Trackmode

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Trackmode

Inlägg av Joohan »

taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
När jag körde hoj på bana var det 15 min åt gången, sen tre andra grupper dvs 45 min vila. Sen 15 min igen osv.
Så en sådan bandag bör vara lugnt.
Det finns också gott om exempel på att Model 3 klarar ett helt race, kolla tex mountain pass racing.
Har en polare som ska på bandag med just en M3P på banan i Fällfors redan imorgon faktiskt. Återkommer med rapport.
Bild
Jag räknar till 3st M3P här i Fällfors idag :)

Blir intressant att se hur de står sig..
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Trackmode

Inlägg av BrooklynS »

Richardk skrev:
Verdi skrev:
Originalbromsarna på en BMW M2 håller inte heller så bra och de flesta som kör bana brukar byta åtminstone belägg. Men även skivor, bromsvätska och slangar är inte ovanligt.
Håller helt med, dock får man inte glömma den högre vikten samt ”dåliga” räckvidden på Tesla M3 jämfört mot tex en BMW M2. Så frågan kvarstår egentligen hur lång räckvidden är när man kör bankörningen? Och då menar jag inte söndags cruising på banan utan max attack.
En prestandabil vilken som helst drar nog minst 3 liter/mil på bana. Och de brukar knappast ha 80 liters tank...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Trackmode

Inlägg av Richardk »

BrooklynS skrev:
Richardk skrev:
Verdi skrev:
Originalbromsarna på en BMW M2 håller inte heller så bra och de flesta som kör bana brukar byta åtminstone belägg. Men även skivor, bromsvätska och slangar är inte ovanligt.
Håller helt med, dock får man inte glömma den högre vikten samt ”dåliga” räckvidden på Tesla M3 jämfört mot tex en BMW M2. Så frågan kvarstår egentligen hur lång räckvidden är när man kör bankörningen? Och då menar jag inte söndags cruising på banan utan max attack.
En prestandabil vilken som helst drar nog minst 3 liter/mil på bana. Och de brukar knappast ha 80 liters tank...
Fast det är ju just det som är skillnaden! Kör man långkörning till fjällen så har man tid att ladda när man ska käka längs med motorvägen. När man kör bana så har man inte tid och det finns inga superchargers nära några banor vad jag vet? Är räckvidden dessutom bara 4 mil så lär man ju få ladda ganska många gånger :)
Verdi

Re: Trackmode

Inlägg av Verdi »

Richardk skrev:
BrooklynS skrev:
Richardk skrev:
Verdi skrev:
Originalbromsarna på en BMW M2 håller inte heller så bra och de flesta som kör bana brukar byta åtminstone belägg. Men även skivor, bromsvätska och slangar är inte ovanligt.
Håller helt med, dock får man inte glömma den högre vikten samt ”dåliga” räckvidden på Tesla M3 jämfört mot tex en BMW M2. Så frågan kvarstår egentligen hur lång räckvidden är när man kör bankörningen? Och då menar jag inte söndags cruising på banan utan max attack.
En prestandabil vilken som helst drar nog minst 3 liter/mil på bana. Och de brukar knappast ha 80 liters tank...
Fast det är ju just det som är skillnaden! Kör man långkörning till fjällen så har man tid att ladda när man ska käka längs med motorvägen. När man kör bana så har man inte tid och det finns inga superchargers nära några banor vad jag vet? Är räckvidden dessutom bara 4 mil så lär man ju få ladda ganska många gånger :)
Ionity har väl vid Mantorp?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Trackmode

Inlägg av BrooklynS »

Richardk skrev:
BrooklynS skrev:
Richardk skrev:
Verdi skrev:
Originalbromsarna på en BMW M2 håller inte heller så bra och de flesta som kör bana brukar byta åtminstone belägg. Men även skivor, bromsvätska och slangar är inte ovanligt.
Håller helt med, dock får man inte glömma den högre vikten samt ”dåliga” räckvidden på Tesla M3 jämfört mot tex en BMW M2. Så frågan kvarstår egentligen hur lång räckvidden är när man kör bankörningen? Och då menar jag inte söndags cruising på banan utan max attack.
En prestandabil vilken som helst drar nog minst 3 liter/mil på bana. Och de brukar knappast ha 80 liters tank...
Fast det är ju just det som är skillnaden! Kör man långkörning till fjällen så har man tid att ladda när man ska käka längs med motorvägen. När man kör bana så har man inte tid och det finns inga superchargers nära några banor vad jag vet? Är räckvidden dessutom bara 4 mil så lär man ju få ladda ganska många gånger :)
Ett varv är 25 km. Här kör en Tesla M3 flera varv och det går säkert att hålla koll på hur mycket batteri som återstår efter varje varv och sedan uttala sig om räckvidden är 4 mil eller inte. Undrar hur alla gör som åker dit, laddar de med solceller efter att batteriet är tomt efter 1,7 varv? :roll:

https://electrek.co/2019/04/09/tesla-mo ... ace-track/

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -m2-video/
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Trackmode

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
Legato skrev:
Elof skrev:
Verdi skrev:


20 kWh per mil? Njae va?
Med snitthastigheten på 115 km/h blir det 230 kW i snitteffekt om jag räknat rätt. Låter lite mycket, men inte helt orimligt väl? Bara kört slöare bilar på bana, men nog håller man väl full "gas" kanske 70% av banan (guesstimation).
Hur räknade du då? Låter helt orimligt tycker jag. För det första så beror det ju helt på hur banan ser ut, vilket du inte verkar ha tagit hänsyn till. Vidare så även på bana släpper du gasen ibland och regenererar. Där finns också kurvor... För att snitta 230 kW måste du ha gaspedalen i botten nästan konstant.
Kör man en timme har man kommit 115 km, med förbrukning på 2 kWh/km har man förbrukat 230 kWh/h, alltså en snitteffekt på 230 kW. Maxeffekten i M3P är väl typ 330 kW, så maxeffekt under 70 % av sträckan om man bortser från regen. Regen ger 0,3 G inbromsning av, vad var det, 1,1 i max G? Ger alltså tillbaka 33% av bromsenergin (innan förluster). Nu börjar det bli svårräknat, men man kanske får ta bort ungefär en tredjedel av sträckan man inte håller full effekt på när man bortser från regen. Så 20 kWh per mil motsvarar full effekt under typ 80 % av varvet. Ids man googla en stund går det nog att finna grafer som visar hur stor andel av ett varv som körs på fullgas på olika banor med olika bilar.
Edit: Här är grafer för Buttons F1 under Malaysias GP 2010, enligt osäker källa.
Ganska uppenbar "flaw" i resonemanget att utgå ifrån en Formel 1 bil, särskilt efter att ha kritiserat Model 3s bromsar.... Tyvärr kommer givetvis en Model 3 få bromsa avsevärt större del av tiden än en F1-bil.

Jag Googlade lite nu på skoj för att hitta data. Killen som släppte en video från Nurburgring meddelade att han gjorde av med 100-120 km typical per varv. Det skulle alltså innebära en räckvidd på 4,2-5 varv. Det skulle i så fall innbära en räckvidd på 88-105 km.

Såg även rapportering från Oregon Raceway där snitt förbrukningen hade varit ca 0,8 kWh per km, vilket också indikerar en räckvidd på ca 95 km.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Trackmode

Inlägg av Legato »

Teknikens Värld har tydligen kört Knutstorp på 1:11:70, vilket enligt sidan är snabbare än med tex M2 och RS4:

https://fastestlaps.com/tracks/ring-knutstorp
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Trackmode

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.
Det är ju en anställd av BMW som provkör, vad tror du han skulle säga?
Har du provat M3P själv?
Jag har sett videos från diverse bankörning och den verkar funka klockrent. Min egna erfarenhet av hård körning verkar bekräfta det.
Varför inte överbevisa honom?
Ring till honom och klaga på hans lögner, sedan kör du mot honom och visar att han ljuger.
Hur enkel som helst, eller hur?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Trackmode

Inlägg av BrooklynS »

Legato skrev:
Elof skrev:
Legato skrev:
Elof skrev:
Verdi skrev:


