Nytt problem med telefonnyckel?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av MrStarhouse »

Jag har använt min telefon (iPhone) som nyckel till Teslan ända sedan leverans i Mars, det har fungerat klanderfritt.

Igår slutade det dock helt plötsligt fungera. Jag kan inte längre starta bilen utan att ta fram nyckelkortet. Bluetooth är dock inte problemet för det fungerar finfint både för musik och telefoni.

Jag märkte precis i samband med att det slutade fungera att jag hade blivit utloggad från appen, jag loggade in igen men det hjälpte inte.

Jag har testat starta om med rattknapparna samt jag har testat starta om telefonen. Detta hjälpte inte.

Jag googlade lite och det verkar vara samma problem som nämns i nedan länk. Jag har också den app versionen 3.9.0 som nämns där, vet dock inte när den intstallerades.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.162767/

Nån som märkt nåt liknande?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av patohr »

Jag fick liknande problem när jag ändrade att platstjänster enbart får användas "När appen används".
Kolla gärna så att appen har tillåt åtkomst till platsinfo "Alltid".
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av MrStarhouse »

patohr skrev:
Jag fick liknande problem när jag ändrade att platstjänster enbart får användas "När appen används".
Kolla gärna så att appen har tillåt åtkomst till platsinfo "Alltid".
Det hade jag inte tänkt på, men kollade nu och den var redan ställd på "alltid", så det var det inte.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av Jeppe_E »

Har 3.9.0 installerad, inga problem. Kunde t.o.m öppna bilen med bara 1% batteri på mobilen. Har platstjänster inställd på "Vid användning"

Appen i sig har ju inget med att låsa upp dörren. Det är en ren koppling mellan bil&telefon ju.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av patohr »

Jeppe_E skrev:
Har 3.9.0 installerad, inga problem. Kunde t.o.m öppna bilen med bara 1% batteri på mobilen. Har platstjänster inställd på "Vid användning"

Appen i sig har ju inget med att låsa upp dörren. Det är en ren koppling mellan bil&telefon ju.
Jag lyckades inte låsa upp bilen genom att ta i dörrarna när min telefon var inställd på "Vid användning" men när jag ändrade till "Alltid" så fungerade det igen som det skulle. Kanske var en ren slump, men det löste mitt problem :)
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av MrStarhouse »

Jag ska testa lite mer ikväll får vi se. Ska testa och ta bort och lägga tillbaka telefonen som nyckel så får vi se.
Ska även uppdatera IOS till det senaste, jag såg att det dök upp en ny version igår.

Konstigt när nåt bara lägger av så här.

Jag återkommer om jag hittar nåt.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av chaffis75 »

Nu är detta kanske motsägelsefullt mot rubriken men för en icke tesla ägare så låter de som att denna feature fungerar ganska bra? Jag har hört väldigt lite om att de är problem med denna nycker även om de var några små saker precis när bilen lanserades. Låter väldigt trevligt för när man hörde talas om detta innan bara lien var till försäljning var jag skeptisk med tanke på hur dåligt bt ofta funkar I övrigt.

De stora problemet jag kan se är att batteriet i telefonen kan ta slut.. Borde finnas en usb sladd på utsidan av bilen så man kan sätta sin telefon på nöd laddning för möjlighet att låsa upp :lol:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av MrStarhouse »

chaffis75 skrev:
Nu är detta kanske motsägelsefullt mot rubriken men för en icke tesla ägare så låter de som att denna feature fungerar ganska bra? Jag har hört väldigt lite om att de är problem med denna nycker även om de var några små saker precis när bilen lanserades. Låter väldigt trevligt för när man hörde talas om detta innan bara lien var till försäljning var jag skeptisk med tanke på hur dåligt bt ofta funkar I övrigt.

De stora problemet jag kan se är att batteriet i telefonen kan ta slut.. Borde finnas en usb sladd på utsidan av bilen så man kan sätta sin telefon på nöd laddning för möjlighet att låsa upp :lol:
Ja det har som sagt fungerat klanderfritt fram tills nu. Detta tror jag dock bara är nån form av mjukvaruhängning, antingen i telefonen eller bilen, så det ska nog lösa sig.

