Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

threethree
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2019 13:08

Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av threethree »

Det blev till slut en beställning, hittade en LR RWD som hoppade fram som lagerbil och var tvungen att slå till...!

Jag har letat runt efter vinterdäck så att jag har en uppfattning om pris/utbud inför vintern. Jag är inte särskilt erfaren kring detta med däck/fälgar etc så har lite funderingar. Det verkar väldigt svårt att hitta återförsäljare som har något större utbud av fälgar + däck som passar M3, iaf vad jag lyckats se. Enda stället jag hittat hittils är megahjul.com som andra rekommenderat i tidigare trådar. Finns det några tips på bra återförsäljare i Sverige som har vettiga priser + utbud? Jag känner spontant att jag vill lägga så lite pengar som möjligt på framför allt fälgarna då det är på sommaren jag känner att utseendet är viktigare!

Kan jag ta dimensionerna (235/45R18) och gå med dessa till en däckverkstad och fråga enbart efter dem, eller bör man tänka på något mer när det är just en Tesla M3?

På megahjul lägger de per automatik med 4x däcktryckssensor i kundvagnen som höjer priset rejält, detta finns väll redan på bilen?

Andra saker att tänka på vid val av fälg? Material?
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av PeteAstro »

Mycket nöjd med mina 18 tum PH Turbin i svart från Megahjul. Jag flyttade originalsommardäcken till dessa och köper vinterhjul till aerofälgarna senare. Du behöver sensorerna, de sitter på på hjulen.
9B55D220-A08F-4567-8E2F-CD54DAE3A738.jpeg
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av Delpiero »

PeteAstro skrev:
Mycket nöjd med mina 18 tum PH Turbin i svart från Megahjul. Jag flyttade originalsommardäcken till dessa och köper vinterhjul till aerofälgarna senare. Du behöver sensorerna, de sitter på på hjulen.
Snyggt!

Vad kostade detta totalt, då är det alltså fälgar samt sensorer du köpt?

Jag personligen har lite svårt för att det är en udda logo i mitten på fälgen.
Vad gör man för att få dit en Tesla logo? Finns det brickor för det?
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av Antti V »

PeteAstro skrev:
Mycket nöjd med mina 18 tum PH Turbin i svart från Megahjul. Jag flyttade originalsommardäcken till dessa och köper vinterhjul till aerofälgarna senare. Du behöver sensorerna, de sitter på på hjulen.
Jäkligt snygga.. Jag har funderat på att köpa likadana fast jag vill ha silver..
Kommer göra som Du, lägga över sommardäcken på de nya fälgarna och köpa vinterdäck till aero-fälgarna.
Mycket snyggt!
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av PeteAstro »

Tack!

Jag köpte fälgar, sensorer och svarta bultar (teslas original passar inte) för ca 8600 SEK ink norsk moms, tull och frakt (dyr frakt, typ 1700 kr).

Det går att hitta dekaler att sätta på centrumbrickan med valfri färg på Teslaloggan på bl.a eBay m.fl men jag har inte hunnit fixa det ännu.

Mina fälgar är PH turbin, det finns ZAX turbin också men det verkar som om PH klarar mer vikt...och fanns i svart.
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av Nico »

Måste man ha dessa sensorer? Många bäckar små
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av Snap02 »

PeteAstro skrev:
Mycket nöjd med mina 18 tum PH Turbin i svart från Megahjul. Jag flyttade originalsommardäcken till dessa och köper vinterhjul till aerofälgarna senare. Du behöver sensorerna, de sitter på på hjulen.
Tog du samma storlek fram o bak på nya fälgarna? Passar sommardäcken orginal på 18 tummen ?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av Jeppe_E »

Nico skrev:
Måste man ha dessa sensorer? Många bäckar små
Nej, det måste man inte om man står ut med att man har en varning på displayen hela tiden ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
uppsalatesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jun 2019 20:57

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av uppsalatesla »

Tesla-Björn visar på att det lönar sig att välja bra grejer iaf....

Solid Black Model 3 LR AWD, svart interiör
threethree
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2019 13:08

Re: Vinterdäck + fälg till M3 LR RWD

Inlägg av threethree »

Tack för bra svar, megahjul verkar vara ledande i norden iaf, såg att de hade en del erbjudanden just nu, kanske slår till!
Skriv svar