20 kWh per mil? Njae va?
Med snitthastigheten på 115 km/h blir det 230 kW i snitteffekt om jag räknat rätt. Låter lite mycket, men inte helt orimligt väl? Bara kört slöare bilar på bana, men nog håller man väl full "gas" kanske 70% av banan (guesstimation).
Hur räknade du då? Låter helt orimligt tycker jag. För det första så beror det ju helt på hur banan ser ut, vilket du inte verkar ha tagit hänsyn till. Vidare så även på bana släpper du gasen ibland och regenererar. Där finns också kurvor... För att snitta 230 kW måste du ha gaspedalen i botten nästan konstant.
Kör man en timme har man kommit 115 km, med förbrukning på 2 kWh/km har man förbrukat 230 kWh/h, alltså en snitteffekt på 230 kW. Maxeffekten i M3P är väl typ 330 kW, så maxeffekt under 70 % av sträckan om man bortser från regen. Regen ger 0,3 G inbromsning av, vad var det, 1,1 i max G? Ger alltså tillbaka 33% av bromsenergin (innan förluster). Nu börjar det bli svårräknat, men man kanske får ta bort ungefär en tredjedel av sträckan man inte håller full effekt på när man bortser från regen. Så 20 kWh per mil motsvarar full effekt under typ 80 % av varvet. Ids man googla en stund går det nog att finna grafer som visar hur stor andel av ett varv som körs på fullgas på olika banor med olika bilar.
Edit: Här är grafer för Buttons F1 under Malaysias GP 2010, enligt osäker källa.
Ganska uppenbar "flaw" i resonemanget att utgå ifrån en Formel 1 bil, särskilt efter att ha kritiserat Model 3s bromsar.... Tyvärr kommer givetvis en Model 3 få bromsa avsevärt större del av tiden än en F1-bil.

Jag Googlade lite nu på skoj för att hitta data. Killen som släppte en video från Nurburgring meddelade att han gjorde av med 100-120 km typical per varv. Det skulle alltså innebära en räckvidd på 4,2-5 varv. Det skulle i så fall innbära en räckvidd på 88-105 km.

Såg även rapportering från Oregon Raceway där snitt förbrukningen hade varit ca 0,8 kWh per km, vilket också indikerar en räckvidd på ca 95 km.

Ca 10 mil racing är fullt rimligt. Alla bilar får motsvarande sämre räckvidd när man kör maximalt, det är inget unikt för elbilar.

BMW M3 drar enligt uppgift ca 4 liter/mil vid bankörning och det ger då en räckvidd på ungefär 15 mil.

När elbilar blir vanligare så finns det absolut marknad för snabbladdningsstationer invid de större banorna. Efter 4 varv på ringen kommer man nog ändå att vilja pusta ut en halvtimme misstänker jag...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Trackmode

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev:
Legato skrev:
Elof skrev:
Legato skrev:
Elof skrev:

Med snitthastigheten på 115 km/h blir det 230 kW i snitteffekt om jag räknat rätt. Låter lite mycket, men inte helt orimligt väl? Bara kört slöare bilar på bana, men nog håller man väl full "gas" kanske 70% av banan (guesstimation).
Hur räknade du då? Låter helt orimligt tycker jag. För det första så beror det ju helt på hur banan ser ut, vilket du inte verkar ha tagit hänsyn till. Vidare så även på bana släpper du gasen ibland och regenererar. Där finns också kurvor... För att snitta 230 kW måste du ha gaspedalen i botten nästan konstant.
Kör man en timme har man kommit 115 km, med förbrukning på 2 kWh/km har man förbrukat 230 kWh/h, alltså en snitteffekt på 230 kW. Maxeffekten i M3P är väl typ 330 kW, så maxeffekt under 70 % av sträckan om man bortser från regen. Regen ger 0,3 G inbromsning av, vad var det, 1,1 i max G? Ger alltså tillbaka 33% av bromsenergin (innan förluster). Nu börjar det bli svårräknat, men man kanske får ta bort ungefär en tredjedel av sträckan man inte håller full effekt på när man bortser från regen. Så 20 kWh per mil motsvarar full effekt under typ 80 % av varvet. Ids man googla en stund går det nog att finna grafer som visar hur stor andel av ett varv som körs på fullgas på olika banor med olika bilar.
Edit: Här är grafer för Buttons F1 under Malaysias GP 2010, enligt osäker källa.
Ganska uppenbar "flaw" i resonemanget att utgå ifrån en Formel 1 bil, särskilt efter att ha kritiserat Model 3s bromsar.... Tyvärr kommer givetvis en Model 3 få bromsa avsevärt större del av tiden än en F1-bil.

