Stackare! Jag liiiiider verkligen med dig.Jeppe_E skrev:Volvo XC60 2011 - Så Model 3 blev ett riktigt nerköp.
Bil innan Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Bil innan Model 3
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Bil innan Model 3
Volvo V60 D4 VEA aut 2014
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bil innan Model 3
Nissan Murano 2012 diesel - det var skönt att bli av med den sista avgasbilen. Vår andra bil är redan en Nissan Leaf så nu är man nästan aldrig på en bensinstation.
Re: Bil innan Model 3
En black deap pearl metallic VW CC 2.0 TDI 4 AWD Bluemotion. Årsmodell 2013. Paket: Premium och Exclusive.
Jag saknar verkligen premiumkänslan, med alla småfinesser som man tog för givet, och extra ljudisoleringen mot yttermiljön, men körglädjen och väghållningen är så mycket roligare och bättre i 3:an.
Jag har kvar min reservbil, min första bil. En grön skoda Felicia pickup med dragkrok. Den släpper jag aldrig.
Jag saknar verkligen premiumkänslan, med alla småfinesser som man tog för givet, och extra ljudisoleringen mot yttermiljön, men körglädjen och väghållningen är så mycket roligare och bättre i 3:an.
Jag har kvar min reservbil, min första bil. En grön skoda Felicia pickup med dragkrok. Den släpper jag aldrig.
Re: Bil innan Model 3
Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
Bil innan Model 3
Och? En iPhone är inte billigare än en Nokia 3310 heller, ändå väljer få en knappmobil idag. Utveckligen går framåt.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
I mitt fall räknar jag med att min M3P för ~700 kommer kosta ungefär som en ny avgas-Volvo(likt den jag hade) för ~400. Och då får jag betydligt mycket mer för pengarna med Teslan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bil innan Model 3
Jo du jag vet att du får för du är speciell på detta forumet. Jag ifrågasätter inte Tesla eller Teslas värde. Det jag säger är att de flesta höjer sin bilkostnad fast några här envisas med att påstå att det blir mycket billigare med M3 . Ingen har påstått att en fossilbil för 500k kr eller 900k kr är billigaretaliz skrev:Och? En iPhone är inte billigare än en Nokia 3310 heller, ändå väljer få en knappmobil idag. Utveckligen går framåt.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
I mitt fall räknar jag med att min M3P för ~700 kommer kosta ungefär som en ny avgas-Volvo(likt den jag hade) för ~400. Och då får jag betydligt mycket mer för pengarna med Teslan.
Re: Bil innan Model 3
Jag är nog inte mer "speciell" än du.nek0 skrev:Jo du jag vet att du får för du är speciell på detta forumet. Jag ifrågasätter inte Tesla eller Teslas värde. Det jag säger är att de flesta höjer sin bilkostnad fast några här envisas med att påstå att det blir mycket billigare med M3 . Ingen har påstått att en fossilbil för 500k kr eller 900k kr är billigaretaliz skrev:Och? En iPhone är inte billigare än en Nokia 3310 heller, ändå väljer få en knappmobil idag. Utveckligen går framåt.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
I mitt fall räknar jag med att min M3P för ~700 kommer kosta ungefär som en ny avgas-Volvo(likt den jag hade) för ~400. Och då får jag betydligt mycket mer för pengarna med Teslan.
Det ena utesluter inte det andra. Väldigt många leasar och/eller kör långt, och då kan det i många fall leda till att det just blir billigare med en Model 3. Trots att tidigare bil hade betydligt lägre inköpspris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bil innan Model 3
Nej.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bil innan Model 3
Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?Jeppe_E skrev:Nej.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Re: Bil innan Model 3
Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken för 500tkr.
Edit: glömde priset på Volvo
Edit: glömde priset på Volvo
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bil innan Model 3
Jo jag påstår inte heller att det är billigare med premium bilar . Det jag säger är att en M3 ska jämföras med en BMW 3 serie, inte med en BMW m3 för att de flesta som idag köper Tesla M3 aldrig skulle köpa en BMW m3. Hur många BMW m3 ägare har bytt den mot en Tesla M3?[JM] skrev:Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken.
Re: Bil innan Model 3
Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.nek0 skrev:Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?Jeppe_E skrev:Nej.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bil innan Model 3
Du missar ju helt att Tesla, precis som BMW, har ett stort spann på modeller inom sin respektive 3-serie.nek0 skrev:Jo jag påstår inte heller att det är billigare med premium bilar . Det jag säger är att en M3 ska jämföras med en BMW 3 serie, inte med en BMW m3 för att de flesta som idag köper Tesla M3 aldrig skulle köpa en BMW m3. Hur många BMW m3 ägare har bytt den mot en Tesla M3?[JM] skrev:Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken.
Model 3 SR kan jämföras med en entry level 3-serie. Typ 316, 318...
Model 3 LR kan jämföras med 325, 330 osv.
Model 3 Performance med BMW M3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bil innan Model 3
Ok du jämför en suv med en sedan. Visst så kan man också göra. Kolla första 5 sidorna i tråden hur många premium bilar ser du?Jeppe_E skrev:Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.nek0 skrev:Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?Jeppe_E skrev:Nej.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Re: Bil innan Model 3
Massor... BMW, Audi, Mercedes, Volvo osv.nek0 skrev:Ok du jämför en suv med en sedan. Visst så kan man också göra. Kolla första 5 sidorna i tråden hur många premium bilar ser du?Jeppe_E skrev:Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.nek0 skrev:Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?Jeppe_E skrev:Nej.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bil innan Model 3
Jag kanske har missat men kan du visa mig var har man jämfört TCO BMW 316 mot Tesla M3?Legato skrev:Du missar ju helt att Tesla, precis som BMW, har ett stort spann på modeller inom sin respektive 3-serie.nek0 skrev:Jo jag påstår inte heller att det är billigare med premium bilar . Det jag säger är att en M3 ska jämföras med en BMW 3 serie, inte med en BMW m3 för att de flesta som idag köper Tesla M3 aldrig skulle köpa en BMW m3. Hur många BMW m3 ägare har bytt den mot en Tesla M3?[JM] skrev:Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken.
Model 3 SR kan jämföras med en entry level 3-serie. Typ 316, 318...
Model 3 LR kan jämföras med 325, 330 osv.
Model 3 Performance med BMW M3.
Re: Bil innan Model 3
Det är ju väldigt olika beroende på om man tar den som tjänstebil på egna firman eller betalar privat.
Om man ska ha den 3 år eller 6 år.
Vad man tror restvärdet är efter 3 eller 6 år.
Om man ska ha den 3 år eller 6 år.
Vad man tror restvärdet är efter 3 eller 6 år.
Re: Bil innan Model 3
Har ingen aning om vart du försöker komma.nek0 skrev:Jag kanske har missat men kan du visa mig var har man jämfört TCO BMW 316 mot Tesla M3?Legato skrev:Du missar ju helt att Tesla, precis som BMW, har ett stort spann på modeller inom sin respektive 3-serie.nek0 skrev:Jo jag påstår inte heller att det är billigare med premium bilar . Det jag säger är att en M3 ska jämföras med en BMW 3 serie, inte med en BMW m3 för att de flesta som idag köper Tesla M3 aldrig skulle köpa en BMW m3. Hur många BMW m3 ägare har bytt den mot en Tesla M3?[JM] skrev:Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken.
Model 3 SR kan jämföras med en entry level 3-serie. Typ 316, 318...
Model 3 LR kan jämföras med 325, 330 osv.
Model 3 Performance med BMW M3.
Tesla har positionerat Model 3 i "small luxury sedans" och det är i den kategorin bilen jämförs i princip all statistik och journalistik.
Det är alltså BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS, Alfa Giulia, Jaguar XE, Volvo S60 osv.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bil innan Model 3
Saab 9-5 Aero kombi x 3 - BMW 320D touring 2012 - BMW 320D touring m-sport 2016.
Har nu en LR RWD (privat) som för mig har lägre TCO än en ny 320D.
Och det i sig är ju helt galet mtp hur mkt bättre och roligare den totala ägarupplevelsen är med Teslan.
BMW kommer ha problem med att sätta ut en reell konkurrent till Model 3 på marknaden utan att den egna fossiltillverkningen tar ordentligt med stryk...
Har nu en LR RWD (privat) som för mig har lägre TCO än en ny 320D.
Och det i sig är ju helt galet mtp hur mkt bättre och roligare den totala ägarupplevelsen är med Teslan.
BMW kommer ha problem med att sätta ut en reell konkurrent till Model 3 på marknaden utan att den egna fossiltillverkningen tar ordentligt med stryk...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Bil innan Model 3
Ok min model 3 vart dyrare än min tidigare model 3, trots sämre utrustning på denna (saknar metallic och NoA mm)nek0 skrev:Ok du jämför en suv med en sedan. Visst så kan man också göra. Kolla första 5 sidorna i tråden hur många premium bilar ser du?Jeppe_E skrev:Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.nek0 skrev:Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?Jeppe_E skrev:Nej.nek0 skrev:Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Bil innan Model 3
Tur för dig att du inte fastnade för i-Pace i USA, då hade du fått betala det dubbla i SverigePontus skrev:Ok min model 3 vart dyrare än min tidigare model 3, trots sämre utrustning på denna (saknar metallic och NoA mm)nek0 skrev:Ok du jämför en suv med en sedan. Visst så kan man också göra. Kolla första 5 sidorna i tråden hur många premium bilar ser du?Jeppe_E skrev:Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.nek0 skrev:Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?Jeppe_E skrev:
Nej.
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- MrStarhouse
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
- Ort: Örebro