som täcker träbiten. Vart inte perfekt, men det är knappt någon som märker. Dessutom får man två av dem för den biten, så man kan göra fel och få en chans till.

Sabbade den biten högst upp på mittkonsolen (den sitter inte så högt som jag trodde). Skrev till dem och de skickade en ny, gratis. Abstract Ocean rekommenderas.

(Även om jag låter de på SweDecor installera min dashboard dekal nästa gång. :D )
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av fredli74 »

helix skrev:
Det är en tjock wrap, vilket gör att texturen från träplankan inte syns igenom, vilket det kan göra om wrappen är tunnare.
Snyggt. Fast på bilden ser det ändå ut som att strukturen syns igenom, i alla fall på passagerarsidan. Texturen syns igenom något på min också, men det är inget som stör mig. Min är wrappad av en firma så jag har ingen aning om vad dom använde för fabrikat, men matt svart är den. Till och med killen på Tesla Mobile Service tyckte det var snyggare och sa att så skulle han också gjort.

Allt jag kan säga är att om du inte gillar träplankan, wrappa den, du kommer inte ångra dig. Matt mittenkonsol är kanon också, precis som helix säger, inga fingeravtryck, döljer damm mycket bättre.
7914A500-901D-40BC-B831-A7BAE6F52462.jpeg
drmonty
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 10:18
Ort: Malmö

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av drmonty »

fredli74 skrev:
helix skrev:
Det är en tjock wrap, vilket gör att texturen från träplankan inte syns igenom, vilket det kan göra om wrappen är tunnare.
Snyggt. Fast på bilden ser det ändå ut som att strukturen syns igenom, i alla fall på passagerarsidan. Texturen syns igenom något på min också, men det är inget som stör mig. Min är wrappad av en firma så jag har ingen aning om vad dom använde för fabrikat, men matt svart är den. Till och med killen på Tesla Mobile Service tyckte det var snyggare och sa att så skulle han också gjort.

Allt jag kan säga är att om du inte gillar träplankan, wrappa den, du kommer inte ångra dig. Matt mittenkonsol är kanon också, precis som helix säger, inga fingeravtryck, döljer damm mycket bättre.
7914A500-901D-40BC-B831-A7BAE6F52462.jpeg
Det här var riktigt snyggt, några frågor på det:

1. Vilken firma?
2. Vad hamnade kostnaden på?
3. Kommer du ihåg namn/modell/typ på wrapping eller vart man kan köpa den?
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av fredli74 »

drmonty skrev:
Det här var riktigt snyggt, några frågor på det:

1. Vilken firma?
2. Vad hamnade kostnaden på?
3. Kommer du ihåg namn/modell/typ på wrapping eller vart man kan köpa den?
Den där gjorde WrapZone i Stockholm. Ingen aning om vad det var för något. Jag sa, kan du fixa träpanelen och pianolacken i typ matt svart? Jadå sa han, det har vi gjort på flera bilar, kostar 2200kr. Det var allt jag behövde veta. =)
drmonty
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 10:18
Ort: Malmö

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av drmonty »

fredli74 skrev:
drmonty skrev:
Det här var riktigt snyggt, några frågor på det:

1. Vilken firma?
2. Vad hamnade kostnaden på?
3. Kommer du ihåg namn/modell/typ på wrapping eller vart man kan köpa den?
Den där gjorde WrapZone i Stockholm. Ingen aning om vad det var för något. Jag sa, kan du fixa träpanelen och pianolacken i typ matt svart? Jadå sa han, det har vi gjort på flera bilar, kostar 2200kr. Det var allt jag behövde veta. =)
Överkomligt pris, tog det lång tid?
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av fredli74 »

drmonty skrev:
Överkomligt pris, tog det lång tid?
Vet inte, bilen stod kvar över natten för lite annat. Men det går säkert så fort så man kan sitta och vänta.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av Trean »

Tack för alla bra tips. Det blir garanterat en wrap på träpanelen. Mattsvart verkar bra. Är dock inte säker på att wrappa mittkonsolen. Wrappade ni även knapparna i dörren som är pianolackade?
drmonty
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 10:18
Ort: Malmö

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av drmonty »

Såg precis en wrapping på Youtube och i slutet av videoklippet delades koden "teslainventory" för 15% rabatt på Abstract Ocean. Lutar mot Matrix Black för min del.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av helix »

fredli74 skrev:
helix skrev:
Det är en tjock wrap, vilket gör att texturen från träplankan inte syns igenom, vilket det kan göra om wrappen är tunnare.
Snyggt. Fast på bilden ser det ändå ut som att strukturen syns igenom, i alla fall på passagerarsidan. Texturen syns igenom något på min också, men det är inget som stör mig. Min är wrappad av en firma så jag har ingen aning om vad dom använde för fabrikat, men matt svart är den. Till och med killen på Tesla Mobile Service tyckte det var snyggare och sa att så skulle han också gjort.

Allt jag kan säga är att om du inte gillar träplankan, wrappa den, du kommer inte ångra dig. Matt mittenkonsol är kanon också, precis som helix säger, inga fingeravtryck, döljer damm mycket bättre.
Din wrap var också snygg! Lyfter verkligen interiören.

Angående texturen i träplankan så syns den faktiskt inte igenom alls på den wrappen jag har från Abstract Ocean. Det är bilden som är missvisande och blivit lite pixlig tror jag. Ska se om jag kan lägga upp någon mer bild lite senare som visar mer detaljer :)
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av dhanjel »

Mattsvart verkar inte finnas längre? Om jag inte missat det helt.

Vad tror ni om evannex annars?
https://evannex.com/products/interior-v ... or-model-3

Vet ni någon i Småland som kan tänka sig installera det? Jag har inte tålamodet :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av helix »

Trean skrev:
Tack för alla bra tips. Det blir garanterat en wrap på träpanelen. Mattsvart verkar bra. Är dock inte säker på att wrappa mittkonsolen. Wrappade ni även knapparna i dörren som är pianolackade?
Jag skippade knapparna i dörrarna. Tycker inte det såg ut att bli så snyggt att wrappa dessa delar och man tänker inte heller på att det är pianolack där. Det faller ändå nästan aldrig direkt solljus på insidan av dörren och ytan är så pass liten. Att wrappa mittkonsolen däremot blir en rejäl uppgradering och skönt att slippa både reflektioner och fingeravtryck.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av helix »

dhanjel skrev:
Mattsvart verkar inte finnas längre? Om jag inte missat det helt.

Vad tror ni om evannex annars?
https://evannex.com/products/interior-v ... or-model-3

Vet ni någon i Småland som kan tänka sig installera det? Jag har inte tålamodet :)
Tänk på att dashwrappen från Evannex är i två delar så det blir en skarv mitt i. Den varianten från Abstract Ocean är i ett helt stycke. I övrigt är det nog samma 3M-wrap de använder sig av skulle jag gissa.

Kolfiber och Matrix black wrap är tjockare vinyler än de övriga. Det är därför Abstract Ocean endast säljer dessa två varianter som dashwrap för att täcka träplankan så man inte ser trätexturen igenom. Det finns fler alternativ för att wrappa mittkonsolen eftersom det där funkar bra även med en tunnare vinyl.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av dhanjel »

Ah bra info! Får kanske leta vidare då. Gillar matt svart /grå :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
jesper998
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 aug 2019 13:45
Ort: Uppsala

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av jesper998 »

Är det bara jag som gillar trädetaljerna? :? Letar med ljus och lykta efter trä-vinyl till dashboard och mittkonsol men icke. Lutar åt att kolla med någon firma som kan fixa, funderar även på solfilm och det måste ju finnas någon som kan göra både och.

Edit: Min fru valde vit inredning. Jag ville ha trälisten. Men man vet ju vem som bestämmer...
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av Elof »

jesper998 skrev:
Är det bara jag som gillar trädetaljerna? :? Letar med ljus och lykta efter trä-vinyl till dashboard och mittkonsol men icke. Lutar åt att kolla med någon firma som kan fixa, funderar även på solfilm och det måste ju finnas någon som kan göra både och.

Edit: Min fru valde vit inredning. Jag ville ha trälisten. Men man vet ju vem som bestämmer...
Vill du ha min trälist? Jag vill gärna ha en vit. Vi kan byta? Finns i Stockholm.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av HelectriC »

Elof skrev:
jesper998 skrev:
Är det bara jag som gillar trädetaljerna? :? Letar med ljus och lykta efter trä-vinyl till dashboard och mittkonsol men icke. Lutar åt att kolla med någon firma som kan fixa, funderar även på solfilm och det måste ju finnas någon som kan göra både och.

Edit: Min fru valde vit inredning. Jag ville ha trälisten. Men man vet ju vem som bestämmer...
Vill du ha min trälist? Jag vill gärna ha en vit. Vi kan byta? Finns i Stockholm.
inte det lättaste att demontera, men det vet du kanske?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av bonath »

Verkar lätt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av Elof »

HelectriC skrev:
Elof skrev:
jesper998 skrev:
Är det bara jag som gillar trädetaljerna? :? Letar med ljus och lykta efter trä-vinyl till dashboard och mittkonsol men icke. Lutar åt att kolla med någon firma som kan fixa, funderar även på solfilm och det måste ju finnas någon som kan göra både och.

Edit: Min fru valde vit inredning. Jag ville ha trälisten. Men man vet ju vem som bestämmer...
Vill du ha min trälist? Jag vill gärna ha en vit. Vi kan byta? Finns i Stockholm.
inte det lättaste att demontera, men det vet du kanske?
Det verkar inte supersvårt av filmen att döma. Vågar du så vågar jag. :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av HelectriC »

Elof skrev:
HelectriC skrev:
Elof skrev:
jesper998 skrev:
Är det bara jag som gillar trädetaljerna? :? Letar med ljus och lykta efter trä-vinyl till dashboard och mittkonsol men icke. Lutar åt att kolla med någon firma som kan fixa, funderar även på solfilm och det måste ju finnas någon som kan göra både och.

Edit: Min fru valde vit inredning. Jag ville ha trälisten. Men man vet ju vem som bestämmer...
Vill du ha min trälist? Jag vill gärna ha en vit. Vi kan byta? Finns i Stockholm.
inte det lättaste att demontera, men det vet du kanske?
Det verkar inte supersvårt av filmen att döma. Vågar du så vågar jag. :)
Ja, det är ganska kul att demontera interiören så länge man är hyfsat säker på att man inte förstör något och får ihop det igen. Jag drog kabel till bakre Dashcam, det blev några paneler som skulle ner och kul att se hur det ser ut bakom.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av Delpiero »

Hmm, verkar ju inte svårt att ”poppa av” träplankan ändå, av filmen att döma.

Dock så ser man ju inte när han sätter tillbaks den. Skulle man gärna sett.

Men jag funderar på om man inte bara ska spraya den svart (plastidip) när den väl är av.
Så slipper man trälooken.
Många klagar ju på att det är struktur i den varpå det blir svårt att wrappa.
Men spray bör funka?

Någon som testat?
Användarvisningsbild
jesper998
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 aug 2019 13:45
Ort: Uppsala

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av jesper998 »

Elof skrev:
Vill du ha min trälist? Jag vill gärna ha en vit. Vi kan byta? Finns i Stockholm.
Ska fundera på det. Vill ha "träfärg" på både instrumentbrädan (!) och mittkonsolen och då vill man ju att det ska vara samma färg och nyans.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av ippodrome »

Delpiero skrev:
Hmm, verkar ju inte svårt att ”poppa av” träplankan ändå, av filmen att döma.

Dock så ser man ju inte när han sätter tillbaks den. Skulle man gärna sett.

Men jag funderar på om man inte bara ska spraya den svart (plastidip) när den väl är av.
Så slipper man trälooken.
Många klagar ju på att det är struktur i den varpå det blir svårt att wrappa.
Men spray bör funka?

Någon som testat?

Jag ska nog wrappa min i matt svart eller samma grå som bilen.
Tänkte jag ska slänga på nåt lager matt lack innan wrappen för att få bort strukturen.
Nån provat?
Användarvisningsbild
Mikke
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 jul 2019 20:40
Kontakt:

Re: Dashboard wrapping

Inlägg av Mikke »

Om du vill inte plocka bort så finns det ju vita täcklister. Ingen aning om hur bra/dåligt det ser ut dock.
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
Skriv svar