Jag Googlade lite nu på skoj för att hitta data. Killen som släppte en video från Nurburgring meddelade att han gjorde av med 100-120 km typical per varv. Det skulle alltså innebära en räckvidd på 4,2-5 varv. Det skulle i så fall innbära en räckvidd på 88-105 km.

Såg även rapportering från Oregon Raceway där snitt förbrukningen hade varit ca 0,8 kWh per km, vilket också indikerar en räckvidd på ca 95 km.

Ca 10 mil racing är fullt rimligt. Alla bilar får motsvarande sämre räckvidd när man kör maximalt, det är inget unikt för elbilar.

BMW M3 drar enligt uppgift ca 4 liter/mil vid bankörning och det ger då en räckvidd på ungefär 15 mil.

När elbilar blir vanligare så finns det absolut marknad för snabbladdningsstationer invid de större banorna. Efter 4 varv på ringen kommer man nog ändå att vilja pusta ut en halvtimme misstänker jag...
Bara för att tydliggöra... Jag har inte sagt att det är dåligt. Tvärtom, stämmer det så är det riktigt bra imo.

Jag var som tidigare sagt skeptisk mot påståendet om under 4 mils räckvidd, därav Googlandet :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Trackmode

Inlägg av taliz »

Richardk skrev:
Intressant tråd! Jag kör själv en Tesla p85+ och den kroknar nästan direkt vid riktigt inspirerad körning, och då har jag aldrig kört den på bana. Är det en dålig bil? Givetvis inte, jag är super nöjd med den och den passar utmärkt som vardags bil.

Jag har aldrig kört en Tesla M3 men om jag gissar så tror jag inte att Göransson körde den på fel sätt! Ska man sätta riktigt bra tider så kan man inte vänta några tiondelar och låta regen göra jobbet istället för de mekaniska bromsarna.

Kollade snabbt på en Tesla M3 och det såg inte ut som att det var jätte stora skivor fram, någon som vet skivdiameter? Som exempel så kör jag med 325mm skivor på min BMW E30 Trackday bil utan några som helst problem med varmgång.

Jag var först lite sugen på att köpa en tesla M3 performance men efter lite tanke så insåg jag att det inte är en ban bil. Några varv på banan då och då är säkert inga problem men att jämföra med en BMW M2 som man både kan ha till vardags och köra långlopp med är nog helt fel.

Senaste bankörningen Knutstorp, körde jag 28 varv och 63km. Och det var sista passet för dagen! Inte en kvarts körning direkt... mer runt 45-50 min. När man börjar få flyt vill man inte sluta köra för att bilen överhettar eller att batterierna är slut.

Så en Tesla M3 performance är säkert en jätte bra bil som är ganska bra på allt men inte en bra ban bil! Men vad vet jag, inte kört den som sagt! :D
Givetvis är det snabbast att köra med full broms istf regen. Men man lär inte tappa mkt tid på regen istf broms i snabba kurvor. Som andra påpekat, ska man köra mkt bana får man nog byta belägg.

En M2 är ju, återigen, en helt annan bil. Liten 2 dörrars kupé som i trackday-form antagligen är väldigt stötig och obekväm till vardags.

Vilka kör du med på Knutstorp? Jag har kört en hel del hoj där. Kul bana! Vi fick dock bara köra just 15min åt gången.
En E30 väger väl strax över tonnet, dvs betydligt lättare än en M3P. Lite som att jämföra en Aprilia RS250 med en Honda CBR1000RR. Ena går fort i kurvorna, andra rakt fram...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Trackmode

Inlägg av tehjimos »

Teslan vad jag vet använder regen till max + bromsar när du använder bromspedalen...

Som svar till övriga angående 0,3G regen boosten i track mode så är det pga främst att få ner nosen i kurvorna så den inte blir understyrd.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
mrmuscle
Inlägg: 127
Blev medlem: 22 jun 2019 13:23

Re: Trackmode

Inlägg av mrmuscle »

Någon som har bra tips på bra ställe
runt sthlm trakten att testa dessa
rallyegenskaper på? Eller ska man
lägga i trackmode och köra sicksack på
vägen till jobbet innan Trängselskatten
börjar:)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Trackmode

Inlägg av taliz »

Stockholm har tyvärr inget överflöd av kul vägar. Klassikern är väl "slingerbulten", men har för mig dom räfflade den för några år sen.... blev inte mkt hojåka mer än till/från jobb under de 10 år jag bodde där.
I Skåne däremot finns det bokstavligen hundratals roliga vägar, utan tjälskador, och dessutom två roliga banor, knutstorp och Sturup raceway.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
xp2002
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 04 maj 2019 23:34

Re: Trackmode

Inlägg av xp2002 »

mrmuscle skrev:
Någon som har bra tips på bra ställe
runt sthlm trakten att testa dessa
rallyegenskaper på? Eller ska man
lägga i trackmode och köra sicksack på
vägen till jobbet innan Trängselskatten
börjar:)
Hela norrsidan upp mot Norrtälje har tonvis med roliga mcvägar. Bogesundsvägen till Vaxholm är bra men lite kort (möter ofta teslor där).
Model 3 performance, #teamwhite
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trackmode

Inlägg av Elof »

Enligt rapport från Fällfors track day idag regnade det och M3P låg på 8 kWh/mil i förbrukning. Väldigt mycket bättre än 20, men som sagt väta, vilket med all sannolikhet drog ned effektanvändningen (nu kommer somliga att hävda att regn ökar förbrukningen, men på bana lär det sämre greppet göra framfarten väsentligt snällare och energisnålare med mindre gas och tidigare broms).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Trackmode

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
Enligt rapport från Fällfors track day idag regnade det och M3P låg på 8 kWh/mil i förbrukning. Väldigt mycket bättre än 20, men som sagt väta, vilket med all sannolikhet drog ned effektanvändningen (nu kommer somliga att hävda att regn ökar förbrukningen, men på bana lär det sämre greppet göra framfarten väsentligt snällare och energisnålare med mindre gas och tidigare broms).
0,78 kWh/km såg jag precis på Facebook. Ungefär 10 mils räckvidd. Helt i linje med båda de siffror jag hittade från Nurburgring och Oregon Raceway.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trackmode

Inlägg av Elof »

Legato skrev:
Elof skrev:
Enligt rapport från Fällfors track day idag regnade det och M3P låg på 8 kWh/mil i förbrukning. Väldigt mycket bättre än 20, men som sagt väta, vilket med all sannolikhet drog ned effektanvändningen (nu kommer somliga att hävda att regn ökar förbrukningen, men på bana lär det sämre greppet göra framfarten väsentligt snällare och energisnålare med mindre gas och tidigare broms).
0,78 kWh/km såg jag precis på Facebook. Ungefär 10 mils räckvidd. Helt i linje med båda de siffror jag hittade från Nurburgring och Oregon Raceway.
Ja, vad tror ni, var det fel på bilen som "Elbilen" testade som sög i sig 20% på 7,5 kilometer?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Trackmode

Inlägg av Niklas Z »

Banor har ju olika egenskaper och kan därmed leda till olika förbrukning. Nürburgring har ju många högfartpartier och för en elbil, som tappar effekt i höga farter, kan det leda till sänkt förbrukning jämfört med banor med mer lågfartsaccelerationer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Trackmode

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
Legato skrev:
Elof skrev:
Enligt rapport från Fällfors track day idag regnade det och M3P låg på 8 kWh/mil i förbrukning. Väldigt mycket bättre än 20, men som sagt väta, vilket med all sannolikhet drog ned effektanvändningen (nu kommer somliga att hävda att regn ökar förbrukningen, men på bana lär det sämre greppet göra framfarten väsentligt snällare och energisnålare med mindre gas och tidigare broms).
0,78 kWh/km såg jag precis på Facebook. Ungefär 10 mils räckvidd. Helt i linje med båda de siffror jag hittade från Nurburgring och Oregon Raceway.
Ja, vad tror ni, var det fel på bilen som "Elbilen" testade som sög i sig 20% på 7,5 kilometer?
Visste inte om den siffran. Har bara sett din "guesstimate".

Har inte läst artikeln (finns den gratis någonstans?), men skulle inte förvåna mig om de höftat lite. Det stod ju även 19" hjul fast det var 20". Personligen är jag även tveksam till objektiviteten när en BMW jämförs med en Tesla av en förare som tävlar för BMW.

Tror också man ska vara försiktig med att extrapolera. Finns ju många möjliga skäl till att bilen dragit mer de första kilometerna än den skulle göra vid längre körning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Trackmode

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Personligen är jag även tveksam till objektiviteten när en BMW jämförs med en Tesla av en förare som tävlar för BMW.
Tävlar verkligen Göransson för BMW. Han har ju gjort det, men det var nog flera år sedan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Trackmode

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Legato skrev:
Personligen är jag även tveksam till objektiviteten när en BMW jämförs med en Tesla av en förare som tävlar för BMW.
Tävlar verkligen Göransson för BMW. Han har ju gjort det, men det var nog flera år sedan.
Du har nog rätt... Googlade honom bara när artikeln kom ut och då såg jag på Wikipedia:
"Richard Göransson (born 8 August 1978 in Örebro) is a Swedish auto racing driver, who currently competes in the Swedish Touring Car Championship for West Coast Racing in a BMW 320si,"

"Currently" är nog ett antal år sedan dock. Det senaste jag hittade var att han är lagledare för något litet team med Porsche Cayman.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trackmode

Inlägg av Elof »

Legato skrev:
Elof skrev:

Ja, vad tror ni, var det fel på bilen som "Elbilen" testade som sög i sig 20% på 7,5 kilometer?
Visste inte om den siffran. Har bara sett din "guesstimate".

Har inte läst artikeln (finns den gratis någonstans?), men skulle inte förvåna mig om de höftat lite. Det stod ju även 19" hjul fast det var 20". Personligen är jag även tveksam till objektiviteten när en BMW jämförs med en Tesla av en förare som tävlar för BMW.

Tror också man ska vara försiktig med att extrapolera. Finns ju många möjliga skäl till att bilen dragit mer de första kilometerna än den skulle göra vid längre körning.
Japp, finns urklipp här, nästan längst ner på sidan.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 7&start=60

Det är de siffrorna jag använt när jag fått fram snitteffekt på 230 kW under ett varv. Guesstimeringen var att man håller järnet 70% av sträckan runt ett varv. Provade själv att nolla trippen på min 3 AWD och ge järnet i olika hastigheter. Det är, föga förvånande, högre förbrukning per mil vid full mutter i lägre hastigheter, så Nurburgring, som väl är ganska snabb, kan vara en relativt snål bana.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Trackmode

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
Enligt rapport från Fällfors track day idag regnade det och M3P låg på 8 kWh/mil i förbrukning. Väldigt mycket bättre än 20, men som sagt väta, vilket med all sannolikhet drog ned effektanvändningen (nu kommer somliga att hävda att regn ökar förbrukningen, men på bana lär det sämre greppet göra framfarten väsentligt snällare och energisnålare med mindre gas och tidigare broms).
Vad tyckte dom då? Hade dom roligt eller inte? Bild
Jag körde förövrigt "inspirerat" i väta för några dagar sen med, finns bra med grepp även då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Trackmode

Inlägg av Niklas Z »

ATt förbrukningen vid full acceleration i låg fart blir högre än i hög fart är en direkt följd av grundläggande fysik och matematik. Effekt är ju hur mycket energi som omsätts per tidsenhet, dvs derivatan dE/dt. Förbrukningen av energi per mil (eller annan körd sträcka) är på motsvarande sätt DE/ds och med kedjeregeln kan vi konstatera att dE/ds*ds/dt = dE/dt. Men ds/dt är ju momentanhastigheten. Alltså gäller i ett enskilt ögonblick att energin per sträcka * hastigheten = energin per tidsenhet. På bana försöker man köra på maximal effekt så mycket som möjligt och då måste följaktligen förbrukningen per mil gå ner vid högre fart.
För elbilar tillkommer aspekten att motorerna, givet den utväxling bilarna brukar vara försedda med, tappar effekt vid högre farter, något som förstärker det jag skrev ovan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar