Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Subventionerna via förmånsbil borde avskaffas helt eftersom det bara kan utnyttjas av dem med möjlighet att köpa genom ett företag. Det vore betydligt bättre att lägga dessa pengar direkt på att slopa momsen som i Norge. Om momsen tas bort syns prissänkningen direkt på prislappen i fönstret, nu kommer pengarna 6 månader senare och det har inte alls samma effekt på psyket. En annan fördel är att incitamentet att exportera till Norge minskar då de har samma bonussystem där.
EU says No.

Dessutom saknar vi ekonomi för det. Norge har svinhöga skatter på fossilbilar och har haft i många år. Så börja med att höja skatten på en vanlig V60 med över hundra tusen... :lol:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Subventionerna via förmånsbil borde avskaffas helt eftersom det bara kan utnyttjas av dem med möjlighet att köpa genom ett företag. Det vore betydligt bättre att lägga dessa pengar direkt på att slopa momsen som i Norge. Om momsen tas bort syns prissänkningen direkt på prislappen i fönstret, nu kommer pengarna 6 månader senare och det har inte alls samma effekt på psyket. En annan fördel är att incitamentet att exportera till Norge minskar då de har samma bonussystem där.
Man har så länge jag kan minnas alltid gynnat egenföretagare med lägre skatt i detta land, detta kanske spelar in lite på det också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
eriksoderholm
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 apr 2016 08:51

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av eriksoderholm »

Verdi skrev:
eriksoderholm skrev:
ippii skrev:
Kul att se dig här! :) Står ni fast vid er position eller har kommentarerna här och på andra ställen fått er att överväga att stryka den utdelade "rövarstämpel" ni gett Tesla?
Jag ska ärligt säga att jag inte är 100% insatt i alla beräkningar eftersom det som sagt är min kollega John som gjort dem. Det finns förstås alltid olika ståndpunkter i den här typen av frågor och jag har inte alls tolkat John som att något skulle vara faktamässigt fel. Folk har olika åsikt om detta och vi har belyst hur jämkningen går till.

Det är också lite roligt att vi aldrig någonsin beskylls av någon icke-insatt av att vara neutrala – antingen är vi "djävulens fossilkramare" eller så springer vi "elbilstalibanernas ärenden" :D

Oavsett vilket är det riktigt ruttet att hoppa på specifikt Tesla när fenomenet även gäller andra märken. Ni spelar på folks fördomar och avundsjuka för att generera klick.

Att aktivt försöka påverka så att förmånsvärdena höjs för elbilar samtidigt som man tipsar om att köpa fossilbilar nu innan det blir dyrare är ett moraliskt moras. Otidsenligt och rent av illvilligt. Ni i media har ett stort ansvar. Kom ihåg det.
Har du planer på att köpa en fossilbil – gör det före 1 januari.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... WiRG-QVNdc

Och så eldar ni på en av de vanligaste konspirationsteorierna "pengarna ska in".
Då kommer frågan var skattepengarna ska komma ifrån när fler byter till skattebefriade miljöbilar. Det troliga är att vi får en kilometerskatt som skulle gälla alla bilar.

Tyvärr är det alltså sannolikt att bilisterna fortsatt får betala mer skatt även i framtiden, för pengarna ska in. Ju mer desto bättre för alla, förutom de som behöver köra bil.

Alltså, vad fan är det frågan om Erik?
Intressant att det väcker sådana känslor. Om vi trots fyra artiklar och kontroll hos oberoende tjänstebilskunniga personer brustit i vår förmåga att förklara det här problemet ber jag förstås om ursäkt och i så fall kanske det vore på sin plats att ta upp de vanligast förekommande frågorna och påhoppen från er läsare i en artikel nästa vecka och svara på dem.

Just det här problemet finns inte i samma utsträckning hos något annat märke eftersom det bara är Tesla som inte har någon motsvarande bensin- eller dieselbil att jämföra med. Så enkelt är det. Att vi skulle spela på några fördomar eller avundsjuka håller jag inte alls med om, det är ett löjligt och felaktigt påhopp som dock inte är ovanligt att folk använder sig av när de är besvikna på mediebevakningen. Vi tittar dock på att göra en uppföljning med hur läget är för andra märken, men som sagt så finns inte det här problemet i samma utsträckning hos andra märken, om jag förstått saken rätt.

Sedan behöver vi inte blanda in vad auto motor & sport skriver eftersom det är en annan sajt.
Digital redaktör, Vi Bilägare
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Wahll »

Svaret från skatteverket säger ju allt om hur efter motorjornalister kan vara på sitt egna expertområde.
Trist att de ska hålla fast i stolpen till den går av....
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Haglund »

Fast Erik. Ni måste ju medge att ni har ett kommunikationsövertag här. Ni har en tidning- och website med många läsare. Envägskommunikation. Det ni skriver blir skrivet och obestritt i mångt om mycket. Visst, en del skriver av sig på forum som detta, en del skriver kommentarer, men inte blir de lika lästa och tagna som sanning som de ord ni skriver. Ni är opinionsbildare med allt vad det innebär.

Detta är anledningen till att en del människor ibland anser sig ha rätt att avkräva någon sorts journalistiskt ansvar där det ingår att ta med flera aspekter och synvinklar när man skriver en artikel. Tyvärr är det jobbigt med research och väl genomförda avvägningar och lockande med många klick i och med att det är så man får annonsintäkter. Då får det ansvaret tydligt och snabbt stryka på foten. Detta kom skvallerpressen på för väldigt många år sedan, kvällspressen på 80-90-talet och tyvärr har stora övriga delar av pressen fallit in i samma banor successivt. Denna gång även ni, får vi nog ändå konstatera.

Jag har läst Recharge och Auto Motor & Sport i många år och har tyckt att ni varit en av de sista utposterna med någorlunda balanserade artiklar. Låt oss hoppas att detta var en miss i arbetet och inte en medveten strategi för i sådant fall svalnar i alla fall mitt intresse för era medier.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Laban »

eriksoderholm skrev:
Just det här problemet finns inte i samma utsträckning hos något annat märke eftersom det bara är Tesla som inte har någon motsvarande bensin- eller dieselbil att jämföra med. Så enkelt är det.
Men vad är problemet om de andra märkena har precis lika låga förmånsvärden på sina elbilar ? Ni måste väl ändå ta fram några såna exempel för att påvisa att det är ett problem.

Jag upprepar mitt exempel med Audi e-Tron. Den har 408 hk, förmånsvärde 5400 :- Audi Q7 3.0 TDI, 285 hk har 8675 :-. Också feljämkat ?

Och bara för att inte tjata för mycket om e-Tron så har Jaguar i-Pace 5738 :-
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Pontus »

eriksoderholm skrev:
Verdi skrev:
eriksoderholm skrev:
ippii skrev:
Kul att se dig här! :) Står ni fast vid er position eller har kommentarerna här och på andra ställen fått er att överväga att stryka den utdelade "rövarstämpel" ni gett Tesla?
Jag ska ärligt säga att jag inte är 100% insatt i alla beräkningar eftersom det som sagt är min kollega John som gjort dem. Det finns förstås alltid olika ståndpunkter i den här typen av frågor och jag har inte alls tolkat John som att något skulle vara faktamässigt fel. Folk har olika åsikt om detta och vi har belyst hur jämkningen går till.

Det är också lite roligt att vi aldrig någonsin beskylls av någon icke-insatt av att vara neutrala – antingen är vi "djävulens fossilkramare" eller så springer vi "elbilstalibanernas ärenden" :D

Oavsett vilket är det riktigt ruttet att hoppa på specifikt Tesla när fenomenet även gäller andra märken. Ni spelar på folks fördomar och avundsjuka för att generera klick.

Att aktivt försöka påverka så att förmånsvärdena höjs för elbilar samtidigt som man tipsar om att köpa fossilbilar nu innan det blir dyrare är ett moraliskt moras. Otidsenligt och rent av illvilligt. Ni i media har ett stort ansvar. Kom ihåg det.
Har du planer på att köpa en fossilbil – gör det före 1 januari.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... WiRG-QVNdc

Och så eldar ni på en av de vanligaste konspirationsteorierna "pengarna ska in".
Då kommer frågan var skattepengarna ska komma ifrån när fler byter till skattebefriade miljöbilar. Det troliga är att vi får en kilometerskatt som skulle gälla alla bilar.

Tyvärr är det alltså sannolikt att bilisterna fortsatt får betala mer skatt även i framtiden, för pengarna ska in. Ju mer desto bättre för alla, förutom de som behöver köra bil.

Alltså, vad fan är det frågan om Erik?
Intressant att det väcker sådana känslor. Om vi trots fyra artiklar och kontroll hos oberoende tjänstebilskunniga personer brustit i vår förmåga att förklara det här problemet ber jag förstås om ursäkt och i så fall kanske det vore på sin plats att ta upp de vanligast förekommande frågorna och påhoppen från er läsare i en artikel nästa vecka och svara på dem.

Just det här problemet finns inte i samma utsträckning hos något annat märke eftersom det bara är Tesla som inte har någon motsvarande bensin- eller dieselbil att jämföra med. Så enkelt är det. Att vi skulle spela på några fördomar eller avundsjuka håller jag inte alls med om, det är ett löjligt och felaktigt påhopp som dock inte är ovanligt att folk använder sig av när de är besvikna på mediebevakningen. Vi tittar dock på att göra en uppföljning med hur läget är för andra märken, men som sagt så finns inte det här problemet i samma utsträckning hos andra märken, om jag förstått saken rätt.

Sedan behöver vi inte blanda in vad auto motor & sport skriver eftersom det är en annan sajt.
Det vore intressant att se hur förmånsvärdet har satts hos andra märken som har andra drivlinor i samma modell. Skulle det vara så att man där har samma förmånsvärde som en modell med mindre effekt trots att det finns modeller i samma serie som har mer lika effekt så är det ju inte bara ett problem hos Tesla. Men som sagt skulle gärna se en sådan artikel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Laban »

Pontus skrev:
Det vore intressant att se hur förmånsvärdet har satts hos andra märken som har andra drivlinor i samma modell. Skulle det vara så att man där har samma förmånsvärde som en modell med mindre effekt trots att det finns modeller i samma serie som har mer lika effekt så är det ju inte bara ett problem hos Tesla. Men som sagt skulle gärna se en sådan artikel.
Jag kan sammanfatta den artikeln redan innan den är skapad :-)

Systemet som används är helt idiotiskt. Tesla Model 3 Performance som kostar 723 000 :- har 8649 :- i förmånsvärde , Jaguar i-Pace som kostar 889 000 :- har 5700 :-. Systemet bör göras om så att den typen av orättvisor inte kan uppstå. Dvs. så att det precis som på fossilbilssidan endast är priset som avgör.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Verdi »

eriksoderholm skrev:
Intressant att det väcker sådana känslor. Om vi trots fyra artiklar och kontroll hos oberoende tjänstebilskunniga personer brustit i vår förmåga att förklara det här problemet ber jag förstås om ursäkt och i så fall kanske det vore på sin plats att ta upp de vanligast förekommande frågorna och påhoppen från er läsare i en artikel nästa vecka och svara på dem.

Just det här problemet finns inte i samma utsträckning hos något annat märke eftersom det bara är Tesla som inte har någon motsvarande bensin- eller dieselbil att jämföra med. Så enkelt är det. Att vi skulle spela på några fördomar eller avundsjuka håller jag inte alls med om, det är ett löjligt och felaktigt påhopp som dock inte är ovanligt att folk använder sig av när de är besvikna på mediebevakningen. Vi tittar dock på att göra en uppföljning med hur läget är för andra märken, men som sagt så finns inte det här problemet i samma utsträckning hos andra märken, om jag förstått saken rätt.

Sedan behöver vi inte blanda in vad auto motor & sport skriver eftersom det är en annan sajt.
Vad är problemet? Att det är för lågt förmånsvärde? P g a accelerationen? Är ni så kränkta och avundsjuka alltså?

Som sagt, kolla på Audi E-Tron, Volvo xxx T8 och en massa andra.

Och det här med "pengarna ska in" orkar jag inte gå in på. Skatter sänks och höjs hela tiden. Men i vissa konservativa hjärnor verkar flexibilitet saknas och tanken på förändring tycks omöjlig. Lustigt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
eriksoderholm skrev:
Intressant att det väcker sådana känslor. Om vi trots fyra artiklar och kontroll hos oberoende tjänstebilskunniga personer brustit i vår förmåga att förklara det här problemet ber jag förstås om ursäkt och i så fall kanske det vore på sin plats att ta upp de vanligast förekommande frågorna och påhoppen från er läsare i en artikel nästa vecka och svara på dem.

Just det här problemet finns inte i samma utsträckning hos något annat märke eftersom det bara är Tesla som inte har någon motsvarande bensin- eller dieselbil att jämföra med. Så enkelt är det. Att vi skulle spela på några fördomar eller avundsjuka håller jag inte alls med om, det är ett löjligt och felaktigt påhopp som dock inte är ovanligt att folk använder sig av när de är besvikna på mediebevakningen. Vi tittar dock på att göra en uppföljning med hur läget är för andra märken, men som sagt så finns inte det här problemet i samma utsträckning hos andra märken, om jag förstått saken rätt.

Sedan behöver vi inte blanda in vad auto motor & sport skriver eftersom det är en annan sajt.
Vad är problemet? Att det är för lågt förmånsvärde? P g a accelerationen? Är ni så kränkta och avundsjuka alltså?

Som sagt, kolla på Audi E-Tron, Volvo xxx T8 och en massa andra.

Och det här med "pengarna ska in" orkar jag inte gå in på. Skatter sänks och höjs hela tiden. Men i vissa konservativa hjärnor verkar flexibilitet saknas och tanken på förändring tycks omöjlig. Lustigt.
Ser att E-tron har man den svagaste Q5 som jämförelsebil och inte den mer lika, i prestanda, Q5-45. Så det är inte begränsat till Tesla. Hos andra märken är det väl dessutom än mer "fel" eftersom det där finns direkt jämförbara fossilbilar men man har ändå valt billigare varianter :shock:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
eriksoderholm skrev:
Intressant att det väcker sådana känslor. Om vi trots fyra artiklar och kontroll hos oberoende tjänstebilskunniga personer brustit i vår förmåga att förklara det här problemet ber jag förstås om ursäkt och i så fall kanske det vore på sin plats att ta upp de vanligast förekommande frågorna och påhoppen från er läsare i en artikel nästa vecka och svara på dem.

Just det här problemet finns inte i samma utsträckning hos något annat märke eftersom det bara är Tesla som inte har någon motsvarande bensin- eller dieselbil att jämföra med. Så enkelt är det. Att vi skulle spela på några fördomar eller avundsjuka håller jag inte alls med om, det är ett löjligt och felaktigt påhopp som dock inte är ovanligt att folk använder sig av när de är besvikna på mediebevakningen. Vi tittar dock på att göra en uppföljning med hur läget är för andra märken, men som sagt så finns inte det här problemet i samma utsträckning hos andra märken, om jag förstått saken rätt.

Sedan behöver vi inte blanda in vad auto motor & sport skriver eftersom det är en annan sajt.
Vad är problemet? Att det är för lågt förmånsvärde? P g a accelerationen? Är ni så kränkta och avundsjuka alltså?

Som sagt, kolla på Audi E-Tron, Volvo xxx T8 och en massa andra.

Och det här med "pengarna ska in" orkar jag inte gå in på. Skatter sänks och höjs hela tiden. Men i vissa konservativa hjärnor verkar flexibilitet saknas och tanken på förändring tycks omöjlig. Lustigt.
Ser att E-tron har man den svagaste Q5 som jämförelsebil och inte den mer lika, i prestanda, Q5-45. Så det är inte begränsat till Tesla. Hos andra märken är det väl dessutom än mer "fel" eftersom det där finns direkt jämförbara fossilbilar men man har ändå valt billigare varianter :shock:
Ska väl vara SQ5 egentligen?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Ska väl vara SQ5 egentligen?
e-Tron är 4.9m lång, Q5 är 4.66m lång. Nu är längden inte allt men den är väl kanske mer Q7 än Q5 ?

Kommande Q4 e-Tron blir 4.59m lång vilket matchar Q5 ganska bra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Ska väl vara SQ5 egentligen?
e-Tron är 4.9m lång, Q5 är 4.66m lång. Nu är längden inte allt men den är väl kanske mer Q7 än Q5 ?

Kommande Q4 e-Tron blir 4.59m lång vilket matchar Q5 ganska bra.

Ok, då bör jämförelsebilen bli den snabbaste Q7:an. Men det är det inte. Dock verkar de ha slutat sälja SQ7. 50 TDI, men den har bara 286 hästar och är mycket långsammare än E-Tron. (6,3s vs 5,7s)

Där har vi ett "PROBLEM" till Erik. Fast kanske inte lika stort då det gynnar en av era trogna annonsörer. ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Ok, då bör jämförelsebilen bli den snabbaste Q7:an. Men det är det inte. Dock verkar de ha slutat sälja SQ7. 50 TDI, men den har bara 286 hästar och är mycket långsammare än E-Tron. (6,3s vs 5,7s)

Där har vi ett "PROBLEM" till Erik. Fast kanske inte lika stort då det gynnar en av era trogna annonsörer. ;)
Och som jag skrev tidigare så har den Q7:an 8675 :- i förmånsvärde. 3200 :- mer än e-Tron. Men förhoppningsvis följer Erik mfl på Recharge upp detta med en ny artikel "Audi e-Tron är rekordbillig... Audi har dragit en rövare...".Jaguar i-Pace är rekordbillig.. Jaguar har dragit en rövare..". Många artiklar blir det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av nek0 »

Varför ska allt vara så krångligt i Sverige?
Varför ska man jämföra mer än med priset på bilarna. Det borde räcka. Då slipper man tjatet om vad som är premium modell och allt annat.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av ippii »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Ska väl vara SQ5 egentligen?
e-Tron är 4.9m lång, Q5 är 4.66m lång. Nu är längden inte allt men den är väl kanske mer Q7 än Q5 ?

Kommande Q4 e-Tron blir 4.59m lång vilket matchar Q5 ganska bra.

Ok, då bör jämförelsebilen bli den snabbaste Q7:an. Men det är det inte. Dock verkar de ha slutat sälja SQ7. 50 TDI, men den har bara 286 hästar och är mycket långsammare än E-Tron. (6,3s vs 5,7s)

Där har vi ett "PROBLEM" till Erik. Fast kanske inte lika stort då det gynnar en av era trogna annonsörer. ;)
De skriver säkert gärna en ny stor artikelserie: "Så här mycket kostar Audis rövare DIG..."

De kunde åtminstone lagt den här skiten bakom en betalvägg...
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Verdi

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Ok, då bör jämförelsebilen bli den snabbaste Q7:an. Men det är det inte. Dock verkar de ha slutat sälja SQ7. 50 TDI, men den har bara 286 hästar och är mycket långsammare än E-Tron. (6,3s vs 5,7s)

Där har vi ett "PROBLEM" till Erik. Fast kanske inte lika stort då det gynnar en av era trogna annonsörer. ;)
Och som jag skrev tidigare så har den Q7:an 8675 :- i förmånsvärde. 3200 :- mer än e-Tron. Men förhoppningsvis följer Erik mfl på Recharge upp detta med en ny artikel "Audi e-Tron är rekordbillig... Audi har dragit en rövare...".Jaguar i-Pace är rekordbillig.. Jaguar har dragit en rövare..". Många artiklar blir det.

Det är ju ett avdrag för att det är en elbil också. Så det kanske stämmer?

https://www.miljofordon.se/ekonomi/raba ... ansvaerde/

El- och laddhybridbilar, som kan laddas från elnätet, samt gasbilar (ej gasol) justeras först till en jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts förmånsvärdet ner med 40 procent, max 10 000 kronor. Detta gäller endast om bilen har ett nybilspris som är högre än närmast jämförbara bil.


Max 10 tusen är väl per år också? Alltså borde en e-tron ha minst 8675:- minus 833:- i förmån. Dvs 7842:-. Eller tänker jag fel?

Dessutom skiljer det inte jättemycket i pris mellan en bra utrustad Q7 och en dito E-Tron?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Max 10 tusen är väl per år också? Alltså borde en e-tron ha minst 8675:- minus 833:- i förmån. Dvs 7842:-. Eller tänker jag fel?
Kan stämma. I så fall "bara" 2400 kr fel, Model 3 låg väl 1700 kr fel enligt Recharge.

Men jag håller som sagt med nek0. Varför inte bara ta grundpriset - miljöbilsrabatt i % ? Då slipper vi denna debatt. Dessutom hade det varit bra för Tesla som är den som jag tycker drabbast hårdast av problematiken med Model 3 performance förhållandevis höga förmånsvärde. Gäller väl också Model X jämfört med e-Tron, i-Pace.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Max 10 tusen är väl per år också? Alltså borde en e-tron ha minst 8675:- minus 833:- i förmån. Dvs 7842:-. Eller tänker jag fel?
Kan stämma. I så fall "bara" 2400 kr fel, Model 3 låg väl 1700 kr fel enligt Recharge.

Men jag håller som sagt med nek0. Varför inte bara ta grundpriset - miljöbilsrabatt i % ? Då slipper vi denna debatt. Dessutom hade det varit bra för Tesla som är den som jag tycker drabbast hårdast av problematiken med Model 3 performance förhållandevis höga förmånsvärde. Gäller väl också Model X jämfört med e-Tron, i-Pace.
Det är faktiskt ingen generell "miljöbilsrabatt" även om man kan tro det så det där fungerar inte. Antar t ex att Model 3 Performance i princip inte får någon nedsättning av förmånsvärdet alls eftersom den är billigare än jämförbara bilar?

Det är ju enbart den "fördyring" mot en jämförbar bil man ska bli "kompenserad" för.

Vore ju t ex katastrof för förmånsvärdet om man började jämföra Model S med BMW 760, Mercedes S63AMG och Audi S8. :lol:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Max 10 tusen är väl per år också? Alltså borde en e-tron ha minst 8675:- minus 833:- i förmån. Dvs 7842:-. Eller tänker jag fel?
Kan stämma. I så fall "bara" 2400 kr fel, Model 3 låg väl 1700 kr fel enligt Recharge.

Men jag håller som sagt med nek0. Varför inte bara ta grundpriset - miljöbilsrabatt i % ? Då slipper vi denna debatt. Dessutom hade det varit bra för Tesla som är den som jag tycker drabbast hårdast av problematiken med Model 3 performance förhållandevis höga förmånsvärde. Gäller väl också Model X jämfört med e-Tron, i-Pace.
Det är faktiskt ingen generell "miljöbilsrabatt" även om man kan tro det så det där fungerar inte. Antar t ex att Model 3 Performance i princip inte får någon nedsättning av förmånsvärdet alls eftersom den är billigare än jämförbara bilar?

Det är ju enbart den "fördyring" mot en jämförbar bil man ska bli "kompenserad" för.

Vore ju t ex katastrof för förmånsvärdet om man började jämföra Model S med BMW 760, Mercedes S63AMG och Audi S8. :lol:
Men vad är problemet? Om man bestämmer att avgasbilarna ska beskattas med 5% av priset och elbilarna med 2,5% . Då blir det inget tjafs alla vet i förväg vad som gäller och väljer vad de ska köpa
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av kenny »

Verdi skrev:
eriksoderholm skrev:
Intressant att det väcker sådana känslor. Om vi trots fyra artiklar och kontroll hos oberoende tjänstebilskunniga personer brustit i vår förmåga att förklara det här problemet ber jag förstås om ursäkt och i så fall kanske det vore på sin plats att ta upp de vanligast förekommande frågorna och påhoppen från er läsare i en artikel nästa vecka och svara på dem.

Just det här problemet finns inte i samma utsträckning hos något annat märke eftersom det bara är Tesla som inte har någon motsvarande bensin- eller dieselbil att jämföra med. Så enkelt är det. Att vi skulle spela på några fördomar eller avundsjuka håller jag inte alls med om, det är ett löjligt och felaktigt påhopp som dock inte är ovanligt att folk använder sig av när de är besvikna på mediebevakningen. Vi tittar dock på att göra en uppföljning med hur läget är för andra märken, men som sagt så finns inte det här problemet i samma utsträckning hos andra märken, om jag förstått saken rätt.

Sedan behöver vi inte blanda in vad auto motor & sport skriver eftersom det är en annan sajt.
Vad är problemet? Att det är för lågt förmånsvärde? P g a accelerationen? Är ni så kränkta och avundsjuka alltså?

Som sagt, kolla på Audi E-Tron, Volvo xxx T8 och en massa andra.

Och det här med "pengarna ska in" orkar jag inte gå in på. Skatter sänks och höjs hela tiden. Men i vissa konservativa hjärnor verkar flexibilitet saknas och tanken på förändring tycks omöjlig. Lustigt.
Jag är benägen att hålla med Verdi här. För mig handlar det inte så mycket om ifall man tycker att ni har gjort felaktiga beräkningar eller man tycker att ni ger er på Tesla orättvist osv. För mig handlar det också om vad ert problem är, vad är er intention med artikeln? Eftersom ni väljer att yttrycka er med negativt laddade begrepp som "skatteverkets miss", "Tesla har dragit en rövare" så laddar ni ju hela artikeln med en åsikt kring att något är fel och det bör justeras. Eftersom ni sedan pekar på förmånsvärdet så läser jag in det som att er intention/åsikt är att förmånsvärdet bör höjas på Teslor. Vidare läser jag det då som att er intention är att försämra förutsättningarna för att människor ska välja en elbil och förbättra förutsättningarna för att dom ska välja en fossilbil. Subventioneringen av förmånsvärdet bygger ju på premissen "elbilar är bättre för miljön men dyrare i inköp, så vi subventionerar beskattningen för att främja försäljningen". Att ni väljer att ta denna vinklingen när vi står inför miljöproblem som i förlängningen också kan tänkas bli/redan är ett folkhälsoproblem också är ju helt absurt.

Och sen att hänga upp det på hästkrafter är ju också sjukt ur mitt perspektiv. Jag har valt en Tesla för att det är en elbil, inte för att den har många hästkrafter, och det faktum att jag KAN välja en Tesla är för att Skatteverket har satt förmånsvärdet som dom gjort. Detta har ni alltså ett problem med? Ni ser hellre att jag hade kört en fossilbil eller?

Så ja, jag undrar också, vad är problemet här? Är det att ni inte vill se en ökad försäljning av elbilar, eller är det att det stör er att det kör omkring egenföretagare som "plockar ut fina bilar för billigt"? Eller är det något annat ni försöker få sagt?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av tor-ake »

Finns ju en lösning på denna typiskt svenska avundsjuka och millimeterrättvisa, och det är att Tesla skickar ut en mjukvarupatch till alla tjänstebilar så att de får exakt samma prestanda som Volvos minsta diesel.

Jag tar gärna en nedgradering till 0-100 på 10 sekunder mot ett förmånsvärde som är 1000kr lägre. Allt annat på bilen oförändrat så klart.

EDIT 12 sekunder/0-100 är Volvos snikdiesel D2. Sh*t pommesfrites, det måste vara optimalt för att undvika avundsjuka! Trodde inte det fortfarande fanns så långsamma personbilar :-o
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Skatteverkets miss/ förmånsvärde granskning

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Men vad är problemet? Om man bestämmer att avgasbilarna ska beskattas med 5% av priset och elbilarna med 2,5% . Då blir det inget tjafs alla vet i förväg vad som gäller och väljer vad de ska köpa
Förhoppningsvis tar Recharge upp detta i en kommande artikel. För ingen kan väl vara emot denna lösning ?

Då kanske man kan ta en Y performance när det är dags för byte :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar