Obalanserat batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av Ante74 »

Tars skrev:
ippii skrev:
Tars skrev:
pejvic skrev:
aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.
Du som verkar ha grym koll på Teslor och deras hårdvara. Finns det någon källa på att P skulle ha en annan inverter? Tycker att det verkar som att den lilla skillnaden där är i räckvidd beror på fälgar och tygre rotorer. Jag misstror inte det, bara det att jag inte kunnat få det styrkt, utan snarare tvärtom, dvs. att de har samma hårdvara.
Jo, har en del bilar bakom mig och även uppgraderat batteriet på en av mina bilar.

Har ingen källa, men vet sedan tidigare att det skiljer sig mellan icke performance och performance på den bakre motorns inverter så den kan ta emot högre spänning.
Förstärkta kontakter
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av Kalle »

lator skrev:
Legato skrev:

Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.

460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.

Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
Va? Botten ballanserar tesla sina celler?? Trodde de toppballanserade dom som de flesta litiumbatteris BMSer gör?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av NEO »

Kalle skrev:
lator skrev:
Legato skrev:

Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.

460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.

Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
Va? Botten ballanserar tesla sina celler?? Trodde de toppballanserade dom som de flesta litiumbatteris BMSer gör?
BMS toppbalanserar såklart batteriet, men att köra ner den till "noll" ger BMS en noggrannare balansering när den vet vad tomt är.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av Max3 »

Hej igen, har försökt med allt möjligt nu men ligger ändå på ca 450km vid 100%. Har därför nu kontaktat SC så återkommer med vad de säger.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av Max3 »

Har nu fått bokat en tid nästa vecka för att de ska kolla på problemet. Skulle ta 1h och 30 min vilket känns lite långt men visar kanske på att de verkligen kommer att undersöka noga :D
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av 100procent »

Max3 skrev:
Har nu fått bokat en tid nästa vecka för att de ska kolla på problemet. Skulle ta 1h och 30 min vilket känns lite långt men visar kanske på att de verkligen kommer att undersöka noga :D
Gissar att de kör först en remote kontroll av bilen innan du ens får en sån tid. Att du fått en tid bokad innebär nog att något hittats.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av Max3 »

100procent skrev:
Max3 skrev:
Har nu fått bokat en tid nästa vecka för att de ska kolla på problemet. Skulle ta 1h och 30 min vilket känns lite långt men visar kanske på att de verkligen kommer att undersöka noga :D
Gissar att de kör först en remote kontroll av bilen innan du ens får en sån tid. Att du fått en tid bokad innebär nog att något hittats.
Så kan det nog vara :?
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av Max3 »

Så nu idag var jag äntligen på SC för att kolla batteriet och lite annat. Blev INTE nöjd med besöket. Först kom de tillbaka och sa att bilen var klar. En kille gick igenom saker som de fixat, som tex fönster och underlist. Han sa inget om batteriet förrän jag först frågade. Då visste han inget om vad de hade gjort gällande batteriet. Så hämtade han en annan tekniker. Jag tog då upp problemet med batteriet. Nu började denna tekniker skylla på att räckvidden baserades på körstil och att den hade inget med batteriets kapacitet att göra. Tog då upp att jag bara får ut cirka 60kwh ur det vilket är lite då det är på 74kwh. Han menade då att de hade gjort tester på batteriet och inte fått fram någon felkod eller liknande. Så till slut gav jag upp då de stod fast vid deras påstående. Åkte alltså hem utan något svar gällande batteriet. :cry:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av Tellus »

Max3 skrev:
Så nu idag var jag äntligen på SC för att kolla batteriet och lite annat. Blev INTE nöjd med besöket. Först kom de tillbaka och sa att bilen var klar. En kille gick igenom saker som de fixat, som tex fönster och underlist. Han sa inget om batteriet förrän jag först frågade. Då visste han inget om vad de hade gjort gällande batteriet. Så hämtade han en annan tekniker. Jag tog då upp problemet med batteriet. Nu började denna tekniker skylla på att räckvidden baserades på körstil och att den hade inget med batteriets kapacitet att göra. Tog då upp att jag bara får ut cirka 60kwh ur det vilket är lite då det är på 74kwh. Han menade då att de hade gjort tester på batteriet och inte fått fram någon felkod eller liknande. Så till slut gav jag upp då de stod fast vid deras påstående. Åkte alltså hem utan något svar gällande batteriet. :cry:
Illa skött, verkar som du måste kontakta någon med högre rang.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av DrSweden »

Konstigt att de helt missade, kanske att de faktiskt inte förstår hur de ska lösa problemet, eller inte vill göra något åt det, snarare än att de missade elefanten i rummet?

- Hej, mitt batteri verkar keff. Kan ni kolla och svara på frågan varför den inte visar mer än 45 mil
- Vi har fixat din mugghållare, tack för att du köpte en Tesla.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Obalanserat batteri

Inlägg av Max3 »

Har någon något annat nummer. Tex support nummer som ni vet man kan ringa för dessa problem?
Skriv svar