Den förenklade slutsatsen för de som inte har tid att plöja igenom "the wall of text" ovan är väl att förlusterna i kablaget, om det är rimligt långt, är försumbara.
Däremot så vore det intressant att se hur verkningsgraden i ombordladdaren ser ut så att man kan välja den laddström som bäst verkningsgrad.
Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen
Moderator: Redaktion
Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen
Här känner jag att en kort genomgång av Ohms lag kan vara på sin plats.Teslared skrev:4 gånger högre effektförlust i kabeln stämmer nog inte. Spänningen är väl konstant och då ökar effekten endast linjärt med strömmen.
U= R• I (1)
P = U • I (2)
När man beräknar värmeutveckling i kabeln är det inte nätspänningen man använder utan spänningsfallet över kabeln. Då resistansen är (någorlunda) konstant, beror alltså U på I (1). Sätt in (1) i (2) så får man P = R • I • I.
Alltså, dubbel ström -> 4 ggr värme.
Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen
Stämmer! Jag hade fel, blandade ihop med laddeffekten. Sorry.