Bil innan Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Bil innan Model 3
Min din Skoda superb räknas väl som premium enligt dig?
Hur går det med ditt tesla köp? Du sa att du hade bokat av den 3 gånger. Hur lång tid tog det att få tillbaka insatsen alla gånger?
Har du bokat den för 4 gången eller bokat av den igen?
Jag själv kommer från (finare)bilar, alltid kunnat kosta på mig det på firman men dom senaste har jag knappt behållit i två år.
Själv lite förvånad över vissas bilar innan, men samtidigt tesla är inte så fasligt dyr nu som tex s o x är. Många har nog råd med en tesla 3 särkilt om man räknar på den totala kostnaden såsom drivmedel, skatter etc.
Min senaste bil var en tiguan -240 r line med allt utom trailer assist. Feta 21 tums susuki fälgar. Listpriset låg på 470000. Bilen innan var en ny bil oxå BMW 120-D mes m paket o automat.
Bara automatlådan kostade en slant det slipper man med tesla.bmw -15 kostade 345 om jag minns rätt.
Nu har man vant sig med teslas inredning o tycker den är fin, men på tex finare bmw eller Lexus så är interiören mer exklusivt gjord, men jag upplever tesla som bättre idag (inte kvalitetsmässigt ) utan modern o clean.
Dom andra märkena ser skitgamla ut.
Det som skiljer tesla från dom andra bilarna är drivlinan, du åker så skönt o mjukt om du vill, inga höga motorljud eller växlar som smäller i o gungar till bilen när den växlar.
Bilen bara typ flyger fram Som i ett vacuum.
Att sätta sig i en fossil bil går bra, men kör man den så känns drivlinan hopplöst gammal.
Men gillar man motorer som låter, växlar som känns som en spark i arslet när dom går i så är tesla som filmjölk i stället. Flyter fram ( ibland i tsunami fart)
Däremot har jag alltid undvikit dom fetare motorerna pga förmånsvärdet.
Min tiguan 240 hade 240 hästar gjorde 0-100 på 6,5 Sekunder. Den fick ett förmånsvärde av skatteverket på 6200 i månaden. Min tesla LR har typ 3800.
Nu när priset diffar 45000 så känns det segt att välja bort p men jag valde elbil för ekonomin skull.
Hade förut månadskostnader på 8-10000 per månad idag inte ens hälften.
Jag brukar säga, jag har inte råd att INTE åka tesla.
Hur går det med ditt tesla köp? Du sa att du hade bokat av den 3 gånger. Hur lång tid tog det att få tillbaka insatsen alla gånger?
Har du bokat den för 4 gången eller bokat av den igen?
Jag själv kommer från (finare)bilar, alltid kunnat kosta på mig det på firman men dom senaste har jag knappt behållit i två år.
Själv lite förvånad över vissas bilar innan, men samtidigt tesla är inte så fasligt dyr nu som tex s o x är. Många har nog råd med en tesla 3 särkilt om man räknar på den totala kostnaden såsom drivmedel, skatter etc.
Min senaste bil var en tiguan -240 r line med allt utom trailer assist. Feta 21 tums susuki fälgar. Listpriset låg på 470000. Bilen innan var en ny bil oxå BMW 120-D mes m paket o automat.
Bara automatlådan kostade en slant det slipper man med tesla.bmw -15 kostade 345 om jag minns rätt.
Nu har man vant sig med teslas inredning o tycker den är fin, men på tex finare bmw eller Lexus så är interiören mer exklusivt gjord, men jag upplever tesla som bättre idag (inte kvalitetsmässigt ) utan modern o clean.
Dom andra märkena ser skitgamla ut.
Det som skiljer tesla från dom andra bilarna är drivlinan, du åker så skönt o mjukt om du vill, inga höga motorljud eller växlar som smäller i o gungar till bilen när den växlar.
Bilen bara typ flyger fram Som i ett vacuum.
Att sätta sig i en fossil bil går bra, men kör man den så känns drivlinan hopplöst gammal.
Men gillar man motorer som låter, växlar som känns som en spark i arslet när dom går i så är tesla som filmjölk i stället. Flyter fram ( ibland i tsunami fart)
Däremot har jag alltid undvikit dom fetare motorerna pga förmånsvärdet.
Min tiguan 240 hade 240 hästar gjorde 0-100 på 6,5 Sekunder. Den fick ett förmånsvärde av skatteverket på 6200 i månaden. Min tesla LR har typ 3800.
Nu när priset diffar 45000 så känns det segt att välja bort p men jag valde elbil för ekonomin skull.
Hade förut månadskostnader på 8-10000 per månad idag inte ens hälften.
Jag brukar säga, jag har inte råd att INTE åka tesla.
Bil innan Model 3
Började 1995 när kk var flångnytt med:
-83 Opel kadett 1.2L 4-växlad låda som man trodde skulle hoppa ur bilen i motorvägsfart.
Bytte 1998 till en -95 Mazda 626 2.0i manuell, kändes som en sportbil i jämförelse med kadetten.
2001 fick jag första barnet och köpte en ny Skoda Octavia kombi 2.0tdi 150hk 4x4 manuell (som chippades till 190hk), Laurin&Klement ed. Härifrån och framåt blev det förmånsbilar på firman.
2008 Kom en -06 Titan (Nissan) i mitt liv! 5,7L Hemi V8 med 300hk, sjukt skön bil med 3000kg på kroken. Inte så farligt törstig som man kan tro, körde den på 1,1K/mil Nacka-Rimbo när min nuvarande sambo bodde där.
Som mest 1,8L/mil samma väg men med pjäxan i pannrummet.
Bytte avgassystem och dämpare men annars var den pigg nog som köptes.
Sen byttes den ut pga att soppakontot vuxit tråkigt mycket.
2010 Blev det en -09 Audi A4 2.0tdi 180hk quattro kombi som rullade på ett gäng år. Hängde med länge men kändes som den skulle bli dyr runt hörnet när mätaren slog om till 23000mil.
2017 var det dags för lite nyare transport och en -16 Passat 2.0tdi automat 4Motion 190hk kom i min ägo. Tyst och skön bil att glida fram i, dock lite väl mycket body roll för min smak.
Passaten köptes trots att jag stod i kö för Model 3 sen dag 1 och såldes så fort leverans bokades in.
26/3 2019 kom dagen D och Model 3 AWD LR hämtades på Trosta, det blev omedelbart väldigt tydligt att det var osannolikt att några fler fossilbilar skulle komma i min ägo!
Det enda som saknas från tidigare bilar är lite lägre vägljud på motorväg och dragkrok.
Vilka j-a bil!
Bakluckan och avsaknad av krok var jag medveten om sen dag 1.
Hoppas på att kroken kan komma att lösas på sikt...
-83 Opel kadett 1.2L 4-växlad låda som man trodde skulle hoppa ur bilen i motorvägsfart.
Bytte 1998 till en -95 Mazda 626 2.0i manuell, kändes som en sportbil i jämförelse med kadetten.
2001 fick jag första barnet och köpte en ny Skoda Octavia kombi 2.0tdi 150hk 4x4 manuell (som chippades till 190hk), Laurin&Klement ed. Härifrån och framåt blev det förmånsbilar på firman.
2008 Kom en -06 Titan (Nissan) i mitt liv! 5,7L Hemi V8 med 300hk, sjukt skön bil med 3000kg på kroken. Inte så farligt törstig som man kan tro, körde den på 1,1K/mil Nacka-Rimbo när min nuvarande sambo bodde där.
Som mest 1,8L/mil samma väg men med pjäxan i pannrummet.
Bytte avgassystem och dämpare men annars var den pigg nog som köptes.
Sen byttes den ut pga att soppakontot vuxit tråkigt mycket.
2010 Blev det en -09 Audi A4 2.0tdi 180hk quattro kombi som rullade på ett gäng år. Hängde med länge men kändes som den skulle bli dyr runt hörnet när mätaren slog om till 23000mil.
2017 var det dags för lite nyare transport och en -16 Passat 2.0tdi automat 4Motion 190hk kom i min ägo. Tyst och skön bil att glida fram i, dock lite väl mycket body roll för min smak.
Passaten köptes trots att jag stod i kö för Model 3 sen dag 1 och såldes så fort leverans bokades in.
26/3 2019 kom dagen D och Model 3 AWD LR hämtades på Trosta, det blev omedelbart väldigt tydligt att det var osannolikt att några fler fossilbilar skulle komma i min ägo!
Det enda som saknas från tidigare bilar är lite lägre vägljud på motorväg och dragkrok.
Vilka j-a bil!
Bakluckan och avsaknad av krok var jag medveten om sen dag 1.
Hoppas på att kroken kan komma att lösas på sikt...
Re: Bil innan Model 3
S90D 2016. Saknar tystare kupé och komfort vid motorvägshastighet., rattvärme (antar att jag kommer sakna den när det blir kallare.
På det hela mer nöjd med denna bil, framförallt med tanke på månadskostnad.
På det hela mer nöjd med denna bil, framförallt med tanke på månadskostnad.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Bil innan Model 3
Mitsubishi Outlander PHEV.
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
Re: Bil innan Model 3
Frågar du mig?Snap02 skrev:Min din Skoda superb räknas väl som premium enligt dig?
Hur går det med ditt tesla köp? Du sa att du hade bokat av den 3 gånger.
Man kan inte skriva Skoda och premium i samma mening .
Re: Bil innan Model 3
Volvo v40 T5
Volvo xc70
Volvo xc90
Passat 2.0 T /200hk
Audi Q73.0 tdi
Mercedes B klass
Audi A6 Allroad 3.0 tdi
Audi A6 2.0 TDI Ultra
Tesla M3 LR Awd beställd
Volvo xc70
Volvo xc90
Passat 2.0 T /200hk
Audi Q73.0 tdi
Mercedes B klass
Audi A6 Allroad 3.0 tdi
Audi A6 2.0 TDI Ultra
Tesla M3 LR Awd beställd
M3 LR AWD vit beställd 20/8 2019. Levererad 30/9
Re: Bil innan Model 3
Toyota Yaris
Passat byter ner till andra bil och Tesla 3 blir första valet vid åkning från och med måndag.
Passat byter ner till andra bil och Tesla 3 blir första valet vid åkning från och med måndag.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Bil innan Model 3
Har inte Outlander Phev bättre markfrigång? (Vad trög denna elbilsmarknad är, men verkar som VW är på väg med fyra Suv modeller med fyrhjulsdrift).skoogs skrev:Mitsubishi Outlander PHEV.
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
Jo, markfrigång 19 cm Phev. Tesla m3 14 cm. Får se vad M3 ägarna säger på vintern.
Re: Bil innan Model 3
Neeeeejj!! 14 mot 19?!?! Varför har ingen sagt något till mig?Swede1 skrev:Har inte Outlander Phev bättre markfrigång? (Vad trög denna elbilsmarknad är, men verkar som VW är på väg med fyra Suv modeller med fyrhjulsdrift).skoogs skrev:Mitsubishi Outlander PHEV.
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
Jo, markfrigång 19 cm Phev. Tesla m3 14 cm. Får se vad M3 ägarna säger på vintern.
Denna information är ju direkt livsavgörande. Jag skulle köpt en Outlander istället. Visserligen extremt mycket dyrare TCO, inte hälften så trevlig att köra, gammal 1800-tals teknik och en del andra småbrister.
...MEN! 19 istället för 14 cm markfrigång! Vilket pucko jag är!
(Har för mig att min gamla Skoda Octavia hade 13cm - att jag överhuvudtaget lever!)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Bil innan Model 3
Ja, kan faktiskt vara livsavgörande på oplogad vinterväg/backe om någon blir sjuk, trots 1800 tals teknik. Nu finns väl bara e tron och mX för en miljon om du vill ha lite höjd och fyrhjulsdrift. Elbilsutbudet måste breddas, man känner riktigt hur de stora bilföretagen försöker bromsa utvecklingen. Men de får inte en spänn av mig förrän de gör en bra suv till rimligt pris.Walker skrev:Neeeeejj!! 14 mot 19?!?! Varför har ingen sagt något till mig?Swede1 skrev:Har inte Outlander Phev bättre markfrigång? (Vad trög denna elbilsmarknad är, men verkar som VW är på väg med fyra Suv modeller med fyrhjulsdrift).skoogs skrev:Mitsubishi Outlander PHEV.
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
Jo, markfrigång 19 cm Phev. Tesla m3 14 cm. Får se vad M3 ägarna säger på vintern.
Denna information är ju direkt livsavgörande. Jag skulle köpt en Outlander istället. Visserligen extremt mycket dyrare TCO, inte hälften så trevlig att köra, gammal 1800-tals teknik och en del andra småbrister.
...MEN! 19 istället för 14 cm markfrigång! Vilket pucko jag är!
(Har för mig att min gamla Skoda Octavia hade 13cm - att jag överhuvudtaget lever!)
Re: Bil innan Model 3
Skulle vilja se hur den bil ser ut som tar hänsyn till ALLA eventualiteter. Jag köper en bil, inte ett överlevnadsfordon. Hur står sig Outlandern mot en granatatack? Giftgas? Bensinbrist? Förbud mot fossiltrafik?
Om jag blir så sjuk att det är livsavgörande att ta sig ner för en backe ringer i alla fall jag 112.
Och om man kör fast med 14 cm, vad säger att man inte kör fast med 19? Mig veterligen är inte Outlandern ett terrängfordon. Även de kan faktiskt köra av vägen.
Om jag blir så sjuk att det är livsavgörande att ta sig ner för en backe ringer i alla fall jag 112.
Och om man kör fast med 14 cm, vad säger att man inte kör fast med 19? Mig veterligen är inte Outlandern ett terrängfordon. Även de kan faktiskt köra av vägen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Bil innan Model 3
Leasade (privat) en VW Golf kombi 150hk bensin innan. Nu leasar jag Model 3 på mitt företag.
Re: Bil innan Model 3
Mitsubishi Carisma 1.8, som jag ägt i 24 år!
Innan dess diverse billiga begagnade bilar...
Snacka om uppköp!
Innan dess diverse billiga begagnade bilar...
Snacka om uppköp!
Re: Bil innan Model 3
Som att byta från 3 hjuling till 18 växlars fullblodsracer.Sascha skrev:Mitsubishi Carisma 1.8, som jag ägt i 24 år!
Innan dess diverse billiga begagnade bilar...
Snacka om uppköp!
Du kommer inte fatta att man kan köra så många mil som du kommer göra.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Bil innan Model 3
Audi A7, bensinare, 252hk.
Innan dess en BMW 330e hybrid.
Har inte fått min Tesla än dock
Innan dess en BMW 330e hybrid.
Har inte fått min Tesla än dock
Re: Bil innan Model 3
MB E320 -03 senaste 10 år
Har även haft Lotus Esprit V8 tidigare..
Sedan 5 mån Model 3 LR AWD FSD, ca 1100mil
Många plus, fantastiskt trevlig att köra, skulle bara önska att den var tystare på våra grova asfaltvägar. Har beställt nya däck, får se hur mkt det kommer att hjälpa.
Har även haft Lotus Esprit V8 tidigare..
Sedan 5 mån Model 3 LR AWD FSD, ca 1100mil
Många plus, fantastiskt trevlig att köra, skulle bara önska att den var tystare på våra grova asfaltvägar. Har beställt nya däck, får se hur mkt det kommer att hjälpa.
Model 3 LR AWD röd aero AP+FSD
Re: Bil innan Model 3
Saab 9-5 kombi 2.3t BioPower -09.
Ägt bilen sen 2012 och den hade drygt 23000mil på mätaren nu när vi sålde den och köpte Model 3.
Ägt bilen sen 2012 och den hade drygt 23000mil på mätaren nu när vi sålde den och köpte Model 3.
Re: Bil innan Model 3
Volvo 144-68 beg
Ford Mondeo 2.0Si -93 beg
Ford Mondeo 2.5 V6 -96 beg
Ford Mondeo 2.5 V6 -04 beg
Renault Megane Coupe -00 beg
Nissan Leaf 24 -12 ny
Nissan Leaf 30 -16 ny
Model S85-14 beg
Model 3-LR-19 ny
Beställt Tesla xxx
Ford Mondeo 2.0Si -93 beg
Ford Mondeo 2.5 V6 -96 beg
Ford Mondeo 2.5 V6 -04 beg
Renault Megane Coupe -00 beg
Nissan Leaf 24 -12 ny
Nissan Leaf 30 -16 ny
Model S85-14 beg
Model 3-LR-19 ny
Beställt Tesla xxx
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Bil innan Model 3
Jag köpte vår nuvarande Audi A4 B8 -09 med Proline och sportpaket 2012. Planen var att byta bil 2015 då maskinskadegarantin gick ut. Dock så bestämde jag mig innan dess att jag vägrade betala för en fossilbil igen. Tesla Model S hägrade men det det kändes vansinnigt att lägga de pengarna på ett privatköp. Men nu när Model 3 finns och vi dessutom kan ta den som personalbil så var det en no brainer att beställa, kalkylerna blev riktigt bra.
Så tur att A4 är en fantastisk bil som dessutom i princip varit felfri i över 7 år men om några veckor är det dags för en LR AWD med dragkrok.
Så tur att A4 är en fantastisk bil som dessutom i princip varit felfri i över 7 år men om några veckor är det dags för en LR AWD med dragkrok.
- Doktor Sol
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 jan 2019 19:51
- Ort: Gävle
- JohanHampis
- Teslaägare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 11 dec 2018 20:41
- Ort: Boden
Re: Bil innan Model 3
Vad har du beställt för däck?PerS skrev:MB E320 -03 senaste 10 år
Har även haft Lotus Esprit V8 tidigare..
Sedan 5 mån Model 3 LR AWD FSD, ca 1100mil
Många plus, fantastiskt trevlig att köra, skulle bara önska att den var tystare på våra grova asfaltvägar. Har beställt nya däck, får se hur mkt det kommer att hjälpa.
Jag är sugen på att byta till tystare däck, funderar på Goodyear Eagle F1.
Model 3 LR AWD 2019, midnight silver
Re: Bil innan Model 3
Haha. Det oroar mig lite det där med att sticka ut. Kommer från en Toyota Aygo. Som jag köpte ny för 5 år sen. Googla den gärna. Inget som väcker avund direkt.AndersB_Hson skrev:VW Passat kombi 2010 > Model 3 LR RWD
Har haft bilen i två månader, haft den över semestern, gjort lite roadtrips i Sverige, funkar grymt bra med SuC.
Frun är oerhört nöjd, jag tycker det är lite jobbigt att "sticka ut", det är fler som kollar lite extra på bilen än när jag körde Passaten
Låter bra att frugan blev nöjd. Blir säkert min med. Hoppas jag iaf.