Jag har dock alltid med mig reservnyckeln i plånboken (kreditkortsformat), man vet ju inte vad som kan hända, slut på batterier, tappat bort, eller strul som nu. :)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av taliz »

patohr skrev:
Jeppe_E skrev:
Har 3.9.0 installerad, inga problem. Kunde t.o.m öppna bilen med bara 1% batteri på mobilen. Har platstjänster inställd på "Vid användning"

Appen i sig har ju inget med att låsa upp dörren. Det är en ren koppling mellan bil&telefon ju.
Jag lyckades inte låsa upp bilen genom att ta i dörrarna när min telefon var inställd på "Vid användning" men när jag ändrade till "Alltid" så fungerade det igen som det skulle. Kanske var en ren slump, men det löste mitt problem :)
Man bör ha den på "alltid". Tesla använder positioneringen för att kunna se när man är nära bilen, och därmed gå runt ev. problem med bluetooth.
Borde vara tydligare info från Tesla om det då vissa inte verkar ha greppat detta och klagar på att upplåsning är opålitlig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av taliz »

MrStarhouse skrev:
chaffis75 skrev:
Nu är detta kanske motsägelsefullt mot rubriken men för en icke tesla ägare så låter de som att denna feature fungerar ganska bra? Jag har hört väldigt lite om att de är problem med denna nycker även om de var några små saker precis när bilen lanserades. Låter väldigt trevligt för när man hörde talas om detta innan bara lien var till försäljning var jag skeptisk med tanke på hur dåligt bt ofta funkar I övrigt.

De stora problemet jag kan se är att batteriet i telefonen kan ta slut.. Borde finnas en usb sladd på utsidan av bilen så man kan sätta sin telefon på nöd laddning för möjlighet att låsa upp :lol:
Ja det har som sagt fungerat klanderfritt fram tills nu. Detta tror jag dock bara är nån form av mjukvaruhängning, antingen i telefonen eller bilen, så det ska nog lösa sig.

Jag har dock alltid med mig reservnyckeln i plånboken (kreditkortsformat), man vet ju inte vad som kan hända, slut på batterier, tappat bort, eller strul som nu. :)
Prova gör om nyckel-pairingen? Dvs ta bort telefonen som nyckel från bilen, och lägg sen till den igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av MrStarhouse »

taliz skrev:

Prova gör om nyckel-pairingen? Dvs ta bort telefonen som nyckel från bilen, och lägg sen till den igen.
Jag ska testa det ikväll får vi se.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av dbar »

Har exakt samma problem, jag upplevde att det kom efter uppdateringen till v2019.28.3 på bilen. Men kan ha varit en ren tillfällighet.
Mobilnyckeln har fungerat helt klanderfritt sedan mitten på april.

Jag får först låsa upp bilen med appen nu, sen köra "starta" från reglage-menyn för att få igång bilen.
Testade para om mobilen med bilen, hjälpte inte.

Som för TS så funkar bluetooth fortfarande för ljudöverföring etc perfekt.

Har noterat att det står "ansluter" under telefonnyckel i appen när det inte fungerar, står det alltid det när man inte är i bilen?
Screenshot_1.png
Har iPhone X med iOS13 beta
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av kikat »

dbar skrev:
Har exakt samma problem, jag upplevde att det kom efter uppdateringen till v2019.28.3 på bilen. Men kan ha varit en ren tillfällighet.
Mobilnyckeln har fungerat helt klanderfritt sedan mitten på april.

Jag får först låsa upp bilen med appen nu, sen köra "starta" från reglage-menyn för att få igång bilen.
Testade para om mobilen med bilen, hjälpte inte.

Som för TS så funkar bluetooth fortfarande för ljudöverföring etc perfekt.

Har noterat att det står "ansluter" under telefonnyckel i appen när det inte fungerar, står det alltid det när man inte är i bilen?
Screenshot_1.png
Har iPhone X med iOS13 beta
Frånkopplad står det när du är för långt ifrån bilen. Ansluter fastnar den på min mobil ibland, då stänger jag av bluetooth och sätter på igen så blir den Ansluten direkt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
patohr skrev:
Jeppe_E skrev:
Har 3.9.0 installerad, inga problem. Kunde t.o.m öppna bilen med bara 1% batteri på mobilen. Har platstjänster inställd på "Vid användning"

Appen i sig har ju inget med att låsa upp dörren. Det är en ren koppling mellan bil&telefon ju.
Jag lyckades inte låsa upp bilen genom att ta i dörrarna när min telefon var inställd på "Vid användning" men när jag ändrade till "Alltid" så fungerade det igen som det skulle. Kanske var en ren slump, men det löste mitt problem :)
Man bör ha den på "alltid". Tesla använder positioneringen för att kunna se när man är nära bilen, och därmed gå runt ev. problem med bluetooth.
Borde vara tydligare info från Tesla om det då vissa inte verkar ha greppat detta och klagar på att upplåsning är opålitlig.
Det är ju lite märkligt, för jag behöver inte ens ha appen igång (alltså den är stängd, inte bara vilande). Har inga problem med att öppna bilen. Så, appen är inte nödvändig för att dörrarna ska gå att öppna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av MrStarhouse »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
patohr skrev:
Jeppe_E skrev:
Har 3.9.0 installerad, inga problem. Kunde t.o.m öppna bilen med bara 1% batteri på mobilen. Har platstjänster inställd på "Vid användning"

Appen i sig har ju inget med att låsa upp dörren. Det är en ren koppling mellan bil&telefon ju.
Jag lyckades inte låsa upp bilen genom att ta i dörrarna när min telefon var inställd på "Vid användning" men när jag ändrade till "Alltid" så fungerade det igen som det skulle. Kanske var en ren slump, men det löste mitt problem :)
Man bör ha den på "alltid". Tesla använder positioneringen för att kunna se när man är nära bilen, och därmed gå runt ev. problem med bluetooth.
Borde vara tydligare info från Tesla om det då vissa inte verkar ha greppat detta och klagar på att upplåsning är opålitlig.
Det är ju lite märkligt, för jag behöver inte ens ha appen igång (alltså den är stängd, inte bara vilande). Har inga problem med att öppna bilen. Så, appen är inte nödvändig för att dörrarna ska gå att öppna.
Likadant här innan det la av, jag behövde inte ha appen igång.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av TeslaMartin »

Jag måste sedan innan sommaren alltid sätta igång appen innan dörren kan låsas upp.
Från början räckte det med passiv app/telefon i fickan.

Edit: IPhone X
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av Elix747 »

Laddade ner senaste app versionen av tesla i går. Blev utloggad i appen och då fungerade inte telefonnyckel. Loggade in i appen, men då är jag inte uppkopplad som bilnyckel. Parade app-nyckeln med kortet och ”blippade” bilen och nu fungerar det som vanligt igen.

När man uppdaterar app eller blir utloggad så behöver man ofta även para nyckel i appen med bilen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av MrStarhouse »

Nu gjorde jag som föreslogs här:

- Tog bort telefonen från Bilens nyckelmeny
- La in telefonen igen från appen

Därefter fungerar allt som det ska igen (behöver inte ha appen igång).

Jag hade dock initialt lite problem. när jag skulle lägga till telefonen så tog det ett tag sen sa appen att "denna telefon kan inte läggas till".
Jag kom då att tänka på att jag var parkerad utanför jobbet med svag WiFi anslutning både till bilen och telefonen.
Rullade iväg tills det blev bara 4G / LTE anslutning.
Därefter var det smärtfritt
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Nytt problem med telefonnyckel?

Inlägg av dbar »

Min verkar fattat bättre efter telefonomstart nu, får se om det håller. Har redan testat starta om app, av/på blutooth ett par gånger innan utan succé.

Men när allt funkar funkar det alltid fint, frugan är inte ens inloggad i teslaappen sedan ett tag tillbaka, den funkar fortfarande som nyckel. Så vet inte om det egentligen finns något direkt beroende av appen och själva upplåsningen av bilen egentligen. Nog mer parningsförfarandet som appen krävs för.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Skriv svar