Jag är benägen att hålla med Verdi här. För mig handlar det inte så mycket om ifall man tycker att ni har gjort felaktiga beräkningar eller man tycker att ni ger er på Tesla orättvist osv. För mig handlar det också om vad ert problem är, vad är er intention med artikeln? Eftersom ni väljer att yttrycka er med negativt laddade begrepp som "skatteverkets miss", "Tesla har dragit en rövare" så laddar ni ju hela artikeln med en åsikt kring att något är fel och det bör justeras. Eftersom ni sedan pekar på förmånsvärdet så läser jag in det som att er intention/åsikt är att förmånsvärdet bör höjas på Teslor. Vidare läser jag det då som att er intention är att försämra förutsättningarna för att människor ska välja en elbil och förbättra förutsättningarna för att dom ska välja en fossilbil. Subventioneringen av förmånsvärdet bygger ju på premissen "elbilar är bättre för miljön men dyrare i inköp, så vi subventionerar beskattningen för att främja försäljningen". Att ni väljer att ta denna vinklingen när vi står inför miljöproblem som i förlängningen också kan tänkas bli/redan är ett folkhälsoproblem också är ju helt absurt.Verdi skrev:Vad är problemet? Att det är för lågt förmånsvärde? P g a accelerationen? Är ni så kränkta och avundsjuka alltså?eriksoderholm skrev:Intressant att det väcker sådana känslor. Om vi trots fyra artiklar och kontroll hos oberoende tjänstebilskunniga personer brustit i vår förmåga att förklara det här problemet ber jag förstås om ursäkt och i så fall kanske det vore på sin plats att ta upp de vanligast förekommande frågorna och påhoppen från er läsare i en artikel nästa vecka och svara på dem.
Just det här problemet finns inte i samma utsträckning hos något annat märke eftersom det bara är Tesla som inte har någon motsvarande bensin- eller dieselbil att jämföra med. Så enkelt är det. Att vi skulle spela på några fördomar eller avundsjuka håller jag inte alls med om, det är ett löjligt och felaktigt påhopp som dock inte är ovanligt att folk använder sig av när de är besvikna på mediebevakningen. Vi tittar dock på att göra en uppföljning med hur läget är för andra märken, men som sagt så finns inte det här problemet i samma utsträckning hos andra märken, om jag förstått saken rätt.
Sedan behöver vi inte blanda in vad auto motor & sport skriver eftersom det är en annan sajt.
Som sagt, kolla på Audi E-Tron, Volvo xxx T8 och en massa andra.
Och det här med "pengarna ska in" orkar jag inte gå in på. Skatter sänks och höjs hela tiden. Men i vissa konservativa hjärnor verkar flexibilitet saknas och tanken på förändring tycks omöjlig. Lustigt.
Och sen att hänga upp det på hästkrafter är ju också sjukt ur mitt perspektiv. Jag har valt en Tesla för att det är en elbil, inte för att den har många hästkrafter, och det faktum att jag KAN välja en Tesla är för att Skatteverket har satt förmånsvärdet som dom gjort. Detta har ni alltså ett problem med? Ni ser hellre att jag hade kört en fossilbil eller?
Så ja, jag undrar också, vad är problemet här? Är det att ni inte vill se en ökad försäljning av elbilar, eller är det att det stör er att det kör omkring egenföretagare som "plockar ut fina bilar för billigt"? Eller är det något annat ni försöker få sagt?