Tesla stoppar produktion av LR RWD

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av taliz »

Michel skrev:
taliz skrev:
Michel skrev:
dhanjel skrev:
Någon som fått en bättre deal än valfritt extra tillbehör?
Undrar också.

Tesla har verkligen gjort bort sig gång på gång med min beställning. Inte nog med att Tesla aldrig kontaktade mig för att berätta att min LR RWD inte skulle levereras (fick ta reda på det själv i det här forumet och därefter kontakta Tesla för att bekräfta, vilket inte var helt lätt eftersom de inte svarade på varken mail eller telefon under några dagar). Tesla bekräftade någon vecka senare att mina alternativ var en SR+ eller AWD till fullpris. Först när jag frågade om kompensation berättade de att jag får ett tillval gratis om jag väljer AWD (gäller dock inte om man väljer SR+). Efter mycket om och men gick jag i torsdags med på att beställa en AWD från "Bilar i lager" som kostade ca 10000kr mindre än om man hade byggt ihop samma AWD via hemsidan. I samband med min beställning av AWDn bad jag om att de skulle skicka en kalkyl till mig så att jag får se månadskostnad mm. Fick aldrig kalkylen, istället hittade jag slutfakturan på mitt konto som visar att bilen ändå kostar fullpris och de har heller inte dragit av för "ett gratis tillval". Man blir ju trött..

Otroligt undermålig service, hade hoppats på mer från Tesla.
Dom har en slimmad toppstyrd organisation. Några få personer hanterar tusentals bokningar, ändringar, avbeställningar, leveranser osv. Det finns inga marginaler för något annat i nuläget.
Det är inte optimalt, men vad vore alternativet?
Hade du hellre betalat 1 miljon för bilen?
Jag hör dig, men enligt mig ska man som kund ändå kunna förvänta sig att få det man beställt samt slippa betala mer än det utsatta priset.
Jo, samtidigt har ju LR RWD varit ”off menu” från start. Dvs inte helt officiell. De har ju också levererat till de som beställde tidigt.
Kan tycka de borde levererat till alla som beställt, men detta kvartal är det ju extrem jakt på marginaler. Man sparade tom in på toapapper på kontoren ryktades det om...
Då är det inte direkt förvånande att man försöker styra om en del till en produkt med högre marginal.
Skulle inte bli ett dugg förvånad om LR RWD dyker upp igen nästa kvartal, eller senare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av NEO »

Tesla service.png
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Jeppe_E »

MDurante skrev:
Tesla service.png
Tydligen skillnad på skit och pannkaka :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Kazam
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jul 2016 10:48
Ort: Stockholm

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Kazam »

Pratade med personal på MoS idag och hon hävdade att jag med stor sannolikhet skulle få min RWD nästa vecka.

Går det att lita på verkligen? Har inget VIN.

Funderar på att dumpa drag och vinterdäck och ta en AWD istället för bara lite mer.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av NEO »

Kazam skrev:
Pratade med personal på MoS idag och hon hävdade att jag med stor sannolikhet skulle få min RWD nästa vecka.

Går det att lita på verkligen? Har inget VIN.

Funderar på att dumpa drag och vinterdäck och ta en AWD istället för bara lite mer.
LR RWD är ett range monster jämfört med LR AWD. Beror såklart på vad du är ute efter, men många som tvingas välja en AWD hade garanterat vilja ha din bil isåfall :lol:
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 570
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Elmil »

Kazam skrev:
Pratade med personal på MoS idag och hon hävdade att jag med stor sannolikhet skulle få min RWD nästa vecka.

Går det att lita på verkligen? Har inget VIN.

Funderar på att dumpa drag och vinterdäck och ta en AWD istället för bara lite mer.
Jag var också dit idag och fick samma besked. Det har ju kommit ett till fartyg till Zeebrygge strax före midsommar, så det är väl sista chansen..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av swegarm »

Jag har en svart lr rwd klar för leverans, problemet är att jag inte vill ha bilen förens i augusti. Tesla sa att den kommer gå till någon annan om jag släpper den. Men får nog bli en AWD då vi verkligen inte vill ha bilen förens i augusti.
Kazam
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jul 2016 10:48
Ort: Stockholm

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Kazam »

swegarm skrev:
Jag har en svart lr rwd klar för leverans, problemet är att jag inte vill ha bilen förens i augusti. Tesla sa att den kommer gå till någon annan om jag släpper den. Men får nog bli en AWD då vi verkligen inte vill ha bilen förens i augusti.
Drag eller inte?

Ja, range är ju grejen med RWD!
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Michel »

Elmil skrev:
Kazam skrev:
Pratade med personal på MoS idag och hon hävdade att jag med stor sannolikhet skulle få min RWD nästa vecka.

Går det att lita på verkligen? Har inget VIN.

Funderar på att dumpa drag och vinterdäck och ta en AWD istället för bara lite mer.
Jag var också dit idag och fick samma besked. Det har ju kommit ett till fartyg till Zeebrygge strax före midsommar, så det är väl sista chansen..
Hmm, till mig sa de förra veckan att jag inte kommer få min LR RWD och har därför ändrat min beställning till en AWD. Hade mycket hellre köpt en RWD men gissar att det inte går nu. Är sådär lagom trött på Tesla just nu..
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av swegarm »

Kazam skrev:
swegarm skrev:
Jag har en svart lr rwd klar för leverans, problemet är att jag inte vill ha bilen förens i augusti. Tesla sa att den kommer gå till någon annan om jag släpper den. Men får nog bli en AWD då vi verkligen inte vill ha bilen förens i augusti.
Drag eller inte?

Ja, range är ju grejen med RWD!


Inget drag :(
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Jeppe_E »

MDurante skrev:

LR RWD är ett range monster jämfört med LR AWD. Beror såklart på vad du är ute efter, men många som tvingas välja en AWD hade garanterat vilja ha din bil isåfall :lol:
Nja? Monster vet jag väl inte precis om jag skulle benämna den som i förhållande till en LR AWD.

Vi pratar kanske 5-10 % längre effektiv räckvidd. Så om du kör 400 km med en LR AWD, så kommer man 420-440 km med en LR RWD.

Eller för att sätta det i kontext

En 193 mils resa från Skåne till lofoten tar 26h, varav 3:20 på laddstoppen i en LR AWD (7 stopp)
Samma resa med en LR RWD tar 25,5h, varav 3h på laddstoppen (6 stopp)

:)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Kazam
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jul 2016 10:48
Ort: Stockholm

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Kazam »

swegarm skrev:


Inget drag :(
Då kan jag ta den. Har ändrat mig angående drag.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av loftux »

Någon som fått till en uppgörelse för att köpa en AWD än?
Det minsta man kan begära är att få priset för FSD som gällde när man tecknade ursprungliga avtalet.

Om ni inte vill gå ut med vad ni fick för erbjudande här (vilket jag tycker är ok), skicka gärna PM.

Hoppas få detta klart under veckan, sen börjar semestertider och det blir riktigt svårt att få tag i folk.
Har en kontakt, men hen har inte beslutanderätt i dessa frågor, och hoppas få tag i högsta ansvariga. Om någon har kontaktuppgifter, skicka gärna PM på detta.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Michel »

loftux skrev:
Någon som fått till en uppgörelse för att köpa en AWD än?
Det minsta man kan begära är att få priset för FSD som gällde när man tecknade ursprungliga avtalet.

Om ni inte vill gå ut med vad ni fick för erbjudande här (vilket jag tycker är ok), skicka gärna PM.

Hoppas få detta klart under veckan, sen börjar semestertider och det blir riktigt svårt att få tag i folk.
Har en kontakt, men hen har inte beslutanderätt i dessa frågor, och hoppas få tag i högsta ansvariga. Om någon har kontaktuppgifter, skicka gärna PM på detta.
Det officiella (enligt MoS) är att man får ett tillval gratis, så metalliclack, 19" fälgar eller vit inredning, dock ingick inte FSD som gratis tillval dessvärre (osäker på om vinterdäck ingår i tillval). Så med andra ord tvingas du köpa en dyrare bil men får lite rabatt på det. Inte så nice, hade också förväntat mig mer.

Lycka till!
Thuthy
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2019 11:33

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Thuthy »

Jag blev erbjuden 20k i rabatt om jag tog en svart AWD(beställt vit) med lev innan juni. Såg någon på FB-sidan som fått i princip AWD kostnadsfritt.
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Michel »

Thuthy skrev:
Jag blev erbjuden 20k i rabatt om jag tog en svart AWD(beställt vit) med lev innan juni. Såg någon på FB-sidan som fått i princip AWD kostnadsfritt.
Väldigt illa att de inte är konsekventa i vilken kompensation som erbjuds. Jag får 11100kr i kompensation eftersom jag hade beställt med tillvalet vit inredningen. Hade hellre tagit 20000kr i kompensation, eller ännu hellre gratis uppgradering till AWD. Ska hämta ut min bil på lördag och har fortfarande inte fått korrekt slutfaktura. Mailat och ringt utan framgång.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av loftux »

Michel skrev:
loftux skrev:
Någon som fått till en uppgörelse för att köpa en AWD än?
Det minsta man kan begära är att få priset för FSD som gällde när man tecknade ursprungliga avtalet.

Om ni inte vill gå ut med vad ni fick för erbjudande här (vilket jag tycker är ok), skicka gärna PM.

Hoppas få detta klart under veckan, sen börjar semestertider och det blir riktigt svårt att få tag i folk.
Har en kontakt, men hen har inte beslutanderätt i dessa frågor, och hoppas få tag i högsta ansvariga. Om någon har kontaktuppgifter, skicka gärna PM på detta.
Det officiella (enligt MoS) är att man får ett tillval gratis, så metalliclack, 19" fälgar eller vit inredning, dock ingick inte FSD som gratis tillval dessvärre (osäker på om vinterdäck ingår i tillval). Så med andra ord tvingas du köpa en dyrare bil men får lite rabatt på det. Inte så nice, hade också förväntat mig mer.

Lycka till!
Har inte fått det erbjudandet även om vi talats vid ett flertal gånger redan.
Thuthy skrev:
Jag blev erbjuden 20k i rabatt om jag tog en svart AWD(beställt vit) med lev innan juni. Såg någon på FB-sidan som fått i princip AWD kostnadsfritt.
Fick också erbjudande om svart med svart inredning till 20k rabatt, men vill ha blå med vit som ursprunligen beställt. Eftersom inget är skriftligt, så något oklart om rabatten är på nuvarande totalpris där FSD är 11k högre, så i praktiken bara 9k rabatt.


Jag har ju redan betalt en första förhöjd leasing, och ligger ute med en hel del pengar för en beställning de inte avser att fullfölja. Men inget skriftlig om detta, inge hävning av avtalet från deras sida, inget skriftligt erbjudande.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av dhanjel »

Enligt min kontakt så är verkar det som de tänker lösa min order i q3. Fick med erbjudande om 20k rabatt men det är på tok för lite enligt mig. Det är dom som ställt till med detta, inte jag. Samt att de "rabatter" vi har på vår nuvarande order överstiger det.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Michel »

dhanjel skrev:
Enligt min kontakt så är verkar det som de tänker lösa min order i q3. Fick med erbjudande om 20k rabatt men det är på tok för lite enligt mig. Det är dom som ställt till med detta, inte jag. Samt att de "rabatter" vi har på vår nuvarande order överstiger det.
Var du tvungen att välja en "Bilar i lager"-bil, typ svart/svart aero för att få 20k rabatt eller fick du behålla din konfiguration? Och ja, jag håller med om att det är deras fel så vi borde inte behöva finna oss i att betala för en dyrare bil.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av dhanjel »

Nej, var en svart/svart awd med 18" Aero och utan drag isf.

Min beställning är röd med drag och 19".
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Michel »

dhanjel skrev:
Nej, var en svart/svart awd med 18" Aero och utan drag isf.

Min beställning är röd med drag och 19".
19" fälgar: 16600kr
Röd metallic: 22100kr
Summa: 37700kr

Svårt att slå till på 20000kr i rabatt för en svart/svart med 18" då...
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av loftux »

dhanjel skrev:
Enligt min kontakt så är verkar det som de tänker lösa min order i q3. Fick med erbjudande om 20k rabatt men det är på tok för lite enligt mig. Det är dom som ställt till med detta, inte jag. Samt att de "rabatter" vi har på vår nuvarande order överstiger det.
Bara 4 dagar kvar av Q2, så om de faktiskt kommer med ett erbjudande, helst samma till alla under måndagen 1 juli (starten Q3), så kan det väl vara ok. Men det måste kommuniceras att det är så de tänker göra isåfall.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av dhanjel »

Michel skrev:
dhanjel skrev:
Nej, var en svart/svart awd med 18" Aero och utan drag isf.

Min beställning är röd med drag och 19".
19" fälgar: 16600kr
Röd metallic: 22100kr
Summa: 37700kr

Svårt att slå till på 20000kr i rabatt för en svart/svart med 18" då...
Ja precis, nu fick jag iof uppgraderingen till 19" gratis, men ändå.

Har inte hört nåt på ett par dagar, så antar de fokuserar på att t ycka it så många bilar som möjligt innan kvartalslutet.

Rätt irriterande när man inte kan få klara besked. Kan inte riktigt planera semestern när man inte vet bilsituationen. Vår leaf måste laddas typ var 22 mil vilket blir lite för jobbigt om man ska bila runt lite.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Steffe
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 jun 2019 19:27

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Steffe »

Jag fick erbjudande att ta en svart awd med krok och få tillbehör för 20 000
Vill inte ha svart utan vit som beställd, då blev det ingen rabatt utan bara betala fullt pris.
Orkar inte hålla på mer utan har slantat in och ska hämta på söndag.
Får bli falukorv lång tid framöver....
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla stoppar produktion av LR RWD

Inlägg av Surfaren »

Lite lustigt att denna vecka får man rabatt om man tar en svart, och från och med nästa vecka får man betala extra för svart... :? :roll:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar