Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

trugoy
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 apr 2019 21:01

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av trugoy »

Så var det dags för även mig att lämna väntrummet. Efter att blivit ombokad och avbokad både lördag och söndag innan det berömda kvartalsslutet så blev det istället idag.
Allt gick smärtfritt , har inte hittat några fel på bilen. Köra autopilot mellan Gbg och Halmstad var ett sant nöje :-)
Tyvärr som ni redan säkert vet är typ2 kabeln restad och helt omöjligt för dem att skicka den när den väl kommer. Så det blir till att hämta på plats.
Samma sak verkar det vara med vinterdäcken, någon som vet ifall Euromaster är schyssta och kan transportera däcken till närmsta serviceställe?
Ingen större fara för min del dock som inte har mer än ca 13 mil till SC. Finns ju de som har längre väg att åka...
Model 3 SR+, Red Multicoat, black interior, FSD. Beställd 28:e april. Levererad 10:e juli
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nico »

trugoy skrev:
Så var det dags för även mig att lämna väntrummet. Efter att blivit ombokad och avbokad både lördag och söndag innan det berömda kvartalsslutet så blev det istället idag.
Allt gick smärtfritt , har inte hittat några fel på bilen. Köra autopilot mellan Gbg och Halmstad var ett sant nöje :-)
Tyvärr som ni redan säkert vet är typ2 kabeln restad och helt omöjligt för dem att skicka den när den väl kommer. Så det blir till att hämta på plats.
Samma sak verkar det vara med vinterdäcken, någon som vet ifall Euromaster är schyssta och kan transportera däcken till närmsta serviceställe?
Ingen större fara för min del dock som inte har mer än ca 13 mil till SC. Finns ju de som har längre väg att åka...
Härligt o höra att du inte hittade några fel! Ska hämta min på fredag, :D listerna under verkade många vara skadade på många, hur är dina? Har du väl säkert redan kollat så ber om ursäkt för denna dumma fråga. :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nico »

Nico skrev:
trugoy skrev:
Så var det dags för även mig att lämna väntrummet. Efter att blivit ombokad och avbokad både lördag och söndag innan det berömda kvartalsslutet så blev det istället idag.
Allt gick smärtfritt , har inte hittat några fel på bilen. Köra autopilot mellan Gbg och Halmstad var ett sant nöje :-)
Tyvärr som ni redan säkert vet är typ2 kabeln restad och helt omöjligt för dem att skicka den när den väl kommer. Så det blir till att hämta på plats.
Samma sak verkar det vara med vinterdäcken, någon som vet ifall Euromaster är schyssta och kan transportera däcken till närmsta serviceställe?
Ingen större fara för min del dock som inte har mer än ca 13 mil till SC. Finns ju de som har längre väg att åka...
Härligt o höra att du inte hittade några fel! Ska hämta min på fredag, :D listerna under verkade vara skadade på många, hur är dina? Har du väl säkert redan kollat så ber om ursäkt för denna dumma fråga. :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av snowtroll »

trugoy skrev:
Så var det dags för även mig att lämna väntrummet. Efter att blivit ombokad och avbokad både lördag och söndag innan det berömda kvartalsslutet så blev det istället idag.
Allt gick smärtfritt , har inte hittat några fel på bilen. Köra autopilot mellan Gbg och Halmstad var ett sant nöje :-)
Tyvärr som ni redan säkert vet är typ2 kabeln restad och helt omöjligt för dem att skicka den när den väl kommer. Så det blir till att hämta på plats.
Samma sak verkar det vara med vinterdäcken, någon som vet ifall Euromaster är schyssta och kan transportera däcken till närmsta serviceställe?
Ingen större fara för min del dock som inte har mer än ca 13 mil till SC. Finns ju de som har längre väg att åka...
Jag undrar samma sak om vinterdäcken... Finns ngt tel nummer att ringa... Och om man hämtat ut bilen på Trosta, påverkar det vilken Euromaster dom ska leverera?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
uppsalatesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jun 2019 20:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av uppsalatesla »

snowtroll skrev:
trugoy skrev:
Så var det dags för även mig att lämna väntrummet. Efter att blivit ombokad och avbokad både lördag och söndag innan det berömda kvartalsslutet så blev det istället idag.
Allt gick smärtfritt , har inte hittat några fel på bilen. Köra autopilot mellan Gbg och Halmstad var ett sant nöje :-)
Tyvärr som ni redan säkert vet är typ2 kabeln restad och helt omöjligt för dem att skicka den när den väl kommer. Så det blir till att hämta på plats.
Samma sak verkar det vara med vinterdäcken, någon som vet ifall Euromaster är schyssta och kan transportera däcken till närmsta serviceställe?
Ingen större fara för min del dock som inte har mer än ca 13 mil till SC. Finns ju de som har längre väg att åka...
Jag undrar samma sak om vinterdäcken... Finns ngt tel nummer att ringa... Och om man hämtat ut bilen på Trosta, påverkar det vilken Euromaster dom ska leverera?
När jag hämtade min M3 AWD sa de att däcken levereras till Euromaster i Kista någon gång under hösten och Euromaster skulle höra av sig i god tid innan det är dags för byte. Jag kommer garanterat göra allt för att få dem att skicka mina däck till en EM närmare mig än Kista.
Solid Black Model 3 LR AWD, svart interiör
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

Vet såklart att ingen till 100% kan ha koll på detta...

Men finns det någon som ev. har ett hum om någon av följande tillval/ändringar ifrån originalkonfig är en klar nackdel för så snabb leverans som möjligt när det gäller en M3 SR+? Hade behövt bilen innan slutet på aug som absolut senast! :oops: :P (Även att det ibland känns som ett lotto då man hör dom som väntat i ett par år fortfarande). :evil:

- Ändra från Solid Svart till Midnight Silver Metallic
- Lägga till vinterdäck med original 18" aerofälgar
- Lägga till dragkrok


För att öka möjligheten till snabb leverans, finns det någon av ovan val som ni tycker jag ska ta en funderare kring att hoppa över? Är egentligen inget av valen som är dealbreaker för mig men samtidigt "bra" att ha och vilhöver :lol:
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nico »

Kanske har fel men just dragkrokstillvalet verkar ha slöat ner processen ordentligt för många, jag valde awd lr och röd, fått vänta 3 veckor bara.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nico »

Dum fråga men får man bilen med gott om batteri?
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jul 2019 18:05
Ort: Örebro

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av A Utterbett »

Nico skrev:
Dum fråga men får man bilen med gott om batteri?
Fulladdat för mig iaf.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

A Utterbett skrev:
Nico skrev:
Dum fråga men får man bilen med gott om batteri?
Fulladdat för mig iaf.
80% här
Användarvisningsbild
uppsalatesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jun 2019 20:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av uppsalatesla »

80% när jag hämtade ut min.
Solid Black Model 3 LR AWD, svart interiör
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nico »

Nice nice, bäst att fråga för när man hämtar ut andranya bilar så,brukar tankrn vara nästan tom. :D
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av slugger75 »

Som jag skrev i ett tidigare inlägg:

”Jag hade innan i min mailkonversation med Tesla bett om att få åtminstone 50-60% i batteriet, och blev då lovad att det alltid var 70-90%. På plats igår var det dock bara knappt 50%, så det stämde ju inte.”

Så du kan nog inte vara säker på vilken laddning batteriet har, tyvärr.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

Då är min äntligen beställd, SR+ Midnight Silver med dragkrok.
Alla efterfrågade uppgifter på Tesla kontot är också i fyllt.

Nu är det bara nedan steg kvar - finansieringen via DNB.
Påskyndar det eventuella leveransen att genomföra detta steg redan nu eller ska jag vänta med det tills jag har fått min slutfaktura? Hur gjorde ni andra som använt er av DnB?
tesla 2.PNG
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

Beställde 25 juni, sedan 26 eller 27 juni har det sett ut så här på kontot, ingen faktura har kommit, är det som det ska vara?
F6F67937-A5E1-4B83-863D-CC26FF36A08F.jpeg
EAFE0EA1-E753-412F-90A8-BB90BB50EF39.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 mar 2019 14:24
Ort: Saltsjö-boo

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Vikan »

Tellus skrev:
Beställde 25 juni, sedan 26 eller 27 juni har det sett ut så här på kontot, ingen faktura har kommit, är det som det ska vara?
Ja
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nico »

Då klev jag ur väntgruppen 15:00, jäklarns vilken underbar bil! :D
A09E5361-1788-4872-B172-2361076D977A.jpeg
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Raeserfisk
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 maj 2019 17:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Raeserfisk »

...och där klev man officiellt in i väntrummet på sin Model 3 LR AWD. I princip omgående fick jag bekräftad leverans 5/8 - det här kommer bli som dagen för julafton fast 21 ggr på raken..! Stort tack till @h37 här på forumet som ställde upp med gedigen testkörning och genomgång!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LarsL »

... så nu har jag väntat i 1 månad. Inget, VIN. Ingen aning om när bilen kommer. Eller om den ens kommer?
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

Alltså om datumet som jag har fått för leverans stämmer så skäms jag ju mot alla de som har väntat bra mycket längre.

* Beställde i fredags och la handpenning - M3 SR+ Midnight Silver med dragkrok
* Ändrade beställningen igår klockan 09.30 till en M3 LR AWD Midnight Silver med dragkrok
* Genomförde kreditansökan mot DnB 10.00. Fick bekräftelse på godkänd ansökan 10.30.
* Nu idag klockan 10.30 fick jag mail om att betala in kontantinsatsen samt planerad leverans i Göteborg nästa onsdag 24/7.

24h från ändrad beställning till godkänd kreditansökan, slutfaktura för kontantinsats och planerad leverans.

Det ända jag är osäker på är alla man har läst där dom ringer och ändrar den planerade leveransen.

Men jag måste ju måste ju ha lyckats matcha mot en bil som står orörd på SC? :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LarsL »

Det är ju extremt tydligt att Tesla prioriterar de lite dyrare bilarna med högre marginaler. Det är kanske helt naturligt och självklart.
Det som är lite förvirrande är att det påstås att det är brist på batterier(eller?) och då borde ju SR vara bättre? De skulle med SR kunna sälja fler bilar per kWh batterikapacitet och på det sättet borde de kunna dra in mer pengar? Säg att de skulle göra en SR AWD med full premium interiör, den borde ändå kunna ha sunda marginaler.

Min killgissning är att de inte alls har brist på batterier och att batterierna inte alls kostar så mycket att tillverka trots allt. Batterikapacitet och räckvidd är Teslas marginalprodukt. De lever på folks räckviddsångest som får dem att alltid välja bilen med längst räckvidd trots att de inte behöver den.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Swede1 »

Vad tycker ni om senaste prissänkning för model 3 til 39 000 dollar. Blir det en sänkning i Sverige också?

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... -i-utbudet
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Sänkningen i USA var ju främst för att försöka kompensera för bortfallet av skattefördelarna. Inget sånt har skett här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 aug 2017 15:14
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/barbro73794

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ragge »

ÄNTLIGEN!!!!
Jag har fått en VIN kod.
Efter allt detta väntande och besvikelser. Trodde jag skulle få en bil i kvartalshetsen, beställde ju min modell 3 SR+ redan den 12/4, men blev på nåt sätt förbigången av andra som beställt senare och samma konfiguration.
Men nu ser jag ljuset, VIN koden finns i HTML koden, det är en båt på väg från USA, Truimph Ace, som ska till Zeebrugge, det kan bli leverans i början av augusti!!!!!!
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av bonath »

Ragge skrev:
ÄNTLIGEN!!!!
Jag har fått en VIN kod.
Efter allt detta väntande och besvikelser. Trodde jag skulle få en bil i kvartalshetsen, beställde ju min modell 3 SR+ redan den 12/4, men blev på nåt sätt förbigången av andra som beställt senare och samma konfiguration.
Men nu ser jag ljuset, VIN koden finns i HTML koden, det är en båt på väg från USA, Truimph Ace, som ska till Zeebrugge, det kan bli leverans i början av augusti!!!!!!

Fortfarande inget här... Har du nån skärmdump så man kan få se hur det ska se ut? :cry:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar