Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Oktavos skrev:
trvmbk skrev:
Nu innan jag bestämt mig för vilken laddstolpe jag ska ha så laddar jag i garaget direkt från inkommande 3-fas. Jag har 16A. Hur mycket hade ni vågat ställa upp bilens laddning på.
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.

Det är helt ny el dragen i huset sedan renovering under åren 09-13.
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
den ser ut att kunna mycket, kan användas som stationär eller ta med sig och
har väldigt mycket tillbehör.
Egen inbyggd jordfelsbrytare, Juice Booster heter den.
Kanske finns någon på forumet som redan har den och kan ge lite tips.
Det är ju imponerande hur många adaptrar det finns, men ska alla köpas in då lär väl priset sluta upp mot 30 000:-

Skillnaden mot en stationär laddbox är att du inte har något skydd på nätsidan innan Juice Booster klumpen, kontakten som sätts i väggen är utan kontroll. Och så kan du inte styra laddningen med belastningsvakt för huset eller lastdela för fler elbilar.

Som reseladdare måste den vara perfekt men dyr. De allra flesta elbilsförare jag pratat med använder nästan bara typ 2 sladden i praktiken. Alternativt schuko eller röd 3-fas i Sverige.
Adaptrar.JPG
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Oktavos »

Off Grid Byggaren skrev:
Oktavos skrev:
trvmbk skrev:
Nu innan jag bestämt mig för vilken laddstolpe jag ska ha så laddar jag i garaget direkt från inkommande 3-fas. Jag har 16A. Hur mycket hade ni vågat ställa upp bilens laddning på.
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.

Det är helt ny el dragen i huset sedan renovering under åren 09-13.
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
den ser ut att kunna mycket, kan användas som stationär eller ta med sig och
har väldigt mycket tillbehör.
Egen inbyggd jordfelsbrytare, Juice Booster heter den.
Kanske finns någon på forumet som redan har den och kan ge lite tips.
Det är ju imponerande hur många adaptrar det finns, men ska alla köpas in då lär väl priset sluta upp mot 30 000:-

Skillnaden mot en stationär laddbox är att du inte har något skydd på nätsidan innan Juice Booster klumpen, kontakten som sätts i väggen är utan kontroll. Och så kan du inte styra laddningen med belastningsvakt för huset eller lastdela för fler elbilar.

Som reseladdare måste den vara perfekt men dyr. De allra flesta elbilsförare jag pratat med använder nästan bara typ 2 sladden i praktiken. Alternativt schuko eller röd 3-fas i Sverige.
Adaptrar.JPG
Så det räcker alltså inte med att den har en egen jordfelsbrytare eller att den kan känna av vad för ström som är lämpligt att ta ut ifrån uttaget då?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av fth »

Oktavos skrev:
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
Om man jämför med gamla UMC som stöder både enfas och trefas så får man väldigt lite ny funktionalitet för en väldig massa pengar.

Om man jämför med nya UMC så kan det dock vara ett alternativ för att kunna ladda trefas på resande fot.

Jag tycker själv den verkar trevlig och väl genomtänkt, men jag har inte kunnat motivera att köpa den till det priset, den skulle behöva kosta typ hälften för att bli intressant, det kanske kommer billigare varianter i framtiden.

Det som man egentligen skulle vilja ha är en "universal-CCS-konverterare", en manick i samma storlek som Juice-boostern som tar in i princip vad som helst i ena änden och skickar ut DC via CCS i andra änden med minimala förluster, då kringgår man ju alla begränsningar i bilens AC-laddare och kan t.ex. ladda på 63A CEE-uttag (inte helt ovanliga i Sverige) med full effekt.

Det kanske också kommer i framtiden, det borde väl inte vara rocket science att konstruera?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Oktavos »

fth skrev:
Oktavos skrev:
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
Om man jämför med gamla UMC som stöder både enfas och trefas så får man väldigt lite ny funktionalitet för en väldig massa pengar.

Om man jämför med nya UMC så kan det dock vara ett alternativ för att kunna ladda trefas på resande fot.

Jag tycker själv den verkar trevlig och väl genomtänkt, men jag har inte kunnat motivera att köpa den till det priset, den skulle behöva kosta typ hälften för att bli intressant, det kanske kommer billigare varianter i framtiden.

Det som man egentligen skulle vilja ha är en "universal-CCS-konverterare", en manick i samma storlek som Juice-boostern som tar in i princip vad som helst i ena änden och skickar ut DC via CCS i andra änden med minimala förluster, då kringgår man ju alla begränsningar i bilens AC-laddare och kan t.ex. ladda på 63A CEE-uttag (inte helt ovanliga i Sverige) med full effekt.

Det kanske också kommer i framtiden, det borde väl inte vara rocket science att konstruera?

/fth
Det är sant att den kostar, men det kostar också att köpa en laddare att hänga på väggen och särskilt att få den inkopplad.
Jag tänker att man kan ha den till allt, och då kanske man kan motivera priset, lite i alla fall :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Oktavos skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Oktavos skrev:
trvmbk skrev:
Nu innan jag bestämt mig för vilken laddstolpe jag ska ha så laddar jag i garaget direkt från inkommande 3-fas. Jag har 16A. Hur mycket hade ni vågat ställa upp bilens laddning på.
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.

Det är helt ny el dragen i huset sedan renovering under åren 09-13.
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
den ser ut att kunna mycket, kan användas som stationär eller ta med sig och
har väldigt mycket tillbehör.
Egen inbyggd jordfelsbrytare, Juice Booster heter den.
Kanske finns någon på forumet som redan har den och kan ge lite tips.
Det är ju imponerande hur många adaptrar det finns, men ska alla köpas in då lär väl priset sluta upp mot 30 000:-

Skillnaden mot en stationär laddbox är att du inte har något skydd på nätsidan innan Juice Booster klumpen, kontakten som sätts i väggen är utan kontroll. Och så kan du inte styra laddningen med belastningsvakt för huset eller lastdela för fler elbilar.

Som reseladdare måste den vara perfekt men dyr. De allra flesta elbilsförare jag pratat med använder nästan bara typ 2 sladden i praktiken. Alternativt schuko eller röd 3-fas i Sverige.
Bilagan Adaptrar.JPG finns inte längre
Så det räcker alltså inte med att den har en egen jordfelsbrytare eller att den kan känna av vad för ström som är lämpligt att ta ut ifrån uttaget då?
Det räcker ofta och ger en mycket bra elsäkerhet för själva elbilen. Det som blir snäppet säkrare med wallbox är att även den anslutningen i eluttaget mot fasta elinstallationen övervakas och skyddas med jordfelsbrytaren.
En dålig elanslutning i de röda CEE-uttagen kan ställa till problem.
IMG_20181224_093902.jpg
IMG_20181224_093916.jpg
Steffe
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 jun 2019 19:27

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Steffe »

Fick det här mailet från Naturvårdsverket nyss.

Den 18:onde beslutades det i riksdagen att återinföra Ladda-hemma-stödet och Klimatklivet.
Vi har ännu inte mottagit ett regleringsbrev eller förordning så i nuläget har vi tyvärr inge mer information.

Våran sida kommer uppdateras så fort vi mottagit ett regelverk.

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -elfordon/


Med vänliga hälsningar Naturvårdsverket Kundtjänst

Kanske inte hamnade i rätt tråd men det är en bra nyhet i alla fall
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Oktavos skrev:
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
Om man jämför med gamla UMC som stöder både enfas och trefas så får man väldigt lite ny funktionalitet för en väldig massa pengar.

Om man jämför med nya UMC så kan det dock vara ett alternativ för att kunna ladda trefas på resande fot.

Jag tycker själv den verkar trevlig och väl genomtänkt, men jag har inte kunnat motivera att köpa den till det priset, den skulle behöva kosta typ hälften för att bli intressant, det kanske kommer billigare varianter i framtiden.

Det som man egentligen skulle vilja ha är en "universal-CCS-konverterare", en manick i samma storlek som Juice-boostern som tar in i princip vad som helst i ena änden och skickar ut DC via CCS i andra änden med minimala förluster, då kringgår man ju alla begränsningar i bilens AC-laddare och kan t.ex. ladda på 63A CEE-uttag (inte helt ovanliga i Sverige) med full effekt.

Det kanske också kommer i framtiden, det borde väl inte vara rocket science att konstruera?

/fth
Att klämma in allt som behövs för att göra om flera kW växelström till likström i en så liten dosa lär inte
gå hur man än gör, det skulle framförallt kräva en verkningsgrad på i princip 100%, men visst vite det najs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar