Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hög vindsljud över 100km/h

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Hög vindsljud över 100km/h

Inläggav nek0 » 12 jun 2019 09:38

Bjelke skrev:
snowtroll skrev:jag instämmer med att bullret från fosil dieseln XC70, i mitt fall, saknas och därmed mer vindsus upplevelse.
En annangrej... jag blir inte lika trött i M3 jämfört med XC70, mycket trevlig oväntad upplevelse. :mrgreen:

Det är ganska många (även jag) som rapporterar samma sak, att man inte blir lika trött när man kör elbil :)

Kan det inte vara så att Autopiloten gör skillnaden?
Bytte själv från Superb diesel 2014 till Superb diesel 2018 och skillnaden är som dag och natt.
Brukar köra när till Augsburg i Tyskland ,en resa på 1350km och för var man helt slut efter 16-17 timmar bakom ratten. Nu med nya bilen som styr själv och håller avstånd till framförvarande bilar känner jag ingen trötthet als.
nek0

Inläggav Teslaägare Legato » 12 jun 2019 10:31

bonath skrev:
loftux skrev:Finns här, €9.91 inkl VAT, endast frakt tillkommer.
Amazon Tyskland Gummipackning
Ingen aning om kvalitet, men så stor skillnad kan det inte vara.

Finns på Wish också, frakt 62 kr...
https://www.wish.com/search/Car%20Winds ... rce=search
WindGuardNoise.JPG

Yes, är fullt medveten om kopiorna. Troligen funkar de lika bra, men personligen anser jag att det är ens tid som kostar i sammanhanget, inte produkten. Då föredrar jag att ha originalet och minimera risken för strul. Gynnar dessutom hellre de som uppfinner en produkt än de som replikerar...

Däremot blir det nog orimligt dyrt att köpa den från RPM om man inte vill ha något annat samtidigt. Jag har köpt mycket av dem och tycker de håller en riktigt bra kvalitetsnivå. Den gjutna kolfibern till mittkonsolen på min trea är den bästa jag sett hittills.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 jun 2019 10:50

nek0 skrev:
Bjelke skrev:
snowtroll skrev:jag instämmer med att bullret från fosil dieseln XC70, i mitt fall, saknas och därmed mer vindsus upplevelse.
En annangrej... jag blir inte lika trött i M3 jämfört med XC70, mycket trevlig oväntad upplevelse. :mrgreen:

Det är ganska många (även jag) som rapporterar samma sak, att man inte blir lika trött när man kör elbil :)

Kan det inte vara så att Autopiloten gör skillnaden?
Bytte själv från Superb diesel 2014 till Superb diesel 2018 och skillnaden är som dag och natt.
Brukar köra när till Augsburg i Tyskland ,en resa på 1350km och för var man helt slut efter 16-17 timmar bakom ratten. Nu med nya bilen som styr själv och håller avstånd till framförvarande bilar känner jag ingen trötthet als.

Jo visst är det så, en navigator och någon form av AP gör ju resor bra mycket mer avslappnade på flera olika sätt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Sascha » 12 jun 2019 18:58

anna__ skrev:
sinvida skrev:Jag har en rolig grej. Så fort jag kör i exakt 135 km/h så kommer ett lustigt visslande ljud från framrutan nånstans. Över eller under den hastigheten susar det bara som vanligt. Men håller med om att det märks lite mer över 100

Det har jag också, framme vid stolpen /vindrutan på förstasidan typ, :lol:

Jag har vindbrus ljud från höger A-stolpe, bilen skall in för tätning i c:a en vecka.
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare

Referralkod: sascha41723

Inläggav Teslaägare Sascha » 12 jun 2019 19:05

Jjonas skrev:
Bjelke skrev:

Har upptäckt liknande också. Tror att mindre vibrationer gör mycket!

Jag har mätt infraljudet i mina bilar, har en Mitsubishi Carisma och M3:an. Carisman ger ifrån sig ganska mycket infraljud ( 15-30Hz), runt 50-60dB, medan M3:an har bara c:a 20-40dB.

Infraljud har konstaterats vara dövande, så detta kan stämma. Fast det är rätt skönt att slappa när AP:n är igång...
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ovelundkvist » 12 jun 2019 22:36

Sascha skrev:
anna__ skrev:
sinvida skrev:Jag har en rolig grej. Så fort jag kör i exakt 135 km/h så kommer ett lustigt visslande ljud från framrutan nånstans. Över eller under den hastigheten susar det bara som vanligt. Men håller med om att det märks lite mer över 100

Jag har vindbrus ljud från höger A-stolpe, bilen skall in för tätning i c:a en vecka.

Intressant! Jag tycker också det låter mer från höger A-stolpe. Mättes bruset eller lyssnade de bara på det?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare

Referralkod: ove2252

Inläggav trvmbk » 15 jun 2019 07:57

Legato skrev:Däremot blir det nog orimligt dyrt att köpa den från RPM om man inte vill ha något annat samtidigt. Jag har köpt mycket av dem och tycker de håller en riktigt bra kvalitetsnivå. Den gjutna kolfibern till mittkonsolen på min trea är den bästa jag sett hittills.

Har du länk till den mittkonsollen?
trvmbk

Inläggav Teslaägare Crappy » 15 jun 2019 22:11

Fullt packat idag.
Jag hade ljudet lite i bakhuvudet när jag packade eftersom jag tyckte ljudet var gigantiskt mycket högre när baksätet var nerfällt, inget konstigt isig, det är det på alla bilar.
Men, nu fyllde jag trunken, la några badhanddukar överst, fyllde bagaget, inkl hålet. Några mjuka väskor mot ryggstödet.

Det hördes bara lite sus från däcken och från dörrutorna. Så en ljuddämpade matta som sätts med karborre mot ryggstöd och uppåt i bagaget och något i huven vore ett bra test. Någon som vet vad man ska ha?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Sascha » 15 jun 2019 22:14

ovelundkvist skrev:
Sascha skrev:
anna__ skrev:

Intressant! Jag tycker också det låter mer från höger A-stolpe. Mättes bruset eller lyssnade de bara på det?

Serviceteknikern åkte med och konstaterade detta. Det är en mycket tydligt ljud som när man blåser över ett hål, ungefär.
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare

Inläggav Teslaägare johan_w » 16 jun 2019 10:16

Sascha skrev:
ovelundkvist skrev:
Sascha skrev:
anna__ skrev:

Serviceteknikern åkte med och konstaterade detta. Det är en mycket tydligt ljud som när man blåser över ett hål, ungefär.

Exakt som jag har! Från vänster A-stolpe! I exakt 125km/h...inte 124 och inte 126 utan just 125 som jag inte kan köra i! Givetvis kan ev motvind påverka dock.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3